20 april 2009

Äntligen – ett mögelhotell!

Swimmingpool! Jag bor på hotell med pool!

Tji fick jag för att jag knorrade över Knausts tekopp som kostade 24 kronor. Jag är i Göteborg och min uppdragsgivare har bokat in mig på hotellet som jag njöt av redan för ett år sedan.

Man får gratis te när som helst, man får gratis kvällsmat och ... ptja. Sedan får man inte så mycket mer.

Men när sov ni med en lastbilsframdel strax utanför hotellrummet? (Ge mig gärna den korrekta termen för denna framkropp.) Uppdatering: Den heter trailerdragare eller dragbil!

Gardinerna räcker inte riktigt till. Det finns inga rullgardiner. Solen gick i morse upp, låt mig se ... 05:51. (Tyvärr har jag vant mig vid att sova i mörker.)

(Pincettgreppet accentuerar kuddens litenhet.) Min kudde – som försvinner i profil – hade inte räckt särskilt långt i en amerikansk films pillow fight med rara flickor i hårtofsar och minimala kläder.

Eller för Ben Stiller i gårdagens film på tv.

Fönstret behöver bara lite antirynkkräm.

En jättespegel bakom sängarna och speglar även på andra väggen. Jag funderade på att dra loss dem och använda som mörkläggningsgardiner.

Dörren som leder ut till den torrlagda utomhuspoolen har slagit sig illa. (Det här är bra. Eventuella fönstertittare hörs hur väl som helst.)

Mögel i duschen! Hurra! (Det är inte möglet i sig som är värt att hurra för, det är mer ”hurra, det här kan jag blogga om”.)

Snacka om att resa i tiden. Jag känner mig som tio år.

Hotellrummet är så fullt av speglar, trasiga saker och underliga möbler att jag tror att det är en medveten affärsidé. Det finns en till spegel i entrén och självklart kan man – om man av ren självbevarelsedrift inte blundar – se sig själv grimaserande, sittande på toan. När man duschar kan man förstås se sig själv i en helkroppsspegel. Jag kände mig som en p0rrfilm där jag stod bland mögel, tvålskum och speglar.

Gratismaten kompenseras förresten av en våg, som står redo bredvid duschen. Jag, som inte har vägt mig sedan senaste förlossningen, klev raskt upp på den. Härmed meddelas: jag väger Error.

Etiketter: , ,

41 Reflektioner:

Anonymous Fru Decibel skrev ...

Hm. Ligger detta hotell på ett mycket platt ställe?

20 april, 2009 07:47  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Vilket fiffigt sätt att skriva det där ordet som du har skrivit på ett fiffigt sätt för att inte locka hit flåsande kommentatorer!

20 april, 2009 08:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Om Fru Decibel undrar om jag befinner mig i Skåne eller på havsbotten, så stämmer det inte. Det ligger (bara för att det passar så bra med allt annat) ett par meter från motorvägen, några minuters bilresa från Östra sjukhuset.

Men själva hotellet är synnerligen platt.

20 april, 2009 08:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men ni kan väl flåsa lite, ni som hittar hit fastän jag är fiffig, Ö-helena?

20 april, 2009 08:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

För övrigt får jag inte tag på min uppdragsgivare. Jag sitter utanför en låst dörr som leder in till föreläsningssalen. Jag ska börja om en kvart, men plejset är lika öde som Sporthallen på våra hemmamatcher.

20 april, 2009 08:13  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nu flåsar jag av spänning! Är du säker på att du är på rätt ställe?

20 april, 2009 08:18  
Anonymous Johan skrev ...

Haha. Som taget ur en amerikans thriller. Ett ödsligt motell någonstans på Route 66. Att sova där är som att be om att bli mördad. Scary.

20 april, 2009 08:23  
Anonymous en djefla man skrev ...

Om du lyfter bort spegeln hittar du säkert ett litet rum där Norman Bates sitter och tjuvkikar. Bra att flyktbilen står beredd!

20 april, 2009 08:26  
Blogger Pseudonaja skrev ...

I Göteborg ändrade vi tillbaka till vintertid igår så du är en timme för tidigt ute.

Förresten kan jag nu fråga varför man på riksutsända nyheter inte sällan hörs säga möggel och inte mögel. Är det någon som vet varför?
Mögelhus är ju nog så illa men möggelhus låter rent bisarrt.

20 april, 2009 08:31  
Anonymous Ansol skrev ...

