21 maj 2008

Bloggerbludder kan fara åt pipsvängen: hjälp!

Min blogg är tydligen ohanterligt stor för lilla Blogger trots att jag bara har bloggat sedan 1 januari 2006. I snart ett år har jag kämpat i motvind med alla inlägg. Bilder kan ta två timmar att ladda upp, en text som tar 15 minuter att skapa kan ta en timme att publicera. Det känns som att baka ett känsligt bröd som kräver upprepad pensling eller att tillaga en sufflé som är allergisk mot vinddrag.

Efter att ha bytt webbhotell och gjort farkosten lättare genom att dumpa runt 400 kåserier och allt blingbling har jag hittat andra med samma problem – men ingen i Sverige. Medicinen man måste svälja är besk: byta adress, flytta hela klabbet, förstöra alla länkar, köpa ditten och datten och säga till alla att uppdatera rss-läsaren ... och naturligtvis överge Blogger.

Någon som har några tips förutom att (vilket Stellan råder mig till) med hjälp av en duktig internetpulare byta till Wordpress?

Här skulle jag egentligen ha haft en jätterolig bild på mig när jag med en stor slägga smular sönder Bloggertrollets knäskålar.

37 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Men det är väl webbhotellet som begränsar storleken, inte Blogger? Det går ju att publicera på Bloggers servrar och ändå använda en egen domän. Fast det kanske du inte vill.

21 maj, 2008 19:30  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Jag tycker som Ö-H och tror att rätt mycket löser sig om du skippar webhotellet och bloggar direkt i Blogger.

Där ser man ju många bildbloggar som knallar på utan dina problem.

21 maj, 2008 19:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänk, det var ju präxis det jag var inne på i mejlet jag skickade för en stund sen.

21 maj, 2008 20:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ok, En Dum En undrar nu om jag i så fall alltså måste skita i att ha "www.lotten.se" och istället börja på ny kula på något.blogspot.com ...

Vilket i så fall kommer att kännas jäääävligt irriterande. Visitkort och fan och hans moster, ni vet.

21 maj, 2008 22:14  
Blogger bengt skrev ...

Varför inte skippa webbhotellet för bloggen?

21 maj, 2008 22:15  
Blogger Marika skrev ...

Du kan använda din egen domän... läs mer här:
http://help.blogger.com/bin/topic.py?topic=12451

21 maj, 2008 22:26  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Just det, det är det jag försöker säga här ovanför. Det står mer här.

21 maj, 2008 22:29  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Här har du en snubbe som vet hur man gör.

21 maj, 2008 22:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men ... men ... det här låter ju bra!

21 maj, 2008 22:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Du kan ju bara rikta lotten.se till den nya adressen. Men kör på wordpress, det är lätt. Måste inte vara någon webbdesigner för det.

21 maj, 2008 22:58  
Blogger Anna skrev ...

Precis, det är inte Blogger som bråkar, men det har ju alla sagt redan. Blogger eller Wordpress då? Jag har fyra Blogger-bloggar och sju-åtta på Wordpress.com, inga på Wordpress.org än så länge. Tycker det är det lite optimistiskt att kalla Wordpress för "lätt", det beror helt på hur van man är. Det kräver mer av en än Blogger iallafall! Men är också roligare att jobba med och ger mer utrymme om man vill bestämma själv. Ungefär som Mac och PC.

21 maj, 2008 23:13  
Blogger Anna skrev ...

PS Glömde säga: Lotten du klarar säkert WP jättebra!

21 maj, 2008 23:15  
Blogger Anna skrev ...

PPS Ser nu att jag råkade avslöja min mörka hemliga hemlighet. Hej, jag heter Anna och jag är bloggoman.

21 maj, 2008 23:18  
Blogger Henrik skrev ...

Trodde i min enfald att jag skulle ha något att tillägga; men allt verkar vara sagt. Din adress borde du kunna peka om till vilken leverantör av bloggeriet som helst.

Fördelen med att inte använda ett webhotell är ju att de stora (ex wordpress.com) måste ha resurser, annars skulle det ju braka samman.

Nackdelen skulle kunna vara att du inte har kontroll, men om du har kontroll på domänen och tar backup/export av innehålet så kan du ju börja om var som helst om det krånglar.

22 maj, 2008 00:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu skulle jag vilja sätta mig på kanten av min sekreterares skrivbord och stöna "ah du fixar det här med min blogg, va, jag måste dra en 18-hålare före lunch".

Istället pekar jag på min djefla man och säger "aaaaaaaah, jag måste jobba och dra in pengar till familjen, kan inte du kika på min bl..."

Sååååja. Han är junte hemma.

Kom gärna med fler tips om ni har några -- jag har ju en massa snigelbilder att lägga ut! (Jag har alltså fortfarande inte fattat varför webbhotell inte pallar mig. Har de inte resurser?)

22 maj, 2008 06:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Har någon av er som läser gjort detta? Och som skulle vilja telefonsupporta mig genom processen? Ett par böcker samt en Språkpoliströja ligger i potten. Samt hurrarop och fyrverkerier.

22 maj, 2008 06:22  
Blogger Ica skrev ...

Jag har ju från juni 2005 och det funkar ypperligt. Ja, om internet nu hade velat funka ypperligt. Men dina julkalendrar måste tagt kål på systemet.

22 maj, 2008 08:41  
Blogger Herr R skrev ...

