28 juni 2008

Vad händer i Stockholm idag? (uppdat.)

  • Idag klockan halv åtta spelar Kent på Zinkensdamms IP. Suck, jag som ju gillar Kent.
  • Hela dagen kan man också gå på stadsvandringar med visningar av hemliga, mystiska ställen. Gruff, jag gillar ju stadsvandringar.
  • Det finns också en loppis på Täby Galopp. Men där hade jag väl bara drabbats av allergichock av alla hästmjäll.
  • Utanför riksidrottsmuseet hade jag till och med kunnat prova på casting – en sport som jag inte kan tala illa om innan jag har testat den.

Men inte ska jag till Stockholm för att göra något som jag gillar, inte. Jag ska dit som förkläde.

Ur Rowellskatalogen 1967. (Reprisbild.)

Avril Lavigne spelar i Globen. Fjortonåringen ska dit med en kompis. Men som de små lantisar de ju är, får de inte åka ensamma eftersom stockholmare av naturen slår ihjäl och äter upp små barn.

Men nu till det riktigt absurda: jag har inte biljett utan ska sitta utanför och vänta! Hur blev jag curlingdrottningen över alla curlingdrottningar? (Jag ville jag vore castingförälder.)

Uppdatering
Kan ni tänka er, konsertarrangören hade bara en enda ingång öppen så att kön gick som en mamba runt ekvatorn på Globen. (Ojoj, jag hamnade via vit kidnappartaxi på en balkong i solnedgången på Söder. De två små ungdomarna får klara sig själva en stund, iförda öronproppar à la Shrek.)

Ding dong sa kyrkan, skräää skräää sa måsarna och skräää skräää sa underligt nog även grannens skrikande lilla bebis.

Uppdatering 2
Te, levande (och förvånansvärt svårtända) ljus, en intressant artikel i DN (som jag övertalades att läsa högt för den samlade lilla gruppen) och så lite mer te.

Sedan diskuterade vi: är det ok skriva sådär? Hrrm. Fotnot 1. Fotnot 2.

30 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Men Kent spelar väl i Eskilstuna med snart? Och i Strängnäs finns både dramatiserade stadsvandringar och loppisar i kvadrat ... Om det finns casting vill jag dock låta vara osagt! ;-)

Nu när du ändå tagit dig till storstaden får vi hålla tummarna att du hittar några vågor att surfa på!

Have a nice evening!

28 juni, 2008 16:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Här i Hägersten började det precis regna. Jag kan inte tänka mig att du ska sitta utanför Globen i det här vädret. Jag tar min vita Opel och hämtar upp dig på en spontafika! Någon annan som vill haka på?

28 juni, 2008 17:25  
Blogger Pysseliten skrev ...

Vår kotte ska på Grönalund på tisdagens konsert så nu funderar vi allvarligt på om inte Allsången kan vara ett alternativt uppehållsrum för förkläden. Eller behövs biljett till det också? Globenområdet låter onekligen trist, hoppas du fick sällskap!

28 juni, 2008 19:55  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Första helgen i augusti ska jag till Emmaboda i ungefär samma ärende: att inte gå på Emmabodafestivalen.

28 juni, 2008 20:24  
Blogger den blyga skrev ...

Hav tröst!

Augusti 1975 råkade jag och den gamle ut för samma sak:
15-åringen skulle till Bakken med kompisar - Jag som arbetade på Barnpsyk la in mitt veto - inte mot besöket, utan mot att de skulle färdas HEM med sista färjan.
Så vi ställde upp som ledsagare - släppte av gänget vid grindarna (Skaran hade blivit stor sedan det ryktats på byn att det fanns vuxeneskort!)
OCH
Året då Kojak, Lundell och Diskon slog igenom.
Ulf Lundell debuterar, Staffan Westerberg upprör och Lasse Berghagen får åka poliseskort till melodifestivalen. Platåskorna är skyhöga, deckaren Kojak har blivit sexsymbol och diskomusiken föds. Vi drabbas också av 1900-talets värsta värmebölja.


Just denna kväll var magisk. Vi vandrade hand i hand vid Eremitaget, kvällen var ljum, augustimånen full och lyste på Kongens kronhjortar.....

Vi kunde nog konstatera vid hemfärden att vi haft den trevligaste aftonen - inträdesavgifterna till de beramade förlustelseställena för killgänget hade avskräckt!

28 juni, 2008 20:28  
Blogger Malinka skrev ...

*slickar mig runt munnen*

O, det är gott med små Kentfans!

