27 november 2007

Nya och gamla namn (nu med länkar)

Stationsvakt skrev om y-namn och i kommentarerna lärde jag mig att det finns sjutton stackare som heter Philiph. (Läs!)

(Ja, jag vet att det är ett inlägg från den 22 november och att jag ligger en knapp vecka efter och har 251 olästa blogginlägg i RSS-läsaren. Men jag har sorterat tvätten!)

Y-namn har inget med 1970-talskalsonger att göra utan är namn som slutar på y. (Inte Jenny, för hon är tjej.) Eller ie, skulle jag vilja tillägga eftersom jag har träffat Glennie och Connie på en fotbollsplan i Göteborg.

Men Philiph? Man vill ju läspa [fi:lif], eller hur?

Tydligen kommer y-namnen oftast från brittiska namn som har blivit svenska. Idag är det vanligare att vi tar namnen direkt utan att sila dem genom en försvenskningsapparat. När jag och min djefla man skulle hitta på namn till våra barn, tog vi vad vi trodde var ovanliga förnamn som de skulle vara relativt ensamma om. Tji fick vi, för nu heter våra barn precis som alla andra.

Men Bartolomeus, hörni? (När jag gick i tvåan i Lund 1972 skrev jag en saga om en en herr Barlotomeus. Min lärare tyckte inte alls att det var fyndigt utan rättade detta till det mer normala Bartolomeus.)

Är det inte dags att börja ge barnen eus-namn?

Finn fem Glenn.

-----
Någon kommentatös gav mig för en evighet sedan en länk till ett forum som diskuterade konstigt stavade nynamn. Någon som minns och hittar dit igen?
-----
Uppdatering
Vi har inte hittat till forumet som jag nästan minns, men några andra roliga sajter dök upp i det otroligt roliga kommentatorsbåset:
SCB:s namnsökning
Namndatabasen (som kan sortera baklänges)
Konstiga barnnamn (på engelska)
----
Aha!
Det var nog inte exakt denna jag tänkte på, men den innehåller jättemånga roliga exempel: TRÅDEN. (Tack Emi!)

80 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jodu. Själv har jag brevledes titulerats "Ms" ett antal gånger. Även från nordiska grannar. Så barnen fick namn som fungerar i hela världen. Utan för den skull vara anglifierade.

Menar du < a href="http://www.snutnamn.blogspot.com/" > snutnamn < /a >?

27 november, 2007 10:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Dumma, dumma mig

27 november, 2007 10:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej vänta, här kommer länken rätt!

Snutnamn

27 november, 2007 10:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fast det var inte den jag tänkte på, det här var en diskussion om namn som Sárà och Mîchëlle.

27 november, 2007 10:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det är inte säkert att ett ovanligt namn är så mycket att stå efter. Vi ville också välja namn till våra barn som inte alla andra hette. Med äldsta dottern lyckades vi lagom bra och med yngsta dottern relativt dåligt. Mellangossen fick däremot ett alldeles för ovanligt namn. Folk förstår helt enkelt inte vad han heter. Enligt SCB är det dock 631 män i Sverige som har samma tilltalsnamn som han, så det har nog blivit lite populärare på senare år.

27 november, 2007 10:26  
Blogger Jessica skrev ...

Året jag föddes bestämde mina föräldrar sig att jag skulle heta Jessika för det var ovanligt. det året var Jessika det vanligaste flicknamnet av någon underlig anledning.

27 november, 2007 10:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Om tvätten

27 november, 2007 11:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag & syrrorna har alla tre Y-namn, inte i början, men på andra & tredje plats. Och SCB'ar man våra namn så är vi ensamma om dem alla tre; lagom roligt att höra alla varianter av uttal på klassuppropen; fast värst var nog den som i gymnasieaulan ropade upp "Hon med det konstiga namnet och Sundberg"; gissa om det lockade att sträcka näven i vädret då...
eus-namn är klart underskattade; det ska jag lobba för när det blir dags för barnbarn om en 15 år eller så!

27 november, 2007 11:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har en kompis som heter Filiph, jag tycker det är en kul stavelse. Och när min kusin föddes sa dem att, om dem inte visste vad han skulle heta, skulle dem döpa han efter namnsdagen, dvs; Bartolomeus. Det blev Filip ^^, helt svenskt.

