18 juni 2008

Telefår

Att gå på museum är kul. Jag tar alltid med mig mer eller mindre frivilliga barn och så hör jag mig själv förklara sådär mammigt att konst utvecklar sinnena och att man får använda sin egen fantasi ibland men att ibland fattar man precis vad konstnären har velat förmedla. Jag tror att vi en gång stod i en hel timme framför tavlan nedan, läsandes om vilka konstnärliga friheter Carl Gustaf Hellqvist hade tagit sig när han målade.

Konstverk som blev ett metakonstverk där inte verket i sig utan historiska fakta gjorde verket så mycket mer intressant.

Och se här! Vilken succé hade jag inte gjort med dessa konstföremål tillsammans med barnen?

– Titta barn! Underbart!
– Ska jag säga något konstigt, mamma?
– Eh, ja?
– Ska man tänka att vi låter som får när vi pratar i telefon?

Via. Konstnären heter Jean-Luc Cornec. (Egentligen hittade jag fåren någon annanstans via en länk på en länk på en länk, men jag gick så att säga vilse i länkeriet. Sorry.)

14 Reflektioner:

Blogger Plastfarfar skrev ...

'Geschäft', tänkte jag först. Sen såg jag att fåren är utställda på ett telemuseum. Då blir det ju lite kul...

18 juni, 2008 14:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Haha, vilka roliga telefår! Kul med ordleken - och kul att den där telöefonmodellen faktiskt ser ut som ett fårhuvud nu när någon har gjort det så tydligt för en.

Hm, undrar vilket djur mobiltelefonen påminner om, bortsett från att den ser ut som ett knäckebröd?

18 juni, 2008 15:04  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Vilken fin päls fåren har! Man kanske kan använda krulliga telefonsladdar om man skulle vilja ha tillfälliga dreadlocks nån dag?

18 juni, 2008 15:17  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Fåren är ju för härliga. Man får lust att röra dem.
Roligt med konst som är nyskapande. Eller är det återvinning? Eller är det någon sorts kombination kanske?

Detta tyckte jag var häftigt: länk

18 juni, 2008 15:57  
Blogger Marianne skrev ...

Jag skulle gärna offra en och annan telefon för att få se Ö-Helena i dreadlocks :-)

Nu längtar jag till semestern (den obetalda ledigheten) där det ska knatas runt på varje museum som finns i hela München. Nästan.

18 juni, 2008 16:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Jättekul! Svärmor samlar får, jag måste tipsa henne!

18 juni, 2008 17:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag läste först "svärmor svamlar", men sedan förstod jag: svärmor samlar. På dreadlocks!

18 juni, 2008 18:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Gillar du det här kanske du gillar min kusins grejer, vänta ska jag leta lite länkar...

Och jag gillade fåren, som attan!

http://www.veilhan.net/ (fast den är under omkonstruktion just nu)

http://bp0.blogger.com/_Iu5Ryb9tht8/RZ2mIMohe6I/AAAAAAAAAQE/wapJe_7NLew/s400/aiR.jpg

Äh, jag hittar ingen bra sajt med mycket av hans grejer, men det går ju att söka på namnet, om man är det minsta road.

18 juni, 2008 21:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Nja, hon svamlar inte så mycket.

18 juni, 2008 21:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Bääää, fantääästiskt! Den gamla snurrtelefonen fick precis en ny dimension i min värld.

19 juni, 2008 07:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Telefor-lammfår
Din källare- som påstås innehålla ...
Dina kreativa barn.
-nyfiken på resultatet

wv -qxlq -inget problem för Dina ättelägg, eller?

19 juni, 2008 18:32  
Blogger H. H. skrev ...

jag har knyckt Dina får.

19 juni, 2008 22:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag tror att de var fria att knycka, H.H.!

20 juni, 2008 06:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänk att ha ett sådant får i vardagsrummet, med en fungerande telefon. Otroligt fina.

20 juni, 2008 14:44  

Skicka en kommentar

<< Home