28 april 2009

Nu behöver jag er hjälp

Den 4 maj håller jag en kurs på Språktidningens redaktion i Stockholm: Regelvärk (tillsammans med Språkrådets Ola Karlsson). Vi berättar om gamla och nya skrivregler och fnissar på oss och delar ut Svenska skrivregler och Skriv för webben till alla.

Den 11 maj håller jag en annan kurs på Språktidningens redaktion – fortfarande i Stockholm: Ordfrossa (tillsammans med nyordsexperten Erika Winther). Vi berättar om nya och svunna ord (förbrytarfysionomi!) och allmänbildar oss så det står härliga till och alla deltagare får förstås senaste SAOL och Skriv för webben med sig hem.


Båda dagarna pågår föreläsningen och diskussionen med deltagarna kl. 13–16 och eftermiddagen avslutas syndigt med ”vinmingel”. (Mitt i veckan! På en vardag!)

Men vi har plats för några fler deltagare. Kurserna kostar 1 950 kr styck, och är värda det. (Man får böcker, kunskap och nya vänner samt inspiration och en spark i rumpan. Jag skulle kunna skriva att ”känslan sitter i länge”, ”det finns stunder i livet som man alltid har kvar” och ”just do it” samt att ”Felix gör det goda godare”, men då kanske jag tar i lite väl mycket.)

Mejla mig om ni är intresserade! Tipsa kusiner och grannar! Eftersom detta meddelas med så kort varsel, sänker jag priset med ungefär 23,07 % om man kan hänvisa till godtagbara synd-om-mig-orsaker.

(I kommentatorsbåset kan man inte ange synd-om-mig-orsaker eller klaga på priset. Där kan man t.ex. däremot rabbla ord som man önskar användes oftare [förbrytarfysionomi igen!] eller ord som saknas. Eller ställa skrivregelsfrågor – jag kan allt!)

Etiketter: , ,

62 Reflektioner:

Blogger Lyckliga Hon skrev ...

Jag är hemskt förtjust i uttrycket "kaffegäspen" (vilken man också kan kväva om dylika inte är passande i den situation man befinner sig i.)

Det finns en allmängiltighet och en försystring i detta ord. Alla har vi suttit på trista möten, kaffegäspat och tittat under lugg på andra som gör detsamma.

28 april, 2009 10:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag skriver genast upp kaffegäspen!

28 april, 2009 10:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag glömde ju bioannonssyndromet!

När vi höll dessa kurser i höstas (ungefär samtdigt som jag bröt tån, huga, vad väntar mig nu?), fick jag efteråt tackmejl. Några röster:

-- Otroligt stimulerande!
-- Roligt och inspirerande!
-- Kul och mycket givande!

28 april, 2009 10:21  
Blogger Pysseliten skrev ...

wv. frilt!

28 april, 2009 10:26  
Anonymous Tiila skrev ...

Hade det varit din Skriv roligare-kurs hade jag nappat direkt! Dessa kurser låter i och för sig också spännande men med tanke på att jag (återigen...) har nappat åt mig hela avdelningens utbildningsbudget så får jag ligga lågt ett tag.
Ett ord som min man myntat är förbryllelse. Det är inget man använder ofta men lite kul är det allt.

28 april, 2009 10:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tiila: Jag har sedan i höstas med ditt förslag -- förbryllelse -- på listan över ord som man skulle kunna tänka sig som nyord.

Frilt är jag mer osäker på.

28 april, 2009 11:10  
Blogger Misswar skrev ...

jag har åkt ifrån min skrivregler. Du bloggar du och säger att man får fråga dig. Underbart!

Hur är det med e-post? Epost? Mail? Mejla? Ett epost eller ett e-postmeddelande, eller kanske ett mail? Ange din mailadress eller e-postadress?

28 april, 2009 12:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja! Misswar är den första att ställa fråga!

I SAOL stod det redan i upplagan från 1998 dessa tre alternativ till det engelska e-mail:

e-post
e-brev
mejl

Mail (som nog är den vanligaste varianten idag) finns inte med över huvud taget.

