02 juli 2008

Gissa vad jag ska göra (uppdat.)

Men denna bild är den enda ledtråd som serveras.

Den som vinner får pris! En bok eller en t-shirt eller en degskrapa eller några plåster. (Egen företagare, jajamensan.) Vinner gör man kanske genom att svara rätt, kanske bara genom att vara fyndig.


The Pale Green Woman kom först med rätt svar (rensa och sortera i stora skafferiet), och Pseudonaja får hederspris för den synnerligen absurda idén om att jag skulle skriva en kokbok.

Eftersom jag sedan en dryg vecka inte har blott fem utan hela åtta barn, delegerades jobbet ut till dem. De fick alla en timmes projektanställning och anslag med arbetsorder sattes upp på tre ställen i köket.

Swisch, swosch, så slängdes oöppnade mjölpaket från 2004, hittades ett glas med fyra mjölktänder (”Oj, dem hade jag glömt”, sa Tioåringen) och bestämdes att vi kommer att äta citronfromage till efterrätt i en vecka.

Nu ska de få snickra en veranda.

Etiketter:

29 Reflektioner:

Blogger PGW skrev ...

Märka hyllorna i skafferiet för mer strukturerad sortering?

02 juli, 2008 07:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm. Sortera in recept i pärmar kanske?

02 juli, 2008 08:02  
Blogger Pysseliten skrev ...

Märka upp restaurangerna i hemstaden för turister och lunchhungriga ungar?
Vår Thai-restaurang borde märkas med "Rätt rätt någon annanstans"!

02 juli, 2008 08:26  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Givetvis handlar det om ett kommande kokboksprojekt. Du har gjort etiketter med kapitlens namn. Dessa ska du nu klistra upp på väggen/anslagstavlan/skärmen som små litterära och kulinariska kom-ihåg-lappar.

Möjliga titlar:

Gärna en medaljong men först en ordentlig nutrition

En kalvdans på rosor

Fyra tugg och en gorgonzola

02 juli, 2008 08:29  
Blogger den blyga skrev ...

Jag tror att the pale green woman är något på spåren...
Ett alternativ är att märka glasburkar som skall få angivet innehåll!

02 juli, 2008 08:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag funderar....smurfar... Jobba som föreläsare???? Dom på bilden är som hjälpmedel i din föreläsning om språket? Men om inte, så måste det vara något som sortera, städa, rensa enligt feng shui? Jag ska nu gasa på pedalen, kan jag skriva gaspedal om det är till en symaskin?

02 juli, 2008 08:54  
Blogger Malinka skrev ...

Aaahmen, det är ju uppenbart!

Du har tröttnat på att Det Riktiga Livet är så oorganiserat och tänker börja katergorisera det à la bloggstyle, med etiketter. Du börjar med matrelaterade fenomen, och snart följer etiketter med "Toatankar" och "Ur bäddens djup" att sätta upp på toalett- respektive sovrumsdörr.

02 juli, 2008 08:58  
Blogger Malinka skrev ...

kate-gorisera, sans -r-

02 juli, 2008 08:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Det där är ju en plock-ihop-och-kombinera-meny med Povel Ramelsk touch, där varje sak beställes genom charader inför övriga gäster!

02 juli, 2008 09:31  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det måste ha något med sopsortering att göra.

02 juli, 2008 09:54  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Sortera källaren kanske? Hos någon annan kan jag inte tänka mig pasta och risigt i en källare men med dig är det en helt annan sak...

Eller...har ni tröttnat på spagetti och köttfärssås och ska nu dra lott om nästa maträtt?

02 juli, 2008 09:55  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Ah, ni har också ny sopsortering sedan igår! Påsarna är jättefina!

02 juli, 2008 09:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Grattis The Pale Green Woman, som hade rätt först!

(Precis som i Julkalendern när Ö-helena dundrar in med rätt svar strax efter midnatt.)

Men Pseudonaja får faktiskt också vara vinnare idag eftersom ett kokboksprojekt av mig är så synnerligen otänkbart att det lika gärna kunde handla om att resa jorden runt eller spela handboll, vilket jag heller aldrig kommer att göra.

(Mejla mig på lotten@bergman.com så ska jag berätta om fina t-shirtar och roliga böcker. Samt riktigt dåliga plåster.)

02 juli, 2008 10:40  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Tänk att för evigt (nåja) bli ihågkommen som "hon som förstörde spänningen i julkalendern"!

