04 april 2008

Tejpbitar, underligheter och en Studioman (uppdat.)

Dagens aha:Det ser på en handbollsmatch i verkligheten ut precis som på tv! Men huj, vad mycket som var konstigt!

Handbollsspelare har jämfört med basketlirare ett helt klart mer avslappnat sätt att se på uppvärming. Med en dryg halvtimme kvar till matchstart sparkade Hammarby gris med en fotboll medan coach Olsson satt och snackade med några gubbar på avbytarbänken. Vi basketspelare brukar ha strikta uppvärmningsövningar med ruscher och dessutom se väldigt koncentrerade ut.

Hammarby gjorde en glidande övergång från fotbollssparkandet genom att sparka på handbollar istället. Med 29 minuter till matchstart började de småjogga på tvärsen! Största skillnaden mellan basketspelare och handbollsspelare är alltså att vi värmer upp längs med planen, medan de springer på fel håll.

Handbollsspelare dekorerar benen med tejpbitar. Ibland svarta, ibland illande rosa, ibland orangefärgade. Jag fattade ingenting. Är de indianer? Är det signaler? Är det plåster?

Uppdatering: Det är ”Kinesio Tape” eller ”kinesiotejp”. Jag frågade Guifs tränare Kristján Andrésson, som berättade att det används för att lindra smärta. Det hade jag ingen aaaning om.

Ibland matchade denna tejp tandskyddet. Släng dig i väggen, Jaws.

Daniel Mitsogiannis dök plötsligt upp och sjöng sitt bedrövliga Melodifestivalbidrag till inspelad musik. Han hade två tjejer som dansade också. Och lila, lite för små brallor förstås.

Då föredrar jag sådana här brallor och rumpor. Detta är Staffan Olssons.

Det mest fantastiska var att de har bytt ut golvet i Sporthallen! Någon rullade ihop ett tv-golv och gick med det under armen som en baguette till Eskilstuna. Men centimetrarna blev visst fel. (Nej, jag förstod inte vad de mätte, men det såg viktigt ut.)

Alla bloggares egen Studioman. (Jag tog bilden på sniskan precis när han blundade, förlåt.) Här pekar han på golvet som är fasttejpat och som alltså bara används när det är tv-produktion på gång.

Studiomannen sprang omkring med en mick som skulle stå på golvet vid målet – men handbollsplanen går ju hela vägen ut till väggen, så det gick ju inte. Sedan lyfte han på skynket som Ilie Nastase och försvann för att sminka dem som skulle synas i bild. Och så var det hans handviftningar och prat i headsetet som satte igång hela kalaset. Han var helt klart en synnerligen viktig person med foundation i fickan.

Topp tre i konstighetsligan:
3) Domarna hade shorts.
2) Spelarna hade en spottkopp framför sekretariatet.
1) Guif vann!

Fast nu undrar jag: är det vanligt att man buar ut det gästande laget när spelarna kommer in för att presenteras? Så var det idag, och jag blev nästan illamående av skamkänslor ... buar gör man ju bara (högt och tydligt) när domaren är galen eller när en spelare filmar. Eller?

29 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Mitt livs första mobila bloggkommentar! Lotten.se ser mycket spännande ut i min mobil. Till råga på allt var det studiomannens första besök i e-tuna! Bra match, trevligt bemötande, rar lotten och bra tv. På söndag bär det iväg till sthlm. Vem vet? Kanske vill fler bloggare se mig i aktion? /peter

04 april, 2008 00:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men hej Studiomannen -- då ska du ju blogga om det. Leta nu upp en dator hemma hos en kompis eller vad som helst. AB kommer säkert, hon har aldrig varit på handboll hon heller.

04 april, 2008 06:02  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Lustigt, vi pratade om det där med ljudsättning (heter det så?) av sport när det var handbolls-EM senast. Jag upphör inte att förundras över att man faktiskt hör hur det dunsar och smäller när de knuffas eller hur bollen klaskar fast i händerna på målvakten. Och det är alltså Studiomannens förtjänst!

04 april, 2008 07:52  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Handboll är ett trevlig sport. Då en släkting var med i högsta divisionen som både spelare och sedemera tränare, så var jag ofta på match.
Basket har jag svårt att se tjusningen med. Superstjärnorna i USA verkar vara mer divor än idrottmän. Det är ju förvisso våra framgångsrika fotbollsspelare också, vilket kanske förklarar varför den sporten intresserar mig allt mindre.

04 april, 2008 08:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sällan har ett ord varit så perfekt onomatopoetiskt som i Ö-helenas exempel ovan: bollen klaskar fast i händerna.

Det där klistret, ja. Hade inte spelet blivit mer spännande utan det?

04 april, 2008 08:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pseudonaja: Det roligaste är att få speeeeeeeeela basket.

04 april, 2008 08:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj, Studiomannen har verkligen gått ner i vikt! (Allt det där om sport hoppar jag över.)

04 april, 2008 08:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Jaha ja, nu såg jag det där om söndag och Lottens antagande att jag ska dyka upp! Ja - hrm - kanske det?

