20 maj 2008

Det är svårt att sia – särskilt om framtiden

Häromdagen glunkades det i tidningarna om hur bensinpriset skulle bli dubbelt så dyrt. Eller, det skulle det ju inte. Men det var en hypotes från SIKA, som har insett att koldioxidutsläppen är på tok för höga. Då gick alla medier man ur huse för att fråga allmänheten vad allmänheten ansåg om detta. Vad tror ni att allmänheten sa då?

(”Vad är det som går och går och aldrig kommer fram till dörren?” är en svårare fråga att besvara.)

Det roliga med framtidshittepå är att alla först delar ut brasklappar som ”man kan ju aldrig veta” och sedan med emfas uttalar sig om hur det kommer att bli. Rapportklippet om dansbandsdöden har valsat runt i en dryg vecka nu, till allas stora nöje. (Det är roligt.)


Richard Abib hittade på denna futuristiska bil av aluminium och plexiglas 1956. Blixt Gordon, anyone?


  • Telefonen kallades 1878 ”en grej som har alldeles för många brister för att kunna funka som kommunikationsmedel”.
  • ”Att skicka papper via telefonledningar är en på tok för dyr uppfinning som därför aldrig kommer att få betydelse”, sa man om en tidig fax 1962.
  • ”Varför skulle någon vilja betala för något som riktas till vem som helst?” skrev man 1921 om en ny musikspelare som väl var en ... radio.
  • Och så vet ni väl att tv:n 1946 bara var en fluga eftersom ”folk kommer att tröttna på att titta på en liten plywoodlåda varje kväll”.
Jag har förut önskat mig teletransportörer och matrör direkt från affärerna till kylskåpet, men är inte riktigt nöjd. Häromdagen kom jag på mig själv med att vara så bakåtsträvande man kan vara genom att pfffta när någon sa att tangentborden ju kommer att försvinna vad det lider. Så nu ska jag vara framåtsträvande och beordra min hjärna:

  • Fly mig en skrivare som skriver ut tredimensionellt.
  • Uppfinn datorn som läser mina tankar.
  • Eliminera stökgenen.

Fast egentligen vill jag ju bara komma på simpla saker som nylon, fjärrkontroll och mikrofon:

Dammsugaren som är liten som en iPod och klättrar längs väggarna.
Punkteringsfria cykeldäck. (Det kanske finns?)
Frisyrfixarapparatur.

(Ja, jag somnade med blött hår igår och ser ut som plockepinn i håret.)


”We don't like their sound, and guitar music is on the way out.”
(Sa någon på Decca Records om Beatles 1962.)

25 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Den kringvalsande dansbandsrapporten har jag alldeles missat, så om du kunde laga den länken så vore jag hemskt tacksam! Man vill ju hänga med sin tid.

20 maj, 2008 07:26  
Blogger den blyga skrev ...

”We don't like their sound, and guitar music is on the way out.”

Jag undrar hur de formulerade sig på Bonniers när de refuserade Pippi!?

20 maj, 2008 07:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Skrivare som skriver ut i 3D finns redan och kallas rapid prototyping eller friformsframställning. ;-)

20 maj, 2008 07:59  
Blogger Marianne skrev ...

Hur var det med den där snubben som ansåg att den brittiska (amerikanska?) motsvarigheten till Patentverket borde läggas ned, eftersom allt som kunde uppfinnas redan var uppfunnet?

Som vanligt ingen koll på mina källor ...

20 maj, 2008 08:01  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Visst är det roligt att gotta sig i "misslyckade refuseringar"?

Ace of Base var ju runt hos så gott som alla svenska skivbolag och fick nobben. Till slut vände man sig till ett litet, danskt bolag, fick skivkontrakt och en tid senare hade man sin USA-etta.

En annan klassiker är ju påståendet från dåvarande kommunikationsministern Inez Uusman, som ansåg sig ha fog för att att säga att "Internet är bara en fluga". Citatet lär vara ryckt ur sitt sammanhang, men ändå...

20 maj, 2008 08:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag ska laga länken, Ö-helena. Står dock i en studio med kass dator.

Återkommer!

20 maj, 2008 08:04  
Blogger Hans Persson skrev ...

Den "tidiga faxen" från 1962 var vid det laget ungefär 100 år gammal... Läs mer i Ugglan, exempelvis.

20 maj, 2008 08:08  
Blogger Herr R skrev ...

En annan solklar kandidat till denna citatfest är väl dåvarande kommunikations- och IT-minister Ines Uusman uttalande i mitten av nittiotalet "Internet är bara en fluga". Märk väl IT-minister.
Det är ju jätteroligt, och ganska nyligen dessutom.

skriverier.blogspot.com

20 maj, 2008 08:39  
Blogger Herr R skrev ...

...och hade jag bemödat mig med att läsa de andra kommentarerna innan jag själv skrev så hade jag märkt att även jag är lite efter. Ty Inez-citatet klämde någon ur sig redan för en halvtimme sedan.