Hur som helst så har jag gjort samma sak i vår frys, vilket har inneburit en revolution i hushållet. Numera vet vi vad vi har i frysen och äter upp det! Förr la vi in allt huller om buller, och sen kastade vi det nästa gång vi frostade av frysen. Systemet har nu fungerat i snart ett halvår. Peppar, peppar.

02 juli, 2008 10:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ok, sitter lappar på frysens innehåll på utsidan elelr insidan, Ö-helena?

(Vår frys har ingen naturlig plats för varken lappar, etiketter eller spritpenneanteckningar på insidan. Och saker som sitter på utsidan tederar att eh ... försvinna i mängden.)

02 juli, 2008 10:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag ska förresten ta Suvi på orden. Den där Ramelska charaden ska banne mig genomföras.

02 juli, 2008 10:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tänk om man kunde göra om Livet som Malinka föreslår. Tänk om man vaknade varje morgon och först började klura på vad dagen skulle ha för rubrik. För att vid lunch komma på en ny rubrik och sedan i kvällningen försöka knyta ihop säcken.

(Att jag inte etiketterar och kategoriserar mina blogginlägg som jag borde, beror på att jag har svårt för hängmappar. Liksom.)

02 juli, 2008 11:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anne-Maj: Symaskinens gaspedal kallas här i huset för "trampa". Men det kan ju näppeligen vara det officiella namnet utan snarare en kvarleva från min farmors trampsymaskin, som vi under tolv år bytte blöjor på.

02 juli, 2008 11:03  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Lapparna sitter på insidan av frysdörren precis intill respektive hylla. De sitter dessutom kvar efter ett halvår. Undrens tid är inte förbi!

02 juli, 2008 11:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hjälp. Jag kan inte sluta skriva kommentarer.

02 juli, 2008 11:04  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men har du sommarlov från radion? Eller vänta nu - är det ett sånt där jobb där man har semester? Med betalt?

02 juli, 2008 11:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har sommarlov från radion -- vääääldigt obetald semester är det dessutom. (Sommarlov = försöka hitta jobb och ragga jobb inför hösten och suga på ramarna och reparera de gigantiska ekonomiska hålen som radiojobbet har skapat. Spiken i foten? I-landsproblem? Ja, allt på en gång.)

02 juli, 2008 11:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Städa i skafferiet, förstås. jag bli SÅ inspirerad och ska genast härmas!
Men jag behöver en etikett för julkrubban också. Och en för mikrovågsugnen...

02 juli, 2008 11:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Äsch, nu kom jag sent. Jag började skriva kommentaren klockan åtta i morse, men något (jobbet...) kom emellan...

02 juli, 2008 11:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är något i luften. Alla verkar rensa och städa just nu, inklusive jag själv. Kistalyan har säkert lättat med minst 100 kilo senaste veckorna.

02 juli, 2008 11:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Kul blogg! Klisterlappar måste ju vara en av vår tids mest fantastiska uppfinning. Möjligheterna är så många! =)

02 juli, 2008 14:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Jösses, vad kul ni haft när jag har vänt ryggen till!

Ö-helenas fryssystem borde vi försöka implementera i det här huset även om jag inte hyser stort hopp om att det ska lyckas (det är inte jag som huvudsakligen lagar maten och den käre maken hör inte till den systematiska sorten). Vi har dessutom gott om UFO:s (Matälskarens förkortning på "Unindentified Frozen Objects") i frysen eftersom vi är obotliga optimister och tror att vi ska se/komma ihåg.

Apropå julkalenderna så lärde jag mig snabbt att det bästa var att försöka hålla sig vaken till midnatt för att ha en chans att komma med vilda gissningar innan det blev klart med svaret.

02 juli, 2008 19:50  
Blogger Camilla skrev ...

Arbetsordrar och en timmes anställning...

Jag fick en bra ide från dottern som kom hem från kollo. Där öppnade dom en arbetsförmedling med olika städjobb. När jobbet var gjort fick dom några hundra (Obs låtsaspengar!), beroende på jobb. Efteråt blir det auktion. Dottern köpte en Juliatidning för 1100 och en godispåse för 500. Jag har inte testat än men det borde väl fungera hemma också. Speciellt hos dig med åtta barn. Det är ju nästan ett kollo :-)

02 juli, 2008 22:10  
Blogger PGW skrev ...

OOoooh!! Jag ska genast maila!

Barnarbete är för övrigt väldigt underskattat. Klart ungarna ska bygga veranda.

03 juli, 2008 07:27  

Skicka en kommentar

<< Home