Jag har faktiskt försökt spela handboll en gång, i någon sorts skollag. Då blev jag utskälld efter matchen för att jag tydligen kastade bollen åt fel håll. Tänk att det ska vara så viktigt? Det verkade dumt och tråkigt alltihop så jag gick hem. For ever. Tacka vet jag skrivmaskiner.

04 april, 2008 08:40  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Jag måste anmäla en avvikande uppfattning. Det spelades ju en del basket i skolan. Speciellt klassens långa drasuter tjoade till lite extra, när de där olycksaliga korgarna var nerfällda, när man kom in i gympasalen.
Själv föredrog jag innebandy eller *trumvirvel* handboll. :-)

04 april, 2008 08:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm. Eller var det basket...? Ja,inte vet jag.

04 april, 2008 09:15  
Anonymous Anonym skrev ...

"Två erfarenhetsflugor i en studiobesökssmäll" -- ett nytt ordspråk är myntat, o Lotten!
Lika stor ordpoesi dessutom som i romanen Jack av vi-vet-vem-men-nämner-inte-hans-namn-på-den-här-bloggen. Där kunde man läsa bl.a.: "Vi gick ut i den tältduksfladdrande fågelskriksgryningen."
Ni använder er av samma ordsammanslagningsteknik, du och vi-vet-vem. Men du är roligare. Och inte lika gubbsjuk.

04 april, 2008 09:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Det där med buandet är en märkligt markant skillnad mellan olika idrotter, faktiskt.
På hockeymatcher är det närmast obligatoriskt.
Inom fotbollen hör man det ibland.
I en baskethall har jag bara hört det en gång, och då från ett gäng omogna tioåringar, som ögonblickligen tystades ned av en femtonårig tjej från samma klubb.
Och som svar på din fråga i kommentar till förra inlägget: Yep, i år har jag fått Magics tillstånd att följa med till Billys.

04 april, 2008 09:34  
Blogger Ica skrev ...

Nej, man får inte bua ut lag. Det är fruktansvärt. Jag håller med dig! Man får bua på domare och filmningar, men där går gränsen. Jo, man får bua på dåliga tränare med raseriutbrott också.

04 april, 2008 10:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

I radion (ca 09:45) fick jag fråga Guiftränaren om tejpen: det är kinesotejp! Som gör att man "får mindre ont".

Måste kollas upp, ju. Skulle behöva en i tinningstrakten.

04 april, 2008 11:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Tejpbitarna skulle alltså vara någon slags kutan besvärjelse/påklistrad akupunktur, i stil med Ötzis tatueringar?

04 april, 2008 12:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Länk till Ötzis tatueringar.

04 april, 2008 12:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Det går säkert lika bra med silvertejp. Försök det på tinningen, Lotten, och säg om det funkar.

04 april, 2008 12:31  
Anonymous Anonym skrev ...

På tal om Ötzi - hittade en rolig sajt där man kan få se hur han klädde på sig, steg för steg. Länk.

Visserligen på tyska, men det finns fina bilder!

04 april, 2008 12:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ingrid -- är "Vi gick ut i den tältduksfladdrande fågelskriksgryningen" ett riktigt citat och huuuuuur har du lagt det på minnet?

(Lägg märke till hur jag ignonerar förolämpningen.)

04 april, 2008 14:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Tycker att du ska hålla dej till basketen som du förstår dej på och inte förstöra handbollen mer än du gjort.

04 april, 2008 15:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha! Har vi en trevlig handbollsspelare på besök i kommentatorsbåset? Du behöver inte alls vara orolig, ack anonyme: jag ska fortsätta hålla mig till basket.

(Idag gjorde jag reklam för handboll i radio så det stod härliga till. Kanske är det att "förstöra"?)

04 april, 2008 15:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Haha vad roligt det är med snörpiga anonyma kommentarer som man faktiskt inte kan avgöra om de är på riktigt:-)

04 april, 2008 18:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten K-R-Ä-N-K-E-R handbollen. Anmäl genast!

Hörde f.ö. av en kompis som är datorkonsult att DO ska uppgradera sin server så att de kan ta emot fler anmälningar.

04 april, 2008 21:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Meen, sluta slå på Lotten. Hon fååår tycka bäst om basket.

04 april, 2008 23:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Men studiomannen har ju blivit halv!

04 april, 2008 23:59  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Undrar om jag kan kinestejpa armbågen med lyckat resultat?

05 april, 2008 00:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Buar gör man inte alls... någon gång;-)

05 april, 2008 01:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag får du bara en söt och rolig länk:

http://www.barnensbokklubb.se/bbk2/boknordstestet/

Så har jag skickat hit nån att läsa om smaskmarodörer. Får se om hon hittar inlägget om bananmannen...

05 april, 2008 21:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag ska bli halv! 13 kilo ner!

Retade upp Staffan Olsson så det t o m blev skrivet om i Sportbladet, men idag var han ett halv solsken och vi redde ut allting. Men ska sanningen fram hade jag hellre varit på VÅngavallen i Trelleborg idag eftersom det blivit halva tiden för samma typ av jobb...

06 april, 2008 20:18  

Skicka en kommentar

<< Home