10 maj 2009

Äras den som äras bör

Bloggessensen hickade till av förtjusning när blivande ständige sekreteraren Peter Englund röt till för drygt en månad sedan:

”Nådd av nyheten att religionsvetaren Mattias Gardell fått Jan Myrdals nyinstiftade Leninpris vill inte jag vara sämre.

Det pris som jag nu instiftat heter Pol Pot-priset. Juryn består av undertecknad samt mina två katter. [---] Även nästa år kommer Pol Pot-priset att tillfalla Mattias Gardell, förutsatt att det inte dyker upp någon akademiker som är än mer naiv och historielös, men det förefaller osannolikt.”

Igår skrev Staffan Heimerson i Aftonbladet:
”Därför log jag, när jag såg notisen, att Jan Myrdalsällskapet (ett sådant finns tydligen) instiftat Leninpriset. Uppkallat alltså efter en utpräglat mordisk skurk. Ordföranden i sällskapet, Cecilia Cervin medgav uppriktigt: ’I första hand är det meningen att få människor att haja till.’

Och hajar till gör vi. Lystet väntar jag därför nu på den förening som – den dåliga smakens anda – utlyser Hitlers hederspris, Stora Pol Potutmärkelsen, Mussolini-medaljen och Idi Amin-stipendiet.”

Har Heimerson googlat på ”pol pot leninpriset” och hittat Peter Englunds blogg som första träff och samplat lite bara? Eller har han kommit på samma idé och inte googlat för att kolla om någon annan var före?

Hur som helst är det irriterande. Det kliar i mig å Peter Englunds vägnar.

Etiketter: ,

8 Reflektioner:

Anonymous ab skrev ...

Jan Myrdal är en given vinnare till Pol Pot-priset.

10 maj, 2009 13:17  
Blogger Fredrik I skrev ...

Nästan lika irriterande som Heimerssons kommatering: "Därför log jag, när jag såg notisen, att Jan Myrdalsällskapet (ett sådant finns tydligen) instiftat Leninpriset."

*ryser*

10 maj, 2009 14:11  
Anonymous Suvi skrev ...

Äsch. Jag troode titeln syftade på mej (som fyller år idag). Inte får jag några priser inte.

10 maj, 2009 18:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fast, Fredrik I, om du stavar Heimersons namn fel, så kan han bli arg på både det och kommateringskommentaren.

(Jag tycker att den är slående, skillnaden i hur de skriver. Och en av dem är skickligare än den andre.)

Grattis, Suvi!

10 maj, 2009 21:33  
Blogger Fredrik I skrev ...

Ah, se där. Ett s för mycket. Så kan det gå.

I övrigt så gillar jag ordet "kommateringskommentar".

10 maj, 2009 23:58  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Man kanske borde instifta ett "Stafan Heimersson-pris" till någon som uppvisar kombinationen av senfärdighet, taskig kommatering och exempellös kommersiell framgång. (Stackars Lottenplotten kommer aldrig att vinna.)

11 maj, 2009 22:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu, hakke, var du jätterolig ... "Stafan Heimersson-pris"...

Jag ler från öra till öra.

11 maj, 2009 23:16  
Anonymous ab skrev ...

Hjälp, naturen har blivit tokig! Wv är kosperm.

12 maj, 2009 07:51  

Skicka en kommentar

<< Home