27 november, 2007 11:52  
Blogger stationsvakt@gmail.com skrev ...

Jag skulle kunna tänka mig ett ius-namn. Johnius låter hyfsat, tycker jag.

27 november, 2007 11:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Sorry, det blev ingen kommentar. Det här ämnet engagerar mig alltför mycket, så det blev ett helt inlägg…

27 november, 2007 12:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Stanley, det var väl bara bra? Ett inlägg som inspirerar till ett inlägg som inspirerar till ett inlägg som insp...

Och så kollar ni borta hos Sandra hur hon sorterar tvätt!

Själv sitter jag här och väntar på en kommentar från Filiph Med Den Roliga Stavelsen.

(Och jag är en sådan stofil att jag blev tvungen att slå upp ^^ för att få reda på att det betyder "Kisande ögon, uppskattande min".)

27 november, 2007 12:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu har jag också SCB:at mitt namn och funnit att ingen i Sverige heter Lotten i efternamn.

27 november, 2007 12:46  
Blogger Cecilia N skrev ...

Min dotter har ett namn som jag alltid tyckt var fint. Hennes lilla problem är att det är hon som heter det i sin generation. (Och jo faktiskt att en till i hennes ridgrupp har samma namn, men det är nog de i hela stan i den åldern kan jag tro.)

När hon gick på högstadiet var det hon och några lärartanter som hette så.

Så fast vi gav henne så fint namn så uppskattar hon det inte till fullo.
Och det kan jag känna igen mig i. Cecilia hette bara hon i Fem myror och tuffa tjejers mesiga kusiner i hästböckerna. Det var INTE mitt önskenamn.

Det roliga är att tydligen är Cecilia ett namn som man heter om man är i skolåldern nu. Och det är många många som blandar ihop våra namn, mitt och dotterns. Och det var en risk vi inte ens insåg när hon kom.

27 november, 2007 13:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag får en känsla av att Cecilia N:s dotter heter Kerstin.

27 november, 2007 13:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ninibeth-klanen heter nog Lydia, Tryde, Tyra, My och ... Styrbjörn.

27 november, 2007 13:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag var på hajmöte i Frankrike över helgen. Statistikern passade då på att knåpa ihop årets prylkalender till mig... Nu är den stora frågan: blir det någon kalender HÄR i år?!

27 november, 2007 13:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åjvåjne. Julkalender?

Nu ska vi se.

Hm.

Ptja.

Näe.





Men åkejrå! På lördag smäller det! Vi börjar förstås med majlardiska och fortsätter med bertofoider samt lite deckarflosklia.

27 november, 2007 13:59  
Blogger den blyga skrev ...

Jag kan skriva spaltkilometrar om barns benämning!
Som läkare på BVC har jag befunnit mig på parkett 1962-1999, sett namnen komma och gå...

Här endast två kommentarer:

1.När jag började på BVC 1962 hette i stort sett ALLA gossebarn Mikael. Flickorna hette Carina.
Carinorna upphörde följande år men Mikael höll sig i flera år...
2. Själv är jag 1935 döpt till IDA vilket var ett lidande på 40-talet.
Sedan, någon gång på 70-talet, dök den första Idan upp!
Och på den vägen är det....

27 november, 2007 15:06  
Blogger KuriÅsa skrev ...

Jag vill dessutom påpeka att förutom att min mor gifte sig med Conny så att Jimmy och Ronny fick Conny som svåger, och att min bror fick smeknamnet Stanley så har jag, Stanleys syster, förlänats - helt utan egen påverkan - med smeknamnet Ozzy. Det måste vila en förbannelse över vår familj. Eller kanske snarare välsignelse. Hejja -y.

27 november, 2007 15:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Använde Helenas länk på namnet Annika.

Svaret var något överraskande. Nästan 40 000 kvinnor heter så i Sverige - och:

"Det finns 26 män som har förnamnet Annika . Av dessa har 5 namnet Annika som tilltalsnamn/förstanamn."

27 november, 2007 15:43  
Blogger Jonathan Newton skrev ...

Det finns en apokryfisk skröna om syskonskaran där de fyra bröderna begåvats med namnen Matteus, Markus, Lukas och Sture.

27 november, 2007 15:49  
Blogger Malinka skrev ...

De 26 männen som heter Annika är troligen från ... öh ...

