14 juni 2008

Blogguppmaning: Ge omgivningen order!

imperativ (lat. (modus) imperativus 'befallande (modusform)', av impero 'befalla', 'föreskriva'), modus som anger uppmaning, förbud, vädjan, råd etc. I satser med imperativ är subjektet (som syftar på lyssnaren) ofta underförstått: Skynda dig! Skynda er! I svenskan är imperativformen identisk med verbets presensstam: hoppa!, vänd!, se!, skriv!, spring!

Så nu lyder ni: stoppa in er själva i ett nötskal och blogga om vad ni skulle ge för fem olika order till omgivningen om ni kunde. Ju mer egoism, desto bättre!

1) Spela basket!
2) Ha inte pälsdjur!
3) Ge [mig] beröm så ofta som möjligt!
4) Stava rätt om du kan!
5) Städa lagom.

(Ja. Sista ordern har inte utropstecken eftersom den ska läsas på ett annat sätt.)

Inledningsvis pekar jag med hela handen mot endast bloggar som börjar på s: Sandra, Studiomannen, Stationsvakt, Salte Stellan, Skrivkramp, Skriv med skruv, Suvi samt Söversättarhelena.

... and that’s an order ...

13 Reflektioner:

Blogger Marianne skrev ...

"Who Do You Think You Are Kidding, Mister Hitler?"
De gamla fina krutgubbarna ... :-)
Fast lydde de verkligen order?

Just nu order till mig själv:
Jobba!

14 juni, 2008 14:00  
Blogger Cecilia N skrev ...

Gillade också krutgubbarna på den tiden då de (be)gavs på tv.
Tur att jag börjar på c och inte på s.

14 juni, 2008 15:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Eftersom Lotten inte gillar utmaningar, kör hon tydligen med uppmaningar i stället.

14 juni, 2008 16:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack för grammatikrepetitionen!

Kan behövas ...

14 juni, 2008 19:50  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Å tack! En uppmaning är just vad jag behöver. Jag har ju för bövelen nästan glömt bort att jag har en blogg!

14 juni, 2008 20:17  
Blogger Isabella skrev ...

Du frågade om jag bloggat om min farfar. Jag kommer att göra det, men sparsamt. Jag håller nämligen på att skriva en bok om min farmors liv och där kommer utdrag ur farfars brev att finnas.

Förresten älskar jag språkpoliser, älskar att bli rättad, undervisad och språkligen satt på plats!

14 juni, 2008 22:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ah, Isabella, du kan bli min bästa vän. (Vet inte riktigt vad Bästisgrannen tycker om det.)

Ceculia N: Oooh hupp, jag kan ju om s-bloggarna inte lyder utsträcka uppmaningen till c- och z-bloggarna ...

14 juni, 2008 23:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ceculia är alltså ditt nya namn, Cecilia.

14 juni, 2008 23:31  
Anonymous Anonym skrev ...

En order, flera order? Måste bara dubbelchecka. Jag har nyligen fått lära mej att på utställningar ger domare en kritik, flera kritiker.

Och jag bloggar som beordrad!

14 juni, 2008 23:58  
Blogger den blyga skrev ...

Jag har fått så mycket smälek för den förment alltför auktoritära ledarstil jag präglades av som barn på 30-40-talet att jag slutat ge order, utom när fara för liv och/eller egendom föreligger!

15 juni, 2008 07:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Strevligt svärre! Såterkommer!

15 juni, 2008 14:21  
Anonymous Anonym skrev ...

OK, jag är på!

16 juni, 2008 00:10  
Anonymous Anonym skrev ...

FÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄDIG!

Se själva!

16 juni, 2008 14:41  

Skicka en kommentar

<< Home