27 oktober 2009

Det är i Skåne det händer

1)
Den 19 november håller jag och min djefla man två seminarier på en dag. I Lund. Det är bara att läsa här och boka plats här. (Eller mejla mig.) Vi har formulerat kursinnehållet så att era arbetsgivare kommer att tycka att det låter helfräsigt och superseriöst fastän vi förstås bara kommer att prata strunt och fnittra samt dricka öl i kvällningen.



2) 
Läs bara! En man med ett skägg blödde nästan ihjäl. I Malmö.

(Vilket påminner mig om detta: Under orienterings-VM i somras, fick den då ledande Martin Johansson plötsligt en inte alls imponerande pinne i låret. Inom orientering måste man hjälpa skadade medtävlare, annars kan de ligga och dö i skogen medan de andra går i mål och får lagerkrans. Alltså bromsade tvåan, trean och fyran medan den svenske ettan med blodet sprutande bedyrade att han nog skulle klara sig ändå. [Jfr Mannen med skäggets upplevelse.] Fransmannen slet av sig tröjan, snörpte till det pulserande såret, norrmannen gav sig iväg som Tsarens kurir mot tävlingscentrum medan den halvnakne fransmannen tillsammans med tjecken bar ut den bleke Bellman Martin till en stig. När ambulansen hade hämtat den blödande, sprang de tre hjältarna färdigt loppet och kom sist på en tid som jag nästan hade kunnat slå. Martins mamma kom i målområdet fram och grät och kastade sig om halsen på fransmannen. Slutsats: när man blöder ur ett lår blir man inte riktigt klok i huvudet.)

Etiketter:

15 Reflektioner:

Anonymous Ullah skrev ...

Mycket blod och hemskheter här i bloggen nuförtiden!

27 oktober, 2009 00:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Damn, här skall det övertygas arbetsgivare så det står härliga till!

27 oktober, 2009 01:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ullah -- det har du helt rätt i. Ska se om jag kanske kan skriva om änglar och pelargoner imorrn.

Hurrra, pappabloggen2, hurra!

27 oktober, 2009 08:12  
Anonymous Tiila skrev ...

Vill, vill vill, var är chefen när man behöver honom??

27 oktober, 2009 09:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Stackars, stackars fransmannen, förresten -- precis när han skulle vinna VM 2008, svalde han en geting och var tvungen att bryta! Dessutom har karln ett namn som inte går att stava: Thierry Gueorgiou. Ungefär [tieri schzorschzooo].

27 oktober, 2009 10:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fick nyss en fråga om Kunskapståget kommer till Malmö. Och Stockholm. Eller Göteborg.

Nej, men kanske till Kalmar och Arjeplog. Växjö och Gävle? Karlskoga och Kalix? Ni ser mönstret?

27 oktober, 2009 10:11  
Anonymous Tiila skrev ...

Chefen är funnen och anmälan på väg in! Hurra!

27 oktober, 2009 10:13  
Anonymous Ullah skrev ...

Lotten, jag sa inget om att jag inte gillade hemskheterna! Fortsätt du bara!

27 oktober, 2009 11:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tiila! Men så underbart! Mitt bloggande är inte förgäves! Efter fem år har jag lyckats värva en kursdeltagare!

(Nu har jag räknat antalet anmälningar. Om vi sover på en parkbänk och inte på hotell, går vi med flera ören i vinst!)

27 oktober, 2009 11:31  
Anonymous Tiila skrev ...

Det finns en bra bäddsoffa i Löddeköpinge annars!
Och den är fyrkantig trots att wv drar till med ovalo.

Vilket helt osökt får mig att tänka på när jag sov i en rund säng i Afrika.

27 oktober, 2009 14:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och här i huset har vi en halvmånesäng som vi vill bli av med.

Ack, underliga äro associationsbanorna i ett kommentatorsbås.

27 oktober, 2009 15:16  
Anonymous Sara skrev ...

När det äntligen är i Skåne det händer så måste prompt livets realiteter begränsa. Undrar just om jag skulle kunna övertyga universitetsledningen om att betala kursavgiften mot att jag lovar att skriva alltigenom föredömliga och korrekta tentor hädanefter? Vilket jag ju i och för sig redan gör (såklart), men ändå. Eller så får jag helt enkelt förmå någon annan att gå kursen så att jag kan smita med när det är dags för mingel.

27 oktober, 2009 16:05  
Anonymous Örjan skrev ...

Tack för information om orientares hederskodex.
Eller är det bara en hederssak?
Mao finns det sanktioner mot deltagande som som ej hjälper nödställd medtävlare?

27 oktober, 2009 20:31  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Strunt i blod och hemskheter. Nu har vi på LOTTENS REKOMMENDATION BESÖKT HABO KYRKA.

MEN ALLTSÅ!!! (Versaler och gemener om varann, strunt i det; jag orkar inte rätta.) Det var ju en träkyrka!!! Fullmålad och fullskulpterad. På 1700-talet.! Och stor!! Awesome. Vi anlände en söndagskväll, så där vi klockan 6 och det var öppet!!! Tack Habo! (Väldigt vad det blev mycket utropstecken här ...)

Sen drog vi till Askersund och shoppade choklad hos Venus ...

27 oktober, 2009 21:22  
Anonymous en djefla man skrev ...

Ur Svenska Orienteringsförbundets tävlingsregler och bestämmelser:

”7.4.2 Tävlande är skyldig att efter bästa förmåga hjälpa annan tävlande som drabbats av olycksfall eller sjukdom.”

Påminner mig om lagen om civilkurage som det talades om. Vad hände med den egentligen?

27 oktober, 2009 22:29  

Skicka en kommentar

<< Home