Ja. Ett ställe i landet där man döps efter ... eh ... var det gårdsnamnet?

Ursäkta, jag är osammanhängande, eftersom min vilja till upplysning är större än minneskapaciteten. I ett program i serien "Värsta språket" dök några av de här männen i alla fall upp, och de heter sånt som Annika Bengt och Annika Jonas.

Själv läser jag i min mormorsfars dagbok (Västergötland 1900 kallt) om män som heter "Stinassa Olof" vilket helt enkelt betyder att det är Stinas gosse Olof.

27 november, 2007 16:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Perfekt, Malin! Jag kommer att fortsättningsvis citera ditt "eftersom min vilja till upplysning är större än minneskapaciteten" så ofta som möjligt!

27 november, 2007 16:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

... Sture!

(Sådant fnissar jag frustande åt.)

27 november, 2007 16:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: Min kusin döptes 1973 till Annika och min mormor höll på att få dåndimpen eftersom det var ett namn som alls inte godkändes.

27 november, 2007 16:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Jo, jag minns det där med gårdsnamnen, det var nog i Dalarna. Men fem har alltså Annika som förstanamn...? Heja!

Hade jag blivit en pojke, skulle jag ha döpts till Bo, eftersom mina föräldrar hade varit på en bostadsutställning som hette Bo Bättre. Jag kanske ska provheta Bo för att känna hur det känns?

27 november, 2007 17:47  
Anonymous Anonym skrev ...

En svägerska och hennes man hade bestämt ett -y-namn till det väntade barnet som de hade tänkt sig skulle vara en flicka.

Barnet kom och visade sig vara pojke.
De behöll namnet men ändrade stavningen till -ie. Är det mer maskulint än -y?

Annars har vi haft problemet med att alla män i makens släkten har samma första namn (originellt nog Karl :-). Så inte nog med att man överhuvudtaget ska komma på ett namn, det ska också passa ihop med Karl och inte vara upptaget av någon annan (många och långlivade är de också). När nummer två var på gång lyckades vi inte komma på något namn. Vi fick vänta tills han kom och presenterade sig.

Malin: Jag vill också annektera ditt uttalande, urbra!

27 november, 2007 18:05  
Anonymous Anonym skrev ...

JAAAAA! (hon som inte alls diskuterar -y namn.)

Snutnamnsbloggen var väldigt rolig. Särskilt denna story


Polis krävde smörgåstårta som muta

27 november, 2007 18:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Det finns faktiskt bara två Glenn på bilden!

Sverige-Italien 1987

Julkalendern ser vi fram emot!

27 november, 2007 18:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Man blir förvirrad av sådana svåruttalade namn...
Så här skrev jag: Namn med "alternativ stavning/nystavning" där h slängs in lite hipp som happ och v byts ut som w och s mot z. Eller när accenttecknet skrivs ut fel.
Ibland blir det svårt att uttala...
Enligt SCB finns det
12 Cewin
17 Philiph
194 Cenneth
1463 Chatarina

27 november, 2007 19:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Min makes namn slutar på y.
Maken själv är tillverkad i en raggarbil i Eskilstuna.

27 november, 2007 19:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Kuriosa: Jag råkade ge min ena son samma namn som min okända biologiska far hade...

27 november, 2007 19:17  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det finns även 1203 stycken Kennert, 75 Kennart och 10 Lennert. Samt 5 Mangnus.

27 november, 2007 19:19  
Blogger aequinoxia skrev ...

I och för sig en amerikansk sajt, men rolig ändå. Kolla här

27 november, 2007 20:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men huuuur hittar ni de konstiga namnen? Hittar man på en mysko stavning (Lhåthern) och kollar?

(Jag vill fortfarande komma åt den där tråden med namn.)

För övrigt heter alla i min mans släkt (utom just han) Karl Bergman. Och båda våra svärfäder Per.

Loppran: Men det är väl en oskriven regel?
*Tillverkad i raggarbil = y-namn.
*Tillverkad i N.Y. = Lars Frank Sinatra Persson.
* Tillverkad på bröllopsnatten = Patrik.

(Jag hette Patrik tills jag föddes.)

27 november, 2007 20:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Hittar på och kollar, ja. För det mesta finns de. T.ex. Angneta, Kattarina, Margaretta ... Ingen Lothen men några stycken Lotha. Två Scharlotte.

