11 maj 2009

Bilparkerare Bergman

Om man som jag kör en gammal traktor till bil (Volvo kombi från 1987), parkerar man inte på en femöring. Däremot svänger bilen lätt på en femöring – svängradien är fantastisk.

Om man som jag bor relativt nära järnvägsstationen, cyklar man dit även om det tar 16 minuter och man sedan dryper av svett eftersom cykeln är tillverkad av någon som har stoppat in extra motstånd i alla kullager.

Om man som jag släpar på 25 kg böcker till alla föreläsningar, får man ibland faktiskt bita i det sura kunskapsäpplet och i alla fall ta bilen till stationen och riskera att jakten på den lagom stora parkeringsplatsen tar ett tag. (Detta har jag varit med om förut.)

Det gick sådär idag.

Jag klämde in bilen med skohorn, spett och femton korrigeringar fram och tillbaka mellan två bilar eftersom den till vänster hade parkerat snett och jag kommer säkerligen att få en arg lapp av bilen till höger. Jag har lagt tre kronor för lite i parkeringsautomaten och om kommunens lapplisor är riktigt snabba kommer de att lappa bilen precis när jag ikväll kommer älgande från tåget. Dessutom upptäckte jag att det är yttepyttelite luft i höger framdäck. Lapplisan kommer alltså att tro att bilen är en övergiven sopstation eftersom den dessutom är full av kartongåtervinning.

Observera att det har funnits ett streck där. Ni ser? Grrr.

Tror ni att ägaren av bilen till vänster hade lite bråttom? Tror ni att jag råkade gnida av mig mot båda bilarna och nu är smutsdammig både fram och bak? Tror ni att det är ok att skylla allt i hela världen på förkylningen from hell som har gjort mig halvdöd av kastrullock för öronen?

Etiketter:

8 Reflektioner:

Anonymous Båthuspernilla skrev ...

Jag var inparkerad när jag skulle åka från ett ställe till ett annat på jobbet idag. Den flådiga lexusen som stod bredvid min lilla pluttbil hade annekterat lite av min ruta. *grrrr*

På mitt jobb finns inte den minsta lilla brist på p-platser så skälet var nog bara att någon fisförnäm chef tyckte att jag stod för nära byggnaden för att ha en så liten osnobbig bil.(Läs vara så obetydlig.)

Oooh ja, på mitt jobb är det skillnad på folk och folk.

"Men int' är jag bitter" ;-)

11 maj, 2009 15:16  
Anonymous Sara skrev ...

Tror ni att ägaren av bilen till vänster hade lite bråttom? Ja.

Tror ni att jag råkade gnida av mig mot båda bilarna och nu är smutsdammig både fram och bak? Ja.

Tror ni att det är ok att skylla allt i hela världen på förkylningen from hell som har gjort mig halvdöd av kastrullock för öronen? Ja.

På gatan där jag bor är det fickparkering som gäller. I körskolan tvingades jag ju att lära mig allt om fickparkerandets ädla konst, men dessa kunskaper försvann i exakt samma stund som mannen från Vägverket sade "du är godkänd" efter att jag hade kört upp. Därför brukar jag - de sällsynta gånger då jag lånat någons bil - försöka leta upp en parkeringsplats som inte kräver fickparkering vilket allt som oftast innebär att jag hamnar några kvarter bort från där jag bor. Slutsats? Det är tur att jag inte har någon egen bil för en sådan daglig nervpress hade jag inte stått ut med. Cykeln är en välsignelse.

11 maj, 2009 15:23  
Anonymous Örjan skrev ...

Tänk om vänder på fakta.

Vilken tur Du hade.
att du har en traktor till bil med liten svängradie
att du är en bra bilförare, som kan manövrera bilen även i trånga utrymmen.

Annars hade nog inte platsen varit kvar, och du tvingats till parkeringen vid Myntverket/Tekniska Nämndhuset.

Wv understöjer min teori "astur"

11 maj, 2009 17:11  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Hurra för gamla volvobilar som vänder på en femöring. Jag älskar min vita 245a -88 ännu mer nu sedan vi köpte en nyare v70.

Men du kunde väl parkerat ännu lite närmare Audin, liksom för att markera. Då hade du ju också fått gott om plats på högersidan, passagerardörren är inte att förakta. Om den nu inte gått i baklås förstås.

11 maj, 2009 19:00  
Blogger Plastfarfar skrev ...

He he. Troglodyten Lotten. Nu väntar vi bara på The Revenge of PPP 250.

11 maj, 2009 19:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ingen p-bot! Inga gropar i bilens lår!

Moster Mjölgumpa är för övrigt lite synsk: högerdörrarna går bara att öppna från insidan.

11 maj, 2009 21:50  
Blogger görel skrev ...

Men bakluckan finns ju alltid, som sista utväg alltså!

12 maj, 2009 12:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Right you are, Görel! Det var alldeles för länge sedan jag kröp ut ur bakluckan.

12 maj, 2009 13:47  

Skicka en kommentar

<< Home