23 februari 2008

Dagsutmaningsrapport, okejrå

As Good as it gets har ovetande om min utmaningsaversion bett mig rapportera om denna dag. Men varför ska jag rapportera om mitt t.ex. väder här och nu? Om det hade varit ett intressant väder eller norrsken hade det ju varit ok, men en gråmulen februarikväll ..? Nej, kan vi inte hellre filofera om hur man som man idag bör se ut för att gå hem i stugorna?

Björn Andresen, Martin Rolinski och Björn Gustafsson.

Men ok. Jag ska sluta gnälla. Hoppas nu att någon är uppe mitt i natten och läser så att jag inte har skrivit i onödan!

1. Vädret utanför mitt fönster:
Grått, mörkt och några mesiga plusgrader. Den blåst som skakade södra Sverige igår har vi inte ens känt som ett vinddrag.

2. Lyssnar på just nu:
Min mamma som ber mig ta fram ett fotoalbum som jag tappade bort den 24 december. En basketkompis som diskuterar hemspråksundervisning med Bästisgrannen och Åttaåringens yl med trolldeg i munnen. Sju andra barns skratt och min djefla man som sjunger The Cure medan han hänger tvätt i källaren. Full rulle.

3. I går gick jag och lade mig:
I en säng långt ifrån den snarkande djefla mannen.

4. I dag vaknade jag:
Av en mardröm. (Alla jag kände hade fått halsen avskuren. Såg jag Sweeney Todd häromdagen? Ja.)

5. Jag har på mig:
Gympadojjor, omaka strumpor, Levi's 501, M*A*S*H-t-shirt (himla svårt ord att skriva snabbt), en hoodie, en glittrig tofs i luggen och ett plommonstop.

6. Senaste person som ringde mig:
Morgan Pålssons agent.

7. Senaste person som jag ringde upp:
Min djefla man. Ställ den frågan en gång i timmen och jag kommer att svara likadant. Jag ringer sällan upp andra personer.

8. Senaste person som skickade sms till mig:
Min kollega Zoni på radion. Nej, vänta, det var ju ett meddelande från telefonsvararen. Och väl där fick jag av den höra en inspelad tant som berättade att det minsann var lugnare på radion innan ”den där kvinnan Lotten” började. Oj, vänta, nu kom ett från Studiomannen.

9. Senaste person som jag skickade sms till:
Basketklubbens kanslist eftersom dagens match mot Motala blev inställd. Stor bokstav, punkt, rätt ordföljd och ett semikolon gjorde att det tog ett par timmar. Nej, vänta, nu svarade jag ju Studiomannen.

10. Senaste vän jag addade på Facebook:
Adda? Addade? Vän?

11. Som addade dig:
Addade? Addingen är väl mutual? Simultanadding!

12. Senaste person som mejlade mig:
Anna Toss på K(C)uba.

13. Sista sajt som jag kollade på:
Sista? Tog internet slut? Hjäääääääääälp. Den senaste sajten jag kollade på var Imdb.

14. Ska göra idag:
Med fem minuter kvar till midnatt? Nada. Adda. Adda nada. Det svenska språket utvecklas i en rasande fart.

15. Bra eller dålig dag idag?
Jättebra. I morgon lika bra. I övermorgon ännu bättre. Dåliga dagar bortträngs effektivt genom primalskrik, basketspel och bloggning.

---
Dessa frågor måste förstås Ica, Crrly, Anna, Studiomannen, Atahari, Hans, Miss Gilette, Ö-helena, Heléne, Jovanna, hakke, AB, Cessi, Dieva, Lotta, Erikapik, Huskorset, R, Petra, Ingela, IT-mamman, Görel, Alvas pappa, Anne-Maj, Kristina af Knusselbo, Baloo, Marianne, Soledude, Aequinoxia, Ullah, Humlan, Lisa, Matilda, Malinka, Vajlan, Staffan, Sandra, VBK, Erik, Loppran, Bim, Stationsvakt, Sanna, Lady Stalker, Jessika, Moster Mjölgumpa och Dick Cavett samt alla onämnda (t.ex. Bengt & Rigg) men inte glömda svara på. Eller inte.

41 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Nämen, Lotten, inte nog med att du svarar på utmaningar, nu börjar du ju dessutom utmana folk! Mår du bra? Vad sker härnäst? Tänker du börja adda också? Kejrå, jag ska svara i morgon. Oj, i dag. Senare. När jag har sovit (med snarkande make på behörigt avstånd).