Eftersom jag tycker att det är helt befängt och koko att ha två namn (e-post och e-brev) i analogi med "brev" och "post", har jag alltid förespråkat MEJL.

De som tycker att "mejl" är fult och talspråkligt kan få tycka det, men måste då enligt mig i konsekvensens namn skriva tape, champignon och portefeuille, så det så.

(Vis av tidigare missförstånd i denna fråga måste jag här helt utan smajlisar påpeka att jag bara skojar. Man kan få dispens och skriva mail i samma mening som portfölj.)

De som skriver e-brev idag är lika sällsynta som svenska tennisspelare i världsklass. De som skriver e-post är fler, men bara lika många som svenska trestegshoppare i världsklass.

28 april, 2009 12:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

(Oj, hade ju inte skrivit färdigt.)

Alltså, Misswar, är MIN rekommendation:

mejla
skicka ett mejl
vad har du för mejladress?

Om man vill slå upp i SAOL, så finns sidorna inskannade häääääär.

28 april, 2009 12:58  
Anonymous Niklas skrev ...

Jag hade för några år sedan en universitetslärare i matematik som envisades med att skriva och säga elbrev och elpostadress. Efter en snabb koll gör han det fortfarande.

Ett förslag till nyord är knorpa (verb) som i den här familjen betyder att ligga kvar i sängen då ens partner gått upp.

wv är passande nog elene

28 april, 2009 13:23  
Anonymous misswar skrev ...

Tack Lotten för DIN rekommendation. Om jag nu befinner mig i situationen att företaget jag arbetar för, skriver e-post ibland och epost ibland. Vad är det man ska skriva då?

28 april, 2009 13:32  
Anonymous Tiila skrev ...

Vad kul att du redan har med förbryllelse!

Knorpa är ett lysande nyord! Det tänker jag börja använda på studs. Måste därför knorpa extra mycket i helgen bara för att öva.

28 april, 2009 13:34  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Nyord: burkabebisar. Det är dessa arma nyfödingar som ligger i sina mestadels svarta vagnar där en filt hänger från suffletten, dymedelst hindrande barnen från att se sej omkring och få frisk luft.

Man får vårda de gamla orden så att åtminstone DE får komma ut och kolla in omvärlden lite och få frisk luft. I min nya bok använder jag ordet akribi, för det är ännu ovanligare än dymedelst. Och folk som inte vet vad det betyder mår bara bra av att skoffla runt lite i SAOL, det säjer jag nu, jo.

28 april, 2009 13:39  
Anonymous misswar skrev ...

Just det.

Det är ännu roligare när man ser hur de blandar de olika begreppen.
De skriver e-post i kontaktinformationen men vill att man ska mejla dem.

28 april, 2009 13:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aldrig och näver ska man skriva "epost". Fast ordet är kul att uttala på småländska. Eller om det är dalmål jag tänker på.

Jomen Misswar -- blandar de de två orden, är det bara att köra på med mejl -- för då är de mogna för en övergång. Ty mejl kommer att vinna denna tävling, sanna mina ord.

28 april, 2009 13:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Knorpa! Jag är bedrövlig i knorpgrenen. Nu vill jag knorpa bara för ordet skull. Knorpsnarka.

Gissa, Niklas, om jag fnittrande kommer att ta upp elbrev och elpost på nästa kurs ...

Ökenråttan: Du och AB hyser båda två aversion mot det där censurerande vagnskynket.

28 april, 2009 14:21  
Blogger Malinka skrev ...

Det är inte längre synd om mig, eftersom jag just har fått plats på kurserna.

Mitt alldeles egna nyord är tröttma. Tror jag i alla fall. Jag har definierat det som följer:

Tröttma är den trötthet man känner när man sovit dåligt en hel natt (ständiga uppvak à la sömntortyr), kämpar sig genom dagen på ren viljestyrka och sedan sitter paralyserad i soffan med dagsgammalt vin och onyttigt snacks och dumglor på burken fast man hellre läst en bok över en kopp te och en god macka.

