25 februari 2006

En diamant i en dynghög


(Nej, jag stoppar inte fingrarna i öronen. Jag trycker in radiolurar i öronen för att följa hockeymatchen före föreställningen.)

Ur publikhavet, precis vid catwalken:

– Men … sa jag till min syster … den där tanten där borta ser ut som Anna-Lisa Ericson.
– Va? sa min syster.
– Men hon kan ju inte vara här. Och karln som sitter bredvid ser ut som Nattpappan!
– Vem? sa min syster.
– Och varför skulle dom vara här med … henne, Lena Söderblom? Näe. Jag ser fel.
– Ssssch. Nu börjar det, sa min syster.


Flashback:
I ett annat tidevarv var Broder Jakob förtjust i Jerry Williams. På väggen i hans pojkrum satt en recension av en konsert med denne rockare uppsatt – och rubriken var ”En diamant i en dynghög”.

Tillbaka till nutiden:
Jag var i kväll på Tyrol i Stockholm och såg Cabaret. Men maten var i alla fall god.

Nostalgi:
När skådespelarna i tre omgångar hade tagit emot publikens ovationer, kom Nattpappan Peter Schildt upp på scenen och berättade att huvudrollsinnehaverskan skulle få pris av Anna-Lisa Ericson (93 år), som stöttades upp på scenen av Lena Söderblom. Anna-Lisa stapplade, stannade upp, tittade ut mot oss åskådare, tog ett snabbt balettsteg och stapplade vidare. Jag fick än en gång anledning att visa upp mina busvisslingstalanger.

Diamanten
Peter Jöback. I’m, flabbergasted och ska aldrig mer någonsin säga att hans låt i Melodifestivalen 1990 inte var bra.

4 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nattpappan var alltså en tv-serie som egentligen hette "Julias hus och nattpappan" (1971) -- med Peter Schildt i huvudrollen. Hans farbror, författaren Jurgen Schildt, var gift med Anna-Lisa Ericson.

Lena Söderblom är dotter till Åke Söderblom, som var med i Kar de Mummas revyer tillsammans med Anna-Lisa Ericson. Och Lena Söderblom är gift med Leif Zetterling.

Jag är verkligen en nobody.

25 februari, 2006 09:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Carin ... på riktigt? Jag kommer ihåg Nattpappan som fullständigt underbar. Pratade jag med honom igår? Japp. Och med Anna-Lisa? Japp. Jöback? Nope.

25 februari, 2006 14:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Hoho, Lotten, jag drömde om dig i natt gubevars. Men riktigt vad du gjorde kommer jag inte ihåg... :) Det kan ha varit ett tecken på min vilda längtan efter ny hemlisbloggare, jag missade ju alla förut, när jag var och hängde och slängde på andra sidan jordklotet.

27 februari, 2006 08:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kristina! Jag är hedrad över att du drömde om mig, men är glad att du inte minns vad jag gjorde. Tänk om jag till exempel kräktes på din dörrmatta. Tänk om jag stal dina barbieskor. Tänk om jag hällde ut en indisk köttgryta på en orange ryamatta!

(Allt har jag gjort i verkligheten.)

27 februari, 2006 12:13  

Skicka en kommentar

<< Home