18 juni 2008

Nu knyter vi tummarna hårt

Gammalt gruff. Those were the days.

”Nu knyter vi tummarna hårt”, sa en av de 372 000 tv4-reportrarna på plats runt fotbollsplanen. Själv gick jag och sparkade hårt i kakelugnen. Det brukar bli bra då.

Rysslands lag är visst sammanlagt 69 år äldre än det svenska och runt 225 % mer offensivt samt just idag fyllt med tillfrisknade storspelare som dykt upp som gubbar i lådor.

Jaja, vår äldste är vår kvickaste.

Och den skäggigaste är den ... skäggigaste.

Viking Olof.

(Ni märker att jag helt ignorerar det faktum att vi spelar som skrutt och ligger under med ett två mål i början av andra halvlek?)

Uppdatering
Nämen ja e int bitter.

Journalist:
– Nå Henke, vad var det som gick fel?
Henrik Larsson:
– Vi förlorade med två mål, så mycket mer var det inte.

Ser ni att jag hade all anledning att totaldeppa efter Spaniens femitolvmål i lördags? Nu tar nog Ryssland hem hela kalaset, ska ni se. De vinner allt från Melodifestivaler och hockey-VM till fotbolls-EM. Ska vi inte ta och avlyssna deras eter- och trådtrafik för att lära oss ett och annat taktiskt drag?

15 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Å, vad Henke var söt i telefonsladdar.

18 juni, 2008 21:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har väntat på att du skulle skriva nåt om Lex Orwell, men nej... Hmm. Ja, Henke var söt som får. Och jag kunde inte bry mig mindre om fotbollen, nu när inte Senegal spelar (jag vet, svårt i EM...).

18 juni, 2008 22:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vajlan: Jag hade kunnat skriva något om Lex Orwell om jag hade kunnat komma på något som ingen annan redan har skrivit. But no.

Men nu måste jag fotbollsdeppa färdigt för att i morgon i radion kunna hojta positiva saker som "nu satsar vi på OS" och "det är ju VM-kval i höst".

Ö-helena: Jag känner en tjej som hade telefonsladdsfrisyr. Efter tre månader trillade sladdarna liksom av och hängde i små tunna kablar.
Sedan såg hon ut som dagens Henke i ett halvår.

18 juni, 2008 23:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Om man inte kämpar, vinner man inte. Det är dagens sensmoral.
jag kommer nog inte säga några positiva saker imorgon. Inte om fotboll, i alla fall.
Fast jag tycker lite synd om alla som köpt såna där dyra platta TV-apparater…

18 juni, 2008 23:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Vem tusan bryr sig om fotboll idag? Jag orkar inte vara det minsta perky och pippilottig.

18 juni, 2008 23:24  
Blogger Ica skrev ...

Skit skit skiiiiit! Näe, nu bajsar jag på det här. Ölen hjälpte inte mot det missmod och depression jag känner nu. Skjut mig någon!

18 juni, 2008 23:29  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Nooooo! Jag e minsann bitter! Henke var bäst idag men resten var skrutt. Men som Ica så klokt (och väldigt uppgivet) sa:
-Vi hade inte ens förtjänat att gå vidare med det spelet.

18 juni, 2008 23:31  
Anonymous Anonym skrev ...

När alla andra har platt-tv är det klart det blir en plattmatch, synd bara att den inte kom mot Spanien istället. Visst såg det ut som om de svenska "spelarna" hade mjölksyra redan när matchen startade? Lite gummiben liksom.

Nåja, för att fokusera på något som ligger lite närmare än OS: Vilket lag ska vi heja på nu? Portugal, Kroatien, Holland och Spanien har ju spelat bländande. Italien och Tyskland kan man ju inte gärna hålla på, men Turkiet har nog skaffat en del nya supportrar. Ryssland någon?

18 juni, 2008 23:56  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Det spelades bättre fotboll förr - ju förr desto bättre...

19 juni, 2008 09:19  
Blogger Anna skrev ...

Någon i min Jaiku-bubbla tyckte igår kväll att det borde ha blivit oavgjort, eftersom matchen spelades mellan Ryssland och Sovjet.

19 juni, 2008 09:25  
Blogger Malinka skrev ...

Nederländerna tänker jag heja på. Koninkrijk Nederland, den nationalstat vars kungahus har orange som sin färg.

Vi hejar väl inte på Götaland när vi hejar på Sverige? "Holland" är ett samlingsnamn på de nederländska provinserna Nord- och Sydholland.

Nämligen!

/säeskilt i fotbollstider plågad besserwisser

19 juni, 2008 09:32  
Blogger Cecilia N skrev ...

Anna, den var BRA! Och idag i min tidning var det någon som jämförde kön till vården med brödköerna i det gamla Sovjet.

Det är kanske dit vi barkar?

19 juni, 2008 10:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm, vi klarar nog inte att avlyssna dem numera.
Har för mig att Sverige har rustat ner eftersom det inte finns någon fiende - inte ens en tänkbar sådan! - i öst... Tror Svenska försvaret och svenska försvaret har lite delade meningar där, eller?
Så den möjligheten har vi nog tyvärr inte ens möjlighet till längre, hm... Och det som avslyssnas numera här i landet är väl vi(?) om det inte har underrättats fel? Inte Stasi, Fasi? Eller är det Svea med i? Långsökt - Sveasi... ... ...
Må så grankott, ngn som kände sig DJUP...

19 juni, 2008 10:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Som den Helsingborgare jag är så måste jag ju säga att även om jag är helt ointresserad av fotboll, så är Henke lite rolig, hans kommentarer oftast fåordiga,men klockrena(sen att man inte alltid vet om han menar allvar eller inte är en annan femma)

Och jag tycker vi ska avlyssna Ryssland istället för Sverige:S

Sen kan jag inte riktigt komma över det här med Ryssland i schlagern:(

19 juni, 2008 16:08  
Blogger Sara Ödmark skrev ...

Hur knyter man tummarna? Bästa sportcitatet någonsin är nog i alla fall när giffarnas tränare sa "Vi hade dem i säcken, vi knöt gaffeln och släppte ketchupen" efter en match.
Underbart.

23 juni, 2008 15:15  

Skicka en kommentar

<< Home