16 maj 2008

Fest ikväll!

En gång per år förvandlas vårt hus till basketavslutningsfest. Det är jobbigt för
  • festkommittén som måste planera och kladda med lamineringsmaskiner och tapetklister
  • gästerna som måste klä ut sig
  • den djefla mannen som måste ... stå ut
  • att huset måste städas både före och efter.

Förr om åren har vi haft teman som filmstjärnor, barnkalas, sällskapsresa och bröllop. I år är det lite konstigt, för trots att vi är basketspelare, är temat basket.

(Jag ska vara ett basketprotokoll. Ssscchh.)

När jag var liten och bodde på Norra Fäladen i Lund, hade hela grannskapet maskerad en eller två gånger per år. Alla vuxna klädde ut sig så det stod härliga till, medan vi barn sprang omkring och for vind för våg utan någon som helst uppfostran eller vett för att inte tala om etikett. När temat var ”Blommor & bin” var grannen Anders klädd i en gul-svart-randig pyjamas och så hade han satt fast två tesilar på glasögonen. Följande dialog utspann sig mellan mig och en vuxen:

– Vad är Anders?
– Han är ett bi.
– Men vad är farbror Kennet?
– Han är en kond... en plastpåse.
– Varför är han inte en blomma? Eller ett bi?
– Ska inte du leka med de andra barnen?
– Varför har Annikas mamma en bh på huvudet?

Det var på en sådan fest som jag en gång smakade på en äcklig saft från en stor skål med slev och sladdriga gurkskivor i.

Nej, nu får jag inte sitta här och knattra. Har ni några festtips eller oftestliga skräckexempel att dela med er av, nu när jag snart måste klippa till en orange basketduk?


11 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ännu en gång: jag kan inte lägga ut bilder. Om det ordnar sig, gör jag det.

*morr morr morr morr morr*

16 maj, 2008 14:35  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ännu jobbigare för den djefla mannen hade det ju varit om han hade varit tvungen att stå ute.

16 maj, 2008 14:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Inga "oftestliga skräckexempel" men ett tips:
Ska det vara baskettema så ska ni naturligtvis servera drick i en dunk!

16 maj, 2008 15:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Huuuuuuur kunde vi missa DUNKen i planeringen?

(Men det är fixat nu. Tack, hakke, nu kommer fördrinken Gatorade att serveras ur en DUNK.)

16 maj, 2008 15:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Nämen vad kul med maskerad! Det kanske man skulle ordna med någon gång.

Tips? Nja. Det enda jag kan komma på är, om det finns behov av att ordna bordsplacering, att låta gästerna dra en lapp med ett lagnamn och så får de leta upp den plats som är märkt med rätt ort. Fast ni är kanske inte så många. Tipset kan däremot sparas.

Ja, eller så kan ni ha lagtävling där ni ska pricka olika lags placeringar olika år, eller tränare under olika tider, nonensomskrivningar av lagnamn, eller något annat basketnördigt. Kan vara lämpligt att utlysa när värdinnan fixar med något t.ex. kaffe och efterrätt.

Ha så kul!

16 maj, 2008 15:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vi är 18, och bordplaceringen ordnas med hjälp av tröjnummer ...

(Vi är egentligen 19, men en som är polis jobbar natt -- fast hon har lovat att komma förbi och tuta lite i sirenerna. Vilket kommer att öka på ryktena om vårt hus i grannskapet.)

16 maj, 2008 15:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Det var länge sedan jag var på maskerad. Men senast jag var det var temat tv-såpor. Jag funderade länge på vad jag skulle klä ut mig, ambivalensen tog över och jag kunde bara inte bestämma mig. Det slutade med att jag byggde ett stort torn i kartong, kröp in i det och kom utklädd som skyskrapan i introt till Dallas.
En given succé!

skriverier.blogspot.com

16 maj, 2008 15:34  
Blogger Lady Stalker skrev ...

Inga andra tips än de klassiska: Kryp till höger under bordet och gör inget som jag inte skulle ha gjort!

Enjoy!

16 maj, 2008 17:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu är det 45 minuter kvar. Röda mattan är utrullad och jag är ... inte ett dugg färdig med något alls.

16 maj, 2008 17:46  
Blogger Cecilia N skrev ...

Senast jag var på maskerad var på maskeradhoppning.
Jag skulle rida Humlan och kom utklädd till - humla!

Som musik under vår runda spelades hum hum i Humlegården. (Fast där var jag oskyldig, men gillade idén.)

16 maj, 2008 18:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sisådärja, nu har den sista neg... f'låt ... den sista till svart man utklädda gått hem. (Av 18 gäster såg alltså fyra ut så här.)

När jag nu skulle gå och lägga mig, låg den djefla mannen i min säng och Femåringen i hans säng. Åttaåringen låg i en gästsäng och Tioåringen i Åttaåringens säng. Sextonåringen låg inte alls utan satt framfär en dator och planerade att i gryningen lägga sig i gästrummet medan Trettonåringen hade somnat i tv-rummet. Jag ligger nu i Trettonåringens säng.

En på det hela taget perfekt dag!

17 maj, 2008 02:45  

Skicka en kommentar

<< Home