12 maj 2008

Kroppskultur?

Kroppskultur associerar man väl mest till en handbollsklubb i Uddevalla? (Jag associerade bara till handboll – var tvungen att kolla upp om det verkligen var Uddevalla, Åmål eller kanske Karlskoga. Lägg på minnet: min okunskap skryter jag endast om i samband med handboll.)

Enligt min livsledsagare (Husmorslexikon från 1957) finns det två aspekter på kroppskultur:
  • den hygieniska och medicinska
  • den estetiska.
Nu kan ju aspekterna slå sina kloka huvuden ihop och totalkrocka som t.ex. när människor väljer att deformera sin kropp för att den ska bli ”estetiskt tilltalande”.

Det som ligger närmast tillhands att fundera på idag är förstås befängda bröstexplosioner och läckande läppar samt slutligen den horribla hårborttagningen – ett sisyfosarbete som jag med ålderns rätt har börjat dra ner på. Nu ska jag istället börja snöra mina fötter emedan de äro stora som kartböcker.

(Om ni inte orkar läsa hela fotartikeln som jag länkar till, får ni ett litet smakprov här:
”Fotsnörningen gick till så att tårna tvingades växa in mot fotsulan så att hela foten blev ”som ett lotusblad”. Detta gjordes med remsor av mjukt tyg, ibland av siden, ibland till och broderade, som drogs åt mer och mer. Men eftersom fötterna delvis ruttnade av behandlingen luktade bindorna illa.”
Mumsfilibabba.)

Kroppskultur? (Borde jag ha lagt till en bild på Fredrik Ljungbergs magmuskler?)

Men nu tillbaka till Husmorslexikonet. För det är ju så vackert! (Ok, det är roligt och allmänbildande och fascinerande och fantasieggande och allt annat också.)

”Pubertetsflickans kutiga hållning kan bero på trötthet eller blyghet men kan också vara en medveten efterapning av en ful, affekterad mannekänghållning.”
(Hjälp, vad jag här i soffhörnet sitter olämpligt med datorn på sniskan och tekoppen mellan knäna.)

”En harmoniskt utvecklad kropp i smidig rörelsefunktion.”
(Hm. Jag tänker plötsligt på volleybolltjejers tajta matchdräkt. Hm.)

Kroppskultur i all ära, men jag är lite trött. Har lite träningsvärk. Ska koncentrera mig på Husmoderns lexikala bokkultur istället. Trarajdida. Titta, blöjeksem. Oj, akromegali. Aaaaah, en hel artikel om kylskåp! Humdidum ...

22 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Tänk att du skriver om träningsvärk när jag knappt kan släpa mig upp och nedför trappan på grund av skrikande muskler.

Synsk?

11 maj, 2008 23:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Ett ord som kroppskultur förknippar jag med Viktor Balck, den svenska idrottens fader. Och lite Ling också.

En av mina guldgruvor är min egen farmors år 1916 inköpta »Handbok i Varukännedom«

Däri kan man läsa om mycket. Ett litet axplock i rubrikfloran:

Dålig fisk. Bedrägerier.
Spanska viner.
Ölets nytta.
Träkärl.
Enkelt sätt att mäta ljusstyrkan.
Flätade arbeten.
Äkta och förfalskad saffran.
Förfalskningar af té.
Tomater och kärleksäpplen.
Koksalt och närsalter.
Halfsura körsbär.
Stockfisk.
Godt smör.
Köttets värde och dess faror.
Ko- och tjurkött.
Herr-rummet.
Barnkammaren.
Stoppning och montering.
Olika sätt att skaffa sig tomt.
Kautschuk och guttaperka.

12 maj, 2008 01:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"Agneta borde blogga" är en av mina mer frekventa tankar ...

Dieva: Jag är en av de minst synska människorna i världen.

Cynisk däremot, jodå det är ju en annan femma.

12 maj, 2008 05:46  
Blogger Jessica skrev ...

Den där fotgrejen. Man måste, eller var tvungen, att börja med det när flickorna var mycket små.
Jag är stolt över mina kalle anka fötter som aldrig kommer att kunna gå en dag i ett par italienska skinnskor.

Att ha såna där lindade fötter var plågsamt. Kvinnorna kunde knappt gå.

12 maj, 2008 07:38  
Blogger Marianne skrev ...

Märklig bild. Det finns ingen som helst rörelse i högerarmen.

Kroppskultur trodde jag var ett lag från Gotland, fast vad vet jag om handboll?

Det blev mest ett oändligt knatande fram och tillbaka när vi skulle spela på gympan på gymnasiet.
Basket är roligare, fast jag är kass på det också.

12 maj, 2008 08:03  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag har alltid tyckt att "Kroppskultur" (handbollslagsnamnet alltså) låter lite ekivokt på nåt sätt. Men det beror säkert bara på att jag har snuskig fantasi eller är ovanligt pryd. (Välj själv.)

12 maj, 2008 08:26  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Jajamen, det är ett handbollslag från Uddevalla. I handbollskretsar förkortas namnet ofta till Kropps.

