28 januari 2008

Rapport från Ålands hav

Underliga äro mina vägar these days. Efter en föreläsningssejour i väst (Göteborg), är jag nu på väg hem från Åbo i öster. Just nu ser jag Mariehamn.

Eftersom mobilklockan har ställt om sig automatiskt vet jag inte ens vad klockan är egentligen. Ölen flödar – trots lunchtid – och alla har nätstrumpor.

Koppla upp mig kan jag alls inte, så detta är via mobiltelefon och den djefla mannens hjälp.

Dialog år 2013:

- Och veeeet ni! När jag 2008 åkte finlandsfärjan, så ... (konstpaus) ... fanns det inget internet!
- Åh fan. Vad ... vad ... men vad gjorde du då?
- Kopplade upp via modem! Eller sms:ade!
- MODEM? 2008? Hahahhahahaaaaa!

Jag är alltså här på båten med mina nya arbetskamrater på SR. (Den 1 februari inleds min nya karriär som radiopratare i P4. Jag ska vara de vana radiorattarnas ”side kick” i fem månader utan att ha en susning av vad som är tillåtet och inte. Mitt mål är att inte bli radionämndsanmäld granskningsnämndsfälld.)

Här på färjan är andelen jeansklädda ben betydligt mindre än den nätstrumpsklädda.

Hej, kära Silja Line. Det här är mitt fönster. Inte bra reklam – en inte på några villkor förtroendeingivande fönsterkarm i min hytt. (I hytten hörde jag dessutom musik som om någon spelade musik högt i ett par lurar intill mig. Under trumsolot kom jag på att det var en väggfast gammal radio som bara behövde stängas av.)

På färjan får man nya kompisar i varje hörn. På bilden nedan dansar jag och min nyvunne vän Markku en båtdans. Markku tog i sin krafts dagar 1,91 m i höjd och 7,01 m i längd innan han blev koreograf och producent samt 317 andra saker.

Det här är jag och min kompis Markku.

Nu måste jag sova skönhetssömn ... koncentrationssömn ... middag så att jag strax under planeringsmötet inför vårens radioprat kan säga smarta saker. Nu ska jag öva:

– Aaah, vi har ju implementerat förankringen i pipeline.
– Flödet ligger i batchen.
– Nej, vi måste cleara det konkreta värdet med ledningen först.

13 Reflektioner:

Blogger Husse skrev ...

Mål att INTE bli radionämndsanmäld??

Fegis!!

:-D

28 januari, 2008 14:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Wv har helt klart koll på vad ni gör: pubwuvv

Tidsförvirring är nog en strategi för ökad ölförsäljning. Tror du inte?

28 januari, 2008 15:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Människa, du går ju i turbofart! Och här sitter jag och grunnar på om jag ska orka släpa mig till Gotland på TORSDAG. Då är väl du i Venedig? :)

28 januari, 2008 15:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag håller med Husse: du har fel strategi, Lotten. Utan en anmälan till Radionämnden kommer du ingen vart i etervärlden.
Sidekick är annars ett lite irriterande ord, don't you think? Låter som något Bruce Lee håller på med.

28 januari, 2008 15:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ok, jag ska satsa på att bli anmäld men inte fälld.

Hellre Bruce Lee än Chuck Norris!

(Mina kolleger hälsar att de kommer att kalla mig bisittare i fortsättningen.)

28 januari, 2008 15:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: Turbon ska föra mig till Lund på onsdag. Sedan ska jag inte röra mig ur fläcken på flera dagar, tänkte jag.

28 januari, 2008 15:47  
Blogger Cecilia N skrev ...

...mer än till studion då? (Fyller i åt Lotten.)

Kommer du från Åbo via Göteborg utan att ha passerat Sverige eller? DÅå blir vi impade.

Men de där ruskiga Percy Nihlegård-meningarna ska du väl inte använda som bisittare hoppas jag. Då kommer ingen någonsin orka höra så länge att de hinner anmäla dig till Radionämnden.

28 januari, 2008 16:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Njaeh, det hade varit coolt att åka på långkryssning och runda Skåne som vore det Kap Horn,men så var det ju inte.

Däremot har jag nu blivit påmind om att det alls inte är på onsdag som jag ska till Lund, utan redan imorrn.

(Jag ville jag vore en pensionär i en gungstol på en veranda.)

28 januari, 2008 18:04  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Radionämnden blir du aldrig fälld i, Lotten. Möjligen Granskningsnämnden. Radionämnden Is No More ;-)

28 januari, 2008 18:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Bisittare låter nått. Risken är väl inte så stor att denna bisittare blir en riktig drönare.

Men jag undrar om du kommer att lägga dig till med ett nytt lingo. Det ska bli spännande att se.

28 januari, 2008 20:41  
Blogger den blyga skrev ...

Reflexion 1:
(Mina kolleger hälsar att de kommer att kalla mig bisittare i fortsättningen.)
Se min blogg idag - inte bisittare men bin som sitter!
Reflexion 2:
(Jag ville jag vore en pensionär i en gungstol på en veranda.)
Tro mej, det är inte ALLS så det är!

28 januari, 2008 21:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Hellre bisittare än geting-dito. Moahahaha vilken kass ordvits.


(Fast kvällspressen vill jag inte behöva köpa för att läsa/höra dig. Det känns strålande så här. Ässklusivt liksom.)

nakqkbek!!!

28 januari, 2008 21:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Nattlig Limerick:

En bisittare från E-tuna
önskade sig som runa
att bli Radionämndsanmäld
dock alls icke fälld
för orden som föll utur nuna(n)

29 januari, 2008 01:35  

Skicka en kommentar

<< Home