26 oktober 2009

UVI

Jag kan numera inte bara skryta med blåmärken och plötsliga fall i tunnelbanan. I lördags trillade jag ihop i en liten frossig hög och somnade med femton täcken bara för att vakna två timmar senare med 100 graders feber. Ingen hosta, men huvud- och träningsvärk lade sig på alla andra symptom som nålar på en spikmatta.

Igår satt vi vid middagsbordet och pratade – blott tolv spaghettiätande föräldrar, tonåringar och småbarn. Plötsligt säger den djefla mannen lika högt som oväntat:

– Javisstja, Lotten, hur känns det när du kissar, svider det fortfarande?

(Glömde jag att tala om att jag även har urinvägsinfektion?)

Eftersom vi alldeles innan hade jämfört erfarenheter av tyfonkräk och andra ur kroppens öppningar kommande plötsliga överraskningar, hade ju denna fråga kunnat passera obemärkt. But noooooo, alla lade ner sina bestick och tystnade så att jag i lugn och ro kunde avlägga rapport om rakbladskänslorna.

Men annars är allt bra! Och hur har ni det?
________________

Rubrikförklaring: UVI är vad man inom sjukvården kallar urinvägsinfektion. Själv kallar jag den ideligen för urinvägsinflammation.

Etiketter:

15 Reflektioner:

Blogger Malinka skrev ...

Ooo, stackars! Flunsa och urinvägs, det är faktiskt orättvist.

Men jag fastnar hela tiden på att du fick svinet i lördags och sedan har middag med massa folk dagen därefter. Hur orkade du det? Och var inte folk rädda för att bli smittade?

26 oktober, 2009 10:06  
Anonymous Bokfrossaren skrev ...

Den djefla mannen håller i alla fall middagskonversationerna igång med allt från Vestfaliska freden till små personliga infektioner. Tänk att ha både P1 och Fråga doktorn (eller kanske Doktorn frågar) inom räckhåll.

26 oktober, 2009 10:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fast, Malinka, jag drabbades nog bara av en kulting för efter en natts sömn, var jag hur frisk som helst. Tyckte jag.

- Men man är inte frisk när man har feber!
- Jamen jag har inte feber, titta, jag kan stå på händerna och joddla nu.
- Fast igår hade du ...
- Igår var igår, idag är idag!

(I vår bekanskapskrets finns inga smitträdda kvar. Vi såg dem senast för 17 år sedan.)

Bokfrossaren: din beskrivning är så korrekt, så korrekt!

26 oktober, 2009 11:11  
Blogger Anna skrev ...

Tranbärsdryck Lotten, det gör undervärk med UVI.

Hur har vi det: jag blev också sjuk i helgen, knappt en kultingflunsa men ont i halsen och huvudet och lite feber. Så när sjukhuset ringde nyss (min mamma bröt benet förra veckan och ligger på SÖS) och bad mig komma dit på vårdplanering sa jag: Men jag är sjuk, det är kanske inte så bra om jag smittar alla gamla och sjuka hos er. Kan vi ta det om ett par dar?
Då svarade sjukhuset: Men om du inte har så mycket feber kan du kanske komma ändå. Vi kan inte låta din mamma ligga kvar här I FLERA DAGAR bara för att du är sjuk.

Så har vi det!

26 oktober, 2009 11:55  
Anonymous ab skrev ...

Undvik hallon. Och grapefrukt och andra sura saker. Bidrar till rakbladskänslorna.

Jag gick omkring ett halvår en gång och trodde att jag hade UVI, olidlig sådan, när jag i själva verket bara led av hallon. Daglig konsumtion av.

26 oktober, 2009 12:12  
Blogger Yvonne L skrev ...

Jotack, det är bara bra. Du verkar ju ha tagit hand om allt obra för tillfället.
Vilken tur att det bara var en endagshundragradsfeber du drabbats av! Det är ju onödigt att dra ut på såna tillstånd. Snart kanske tandhörnet växer ut också, det vore ju en märklig sak att blogga om.

26 oktober, 2009 12:23  
Blogger Jessica skrev ...

Jag är sjukhusliggandesjuk men annars lever jag.

26 oktober, 2009 13:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sorry, Jessika, jag har jämfört med dig bara en liten spik i foten liksom. Men är sängen skön? Har du tagit bort plasten under draglakanet som gör att man svettas floder?

(Som f.d. vårdbiträde minns jag hur vi förbannade de patienter som med initiativkraft tog bort plasten. Som f.d. patient förstår jag precis varför man inte står ut med densamma.)

26 oktober, 2009 14:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hallon? Här äts inte ens hallon på somrarna jue.

Tranbärsdryck säger ni ... Jag tror på penicillin jag. Och i morgon ska här tas svinspruta.

De e mycke nu.

26 oktober, 2009 14:11  
Anonymous ab skrev ...

Du äter inte hallon? Synd. För annars hade det ju kunnat vara det.

26 oktober, 2009 14:36  
Blogger Anna skrev ...

Ja men tranbärsdryck var en ordination från min Riktiga Husläkare i Vit Rock, och det funkade som en dröm.

Penicillin är också nåt slags naturjox har jag för mig ...

26 oktober, 2009 14:57  
Anonymous Bella skrev ...

Varning för pencillin! Been there, done that ... Vill det sig illa kan man (som jag) hamna i en ond cirkel med upprepade kurer. Prova med tranbärstabletter eller
-dryck. I alla fall till att börja med. Lycka till!

26 oktober, 2009 17:29  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Jag har för mig att man är extra känslig för att få urinvägsinflammafektion (här har man både livrem och hängslen) om man äter penicillin? Fast jag har nästan alltid mer fel ju säkrare jag är på min sak, så jag ska inte säga Att det är så. Men det Kan vara så!

26 oktober, 2009 20:23  
Anonymous Lenas Värkstad skrev ...

Jo tack, det kunde vara värre!

Ryggskott från Långtbortistan, kan nästan inte kissa. Plus allt annat.... Nu räcker det "värkligen"!

26 oktober, 2009 21:18  
Blogger Jessica skrev ...

Jag har gjort mig av med draglakan ja, har tiggt mig till en bättre säng (yeah, ingen ryggvärk!) och har fått ett enkelrum! Än mer yay! Datorn är med, vänliga människor har tagit med te och choklad och petade på termostaten i rummet så att jag kan sova utan att tro att jag befinner mig i tropikerna.
Vi har t o m dekorerat min droppställning a k a julgran med en liten prydnadspumpa. Vaddå? Det är halloween snart. utan humör dör man en snabb död. Läkaren röstade emot att verkligen dekorera med att hänga säker mellan flaskorna så okej rå, vi gör väl inte det dårå.

26 oktober, 2009 21:37  

Skicka en kommentar

<< Home