28 april, 2009 14:41  
Blogger Malinka skrev ...

Jag känner förresten också folk som hävdade att de tog emot el-brev. Lingvister till råga på allt.

28 april, 2009 14:42  
Anonymous U skrev ...

Kryptokrati (dolt välde, smygvälde) borde införas i ordböckerna! Kryptokratiskt fattade beslut är ju inget ovanligt.

Har aldrig sett ordet på svenska, men det finns på engelska:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cryptocracy

28 april, 2009 15:41  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Knorkeborka (myntat av Åsnan)är ju ett bra ord, som täcker en hel del.
Jag skulle gärna vara med på förläsningen.
När du kommer till Göteborg med den, ska jag leta i stora fondboken, om det finns något stipendium, som jag kan söka utan att vara fattig skomakaränka med 8 minderåriga barn, barnafödd i Domkyrkoförsamlingen med god ordning i hushållet.

28 april, 2009 18:39  
Blogger parlbesatt skrev ...

Jag gillar ordet släppja, istället för slapphet, bildat eller vidareutvecklat ur det faktum att folk säger lathet och inte lättja. Ingen bra kausalitetskedja där, men skitisamma.

Och jag har verkligen inte råd hur mycket jag än skulle prioritera, så tyvärr kan jag inte även om jag inget hellre skulle vilja än att komma på dina kurser.

Jag vill däremot få svar på om ta tillvara på istället för ta vara på eller ta tillvara håller på att bli koscher. Har sett det i såväl tidningen som reklam som böcker. När det var i bok (Prins Annorlunda) så blev jag allt lite förpaffad.

Även det allt frekventare bruket av "även fast" förbryllar mig. Om DU säger att det har tagits upp i normalvariationen så får jag väl ge mig. Så, tacksam för svar, som det heter.

Och ha det så roligt på kurserna (gråter bittra tårar över att vara så förbenat fattig).

28 april, 2009 19:16  
Blogger parlbesatt skrev ...

Jag glömde högrast och vänstrast, som används i huset. De kan få bli sedda som riktiga, tycker jag.

28 april, 2009 19:16  
Anonymous ab skrev ...

Burkabebisar! Vilket bra ord! Säger allt. Här går man och tycker synd om alla stackars småbarn som göms bakom varma filtar för att 50% eller mer av alla föräldrar fått en kollektiv knäpp. Ingen frisk luft! Ingen bekräftande ögonkontakt med vagnsrullande förälder!

28 april, 2009 19:41  
Anonymous åsna skrev ...

"Tupplura" är ett ord som jag använder ofta. Skillnaden mellan att tupplura och att ta en tupplur tror jag är att när man tar en tupplur har man lite dåligt samvete för att man är så lat och sover mitt på dagen, men tupplurar gör man med gott samvete. Man tupplurar nog i allmänhet längre än man tar en tupplur också. Tar en tupplur gör man ovanpå den bäddade sängen eller på soffan, tupplurar gör man i sängen, under täcket.

28 april, 2009 20:08  
Anonymous ab skrev ...

Wv frepoing.
Hm. Bajsa fritt?

28 april, 2009 20:18  
Anonymous Lotta skrev ...

Trampedal. Är på något sätt mer rätt än bara pedal.
Skulle gärna lära mig mer om språk, men gissar att det inte passar in i utbildningsmallen. Kan du kalla den för byggbeskrivningsskrivkurs istället, tror du?

28 april, 2009 20:30  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Här är nåt som säkert alla utom jag vet: snippa? Eller är det nedlåtande eftersom det är skapat av snopp? Vad ska man i så fall annars säga? Jag vägrar säga vagina.

28 april, 2009 21:16  
Anonymous Lotta skrev ...

Snippa funkar fint tycker jag. Åtminstone när det gäller småflickors.

wv= calin dvs kram(kel) på franska

28 april, 2009 21:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack för alla ord Keep'em coming!