Alltså, vad har du för webbhotell? Har du någon utrymmesbegränsning på kontot? Går det att utöka?

22 maj, 2008 08:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Alltså, jag har ju *viskar* S-p-r-a-y som nytt webbhotell, och utrymmet är gigantiskt -- jag använder visst 5 % just nu. På det gamla webbhotellet dansade jag på på den slaka linan som låg vid 99,9 %.

22 maj, 2008 11:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Men då är det inte utrymmesbrist som är problemet. Men kanske är det Spray som är det? active24.se funkar bra för mina webbar. Men det är inga bloggar iofs, så man skall aldrig säga aldrig.

22 maj, 2008 13:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Ang. "Bilder kan ta två timmar att ladda upp" - vad använder du för bildformat - hur stora är dina bildfiler?

22 maj, 2008 13:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bilderna är i många fall onödigt stora, men under 300 K försöker jag hålla mig genom att komprimera och ha mig.

Vad roligt det här var -- att ni är nyfikna, alltså.

22 maj, 2008 14:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Här är andra med samma problem -- och det går att lösa. Men irrk. Jag kommer att paja allt och ojoj. Jag är helt enkelt en ickebackuppad Bambi på rullskridskor.

22 maj, 2008 14:25  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Här är några till.

I den här tråden finns faktiskt en lösning om man vill fortsätta med sitt eget webbhotell. Men i längden är det väl lite väl meckigt. Gå in och ändra länkar för hand, huvaligen.

22 maj, 2008 14:44  
Anonymous Anonym skrev ...

300k är ganska stort, jag ligger snarare under 50k för en 500 pixlar bred bild och då är kvaliteten ändå helt acceptabel. Mindre bildfiler gör ju inte bara att det går snabbare att ladda upp dem för dig utan även att din sida blir påtagligt snabbare att ladda för de besökare som har lite sämre Internetuppkoppling.

22 maj, 2008 16:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bra mått, Andreas, det ska jag sikta mot i fortsättningen.

Men just nu sitter jag med tvångströjan på. Inte ens ett blogginlägg på tre bokstäver får jag ut. Än mindre en bild.

*gnissel*

22 maj, 2008 16:48  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Självaste Spray måste väl ändå ha erfarenhet av kunder som kör Blogger. Har du pratat med deras supportmuppar?

Annars spelar bildstorleken ingen som helst roll, utom för de stackars läsare som har smalband.

22 maj, 2008 19:16  
Blogger Anna skrev ...

Spray kanske har bättrat sig, för ett år sen var de omöjliga att få hjälp av när man behövde. Vi kör på Loopia som har snäll och snabb support. Har också mycket bra erfarenhet av lilla och blilliga Space2U.

Har du fått din telefonsupport? Jag kanske kan byta mot en sticklektion, fast det blir kanske inte före söndag då.

22 maj, 2008 20:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den djefla mannen har ju en supportkompis inne i Sprays kulvertar -- men har haft annat för sig de senaste dagarna.

Stickning mot blogghjälp låter som ett helt utmärkt sätt att (över)leva!

22 maj, 2008 20:07  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nu vart jag nyfiken!

Skulle Lotten FÅ support OCH sticklektion?

ELler ska hon GE sticklektion?

22 maj, 2008 20:36  
Blogger Anna skrev ...

Jag skulle ge Lotten support, Lotten skulle ge min yngsta dotter en sticklektion och min yngsta dotter skulle ge mig .. vänta nu ...

22 maj, 2008 20:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu du, Cecilia N: jag är inte bara bloggare, jag är även stickare.

Fast i väldigt, väldigt blygsamma former. Det fanns en tid när jag sydde långklänningar och min brudklänning, jag stickade tröjor och till och med bläddrade i brodyrböcker. Sedan kom en snickar- och hantverksperiod när jag byggde kök och köpte världens finaste sticksåg.

Anna har en dotter som är stickintresserad -- och innan familjen åkte jorden runt lärde jag dotra att sticka. Men nu har hon glömt allt, och behöver en ny lektion. Och här sitter jag och får massa tid över när jag inte kan blogga ...

22 maj, 2008 20:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu har den djefla mannen kaaaaaaanske lyckats lista ut hur det hela ska fixas (medan jag sitter och pillar mig i naveln och kollar på Charlotte Perellis lilla klänning).

22 maj, 2008 21:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu ska vi se. (Om jag misslyckas har Lotten snart 1 000 bildlösa inlägg.)

Jag måste skapa en subdomän på Spray, där alla bilder läggs upp. Sedan använder jag någon slags "missing host function" och så ska jag peka dns:en på Bloggers server.

Va? Är det Melodifestival? Nu? På en torsdag? Var har jag varit?

22 maj, 2008 21:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Det här med en torsdag rubbar min cirklar också (inte för att jag tittar) men det SKA vara en lördag.

Men jag börjar undra om Lotten snart inte måste döpa om sin blogg - det är inte på legobitar som golgatavandringen sker.

22 maj, 2008 23:18  
Blogger rigg skrev ...

Äh, vaf...n. Kom in i diskussionen några dar för sent. Hade skissat upp det hela i huvudet innan jag klickade in mig och läste kommentarflödet. Det mesta är redan sagt. Äh... jag som hade en så bra lösning, tror jag.

25 maj, 2008 10:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Rigg, kom med den fina lösningen -- den djefla mannen och spraygalningen har inte kommit till skott än!

25 maj, 2008 14:18  

Skicka en kommentar

<< Home