20 juni 2008

Idag ska jag ringa till Midsommarvägen

Vad ska ni göra?

Jag har lyckats tillverka en midsommarkrans som ser ut som dagen efter.

Såja. Nu har vi i direktsändning ringt till Börje på Midsommarvägen i Luleå för att önska glad midsommar. Annat var det häromdagen, när Sulo ...

... kom till studion ...

... för att göra armhävningar.

Jobbar man på midsommarafton? Ja, så här:

(Nej. Jag fick inte testa nubbar i SR. Jag fick inte ens klirra med flaskorna.)

Om jag hade vågat vara lite crazy hade jag nu satt mig på en parkbänk med sushi och glögg. Jag hade kanske klätt mig i lederhosen och nynnat på Stairway to Heaven. Istället ska jag försöka hitta fyra liter jordgubbar som 1) smakar något 2) kostar mindre än 40 kr litern.

Bilduppdatering 1
Femåringen och jag lägger här sista handen vid Godzillafastsättningen. I år nådde vi inte ända upp. Om jag har krympt, stången vuxit eller gropen blivit grundare har vi ännu inte bestämt oss för.

Bilduppdatering 2
Bästisgrannen (som har slutat snusa) stal cigarrfimpen av sin bror (som har slutat snusa) och spetsade den på en gaffel för att – som vore cigarren en tandkrämstub – tillsamans med min bror (som har slutat snusa, men börjat igen) klämma ut det allra sista nikotinet. Själv satt jag och övade mig på att skriva svårlästa meningar.

26 Reflektioner:

Blogger den blyga skrev ...

The same procedure as every year...

Fast nån älg har vi inte varje år!

20 juni, 2008 07:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Svenska Nubbar är väl att föredra framför Skärgårdsdito?

20 juni, 2008 11:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Glad midsommar på er alla i E-tuna (och alla andra ställen också!)

wv föreslår att den ska firas i ochbay!

20 juni, 2008 12:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Grr!
"... )!"

Hann inte avbryta.

20 juni, 2008 12:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hittade tre liter som jag hoppas
- smakar något
- kostade 35 kr litern

20 juni, 2008 12:40  
Blogger den blyga skrev ...

Här i Skåne har de i eckan kostat 35 kr/l - jag väntar tänkte jag...
I morse skickades den gamle iväg kl 09.00 till den närbelägna gårdsbutiken - det fanns bara 6 l kvar à 40 kr.
Men det är ju midsommar!

20 juni, 2008 12:52  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Här i byn har de kostat 25 kr i veckan. Väntar med spänning på att sambon ska komma hem och berätta vad de kostar idag.
Trevlig midsommar!

20 juni, 2008 13:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vilket öde: klockan är ett och jag är utan jordgubbar!

Plastfarfar: Alla nubbar smakar sårsprit, fast O.P. smakar nog bäst. Allt som är beskt åsamkar mig stor smärta i smaklökarna.

Glas midsommar! Nu ska jag leta upp en Godzilla att ha i stångtoppen! (Rapport följer förstås.)

20 juni, 2008 13:08  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

25 idag också, yippie!!!!

20 juni, 2008 13:52  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Icke, Lotten. Hallands Fläder är inte sprit. Det är ett njutningsmedel. O.P. duger och beskt suger (där är vi överens)

Vi köper Svenska Nubbar varje jul och varje midsommar. Det är allt nubbande vi utför. (Men fråga inte om whiskyn)

Godzilla i stångtoppen låter coolt. Får vi bilder?

[Jordisar 39:90]

20 juni, 2008 14:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Vi ska fira midsommarafton med tapetrivning, anka och moldaviskt vin. Gör inte alla det?

20 juni, 2008 14:52  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Jag ska också fira med ankor! Livs levande sådana som ska hittas, motas in i sitt hus och ges mat. Tre timmar är det till dess och jag har redan bitit ner alla mina naglar. Jag är förskräckligt rädd för fjäderfän så wish me luck!

20 juni, 2008 15:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Wahoo, här kom Broder Jakob med Hallands fläder! Humdidum.

Och så kom regnet. SMHI lovade "småstänk på sin höjd". Pah.

Godzillabilder kommer förstås.

Men vofför är man rädd för fåglar?