Svar på frågor ska ni också få -- men jag är precis hemkommen efter hanbolls(!)match och måste komma i säng, annars får jag bannor av min svärmor (Den Blyga), som håller koll på mina sömntimmar.

28 april, 2009 22:09  
Anonymous ab skrev ...

Hanbollsmatch? Jag trodde du spelade i ett honbollslag! ;)

28 april, 2009 22:13  
Blogger Cecilia N skrev ...

"Eftersom att" står det ofta i tidningen numera. Speciellt där ungdomsredaktionen huserar.

Vad gör det där att-et där?
(Hm, vad sa du nu häromdagen? Skulle det vara : istället?)

28 april, 2009 22:15  
Blogger Cecilia N skrev ...

Wv: flogi

Är det logi i Flogsta, eller nån sorts vandrarhem (jfr b-film)?

Eller nåt som har med flyga att göra (uppflog ligger ju nära)?

28 april, 2009 22:17  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Apropå ditt förra inlägg: Inte heter det väl svensklärare? Svenskalärare ska det väl ändå vara?

28 april, 2009 22:31  
Anonymous ab skrev ...

Nej - svensklärare eller (som vi dinosaurier säger) lärare i svenska.

28 april, 2009 22:38  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Tack för snabbt svar, fast det låter inte klokt tycker jag. Nästan som en svordom.

28 april, 2009 22:49  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Nu har jag kommit igång!

Klockslag skrivs ju med kolon, men ofta följs ju klockslag av just kolon:

Kl. 10:00: Upprop

Det stör mitt ordningssinne. Tips?

28 april, 2009 23:15  
Anonymous Båthuspernilla skrev ...

@Howdy: Om jag inte missminner mig så ska klockslag skrivas med punkt, även om det står med kolon på de flesta digitala klockor.

Kl. 10.00: Upprop alltså.

(Detta har jag läst och "tävlat" om på någon av familjen Bergmans sidor...)

29 april, 2009 08:52  
Anonymous ab skrev ...

Va? Klockslag utan kolon har jag inte sett!

Håller med Howdys ordningssinne. Jag skulle skriva med punkt efter klockslaget.

10:00. Upprop.
10:20. Tårta till alla.

Tror jag. Nu blev jag förvirrad. Men 10.00 ser ut som 10.000 kronor som har tappat sista nollan.

wv bulsim - gotländsk simskola inomhus? Jfr bulhus.

29 april, 2009 09:59  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Fast det var Lottens pappa som lärde mig att skriva kolon! Nu blir jag förvirrad för håller de sig inte till någorlunda samma skrivregler inom samma familj (det gör vi i och för sig inte i vår)?

29 april, 2009 10:31  
Blogger Cecilia N skrev ...

*Morr*

10 000 skrivs utan punkt i svenska.

Men på tal om stava och siffror.

Inom naturvetenskapen betyder prefixet M mega, dvs miljon.

Men ekonomerna/tidningarna envisas med att använda m, för att spara M till miljarderna, som ju varje naturvetare vet skrivs som G.

Så det här med att kommunen går back med (påhittad siffra) 15 mkr imponerar inte på mig. Det är ju inte mer än 15 millikronor, dvs inte ens ett öre och nu ska vi ju inte ens få behålla 50-öringen som ju ändå är 500 mkr.

Detta får du gärna ta upp och utreda.

29 april, 2009 11:06  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Cecilia, i min kommuns årsredovisning står det Mkr, fast ... javisst ja, det var ju jag som skrev den! :o) Nu när jag kollar skrev faktiskt tidiningarna Mkr också, men det kanske var för att de plankade min text rakt av.

Jag bad visserligen om att få skriva ut miljoner men fick inte lov.

29 april, 2009 11:24  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

tidiningarna ... det är nästan som det tysta v:et på "du(v)"

29 april, 2009 11:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vad roliga ni är!

Jag finns, jag existerar, jag kommer med punkt- och kolonsvar, men måste sköta radiojobbet först!