Att dricka många öl med följd att magen sväller; är det kroppskulturskymning?

12 maj, 2008 08:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Åmål? ÅMÅL???
I Åmål idrottar man i antingen IFK eller Viken, försåvitt man inte orienterar (vilket man gjorde) i Åmåls OK. Ett kort tag kunde man också spela innebandy och volleyboll med Friskpotarna (vilket man alltså gjorde) och där häpna över de tidigare årgångarnas kultur, vilken bäst beskrivs som kroppsfixering . Men den klubben är numera nedlagd.

12 maj, 2008 13:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men hakke, blogga genast om "Friskpotarna"!

Och vilket blir den första förening eller klubb att kalla sig "Kroppskulturskymningen"? Sätt genast ett © på ordet, Pseudonaja!

12 maj, 2008 13:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Obegripligt att ingen annan har skrivit om "kroppskulturskymning" -- en googling ger 0,00 träffar!

(Känner ni som bloggar? Det kliar i fingrarna. Vi måste etablera ordet "kroppskulturskymning" precis som när vi en gång etablerade ... öh. Etableringen hänger på en skör tråd. Vad kallade vi det? FISSLA!!)

12 maj, 2008 13:15  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Ja se där, jag hittade på ett ord som ackompanjerade allt grillande och öldrickande som blev under helgen som gick.
Det är en farlig årstid som vi är på väg in i. Vart man än kommer står grillen ute och någon är alltid snabb att sticka en öl i handen på en. Det är ack så trevligt, men det kommer surt efter... Kroppskulturskymning

12 maj, 2008 13:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänk om hela Åmål gick åt fanders när frisksportarna gick i graven, sprit och knark frodades och den enda aktivitet som idag erbjuds är sjuksportarna. Folk med kutig hållning och snörda fötter som tar tre steg med bollen. Huvva.

12 maj, 2008 14:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"... tre steg med bollen."

Ha! SÅ ska man skoja med en basketspelare!

12 maj, 2008 15:56  
Anonymous Anonym skrev ...

"En harmoniskt utvecklad kropp i smidig rörelsefunktion".

Hm. Man kanske borde ta en promenad? I alla fall?

12 maj, 2008 16:02  
Blogger Ica skrev ...

Varför tänker du på våra kläder? De är mest jobbiga och vidriga. Bläsch. Bildbevis på det finns på facebook.

12 maj, 2008 16:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Mer information om lotussko (snörda fötter)
http://www.ortopedisktmagasin.se/407/fotter/fotter.html

12 maj, 2008 17:39  
Blogger den blyga skrev ...

"Agneta borde blogga" är en av mina mer frekventa tankar ...

Men jag tycker så här:
Underbart med en person som LÄSER och begrundar och reagerar spännande på andras (inkl. MIN) bloggar.
Utan att Googla har jag för mig att ordet "Kroppskultur" är en reminiscens från Frisksportarrörelsen på 30-talet...
Ja, även Hakke ser jag har varit inne på detta.
Frisksporteriet blev ju litet nersolkat av Hitlerjugend etc - -68orna ansåg ju Kroppskulturen som fascistisk - man fnös åt oss hurtbullar.
Tempora mutantor...

12 maj, 2008 17:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Det blev en blogginlägg kring dagens ord kroppskulturskymning, fast kanske med lite annan inriktning.

12 maj, 2008 20:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Måste slå ett slag för handbollen! Given trea efter hockey och fotboll ...samtidigt som jag inser att jag inte sett en basketmatch sedan 1996 - och den kommenterade jag i lokal-TV! Högsbo mot något lag jag glömt.

Vet inte varför det blivit så. Kanske ändrar jag mig någon gång. Har skaffat mig en ny favoritsport på nolltid - vilket du kan se helt direkt i verkligheten om en vecka (tisdag) för då intar Studiomannen E-Tuna igen. Nu speedway! Små polacker, amerikaner och svenskar som kör så det ryker, stänker och väsnas. Mera motorkultur, förstås, men förarnas balans är fullt i klass med gymnasters. Lysande!

WV: shhab (1. att jag hyssjar ner Annika eller 2. jag är full och kan inte uttala namnet på grannens bil)

14 maj, 2008 01:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Förresten: den blyga har en poäng.

Läs om "Kraft durch Freude".

Rebellerna i Sverige försökte sig på fåniga konstsimuppvisningar inför ett porträtt på ordförande Mao. Jag hade brutit samman av skratt ifall jag sett det. Men kanske är det också exempel på någon slags kroppskultur.

14 maj, 2008 01:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag ska försöka ta mig till spidvejen nästa tisdag, Studiomannen!

14 maj, 2008 06:07  
Blogger Anna skrev ...

Här en länk till veckans nummer av min lokaltidning: gå till och klicka fram till sidan 20 om du vill läsa nånting hemskt roligt och galet om kroppskultur.

(Jag ville länka redan i måndags men Mitt i Södermalm uppdaterar bara sina upplagor på torsdagar.)

15 maj, 2008 08:37  

Skicka en kommentar

<< Home