24 februari 2006

Men lite intellektuell är jag allt ändå

Tänkte bara ... kan ju inte ta åt mig äran för ordet ”bokstävlarna” här nedan.

Gunnar Ekelöf (1907–68) gav 1932 ut en diktsamling som hette Sent på jorden. Läs, njut och lär.

sonatform
denaturerad prosa

krossa bokstävlarna mellan tänderna gäspa vokaler,
elden brinner i helvete kräkas och spotta nu eller aldrig jag
och svindel du eller aldrig svindel nu eller aldrig.

vi börjar om

krossa bokstävlarna makadam och tänderna gäspar
vokaler, svetten rinner i helvete jag dör i mina vindlingar
kräkas nu eller aldrig svindel jag och du. jag och han hon det.
vi börjar om. jag och han hon det. vi börjar om. jag och han
hon det. vi börjar om. jag och han hon det. skrik och rop:
det går fort vilken rasande fart i luft och helvete i mina vindlingar som vansinnet i luften svindel, skrik och rop: han faller han har fallit. det var bra det gick fort vilken rasande fart
i luft och helvete i mina vindlingar kräkas nu eller aldrig
svindel jag och du. jag och han hon det. vi börjar om. jag
och han hon det. vi börjar om. jag och han hon det. vi börjar om. jag och han hon det

vi börjar om

krossa bokstävlarna mellan tänderna gäspa vokaler, elden brinner i helvete kräkas och spotta nu eller aldrig jag och
svindel du eller aldrig svindel nu eller aldrig.

8 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Svettigt värre!

24 februari, 2006 13:28  
Blogger aequinoxia skrev ...

Ohhh. Jag älskar Gunnar Ekelöf. En gång i tiden hade jag en fin diktsamling av honom, men den har sprungit och gömt sig. Undrar om den är på samma ställe som en annan bok jag saknar - Gåsmors sagor i översättning av Hjalmar Gullberg. De kanske har något bra att säga varandra...

24 februari, 2006 15:04  
Blogger Olle skrev ...

”Bello computer!” sa kyparen när jag halade upp min PowerBook och snyltsurfade på det trådlösa nätverket som någon glömt att lösenordsskydda i fastigheten.

Ristorante Italiano, Fiolstræde, Köbenhavn.

Vad det nu har med Ekelöf att göra ...

24 februari, 2006 15:58  
Blogger Olle skrev ...

"Där sitter lorteraner och kissoliker och bönar på latrin och kräkiska”

Det är ju nästan pinsam pappahumor! (Se Pinsamma pappor av Gunnar Jägberg)

24 februari, 2006 16:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Men får man verkligen göra så, Olle?

24 februari, 2006 18:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Gunnar Ekelöf alla tiders älsklingspoet. Utöver lorteraner och kissoliker finns ju i GE:s värld även "Den gamla sakliga flabbigheten, Den gamla skadliga skabbigheten, Den gamla skabbiga saligheten...
Åhh Gunnar, jag bor i en annan värld men du bor ju i samma.

Ja, babblet kommer av sig sjäv när favoriterna kommer på tapeten. Eller är det fredagsvinet som öppnar kranen?

24 februari, 2006 21:04  
Blogger Herr Planström skrev ...

dissa inte den enda svennen bland mina idoler

26 februari, 2006 15:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Herr Planström: Vem har dissat vem? Alla här älskar Ekelöf, det är väl tydligt?

26 februari, 2006 15:51  

Skicka en kommentar

<< Home