29 april, 2009 11:34  
Anonymous ab skrev ...

Cecilia: *Morr morr*

NU ja. NU skriver folk 10 000 kronor och virrar till det utan punkt!

Och NÄÄÄÄÄR blev det punkt i st f kolon i tidsangivelser?

F ö saknar jag även gamla hederliga 29 april 2009. 09-04-29 är inte alls samma sak.

29 april, 2009 12:38  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Datum som 09-04-08 kan bli väldigt förvirrande om till exempel en amerikan läser det. Därför kör jag stenhårt på 29 april 2009.

29 april, 2009 13:02  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Lotten, låt mig spara lite tid åt dig! Jag har själv läst på om svensk- och svenskalärare och kan bara konstatera att jag ska bli finlandssvensk istället. Alltså behöver du i alla fall inte förklara den saken.

29 april, 2009 13:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jisses, var ska jag börja?

Jo, med släkten: min pappa (som har lärt Howdy att skriva) och jag har inte alls samma syn på språkreglerna. Han har nämligen fel åsikt!

Fastän Språkrådet rekommenderar punkter i förkortningar sedan jag vet inte huuuuur många år, så förespråkar han mellanslag. Däremot säger han att man ska skriva e-post och e-brev när jag vidhåller att mejl är det enda vettiga. Tur att han är så gammal; jag kommer att vinna i slutänden.

Och jag har rätt. (Den som har mest rätt när h*n dör, vinner.)

29 april, 2009 13:59  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Fast hur var det nu med kolon i tidsangivelser?

Dessutom är det den som dör med flest obetalda räkningar som vinner.

29 april, 2009 14:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Svensklärare heter det (än så länge), men statistiskt sett är det bra många fler procent som skriver in ett a där i mitten. Läs mer och följ länken till Grünbaum häääääär.

Datumfrågan:
Gör som Howdy och kör stenhårt på det trevligaste sättet: 29 april 2009. Om man MÅSTE skriva i kod med bara siffror, är det lämpligt att ha med 20 för vårt århundrade för att undvika missförstånd.

Klockan:
Traditionellt har man i Sverige punkt: 14.06 -- men internationell standard är kolon, alltså 14:06. (Se där hur jag la till ett alltså för att slippa ha kolon i kluster.) Jag skrev till för fem år sedan alltid punkt, men övergick (inte helt utan svårigheter) till kolon eftersom jag faktiskt tycker att det är tydligare. Som en digital klocka.

Sammanfattning: ni får välja fritt mellan kolon och punkt, men var gärna konsekventa.

Åh, vad kul vi har!

29 april, 2009 14:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

När det gäller tusental (eller "gruppering av stora tal" som det kallas), måste man för det första komma ihåg att punkt och komma används tvärtom i engelska och svenska: i svenskan är komma detsamma som decimaltecken, medan punkt kan användas för att gruppera stora tal (i tresiffriga grupper från slutet räknat). Se där, AB, du får ha punkt om det krävs för tydlighetens skull!

I engelskan används oftast punkt som decimaltecken, medan komma används för att gruppera stora tal.

Sv: 40.376.237,75 kr
Eng: 40,376,237.75

(Jävla soppa det där!)

Själv föredrar jag konsekvent och alltid [fast] mellanslag för varje tusental:
"Lotten vann 40 376 237,75 kr."

(Om så väl vore, ja.)

29 april, 2009 14:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

När det får plats (när får det INTE plats i dessa digitaliserade tider?), ska man för att undvika missförstånd alltid skriva ut miljoner och miljarder. När de som bestämmer propsar på förkortningar kan man slänga Skrivreglerna i huvudet på dem. (Se sidan blädder blädder 146 i senaste upplagan.) Men ok, om man nu måste ha förkortningar:

Skriv
tkr (1 000 kr)
mnkr (1 000 000 kr)
mdkr (1 000 000 000).

Skriv INTE
kkr (kilokr)
Mkr (megakronor)
Gkr (gigakronor)
m (miljon eller miljard?)
milj. (miljon eller miljard?).

