21 februari 2010

OS-guld och OS-brons nyss

Jag ligger i sängen och tittar på OS. Men in tights åker skidor som om det var Tour de France: taktikkörning där en svensk drar ifrån och två–tre andra svenskar spärrar vägen för norrmän och annat slödder som vill lägga fälleben för oss hela tiden. Kommentatorerna skriker med målbrottsröster:

– Vilken laginsats!
– Han borrar sig igenom!
– Jag sätter en klocka på den där granen!
– Nej! De kommer ikapp!
– Nej! Han ser sliten ut!
– Men vad händer?
– Jag ryser i hela kroppen!
– Marcus Hellner tar guld!
– Johan Olsson tar brons!
– Vilken fantastisk dag detta är!
– Och Södergren som föll kommer tia före Northug och här kommer Richardsson och har inte fattat vad som händer!
– Alla kramas! DOM KRAMAS I MÅLOMRÅDET!

Och jag får frossa. Jag skojar inte – jag ligger i sängen under två täcken och skakar som om jag stod ute på en tågperrong och väntade på ett inställt tåg. Jag är kallsvettig, jag är rödrosig, jag vet inte vart jag ska ta vägen – och då kommer Per Elofsson in i  rutan och gråter så tårarna rinner ner på hakan. Någonstans spelas ”Ingenting” med Kent. Oj, nu intervjuas kungen:

– Kungen, hur stolt känner ni dig över detta?

Jag är så fantastiskt glad att jag tycker om att titta på sport på tv. Nä, nu måste jag byta kläder.
 Södergren, Hellner, Olsson – Richardsson anslöt lite senare. (Ni som vill se de sista sju minuterna kan göra det hääääär.)

____________
Jacob Hård (som kommenterade loppet) bloggar om upplevelsen.

Etiketter:

31 Reflektioner:

Blogger LupusLupus99 skrev ...

ja vilket lopp :)

jag tycker dock mkt synd om Södergren som gjorde en ohyggligt stark insats men blåstes på det allra roligaste av en massa ryssar och tyskar och norrmän och allt vad det nu var.

21 februari, 2010 00:27  
Blogger Malinka skrev ...

Häääärligt!

Skrek vi vid målpassering. (Fast maken yrade också något om illaluktande ryssar och att man skulle slänga dem i diket. Fast det visade sig att det var Angerer han refererade till, och han är som alla ju vet tüsk.)

21 februari, 2010 00:45  
Blogger Misswar skrev ...

För ovanlighetens skull är det jag och inte mannen i huset som sitter uppe och tittar. Han tycker bäst om Hockey. Jag gillar skidorna bäst.

Jag har förbud att ta in datorn i sovrummet. Den surrar för mycket påstår han som också sover där.

21 februari, 2010 00:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fast jag tror att Södergren tar medalj en annan dag!

Malinka: Jag kanske hade mått bättre under loppet om jag hade haft en skrik- och hoppkompis. Eller om jag hade fått sparka i kakelugnen.

21 februari, 2010 00:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ha, Misswar: min djefla man snarkar så att man inte på några villkor hör varken datorsus eller skidvrål.

21 februari, 2010 00:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men har ni sett på SVT2 nurå? Svenska curlingtjejerna förlorar så att det skriker om det.

21 februari, 2010 00:53  
Anonymous Ullah skrev ...

Är det sant att intervjuaren sa "känner ni dig" till kungen?
Vilken intressant språklig hybrid!

21 februari, 2010 11:27  
Anonymous ab skrev ...

"– Kungen, hur stolt känner ni dig över detta?"

Haha, så gulligt! Göra ett ärligt försök att komma ihåg mossiga tilltalsregler mitt i ivern.

21 februari, 2010 11:36  
Anonymous Petra skrev ...

Jag började grina och min sambo skrek ;-)

Heja Sverige!!!

21 februari, 2010 11:59  
Blogger Anna skrev ...

Jag såg damernas dubbla skidjakt eller vad det nu heter i går morse, kanske det enda jag nånsin sett eller kommer att se av ett vinter-OS. Det var ju verkligen dramatiskt. Jag blev helt utmattad bara av att titta och var tvungen att sitta upp i sängen sista varvet. Och kommentatorerna var alldeles underbart obegripliga.

- Nu spricker det!
- Här går det för henne igen! Här går snöret!
- Hon tar potäten!

Det sista var nog egentligen "Hon tappar täten", men en kort sekund trodde jag att det var ännu en obegriplig sportterm i stil med "luftsup" och "ruggad".

Och varför är de fortfarande i målbrottet?

21 februari, 2010 12:09  
Anonymous ab skrev ...

Anna - nu skrattar jag igen - vad kan man icke göra med potäter?

21 februari, 2010 12:49  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Än fler remarkabla händelser som jag somnade ifrån. Häromkvällen såg jag t.ex Lindsey Vonn ta ledningen men inte Anjas fall några minuter senare.

21 februari, 2010 13:53  
Blogger Dammråttan skrev ...