20 maj, 2008 08:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Faaaaaaaaaaaaaaast jag har hört att Uusman faktiskt inte sa exakt så utan bara nästan. Citatet sägs istället ha varit rubriken till artikeln som handlade om hennes tvekan inför internet.

20 maj, 2008 08:47  
Blogger Ingela skrev ...

"Datorn som läser mina tankar" - nej hugaligen. Vem vet var de skulle kunna ta vägen?

20 maj, 2008 08:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ha, jag slog upp fax i NE på skoj och läste "under början av 2000-talet kommer man att kunna börja använda telefax för överföring av färgbilder."

Ajajaj, mitt älskade NE ligger kvar i dåtiden!

20 maj, 2008 08:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, Ingela, jag tänkte inte så långt utan bara till tankar som "leta reda på snygga Johnny Depp-bilder" och "när fyller Frank Andersson år?".

I detta nu hade datorn läst denna tanke: "förbaskade PC". Undrar då om den tankeläsande datorn hade kraschat på pin kiv eller bara bytt ut bokstäverna till grekiska dito.

20 maj, 2008 09:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Datorn som läser dina tankar är på väg enligt PC för Alla som jag råkade läsa igår: http://www.idg.se/2.1085/1.155387

20 maj, 2008 09:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Skrivare som skriver ut tredimensionellt hörde jag talas om för bara någon vecka sedan. Det är inte allt för långt bort i framtiden.

Vi skrockade gott åt att alla branscher kommer att drabbas av piratkopiering, och musikindustrin tror att de har problem nu...

20 maj, 2008 10:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Hade inte Rastapopoulos en 3D-skrivare på gång i Tintin i Hajsjön?

*googlar*

Jo, där var den! Kolla efter ca 3 minuter.

20 maj, 2008 10:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Lite wiki-research ger Lotten rätt och Inez en smula upprättelse. Det var rubben på artikeln i SvD.
Där ser man.

Läs om det här

20 maj, 2008 11:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej lotten!

Många dumma uttalanden finns det. Bill Gates sa att ingen någonsin skulle behöva mer än en 486:a... sant eller inte, vet ej.

Du är duktig på svenska och jag har en annan fråga. Jag skriver en rapport och vill skriva ordet 'komponentnivå', men datorn rättar mig och vill skriva 'komponentsnivå' - med ett S i. Det kanske stämmer(?) men det låter tokigt.

Sen vill jag veta om det går lika bra att skriva 'vart' som 'var'? Jag tenderar att skriva 'vart' av någon anledning. Sitter i fingrarna tror jag.

Johan

20 maj, 2008 12:04  
Blogger Malinka skrev ...

Johan, Gates sa visst inte alls det. Jag läste någon annanstans om just såna citat ... hhmhmh ... Där. (I ett korrektur som inte är publicerat än, så jag är lite vag.)

Gates sa 1981 att 640 kilobyte minne borde vara tillräckligt för alla, i en tid då en avancerad dator hade 64 ... Bill gjorde ingen prediktion utan uppskattade läget de närmsta åren.

20 maj, 2008 12:59  
Blogger Unknown skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

20 maj, 2008 13:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

(Det var jag som tog bort ovanstående kommentar -- jag råkade vara inloggad som min tioårige son.)

Johan -- lita inte på datorns rättstavningsprogram i alla väder. Komponentnivå utan s är i min värld ett bra ord, om än tekniskt. (Fast kompetensnivå är ett mycket vanligare begrepp hos mig.)

Var är nog det ord du för det mesta använder eftersom "vart" anger riktning. Alltså:

* Vart tog han vägen?
* Vart ska du åka?
* Jag vet vart gammelfarmor for efter mordet.

Dialektalt är det ok att SÄGA vart eller vars [vasch] fastän det liksom ju är fel när man egentligen menar vaaaaar.

20 maj, 2008 13:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är däremot rätt tvärsäker på att det var den dåvarande IBM-chefen som någon gång på 50-60-talet konstaterade att den globala efterfrågan på datorer högst kunde uppgå till sisådär en tio stycken.

Eller var det fem? Och vad hette han? Frågorna hopar sig, men jag är fortfarande tvärsäker. Det är rätt konstigt…

20 maj, 2008 20:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Den där "Internet är ändå bara en fluga" hade jag en person i vår ledning som hävdade i mitten av nittiotalet. En person yngre än mig!

Undrar om Uusman hade inspirerat honom?

20 maj, 2008 20:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Om 30 år kan ni kanske få höhöa åt detta mitt siande:

"Det där med platt-tv är bara en fluga."

20 maj, 2008 22:30  
Blogger Ingela skrev ...

Jag skryter med att vi har en "fat screen".

Maken påstår dock att den är urdålig och behöver bytas ut p.g.a nåt fotbollstjafs som närmar sig.

20 maj, 2008 22:55  

Skicka en kommentar

<< Home