27 november, 2007 20:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Men kan folk inte stava? Och vad är det för mening med Scharlotte - det låter ju likadant som Charlotte??? Eller Mangnus?

(Gud vad jag är trött på att wv byts just när jag ska posta...)

27 november, 2007 20:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Enligt SCB finns det en kvinna som heter Ullah. Och det är inte jag.

27 november, 2007 20:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Hörde just idag om en syskonskara om 3 eller 4 som alla hetter något som skulle uttalas K, men stavades med Ch.
(Iakttagelsen kom från en polis...)

27 november, 2007 20:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå Sture - i min skola gick bröderna Kasper, Jesper och - Joakim...

27 november, 2007 21:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Joakim! Hö! Nu frustade jag så att jag fick snyta mig!

Ja, det är bara två Glenn på bilden. Men fanns det inte under en tid i Göteborg ännu en Glenn? Holm... ström? Holm... gren? (Han hade en syster som spelade basket, det är därför jag minns. Eller inte minns. Kanske.)

Men hallå, nu kom jag på! Jag känner ju en Agnita! (Hennes mamma kunde inte välja mellan Anita och Agneta.)

27 november, 2007 21:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aequinoxia -- den där sajten var ju dökul!

(Ordet dökul måste snart vara obsolet, va?)

/Scharloth Lijly Eliscapeht

27 november, 2007 21:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Så länge man slipper bli döpt till "posten i Säffle", så...

27 november, 2007 21:29  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

Har du hört sången "Alla heter Glenn i Göteborg". En klassiker som ungdomar i Gothia och Partille cup brukar dra runt och sjunga i centrala Göteborg. Oerhört roligt!

In o kika på Grand-granen på vår blogg idag! Ser fortfarande inte klokt ut.

27 november, 2007 22:53  
Anonymous Anonym skrev ...

En skojig namndatabas finns här.
Man kan förutom vanligt sökande söka på bokstäver som ingår. Och när man hittar ett namn man vill veta mer om kan man se när namnbärarna föddes och i vilken landsdel.

SÅ HÄR MÅNGA HAR NAMN SOM SLUTAR PÅ GLA

Namn Kön Antal
UGGLA M 3
SHUGLA K 1
NEGLA K 2
NAGLA K 1
INGLA K 23
FAJGLA K 3
ENGLA K 497
DOUGLA M 1
DEGLA K 1
CAGLA K 4
ÄNGLA K 9
ANGLA K 2
AGLA K 1

28 november, 2007 02:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Wahooo, kolla Agnetas länk! (Fast bland de där Lottenarna är jag nog inte med, jag heter än så länge Charlotte.)

28 november, 2007 08:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bengt! Förra året döptes INGET barn till Bengt! För att inte tala om Bengtius.

28 november, 2007 08:37  
Blogger Ica skrev ...

Hihihi! Förlåt, men vad tänkte ni när ni trodde att ni gav barnen ovanliga namn? Jag har faktiskt ofta funerat på det faktum att ni, Bergman, döpte era kottar till såpass vanliga namn.

Olika bokstäver ger förvirring. Min handledare i truckkörning hette Görgen. Jag fick aldrig ihop det.

28 november, 2007 08:41  
Blogger Ica skrev ...

Både jag och bror kom jag på fick C-namn där det i Sverige är klart vanligare med K, men det stör mig inte det minsta, jag gillar det betydligt bättre.

Julkalendern? Ja, finally. Men vad ska vi som inte ännu fått förra årets pris göra?

28 november, 2007 08:44  
Blogger Ica skrev ...

Men, min bror heter ju Patric, och han kan inte ha tillverkats på bröllopsnatten eftersom han låg och sov gott i sin korg när mor och far behagade att gifta sig.

Kan inte -us-namn duga? Jag döpte ju min katt till Maximus.

28 november, 2007 08:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Felåt, Ica, klart att du ska premieras extra för ditt tålamod.

(Jag är panikslagen: årets tröjor är väldigt försenade. Ica kommer att bli arg igen.)

28 november, 2007 08:55  
Blogger Ica skrev ...

Ica är inte arg. Ica blir sällan arg. Och Ica kanske inte ens vinner ju. Även om jag ju då brukar få priset för mest dumma förslag. Det som grämer är ju att jag inte ens vet vad som stod på förra årets tröja.