Lastbilsframdel = Trailerdragare, skulle jag säga.

20 april, 2009 08:42  
Blogger Ulla PE skrev ...

När jag kom så långt som till vågen och vikten, skrattade jag så jag måste torka av skärmen här på min dator.
ERROR måste innebära ett av följande alternativ:
A) vågen saknar batterin
B) du väger över 150 kg och vågen tycker det är för mycket
c) det var ett misstag att väga sig; vågen är synsk

Låter för övrigt som om det finns trevligare ställen att på bo i Göteborg. Men här, 30 km nordost om Göteborg skiner solen åtminstone.

20 april, 2009 09:02  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Å, så spännande! När kommer upplösningen på historien? Tag ett bad så länge.
Jag tror jag vet vilket hotell det är nu.

20 april, 2009 09:21  
Blogger Love, literature and gardening skrev ...

Jag bryr mig väldigt lite vad hotellet heter eller var det ligger - även om beskrivningen var både läcker och läsvärd - men besserwissern i mig vill ju gärna berätta att det heter DRAGBIL.

20 april, 2009 09:32  
Anonymous Stellan skrev ...

Jag väger nog också ERROR. Minst. Fast det gör nog knappast Lotten, å andra sidan. Det är nog snarare så att vågen körs med en gammal version av Windows, eller nåt.

20 april, 2009 09:35  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Håll med om att Göteborg är underbart kontinentalt.

20 april, 2009 09:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

I'm in!

Jag var bara på fel ställe. Allt går bra. Sammanlagt 100 personer kommer idag att lära sig allt om
1) de och dem
2) det sunkiga hotellet.

20 april, 2009 09:44  
Anonymous TorpSara skrev ...

Det på bilden kallas dragbil!

20 april, 2009 10:02  
Blogger Marianne skrev ...

Van att sova i mörker, ja. Det påminner mig om hyrestanten i Husby, som inte hade några persienner eller rullgardiner, eftersom hon inte gillade sådana. Det gjorde jag, så det blev lite si och så med nattsömnen tills hon förbarmade sig över mig och skaffade en rullgardin till mitt rum. Den saknade fjäder, vilket innebar att det var mörkt även dagtid.

Vad jag väger vet jag inte. Jag slängde vågen för minst 15 år sedan. Det skramlade duktigt i sopnedkastet.

20 april, 2009 10:13  
Anonymous ab skrev ...

Vilken rolig kommentatorstråd!

Det är väl ändan av dragbilen (drag-bil, förresten? Ser ni glitter och paljetter kanske? Nä!) som trycker sig så ömsint mot glasdörren. Det ska vara ett lastflak eller en container på där. Väl.

Väntar spänt på att få se Norman Bates hopkurad bakom spegeln!

20 april, 2009 11:15  
Blogger Lena skrev ...

Jag vet var du bott! Åker förbi hotellet på väg hem och varje gång 9-åringen är med räknar han dragbilarna som står där. Varför står de alltid där? 9 eller 15 eller 5 stycken. Alltid brandgula/oranga dragbilar utan släp. Det är så mystiskt, kan du kolla upp Lotten? Blir det förskräckligt på hotellet får du höra av dej, jag bor 6 minuter därifrån-långt från motorvägen!

20 april, 2009 11:49  
Anonymous ab skrev ...

Jag säger möggel. Kort ö. Vad säger ni?

20 april, 2009 12:23  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag hade en korridorare som hade haft en lärare som sade "muggl" om mögel.

Så för att det låter så skoj så säger jag också muggl numera, sen sisådär tjugonågra år.

(Det är alltså långt för ordet mugglare kom in i svenska språket och jag tror inte att mugglare gör mögligt.)

20 april, 2009 13:08  
Anonymous ab skrev ...

Muggl låter kul, roligare än bucker. Men vad i all världen är en mugglare? :)

20 april, 2009 14:11  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Muggel säger jag, på äkta surmlansmål.

Blev helt förvirrad av det där med att en dragbil är en lastbilsframdel. Men det är klart, den är ju inte någonting annat bara för att den visas bakifrån.

20 april, 2009 15:13  
Blogger Pseudonaja skrev ...

ab: Det är alltså dialektalt? (Riksmedier = Stockholm)

20 april, 2009 15:40  
Anonymous Lena/northofsweden skrev ...

Knaust är liiiite elegantare, tror jag. Jag har nämligen varit där på öppet hus för något år sen och kollat in rummen.

