21 februari 2010

Lagerlöf meets Moberg

Någon gång måste ju även jag lägga ut filmer på Youtube. Här kommer därför en rapport från gårdagen. Jag står bakom mobilkameran och lillasyster Orangeluvan kör sparkstötting medan diverse barn njuter av vädret.


Vi överlevde.

_____________
Uppdatering
Jag kanske ska förklara? Jag och mina två yngsta (7 och 10 år) åkte skridskor med Orangeluvans två barn (3 och 6 år). Efter en dryg timme på den inte alls plogade isen (därav snöskyffeln som vi hade med oss), blev det blodsockerdipp och akut kindförfrysning, varför vi gav oss iväg huvudstupa utan att ens försöka knyta upp skridskosnörena.

Den moderna människan (=vi) vet verkligen inte vad det innebär att lida i snöstorm. Vägen hem tog tio minuter.

Etiketter: ,

22 Reflektioner:

Anonymous ab skrev ...

Öh - hjälm när man åker sparkstötting och pulsar i snö...?

Fast lite likt Gösta Berling är det ju.

22 februari, 2010 07:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, i alla fall tills Orangeluvan börjar tjoa om Karl-Oskar.

22 februari, 2010 07:59  
Blogger cruella skrev ...

Var är geten Gullspira?

22 februari, 2010 11:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och var är alla kavaljerer?

22 februari, 2010 12:00  
Anonymous ab skrev ...

Och var är Mauritz Stiller?

22 februari, 2010 14:13  
Anonymous Örjan skrev ...

Det var väl Mauritz Stillers efterträdare som hojtade så högt i början, att jag höll på att trilla ur stolen.

22 februari, 2010 17:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Förlåt, Örjan, jag skulle ha bett Mauritz att hålla ner volymen!

22 februari, 2010 18:56  
Anonymous Örjan skrev ...

@cruella
Gullspira vore aldrig aktuell för Lottens familj vad jag förstått ang pälsallergier.

Själv såg jag filmen "Barnen från Frostmofjällen"(från -45) under slutet 50-talet vid privat visning i gymnastiksalen vid Kjula Skola (utanför Eskilstuna).
Om jag grät som andra vid slutscenerna minns jag ej. Kanske för gammal som 10-åring

22 februari, 2010 20:08  
Blogger Lo skrev ...

"Det börjar bli vår! Vi måste skynda oss!"
Genialt.

22 februari, 2010 20:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Lo! Jag ska hälsa Tioåringen att hon är ett geni.

22 februari, 2010 20:43  
Blogger Yvonne L skrev ...

Det var ju nästan som Barnen från Frostmofjället tycker jag. Sen tyckte jag det var roligt att se att ni också var ute i snöstormen utan att ha hund. När jag var ute med min hund i lördags såg jag inte ens några andra hundägare så jag trodde det blivit något utegångsförbud jag missat.

22 februari, 2010 23:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Eller, YBB, så var du bara den ende överlevande.

22 februari, 2010 23:35  
Anonymous ab skrev ...

Rekommendabelt att åka skridskor! För var är alla ungar? undrar jag när jag går genom parken en fin söndag med snö. Kanske fem barn på kälke i backen! Sitter föräldrarna hemma och tittar på OS?

23 februari, 2010 06:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Spaning: kan det vara så att fler barn idag har varit i Thailand än åkt skridskor?

23 februari, 2010 10:04  
Anonymous ab skrev ...

Thailand? Det vore verkligen slöseri med en fin vinter!

23 februari, 2010 10:22  
Blogger cruella skrev ...

Lyssnade i går kväll på kommunfullmäktigedebatt i Stockholms stadshus om en eventuell inomhusbandyhall. I en bisats sa någon av de lätt grånade gubbarna, att "ungarna kan ju knappt åka griller nu för tiden, det är ju förtvivlat".

Så iakttagelsen stämmer. Spontanidrotten är på stark tillbakagång sedan bra länge och självklart hör grillerna dit.

Det roliga är att jag aldrig var särskilt förtjust i vare sig längdskidor eller skridskoåkning som barn - för mycket illfrusna tår och jobbiga snören, hårda fall och annat elände.

Men nu är jag ju hjärteglad att jag faktiskt kan. Och framhärdar i att mina ungar åtminstone ska få rudimentära kunskaper, ett kroppsminne rentav.

23 februari, 2010 10:59  
Anonymous ab skrev ...

*suck* Ungarna kan inte läsa böcker, skriva med handskrift, skicka brev, åka skridskor och skidor oorganiserat, och vet inte att man ska ha mössa och annat varmt på sig utomhus. Träffade en tjej i går som på allvar trodde att små barn inte ska gå utomhus när det är kallt.

23 februari, 2010 11:38  
Blogger cruella skrev ...

ab: Vi får likt Sokrates misströsta om dagens ungdom!

23 februari, 2010 11:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag läste i tidningen igår att någon som hade fått jobb som snöskottare inte fick arbeta för att det var för kallt (–19 °C.) Han skickades (mot sin vilja) till något slags inomhusjobb istället.

Idag, när kläderna är bättre än någonsin och alla ju vet att man blir varm av att skotta snö och man som husägare måste skotta bort plogade meterhöga snövallar ideligen ... så får en villig skottare inte arbeta fastän han vill.

Nå, nu måste jag ut och skotta!

23 februari, 2010 12:27  
Blogger cruella skrev ...

Det är konstigt det där med uppfattningar om kyla. I går kom min unge hem och sa att de inte åkt skridskor på gympan, för gränsen gick vid -10. Men vad i hela friden. Då hade det inte blivit mycket vintersportat under min barndom, kan jag säga.

Inte ens dottern, som är rätt avogt inställd till kyla, snö och uteaktivitet, funderade över om det skulle vara för kallt utan tog oombedd på sig ett extra lager under alla kläder och så skidhandskar på händerna. Och så blir signalerna från skolan att det är aaaalldeles för kallt att vara ute. Pfff.

23 februari, 2010 12:42  
Blogger Yvonne L skrev ...

Lotten: Jag kan ha varit den enda överlevande just då, men i så fall 70-tals versionen. Hon var coolare och gick inte runt och skrek hysteriskt. Men nu verkar i alla fall alla icke överlerare ha återuppstått igen, så nu är allt som vanligt.

23 februari, 2010 12:56  
Anonymous ab skrev ...

Cruella: Med tanke på att det gått utför med ungdomen sedan antiken är det konstigt att vi alls finns!

Men just DET kan de förstås alltid - gnff...

23 februari, 2010 13:50  

Skicka en kommentar

<< Home