24 februari, 2008 00:42  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Vi skulle ju kunna starta en Facebookgrupp som heter "Vi som har en snarkande äkta hälft".

24 februari, 2008 00:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag vet, världen är helt krejsi! Utmaningsåtergäldning, liksom!

(Jag har addat nya ord till mitt lingo.)

Trevligt att du är uppe och nattsuddar!

24 februari, 2008 00:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Uh-oh. Analogin haltar i min text: adding men bloggning. Jag har gått ner mig i inkonsekvensträsket.

24 februari, 2008 00:48  
Blogger bengt skrev ...

Jag var inte med.
Jag sitter säck.

24 februari, 2008 00:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vad kul -- du har satt igång en rörelse, Bengt! Alla som inte är med, sätter sig säck! (Men jag kan ju adda alla säcksittare också.)

24 februari, 2008 00:56  
Blogger bengt skrev ...

Att bara sitta är en väldigt liten rörelse. Men jag fattar grejen.

24 februari, 2008 00:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Säcksittningsaddningsbloggning.

24 februari, 2008 01:07  
Blogger bengt skrev ...

Åhhhhhhhhhh, vad en länk kan vara försvunnen. Till Estrad. Gunvor Bergkvist, Krok och Ekborg runt spelet Skattkammarön.
Tvi, tvi, tvi.

24 februari, 2008 01:12  
Blogger den blyga skrev ...

Utsövd, efter natt bredvid icke-snarkande make, har jag svårt att finna mig tillrätta i detta tankeutbyte.
MEN
(Ser Let´s dance men ej melodifestivalen)
Jag vill bara påpeka att
Gympadojjor, omaka strumpor
har inte förändrats sedan 1986!

24 februari, 2008 07:59  
Blogger Jessica skrev ...

Ska också svara.
Är inte en komplimang något av en komplimang, eller kan tolkas så, att allt var lugnare innan den där kvinnan Lotten började på radion?

24 februari, 2008 10:54  
Anonymous Anonym skrev ...

TACK!!! Jag älskar utmaningar och kan inte ens låtsas att jag tycker det är jobbigt att få sådana. Nu är jag jättelycklig! Ska ta tag i det senare idag när maken ropar "spackla" till mig. Då har jag ju godkänt alibi för att inte hjälpa till.

24 februari, 2008 11:44  
Blogger Ica skrev ...

Jahapp. Där fick man tillbaka. Nåja, lika bra. Då slipper jag tänka idag.

24 februari, 2008 11:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är med i vi-som-har-en-snarkande-äkta-hälft-gruppen. Lätt!

24 februari, 2008 11:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Varför kallas de här enkätkedjorna utmaningar egentligen? Jag kan tänka mig betydligt mer utmanande saker... men idag svarar jag lydigt istället, jag med. :)

24 februari, 2008 12:32  
Blogger Ataharis skrev ...

Haha, jag hade ju redan gjort den! Och inte utmanat dig, för en gångs skull. :)

24 februari, 2008 12:33  
Blogger Jessica skrev ...

Klar :).
Och ingen stackare är vidareutmanad.
Och jag som inte kan skriva korrekt svenskt syntax ibland menade i kommentar ovan att kan man inte betrakta en tjurig tants kommentar om att allt var bättre innan den där kvinnan Lotten började på radion som en komplimang?

24 februari, 2008 12:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Meen, varför läste jag inte detta igår kan man undra?
Jag som stannade uppe till halv två och tittade på en B-rulle med Steven Seagal.
Jag hade ju kunnat blogga istället.

Tack för utmaningen, det löser dagens övning. Det tänkta ämnet för dagen passar lika bra imorgon.

Jag måste erkänna att jag mer och mer beundrar dig och alla andra som lyckas skriva ihop roliga inlägg varje dag. Det är jättesvårt har jag upptäckt.
Det är ju inte precis så att man lever ett händelsrikt och spännande liv.

24 februari, 2008 13:01  
Blogger Marianne skrev ...

Klar!

24 februari, 2008 13:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu har jag också återrapporterat!

24 februari, 2008 14:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har också gjort en lista!

24 februari, 2008 15:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Filofera? Filosofera? Filologi? Filofera? Förlåt min okunskap i svenska,men vad göra man när man filoferar?

24 februari, 2008 15:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Filofera är bara barnspråk av det bekanta filosofera. Vi sa så hemma när jag var liten, och jag tror att jag konsekvent använder ordet när man filosoferar lite mer banalt än vanligt.

