28 maj 2009

Ur verkligheten

Vi sitter femton personer runt både köksbordet och extrabordet och ropar i munnen på varandra. Halva församlingen äter krabba, andra halvan hemlagad pizza. Huller om buller. Hallabaloo. Ljudnivån är olämpligt hög, när Den djefla mannen plötsligt i en mikroliten tuggpaus säger så att alla hör det:

– Vet ni vilka fyra stora insikter om evolutionen som Darwin gjorde?

(Han kan alltså liknas vid P1. Han pratar och pratar utan avbrott, och om man lyssnar lär man sig både ett och annat då och då.)

– Jo hör här, säger Min djefla man, som nästan aldrig förväntar sig något svar. Darwin förstod följande:

1. Arter består inte för evigt – de förändras och utvecklas till nya arter.
2. Alla varelser har ett gemensamt ursprung och tillhör ett och samma vittförgrenade släktträd.
3. Evolutionen pågår hela tiden utan större avbrott.
4. Mekanismen bakom evolutionen är det naturliga urvalet.

– Mhm, säger någon.
– Jaså, säger någon annan
– Oj, säger någon tredje med munnen full av mat. Jag som faktiskt bara trodde att han kunde sjunga, Darin.

Förvirrande?

Etiketter:

14 Reflektioner:

Blogger Anna skrev ...

Men är det mannen som säger "Därwin" på skånska eller matprataren som tror att a-et i Darin uttalas som i dag, Daniel och dalahäst? För annars kan man väl inte höra fel :o

/Anna, yrvaken

29 maj, 2009 05:58  
Blogger Ica skrev ...

Åh! Har ni ätit krabba igen. Utan Ica?

29 maj, 2009 08:24  
Blogger crrly skrev ...

Renässansmänniska, helt klart.



WV: micis, vilket jag slog upp på ne.se (man vet ju aldrig), men där blev jag hänvisad till "Mysis", va, finns det nåt som heter så, undrade jag... Det gjorde det! Din djefla vet säkert exakt vad det är. Hoppas att han inte kallar dig för det bara! :-) :-) :-)

29 maj, 2009 09:02  
Anonymous ab skrev ...

Ettan och trean är väl detsamma?

Anna: den djefla mannen kanske hade en matbit i vägen för w:et?

Verkar praktiskt att ha ett eget P1 hemma. Jag var rätt likadan med mina ungar när de växte upp, och tack och lov för oss alla tre tyckte de att det var spännande med en mamma som hela tiden spottade ur sig intressanta fakta om allting. De lyssnade storögt. Nu efteråt slår det mig vilken ohygglig pina det hade varit för dem om de inte var lika nyfikna som jag.

wv ficograc - vilket himla fult ord, tur att det inte betyder något.

29 maj, 2009 09:34  
Anonymous ab skrev ...

Nu är wv lankho, det är ju inte mycket bättre det. En gammal diskho fylld med kallt kaffe (med en hinna på)?

29 maj, 2009 09:36  
Blogger Pysseliten skrev ...

1. På krabba kan man inte äta alla mjukdelar, det vet jag för hjälarna (stavas krabbors andningsorgan så?) är också mjuka och min svärfar sa när jag slukat dom: "... fast det där äter jag inte!"
2. Jag känner sympati för den Djefla mannen, P1 är faktiskt en intressant kanal!
3. Jag har på tok för få barn!

29 maj, 2009 14:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anna -- Darwin låter så här i Den djefla mannens version: [daaarvin] och Darin så här i barnets mun: [daaaarin].

Nu ska jag planera baklängesfest, vilket är helt bakvänt.

29 maj, 2009 14:21  
Anonymous ab skrev ...

På ärans och hjältarnas språk stavas gälar... gälar.

29 maj, 2009 14:55  
Blogger Ulrika Good skrev ...

Det påminner en smula om när min dotter förkunnade att hon skulle läsa "Dvärgen" av Karl Lagerfelt.

29 maj, 2009 15:56  
Blogger Anna skrev ...

Jag vill inte verka helt besatt av a-ljudet (eller varför inte förresten? jag är besatt av AAA!) men det var sortens a jag var ute efter, inte mängden. För jag har iallafall alltid trott att a-et i DARWIN är liksom slutet och mörkt (eller vad det heter), som i DAG. Medan a-et i Darin är öppet och ljust, som i ALLA. Men jag kan ha fel! Och egentligen behöver jag inte prata mer om det nu. Na far dat vara bra. Haj da.

(braa wv = bharsam)

29 maj, 2009 16:30  
Anonymous Carina skrev ...

Men skit också, nu skrev jag en kommentar på ett jättegammalt inlägg, jag trodde det var nytt ;-) Förresten syntes inte kommentaren, men jag försöker igen.

Egentligen är jag ute och surfar efter en "språkpolis", men jag hamnade här - och blev kvar. Underbar blogg!

29 maj, 2009 16:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det är luuugnt, Carina -- jag har stenkoll även på gamla inlägg som får fräscha kommentarer!

(Själv är jag extremt ofräsch såhär mitt i natten efter dunderfest och ... tadaaa, jag klev visst upp ur sängen för 21 timmar sedan. Det var ett långt dygn.)

30 maj, 2009 02:38  
Anonymous Örjan skrev ...

Baklängesfest?

Tror att Blandarredaktionen på KTH gjorde likartat för decennier sedan.
Hyrde Gyllene Salen på Stockholms Stadshus.
Började med tacktalen till kaffet och avecen. Avslutade med sill och nubbe.

Någon som vet och kan bekräfta om detta är sannt?

30 maj, 2009 16:43  
Anonymous Örjan skrev ...

Annat rykte/påstående jag hör om Blandaredektionen på KTH.

Innan högeromläggningen, när spårvagnarna fanns kvar i Stockholm, kunde privat spårvagn hyras som kördes runt fritt inom stadens spårområde.

Måltid kynde serveras på vagnen,
men obs ingen akohol fick förtäras.

Redaktionens lösning.
Snapsen tillsattes med gelatin till aladåbkonsistens.

Sedan kunde gästerna sitta i vagnen och med skedinnehåll skåla med varandra, och andra resenärer som tittde in i vagnen.

Inget lagbrott -det var ju "tillagad" mat som serverades.

Antager de åt sillbord/sillbuffet för gelanitiserat röd/vitvin har jag svårt att tänka mig.

Skröna eller sannt?
Någon som vet?

30 maj, 2009 17:14  

Skicka en kommentar

<< Home