Intervjun med Kungen var det första jag fick mig refererat till frukost i morse. Av han som orkar vara vaken då. Han kräver dock en liten rättning angående musiken, då han påstår att det var "Halleluja" med Ingenting, som spelades?

21 februari, 2010 17:27  
Anonymous Anta Snaque skrev ...

Råkade knäppa på klockradion just när två exalterade sportkommentatorer skrikande följde Hellners och Olsson sista 50 meter mot guld respektive brons.
Det blev en trevlig godnattsaga. Och sann!

21 februari, 2010 21:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tänk att så fort vi lyckas det minsta lilla i någon gren, tror jag att Sverige kommer att vinna allt i resten av OS.

Men icke. Nu kör vi ut i backen och bommar i skytte och förlorar med ohalkiga stenar.

21 februari, 2010 22:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fast nu manglade vi Finland i hockey. Pfuh.

22 februari, 2010 08:19  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag såg skidbytargrenarna på både dam- och herrsidan. Jättespännande!

Jag hjälpte till i soffan ungefär lika mycket som när jag hjälpte Mikael Ljungberg till sin OS-medalj.

Skidskytte är också spännande.

Den där nya sporten, speedway på skidor med gupp, var spännande också.

Jag tittar lite grand på sport om det är OS eller VM-fotboll 1994.

22 februari, 2010 10:36  
Anonymous Ullah skrev ...

Särskilt "manglade" "vi" till Canada i hockey!!! (obs ironi)

22 februari, 2010 16:32  
Anonymous Stefan Hansson skrev ...

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/124914

Är en norsk kurs i svensk-
kunskap. Dom har kollat in alla
aspekter inför OS, eller OL som det heter i Norge.

Stefan

22 februari, 2010 18:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Canada ska vi väl mangla till i en hockeyfinal?

22 februari, 2010 18:58  
Anonymous Ullah skrev ...

Efter 13-1? Lycka till!

22 februari, 2010 20:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Höhö, vi talar kanske om två olika sporter, Ullah? Damhockey och herrhockey?

(Jag raljerar inte. Herr- och damhockey har olika regler. Jätteolika regler. I ONÖDAN!)

22 februari, 2010 20:39  
Anonymous Ullah skrev ...

Lotten: Det var just det jag ville komma åt. Om man bara säger hockey antas det betyda herrhockey. Jag tycker det är tröttande och försökte göra mig lustig. (Om deras olika regler vet jag intet och det duger för mig.)

22 februari, 2010 21:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men så intressant, Stefan, enligt norrmännen pratar alla svenskar med skorrande R och är obegripliga,s särskilt vad sommarsångerna anbelangar. "Spindelbajs"! Och "men du respekterar inte mina åsikter". (Eller om det var "åtgärder"?)

Den som ändå vore norrman. Och i skidorna går det just nu åt pipan i OS.

Men ändå fastnar jag till slut på texten ovanför filmen: "NRK anbefaler alle mac-brukere å benytte Silverlight for avspilling av video. Mer under innstillinger."

Det har jag aldrig sett förut!

22 februari, 2010 21:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ullah - jag ställer gärna upp med lite regler: tjejer som spelar hockey får inte tacklas! Det är faaaaaarligt med kroppskontakt!

Därför är det en jävla skillnad mellan herr- och damhockey. Och helt i onödan. Sedan när tål inte topptränade idrottskvinnor knuffar och buffar?

Grrrrrr.

(Själv tycker jag att ”Tre kronor” och ”Damkronorna” är utmärkta och särskiljande namn på lagen. Att "dam” ingår i namnet irriterar däremot dem som anser att det heter kvinno- och inte damidrott. Vänta, vad heter synkroniserad simning för herrar -- det som bara fanns för damer?)

Semantik, semantik.

22 februari, 2010 21:36  
Blogger Cecilia N skrev ...

Å så bra du sparkar i kakelugnen, Lotten!

Håller just på att andas ut efter damernas sprintstafett.

22 februari, 2010 22:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Andas? Jag flåsar!!!

Och kakelugnen är het.

22 februari, 2010 22:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sådant jag tycker om: den lilla, lilla bitterheten i SVT-studion ... som snabbt följs av ett förvånat "nämenvafan, ett silver är ju bra!".

Ett (två medaljer faktiskt) silver är superbra!

22 februari, 2010 22:30  
Anonymous Ullah skrev ...

Lotten: damkronorna tycker jag är helt OK namn. Men inte om man skall tala om hockey i allmänhet när den utövas av kvinnor - känner på mig att damer från andra länder skulle bli lite putta.
Och tackling! Det är ett otyg! Borde bannlysas från herrhockeyn också! Särskilt från herrkronorna.
(Du vet kanske inte att jag var med i ett band i min ungdom som hette Sporten är död.)

22 februari, 2010 22:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Om du återupplivar ditt band, Ullah, lovar jag på heder och samvete att göra massa reklam för dig. Sista låten borde vara "Sporten är död, leve idrotten". [plats för smiley]

22 februari, 2010 22:50  
Anonymous Ullah skrev ...

hhhhmmmm..... vi får väl se!

22 februari, 2010 23:18  

Skicka en kommentar

<< Home