24 februari, 2008 15:17  
Blogger Flinn skrev ...

Jag är med också. Det går helt enkelt inte att låta bli.

24 februari, 2008 16:22  
Blogger Bloggblad skrev ...

Jag har verkligen försökt att lyssna till dig på radio. Men bara lyckats EN gång, och då hann du inte säga många ord innan jag var framme vid jobbet - tänkte sitta kvar på parkeringen ett par minuter, men då drog ni igång nån låt...
Sen slår min bilradio om sig själv - programmerad att bara hitta Östergötlands p4, så jag får trixa en del och idka farlig bilkörning.

Andra morgnar har du antigen hunnit sluta prata, eller också spelar ni musik ända fram till jobbet.... ihop med nyheter kan det ta hela vägen.

Hur länge håller du på, så jag vet hur många chanser jag har?

24 februari, 2008 17:44  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Ich hab´s gemacht!

24 februari, 2008 20:18  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Sent omsider har även jag antagit utmaningen.

24 februari, 2008 20:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bloggblad: Jag pratar ända till siste juni! (Men det äääääär väldigt mycket annat än prat. Jag hade behövt få utlopp i P1 för att vara riktigt nöjd.)

Så fantastiskt duktiga ni är på att svara på alla frågor, inklusive vädret.

24 februari, 2008 20:33  
Blogger Malinka skrev ...

Japp, då har jag också redovisat min ointressanta dag.

D.v.s., min dag var ointressant, det kanske inte alla andra redovisade dagar var!

24 februari, 2008 20:56  
Blogger Ulrika Good skrev ...

Oj, nu vaknade väl jag. Sist av alla. Tack, Lotten, för att du hörsammade min utmaning. Och så bra sen! Underbart att du påpekade "sista sidan du besökte...".
Och du, eftersom jag också har en snarkande man (numera opererad, men ändå, så har jag skrivit en hel del om öronproppar, du har väl upptäckt dom här?

24 februari, 2008 21:01  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Förresten, han längst ut till höger på bilden ska jag gifta mig med. Han vet bara inte om det ännu.

24 februari, 2008 21:23  
Blogger rigg skrev ...

501 is da shit!

24 februari, 2008 21:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen Rigg, varför länkar du inte till bilden på dina egna brallor?

24 februari, 2008 21:58  
Blogger rigg skrev ...

Okej då, men du hann före ;)
Svarade just på utmaningen - de kom med där!

24 februari, 2008 22:12  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

dom där grejorna hoppar runt illa kvickt så jag hade redan svarat!

tack ändå!

24 februari, 2008 23:04  
Blogger Lady Stalker skrev ...

Tack för utmaningen som jag såg i dag, fast den var från i går. Så jag svarar i dag. Nu har jag svarat på min blogg!

Och du: Skönt med nån mer som inte
addar folk! :-)

25 februari, 2008 16:29  
Blogger Ingela skrev ...

Lite sent här också, men då min egen dator har havererat och jobbet inte har besökts på senaste veckan har min kontakt med omvärlden varit lite knackig.

Nu är måndagen avrapporterad. Vänta inga skandaler, stora penningvinster eller andra omvälvande upplevelser. Än i alla fall.

25 februari, 2008 17:17  
Blogger Lisa skrev ...

Oeeeehk,tar kanske till denna utmaning när jag är fuller. Addera är annars ett krystat ord som ofta används i korgkritiksvängen.

25 februari, 2008 19:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha ... i korgkritiksvängen.

- Nej, den duger inte. För gles.
- Fast den här var fin i formen, lagom rundad.
- Men utan handtag, kära du, utan handtag!
- Den här, aaah, den påminner om Rödluvans.

25 februari, 2008 23:03  
Blogger görel skrev ...

Oj, det här hade gått mig helt förbi efter flera dagar av internettrassel. Och det är ju absolut inte söndag längre, det är onsdag. Men det är så sällan jag blir utmanad så jag hoppar förstås på snabbt som blixten. Så här är min onsdag alltså.

27 februari, 2008 11:33  
Blogger Soledude skrev ...

Hehe, jag missade helt att rapportera. Åas saknades anvisningar om vart och hur så jag låter det hela gå för denna gången! ;-)

S å s, kan man på något sätt få reda på om ens kommentarer blir besvarade på något annat sätt än att anställa någon som håller koll på det åt en?

10 mars, 2008 02:57  

Skicka en kommentar

<< Home