02 mars 2008

Äckelpäckel och ideellt arbete

– Äntligen fredag! tjoar man.

Sedan blinkar man till och så är det måndag morgon.

Denna helg (liksom alla andra) är det basket och basket och basket. Ungdomsmatcher, damligamatcher, herrmatcher och kioskförsäljning samt golvsopning. Ideellt arbete is my middle name. När basketen tar slut, är det orienteringssäsong. Då städar vi djurparken.

Här sitter jag i sekretariat med en tidtagningsdil... pinne. Men det gäller att inte titta på den, för då blir logiken helt fel. Sedan när är rött färgen för start?

I pausen mellan två matcher hittade jag och en tvåmetersman (vars fötter inte fick plats på bilden) en soffa med perfekt utsikt mot planen och uppvärmningen. Klart att man tar fram datorn då.

Snart ska vi gå in här och hämta vatten till kaffekokning åt sponsorerna. (Nu kommer den egentliga anledningen till att jag bloggar direkt från basketläktaren.)

Stans sporthall är inte ny. Den byggdes 1956 och borde liksom Borg & Stenmark ha pensionerats för ett tag sedan. Speakern måste artikulera som en talpedagog för att publiken ska höra. Man ser extraväggar som är uppbyggda av omålad plywood, damm och smuts i många hörn samt handbollsklister överallt ... men man ser inte många tekniska finesser. (Det är alltså samma hall som jag var i på Kentkonserten i torsdags.)

Här är vasken där vi hämtar vattnet till kaffet ... (klicka gärna för förstoring).

Månne får jag nu skäll för att jag har offentliggjort detta. Men det är faktiskt för läskigt för att inte berättas om. Hur noggranna vi än är, hur mycket vi än sköljer och putsar, är risken stor att en och annan kemikaliebasilusk smyger sig ner i kaffet. Fast det kanske bara rensar tarmarna?

20 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Varför i all världen skulle vi vilja klicka på den vasken för förstoring? :)

(Hm, nu luktar det förresten brandrök här genom det öppna fönstret...)

02 mars, 2008 17:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, det är nog bäst att inte kika för noga. Fast å andra sidan, efter att ha fixat kaffe i stallet, skrapat torven ur muggen och sedan rört om kaffet med baksidan av en penna så kan jag nog inte klassas som alltför kräsmagad.

Mormor påstod alltid att lite skit rensar magen. "Det som inte dödar dig gör dig starkare", är en annan variant på samma sak. Det är nog bara nyttigt för immunförsvaret.

02 mars, 2008 18:19  
Blogger rigg skrev ...

Röd knapp för "start", grön för "stopp" är inget jämfört med kranen som monterades upp-och-ner på mitt förra arbete så man fick fälla den uppåt för att få vattnet nedåt och tvärtom. Ingen fattade någonting innan jag gjorde en förklarande skylt:

↑ nedåt
↓ uppåt

sedan blev tydligen allt solklart!

02 mars, 2008 19:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Rigg - tack för dagens gapskratt!

02 mars, 2008 19:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Fast när vill man ha vattnet "uppåt"? När man ska duscha ansiktet?
Eller är det en sorts bidé liksom?

02 mars, 2008 19:35  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ta en rejäl bit hushållspapper och ta dän det där kleggiga i moppphinken och i vasken!

På ridskolan tas kaffevattnet ur en anständig kran. Dessvärre är inte vattenkvaliteten lika anständig. Ingen vill dricka det au naturel eller ens med saft. (Dock försvinner H2S-inslaget när man värmer kaffevattnet ...) (Och nej, jag vet inte hur man sänker tvåan.)

02 mars, 2008 19:41  
Blogger den blyga skrev ...

kemikaliebasilusk
får mig osökt att tänka på hur vi 1969 på resa i Danmark läste i tidningen hur det hade klagats på en kemisk fabrik som hade sitt orenade utlopp nära en populär badplats.
Triumferande beskrevs hur hälsovårdsnämnden vid provtagning inte funnit EN ENDA bakterie

02 mars, 2008 20:42  
Blogger Ingela skrev ...

Har liknande erfarenheter från min karriär som idrottsmamma, fast mestadels då i ishallar.

Sporthallar är f ö väldigt sällan välstädade inrättningar. Konstigt, då man emellanåt rör sig även på golvet i dem...

02 mars, 2008 21:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Fast jag tyckte er hall var jättefin när jag var där för ett par år sedan och hejade på våra grabbar i Billys-finalen.
Sedan dess har jag i och för sig besökt Gothias splitter nya hall i Göteborg, och fått lite perspektiv.
Men jag tackar ändå för tipset: nu vet jag var jag INTE ska lägga mina obefintliga sponsorpengar…

02 mars, 2008 21:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Sponsorn kommer till vårt bar-rum
tar en stor kopp kaffe sen.
Äckelpäckel pirum parum
kaffet kommer upp igen!

02 mars, 2008 21:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hett tips helt off topic: kolla ny kommentar i troglodytinlägget!

02 mars, 2008 22:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Rigg -- förutom att du nyssens var väldigt rolig, gör du ju snygga pilar mitt i texten!

02 mars, 2008 22:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men så coolt att ni inte är särskilt äckelmagade utan har egna historier att kontra med. Och rim!

02 mars, 2008 22:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Rigg - hur lyckades du med pilarna?
Jag misslyckas skändligen med ovanliga tecken om jag försöker använda html-kod, Blogger gillar det inte.

Please, spill the beans!

(Ber om ursäkt för ev. dubbletter här, jag fick något bloggerfel.

har under tiden fått två sjyssta wv:

xtema - förbjudet ämne???
irigun - irländsk bössa?)

02 mars, 2008 22:57  
Anonymous Anonym skrev ...

På något vis tänker jag på dina bilder på den äckliga ventilationsgrejen när vi bloggträffades i Sthlm!

För övrigt är du utmanad igen! Men nu av mig, så det blir något alldeles extra!

Vad gjorde du för 5, 10, 15 och 20 år sedan?

03 mars, 2008 00:10  
Blogger rigg skrev ...

pilarna? ← ↑ → ↓

skippa mellanslaget, men det är ett & följt av uarr; för uppåtpil, darr; för vänster rarr; för höger och inte helt otippat larr; för vänster. Men sätt ett & direkt före och semikolon efter...

Kranen förresten den gick ner till tvättmaskinen och upp till slasken!

03 mars, 2008 00:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Studiomannen: MEN HUÄRRK! (Ok. Jag skaaaa.)

Rigg: Nu måhåste jag skriva något om pilar. ← ↑ → ↓

03 mars, 2008 05:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Rigg: Tack! Tack!

Så här ↑ ↓ → ←? Yes!

03 mars, 2008 21:49  
Blogger rigg skrev ...

Oj, glömde denna pil ↔ för obeslutsamma!

03 mars, 2008 22:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ah, det där var ju den allra vackraste pilen!

04 mars, 2008 06:10  

Skicka en kommentar

<< Home