20 juni, 2008 15:23  
Blogger Cecilia N skrev ...

För att man sett filmen?

20 juni, 2008 16:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Nä men Lotten! Hörde jag rätt på radion?
Att Du hade köpt industriköttbullar?
Du har ju lovat att bara äta handgjorda sådana under året.

Nåväl,Du är förlåten, konstigare saker än så har ju inträffat vid midsommartid.

20 juni, 2008 16:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Psssst, Örjan. Säg det inte till någon, men ibland drar jag för shåvvens skull till med osanningar i radion. Ssscchhhhh!

(Ljuger hon om att hon har köpt industriköttbullar? Japp. Borde det inte vara tvärt om? Jopp.)

20 juni, 2008 17:27  
Blogger den blyga skrev ...

Förresten:
Jag var inne på Morgonpassbloggen, hittar där:
Jag misstänker dessutom en komplott: holländske lagledaren Hiddink från Holland hade köpt Zlatan. /L

PRECIS vad jag oxå sa´när det begav sig!

20 juni, 2008 22:26  
Blogger den blyga skrev ...

Vi kör förresten med Absolut Vanilla,
osså Asti Cinzano till jordbubbarna...

20 juni, 2008 22:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har aldrig vatt på snusen
aldrig rökat en cigarr, halleluja!
Mina dygder äro tusen
inga syndiga laster har jag.

Cigarr luktar Danmark. Hva' beha'r? Søren pokker! Fleming, Preben, Mogens -- for helvede, man!

21 juni, 2008 15:22  
Blogger den blyga skrev ...

Otroligt men sant!
Vilket härmed intygas....

21 juni, 2008 16:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Långt bak i tiden, på fyrtiotalet, gick jag två år i lekskola eller Kindergarten som det så vackert hette.

Första året vid en sorts åhörardag då föräldrar fick vara närvarande satt vi barn i en ring på golvet och sjöng något tillsammans. Därefter fick den som ville sjunga någon favoritvisa. Jag, som inte hade o inte har sångröst, men väl lätt att uppfatta texter sjöng då med hela min fyraåriga glöd hela texten till den vackraste visa jag kände till, nämligen
Flickan i Havanna

Året därpå upprepades föräldradagen på liknande sätt. Då hov jag upp min stämma och sjöng hela den visa Olle nyss gav ord till:

»Jag har aldrig vatt på snusen
aldrig rökat en cigarr, halleluja!«

Min mamma var nog inte helt stolt över min förmåga att snappa ord och visor, och kanske ville hon undvika ännu en pinsam åhörardag i Kindergarten för till kommande höst sattes jag i vanliga skolan som sexåring och fick där, första året, en mildsträng och underbar fröken som läste hela Viktor Rydbergs Träsnittet i psalmboken för oss.

Från vårt klassrumsfönster kunde vi se kyrkan Rydberg skriver om och den byggnad (då församlingshem)som varit hans första skolbyggnad. Vi kunde också skåda den sjö som sades förekomma i "Gläns över sjö och strand". Så min repertoar ändrades en del ...

23 juni, 2008 00:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Just idag satt jag på en parkbänk med en köpelåda med sushi! Men ingen glögg hade jag, inte ens en läskeblask. Tyvärr, så det blev en snabbsprint till tjorren efteråt. Och nu undrar jag hur man stavar till tjorre. Kiorre ser ju heltokigt ut.

23 juni, 2008 14:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Så dyrt som jordgubbar är nu är det nästan tur att jag är allergisk.

23 juni, 2008 14:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack för alla dina långa kommentarer, Agneta!

Tjorre säger nästan ingen som jag känner, Matilda. Kiosken är liksom utdöd -- nästan alla heter Pressbyrån och är små affärer som man kan gå in i.

När handlade jag senast i en tjorre? 1990?

23 juni, 2008 17:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack för bilden på armhävningen! Jag var aldrig riktigt säker på att han verkligen gjorde någon/några. Nu vet jag ju att det inte var ljug.

23 juni, 2008 19:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Biggis: Jag kräver av studiobesökarna antingen armhävningar eller tatueringsuppvisningar.

26 juni, 2008 14:13  

Skicka en kommentar

<< Home