28 juni, 2008 21:36  
Blogger Pseudonaja skrev ...

den blyga: Det var året som jag började i skolan. Jag minns den varma sommaren och den där dagen då jag satt i skolbänken och väntade på att mitt namn skulle ropas upp.
Jag hade blivit tillsagd att svara klart och tydligt och ropade ut ett "JA" när det var min tur. En de föräldrar fnissade.
Allt det där känns väldigt avlägset nu.

28 juni, 2008 22:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pseudonaja -- det där minnet låter precis som scenen när Kalle i Kalles klätterträd börjar skolan.

28 juni, 2008 23:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Men guuud vad trevligt det var. Och vad skönt att vi hann ta oss ifrån globenområdet till mysiga Anna och hennes mysiga balkong. Hoppas dottern växer upp snart och börjar gå på konserter så man får göra såna där månskenspromenader också.

28 juni, 2008 23:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Malinka -- vi tog oss (trots kilometerbreda maffiabossar och milsdjupa urringningar (de är frapperande synliga, brösten i Stockholm) samt mystiska män som spelade klassiskt på Drottninggatan) ända till Centralen och tåget hemåt.

Så här gjorde alltså hakke: läste att jag inte ville sitta utanför Globen, messade och ringde snabbt till min mobil, kollade om Anna Toss var hemma, plockade upp mig och körde vilse till Tegelbacken som en äkta kidnappare för att sedan parkera på Söder och föra mig till den fina balkongen. Bloggsekten funkar utmärkt!

28 juni, 2008 23:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Småstadsloppan: Javisst, Kent kommer till E-tuna, men eftersom det är deras hemstad går alla man ur huse och köper upp alla biljetter innan man hinner blinka.

Pysseliten: Jag har hört att särskilt genrepet är roligt attt gå på när det gäller Allsången. Själv skulle jag hellre placera mig framför apberget.

Ö-helena: När man integår på en festival kan man väl inteskriva ett inteblogginlägg för att fira intetilldragelsen? Oblogg, liksom?

Den Blyga: Sommaren 1975 låg jag i värmeböljan i en evighet på Ljusterö -- inomhus med påssjuka.

29 juni, 2008 00:05  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nja, kommateringen i den där DN-artikeln är rätt svajig. Det är väl kommateringen du syftar på?

Förresten, oblogga är väl det jag gör jämt och ständigt? Det börjar bli något av en specialitet!

29 juni, 2008 00:12  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Lotten: Mmmm, jag vet fast jag tvekade inte. Jag bräkte bara på.

Kalles Klätterträd... Fler minnen. Ära och heder åt Jojje Wadenius!

29 juni, 2008 00:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oiii, jag anhåller härmed om att få byta ut () mot [] där uppe.

29 juni, 2008 01:04  
Blogger Ica skrev ...

Kent har du ju sett redan. Så himla bra var det väl inte? Och idag vet vi ju hur kvällen ska spenderas: öl och EM-final! :D

29 juni, 2008 08:48  
Blogger Malinka skrev ...

[ ] eller ( ), några synliga bröst känner vi inte till i våra delar av staden. Ack.

Men så bor vi inte mellan Globen och T-centralen heller.

Hu, det här lovar inte gott inför de kommande dagarna! WV meddelar med domedagsröst "bvcka".

29 juni, 2008 10:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Men - nu missade jag. Så synd! Kul att ni hade trevligt.

Recensionen var för övrigt riktigt underhållande. Hon verkar ha varit på riktigt dåligt humör.

29 juni, 2008 11:20  
Anonymous Anonym skrev ...

När vi bodde i Paris 98 uppträdde Spice Girls på Bercy (en rolig, grästäckt arena, som ser ut som en transformer) och vi promenerade förbi i kvällningen. Hela området utanför var fullt av 1)mammor 2)småsyskon 3)konsertbesökande flickor som sprang ut och in och köpte souvenirer. Ungefär hälften var utstyrda som en eller annan spicegirl. Mycket underhållande!

29 juni, 2008 11:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå DN-recensionen: Jag vill trots allt läsa boken sedan när den kommer i billig pocket, så jag kan inte läsa recensionen nu. Recensioner är alltid fulla av spoilers/spoilrar (eller vad det nu kan heta). Samma sak med baksidestexter, för övrigt.

29 juni, 2008 17:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Träffade förresten en liten flicka på knappa tre år häromveckan. Hon var Lotten upp i dagen (uppidagen?) (varför heter det så, egentligen?)!