För drygt tjugo år sen var jag också där några gånger och kikade in på kontoren hos tjänstemännen på PRV:s bolagsbyrå. Alla hade toa på rummet (= f.d. hotellrum)!

20 april, 2009 15:51  
Anonymous ab skrev ...

Inte en susning. Har bara hört ordet mögel uttalas mööööögel i olika TV- och radioprogram, inte av folk jag känner. Nån av oss är dialektal! ;)

Men jag har hört min man säga broccååååli med accent på sista stavelsen. Det retade gallfeber på mig! Han tyckte det var mycket roligt och missade inte en möjlighet att laga broccåååli - och berätta om det. Han lyckades få mig arg varenda gång!

20 april, 2009 15:51  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Mugglare är i Harry Potter-böckerna benämningen på de människor som saknar magiska förmågor och inte känner till den magiska världen.

Tristnissar som vi, alltså.

20 april, 2009 15:53  
Anonymous ab skrev ...

Tack, Plastfarfar! Jag är nog nästan den enda person över nio år i hela världen som inte har läst en rad i Harry Potter.

20 april, 2009 16:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"... vågen körs med en gammal version av Windows"

Ha! Tack!

20 april, 2009 17:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kommer ni ihåg reklamradiosnutten som gick ut på att någon hittade något växande inne på toan, och då utbrast:

- Mögel, mögel, mögel, bara mögel!

uttalar jag mögel. Liksom ropande och upprepande. (Måste ha varit radioreklam någon gång i mitten av 1990-talet.)

20 april, 2009 17:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lena -- tack för inbjudan. När jag inte får bo på Översättarhelenas hallgolv längre, kommer jag till dig!

Trailerdragare och dragbil är alltså namnen på lastbilens framfötter? Där ser man. Logiskt sett drar den en trailer i ena fallet och är en bil i andra fallet. Jahaja. (Den hade förresten nu på morgonen ersatts av en ensam porslinskopp som var fylld med svart kaffe.

20 april, 2009 18:01  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

På den brandgula färgen tycker jag mig kunna se att detta är en hollandsregistrerad Scania som kör för Van Dieren. De flesta chaufförerna är öststatare, kanske för att det är billig arbetskraft, som är omöjliga att kommunicera med.

Lena undrade i en kommentar varför de alltid står där utanför hotellet. Detta åkeri kör containers och förmodligen har de varit och lämnat dem i en hamn. Finns det en hamn i närheten?

Nu väntar de väl på att få hämta en ny och kanske köra till Ikea, som ofta anlitar dem.

20 april, 2009 18:26  
Blogger Plastfarfar skrev ...

ab: Vi är två. Jag fick Googla på ordet.

20 april, 2009 18:46  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Moster M: I Göteborg finns det alltid en hamn i närheten, om inte annat så i rent symbolisk bemärkelse. I närheten av min bostad finns till exempel en fiskhamn. Mycket pittoreskt.

20 april, 2009 19:21  
Blogger Ulla PE skrev ...

Jag säger MÖGEL, kortstavigt. Det är privilegiet med att vara finlandssvensk!

20 april, 2009 20:12  
Blogger Pysseliten skrev ...

Mot ogardiner har jag alltid mina "bitchögon" med mig! (Fast jag använder dem när Karlsloken läser till midnatt också!)

Jag säger möggel.

Våg? Byxlinningen är bättre, måste dock kalibreras om emellanåt!

20 april, 2009 21:03  
Anonymous Ullah skrev ...

Jag säger också möggel, era mugglare!

20 april, 2009 21:39  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag är den enda i den här familjen som inte läst Harry Potter.

Då är vi tydligen tre på den här sidan.

Dock så har böckerna diskuterats hemma hos mig så jag är lite bekant med ett och annat i dem ändå.

21 april, 2009 11:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hoho! Jag har inte heller läst Harry Potter! Och har inte ens vett att skämmas över det.

Orsaken är att jag tog den allra första svenska översättningen och satte mig att idka högläsning för barnen. Och orkade bara tre kapitel innan jag gav upp eftersom språket var så stolpigt. Vill barnen läsa, sa jag, får de läsa själva.

Vilket de gjorde. (Förmodligen hyser jag bara denna aversion mot Potter för att jag är avundsjuk på Rowling.)

21 april, 2009 13:10  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Men herreminje! Bodde du i vedskjulet?

Wv infecko - hmmm, nåt ditåt, eller hur?

25 april, 2009 10:23  

Skicka en kommentar

<< Home