02 mars 2006

Dälvvemuobta

Jag (norrlänning från början) gillar vintern, särskilt när det är mycket snö. Det ska vara kallt och man ska helst känna hur det klistrar av is inne i näsborrarna. Nu snöar det igen, och jag bara tänker ”coolt, vilken himla fin vinter det har varit!”. Olle (för alltid skåning) ryar, suckar och stönar om vartannat och verkar tro att det är SMHI:s fel alltihop.

I ”Snö – en renskötare berättar” av Yngve Ryd (2001), kan vi lära oss lite nyttigheter:

muohta: snö
njähtso: blöt snö
ridne: snö i träden
iebla: genomblöt snö om våren
yålkkå: trampad, hård och slät snö
sänásj: gammal grov lös snö, rinner som grovsalt
vahtsa: litegrann nysnö
ippås: orörd mjuk snö
biera: riktigt tunn snö på marken

Men nu vet jag vad som gäller: dälvvemuobta, alltså vintersnö.
”Med det ordet menas att nu räcker det, nu vill vi inte ha mer snö – det här är nog för i vinter. Men nästan alltid kommer det mer.”
Så nu har Olle och ni andra ett namn på vad det är som sker utomhus: dälvvemuobta. Själv tycker jag att samiska påminner om word verification.

18 Reflektioner:

Blogger Herr R skrev ...

Den här gillade jag:
vahtsa: litegrann nysnö

Litegrann liksom. Fint!

Vet Olle ens om att du anmäler honom som frivillig bollplanksfarsa?
Tack för omtanken – ni verkar vara ett trevligt par!

02 mars, 2006 10:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är liksom du lite konfunderad över detta gnöl om vinter och snö och tjat om våååååår - på dessa breddgrader. Come on. Kolla på kartan och inse var ni bor, I swänska gröngölingar. Vinter är det från november till april och då ligger det snö på marken. Har man den inställningen besparar man sig mycken frustration. Oraklet i Brunflo har talat (ja, det snöar).

02 mars, 2006 10:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

R Skriverier: Nej, det har jag glömt att tala om för honom. Men det spelar inngen roll, för han gör alltid som jag säger. Trevliga? Nejdå, helt odrägliga messerschmittar!

Ni andra som undrar vad vi yrar om: Bollplanksfarsa sökes.

02 mars, 2006 10:46  
Blogger Olle skrev ...

Dälvvemuobta -- det låter som jävla möögsnööö!

Barmark, barmark, barmark! Nu, nu, nu! Såsom hjorten trängtar till vattenbäcken trängtar mina orienteringsdojjor till lingonriset, mossan och hällarna.

PS För att cruella inte ska tycka att jag sjåpar mig när det gäller snön så hänvisar jag till den här länken:

http://www.eol.se/NewsItem.asp?id=327

02 mars, 2006 10:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh här hittar jag folk som älskar snö! Det finns fyra årsstider, det verkar folket ha glömt. Men bland samer är det ÅTTA årstider har jag läst. Minns inte var. Någon som vet?

02 mars, 2006 10:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Olle: Jag trodde orienterare av det RÄTTA VIRKET levde upp på allvar först i november när mörkret och snön faller. Det vill i alla fall åldermännen i Söders SOL (Tyresö) få oss att tro när man inte ser handen framför sig där man halkar runt på isiga hällar i tallskogen.

02 mars, 2006 11:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Anne-Maj: Åtta årstider räknar jag inte med men väl fem: vårvintern får inte glömmas bort, när man är varm på frammen och iskall om baken och det droppar från takskägget.

02 mars, 2006 11:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Måste bara fråga:
Har du någongång spelat match mot BBK Attila?

02 mars, 2006 11:49  
Blogger Herr R skrev ...

Jag får det till åtta årstider.

Riktig vinter - rejäl vinter som det varit nu ett tag. (Vanligtvis december-februari.)
Vårvinter - det är fortfarande snö, men plusgrader på dagarna. Solen är lite varmare.
Vår - Tussilagon i backarna står. Och gatorna är sopade från sand.
Försommar - det är början på juni och det är fortfarande för kallt i vattnet men en glad dag kan det bli upp mot 20 grader ute.
Högsommar - mer än 20 grader och tryckande svettigt. Myggor och getingar överallt.
Sensommar - det är svalare i luften men fortfarande varmt i vattnet. Getingarna flyger i ultrarapid.
Höst - tjocktröja, halsduk, lövkratta och rödvin.
Slaskhöst - novemberaktigt och snöblandat regn, mörker och elände.
Och sen börjar det om.

02 mars, 2006 11:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kapple: Är det mig du frågar om Attila? I så fall måste det ha med basket att göra, något annat spelar jag inte. Jag har mött de flesta lagen i Norrbotten, Skåne, Stockholm, Sörmland, Östergötland och Dallas.

Men Attila? Inte som jag minns. De som har mött mig minns, däremot. Det är jag som alltid blir utfoulad.

02 mars, 2006 13:31  
Anonymous Anonym skrev ...

R skriverier: Tack det var bra beskrivet.

Lotten: Har du mött någon lag från Pajala? Inte det kan jag förstå, men volleybollaget?

Olle: jag tyckte ditt namn verkade bekant. Jag hittade dig i facket på skrivbordet! "Skapa ordning" Aha! Populär kommunikation...

02 mars, 2006 14:00  
Blogger Mildamakter skrev ...

Mööögsnööö...DET är precis vad det är. Heja Olle, du har klart för dig...lixom :oD

02 mars, 2006 14:13  
Blogger den blyga skrev ...

Vi har idag
njähtso
ridne
iebla och
vahtsa.
Se även min blogg i dag - när det gäller hjältar som trotsar vädrets makter för SPORTEN

02 mars, 2006 14:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anne-Maj: Jag har mött basketlag från Pajala, men volleyboll är jag lika bra på som att gå på lina. Det vill säga inte.

R Skriverier: De där årstiderna stämmer ju!

02 mars, 2006 15:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Det ord i samiskan jag tycker ligger bäst i munnen är "muohtaborga". Snöstorm. Man riktigt känner hur ordet ryser till mot slutet av snön som virvlar in i nacken.

03 mars, 2006 08:17  
Blogger den blyga skrev ...

Apropos snö - läs Expressen Kultur idag:
Peter Høeg: Jag har skrivit en ny bok. Det är en stor bok.

03 mars, 2006 09:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Yngve Ryd har skrivit en bok om eld också. Eld heter den :-)
Ge den till Olle så kanske han blir varm och glad i dälvvemuobota.

03 mars, 2006 10:05  
Blogger Herr R skrev ...

(Jag snor mitt eget kommentarsinlägg.)

03 mars, 2006 11:08  

Skicka en kommentar

<< Home