29 juni, 2008 20:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ullah: Det är just det: jag är för lustmord på lyckade författare (för att jag är så jävla avundsjuk?) -- men då sänker man ju samtidigt alla som vill läsa skiten! ("Skiten" är ett i sammanhanget provocerande ord, yes.)

Lotta: Får jag träffa det bedårande barnet?

29 juni, 2008 20:52  
Blogger den blyga skrev ...

Apropos recensionen: Att Camilla Läckbergs deckare inte skulle vara min likör har jag intuitivt förstått - det är så mycket annat man måste hinna läsa innan man dör.
Däremot blev jag intresserad av recensenten Lotta Olsson som ju visar sig vara född i Helsingborg, my hometown.
Hon har skrivit barnböcker
MEN
Med tanke på utskåpningen av småbarnsmödrar undrar jag om hon själv har barn?

30 juni, 2008 00:00  
Blogger den blyga skrev ...

Nu har jag, med hjälp av Lotta O., skrivit en sonett!:

Vad snabbt ens liv helt plötsligt kan forcera!
Och inte har man kunnat förutspå
Nu gnuggar man förtvivlat sina grå Men Varför? verkar ingen acceptera

Vem är det där som vill fotografera?
Man skriker så man närapå blir blå
Men vänta, vad är det som krånglar så?
Ens kropp, ens minne allt tycks haverera

Kan någon enda människa förklara!
Än finns det plats för vin och romantik
Det är ens öde, att man dömts att vara

Ens barn och barnbarn känner lätt panik
Man äger varken vilja eller snara
Man diskuterar Nietzsches estetik

30 juni, 2008 00:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Angående Kalles klätterträd, så är det tecknaren Olof Landström som får mest ära av mig ...

Nattliga sonetter, det gillar jag!
Så här blev min:

Vad snabbt ens liv helt plötsligt kan forcera!
Man undrar vad ens hjärna kan förmå
Nu gnuggar man förtvivlat sina grå
Men Varför? verkar ingen acceptera
 
Nu har man tid att göra mycket mera
Det mål man har i sikte ska man nå
Då nyper någon plötsligt i ens tå
De kollar så att allting ska fungera
 
Jaha. Minsann. Då var vi alltså klara?
Än finns det plats för vin och romantik
En massa ben, det kunde man befara
 
Man får en filt. Man tuggar på en flik
Man hävdar att man luffat i Sahara
Nu får man ingen puss. Man får en pik

30 juni, 2008 00:59  
Anonymous Anonym skrev ...

År 1967 hade jag ett förkläde snarlikt det för 17,25 -- dock blårandigt. Finns en svartbild där jag är i klädd detta plagg.

30 juni, 2008 01:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men tjosan, nattliga sonetter! Jag skulle inte ha sovit inatt, jag skulle ju ha varit uppe och skrivit sonetter!

30 juni, 2008 08:58  
Blogger lilla my skrev ...

Inga femtonåriga barn att eskortera till varesig bakken eller konserter.
Däremot en snart artonårig syster med kompis som hjälpte mig att göra fint i lägenheten (hänga änglar och sånt...).
Klockan rann iväg och sen var det bara att tala om för syster (och föräldrar) att hon minsann skulle sova över. Glöm att Stora Syster tycker det är ok att åka tåg och buss hem mitt i natten. Sen snörde vi på oss skorna och traskade en timme i uppförsbacke för att avlämna kompis och en timme i nerförsbacke och regn för att komma hem igen.
Undrar om denna investering gör att min syster följer med eventuella framtida femtonåringar? Man kan ju hoppas...

30 juni, 2008 12:11  
Blogger Jessica skrev ...

Jag HAR läst boken och skrev en liten recension om den också på bloggen. Sens moral, jag håller nog med henne fast jag skulle uttrycka mig annorlunda och om man nu nödvändigtvis måste läsa så läs något annat tills bokeländet kommer i pocket.

30 juni, 2008 20:22  
Blogger Anna skrev ...

Nej men! Först nu upptäckte jag mig själv och dottern suddigt förevigade på din blogg. Det har varit ett par suddiga veckor och jag har hamnat helt på efterkälken. Trevligt att ha dig här var det iallafall, och du läste så bra och tydligt.

05 juli, 2008 14:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Äh, sent eller aldrig spelar ju egentligen inte någon roll, Anna! (Visst är koppen vacker?)

05 juli, 2008 22:00  

Skicka en kommentar

<< Home