Man kan använda mn och md i kombination med andra enheter än kr, förresten. Men det är bra om det står en förklaring i en fotnot någonstans.

Är ni trötta på mig än?

29 april, 2009 14:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag är förresten fruktansvärt förkyld. Basånivet och förstår mig när jag nu berättar att jag nyss torkade av näsan på tröjärmen.

29 april, 2009 14:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N kl 22:15 -- det där att:et (kolon där, ja) har flytt från andra uttryck ... som ju behöver dem bättre.

Kommer infinitivmärket (att) försvinna? Kanske. Språkrådet skriver i alla fall att infinitivmärket i praktiken är obligatoriskt efter kom och kommit och att allra vanligast är att-bortfall efter presensformen "kommer".

(De som vid ordet "presens" föll ner döda av tristess är i gott sällskap.)

29 april, 2009 14:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pärlbesatt kl 19:16 -- Det är ganska vanligt att man skriver "ta tillvara på" istället för "ta vara på" eller "ta tillvara". Jag skulle vilja gå så långt att jag säger att "ta tillvara på" är fel ... men samtidigt förstår jag ju vad som avses, så jag kanske ska ta det lilla lugna och lära ut viktigare saker som divis och tankstreck?

Jag gillar inte heller nyuttrycket "även fast", och känner mig plötsligt stelbent och tråkig. (Fast vad jag kan se, håller Språkrådet med oss stofiler.)

29 april, 2009 14:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hanbollarna möter honbollarna och boller (danska) så att det blir små pingisbollar. Sedan anordnar jag en byggbeskrivningsskrivkurs med allehanda byggbeskrivningsskrivtips så att den branschens (och min) framtid är säkrad.

29 april, 2009 14:55  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

... och flyttar till Bollebygd.

29 april, 2009 15:14  
Anonymous ab skrev ...

Oj, mycket regler blev det.

Även fast är två uttryck i ett: Även om och fast.

Men jag har en genial idé. Man kan skriva ut miljarder och miljoner! Tjohej! det är i alla fall inte förbjudet, väl?

29 april, 2009 17:33  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Jo ab, det är "förbjudet" av vissa företagsledningar. Jag fick till slut dispens och fick lov att skriva ut orden i löpande text men inte i tabeller.

När man får betalt för uppdragen är det inte läge att tjura över skrivregler har jag märkt.

29 april, 2009 21:14  
Anonymous Dieva skrev ...

Ja, vilken kul diskussion!

Vill hålla med Cecilia N:s morr. Jag jobbar på en plats där engelska är frekvent och får göra en hel del rättningar av punkt, komma och mellanslag i siffror. Lite tröttsamt.

En kollega till mig envisas med att skriva "mäjla" som jag raskt ändrar till "mejla" (andra skriver maila men det låtsas jag att jag inte ser).

wv: stuntria, kan det vara ett nyord? En tork i vilken det utförs farligt trick?

Jag önskar jag hade tiiiid att gå på någon av kurserna men förr eller senare så ... fortsätt göra reklam Lotten.

29 april, 2009 21:28  
Anonymous ab skrev ...

Jag blir rebellisk när ord förbjuds, som när man inte får skriva ut miljarder och miljoner eller när plötsligt begreppet två tusen bannlyses som vore det en påvlig kondom.

Det är nästan som FRA-lagen i våldsamhet och integritetskränkning, skulle jag vilja påstå!

29 april, 2009 22:15  
Anonymous Örjan skrev ...

Lärarbeteckningar
Svensk-,fransk- engelsk-, spansk-
det skall enligt min uppfattning kombineras med "lärare", utan "a" däremellan.
Så gammal(?) är jag.

29 april, 2009 22:47  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Jag märker dock att det inte är språkpoliser utan gemene man (i alla fall på Tjörn) som säger svensklärare utan "a".

wv: explocyt måste ju vara ett ord någonstans?

29 april, 2009 22:54  

Skicka en kommentar

<< Home