28 november, 2007 09:31  
Blogger Ica skrev ...

.. och idag är det onsdag och jag missbrukar dagens ord: ju

28 november, 2007 09:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag känner en Liselothe...

När jag var liten varnade min mamma mig och min syster för folk som stavade sina namn konstigt (det fanns några föräldrar som hette Ohve och Stieg). Ända tills min syster påpekade att hon gett lillasyster en konstig stavning - Charlott utan e! Min mor svarade då att hon redan tidigt visste att jag inte skulle bli som alla andra... Får mig att tänka på Cash-låten "A boy named Sue".

Men det kan ju vara praktiskt med att ha en annorlunda stavning. Både Jan Berglin och Jan Stenmark kom i år ihåg mig på bokmässan när dom skulle signera sina album.

Och Lotten, det fanns FYRA Glenn i IFK 1982: Glenn Hysén, Glenn Strömberg, Glenn Schiller och Glenn Holm.

28 november, 2007 09:56  
Blogger PGW skrev ...

de udda Sture och Joakim oroar mig lite. Vore jag barnens far skulle jag titta snett på brevbäraren tills faderskapstest var utfört.

28 november, 2007 10:10  
Blogger Cecilia N skrev ...

"A boy named Sue" är en himla festlig historia. Men skulle vara förfärlig att uppleva.

Om jag blivit en pojke när jag föddes 1963 så skulle jag ha hetat Benjamin.

(Efter nån ishockeyspelare i Sovjets landslag. Ja hjälp ...)

28 november, 2007 10:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Alla har förstås läst professor Ronny Ambjönssons bok i denna namnfråga Mitt förnamn är Ronny.

28 november, 2007 10:25  
Anonymous Anonym skrev ...

AmbjöRnssons bok ...

28 november, 2007 10:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Ambjönsson är ju ett utmärkt namn. Får jag lov att även föreslå Ambandersson och Ambstenson?

28 november, 2007 10:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Undrar om det finns någon som heter Annih-Kha?

28 november, 2007 11:03  
Blogger Bondhustrun skrev ...

Namn är skitkul och onekligen ett ämne som engagerar. Motsvarigheten till y-namn är väl lite amerikanska tjejnamn som Melanie, Tiffany, Cassandra, Angelina osv. (Och Kevin och Liam för killar men killnamnen är väl redan diskuterade här). I namndiskussioner på nätet kallas de gärna white trash-namn även om jag själv inte vill dra det så långt...

Mina barns namn råkar vara väldigt ovanliga, men det var liksom inte huvudsaken, det var inte det vi strävade efter (även om jag för all del hade tyckt att det vore tråkigt om de delade namn med fem-sex andra Isak/Theo/William i samma klass). Det råkade bli så och de namnen har ingen stämpel alls eftersom de helt enkelt känns för ovanliga... tror jag. Fast vi kanske har "föräldrar som vill göra sig till"-stämpeln istället.

Själv tycker jag att tjejnamn som slutar på y är riktigt coola. Betty och Sally!

28 november, 2007 11:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Äntligen någon som uppskattar Sally! Lilly är oxå fint.

Jag har funderat på varför Sally fortfarande inte är särskilt populärt. Jag tror inte att det beror på Maria Lundqvists bibliotekarie, utan snarare på att många ser det som ett hundnamn. Kan det stämma? Som liten kände jag en fet liten pudel vid namn Kajsa så för mig är Kajsa och Ronja typiska hundnamn.

Jag känner en Kerin oxå. Amerikanska. Sammanslagning av Karin och Erin.

28 november, 2007 15:23  
Blogger Ingela skrev ...

Familj 1, tre söner: Orvar, Roger och Romeo.

Familj 2, en son, en dotter: Natthalie och Jäzper.

Själv var jag tänkt att heta Maja men mor och far kom på andra tankar när de lyssnade på Barnens Brevlåda där en flicka med ett hypermodernt namn sjöng för farbror Sven.

Min ena dotter har dubbelnamn. Man kan knappast tänka sej något mer omodernt. Fast hon heter i alla fall inget med "Gun-". De namnen är de allra minst populära enligt SCB. Jag tror att Gunhild har ingen hetat sen -52.

Alla mina andra barn heter helt vanliga namn som de är alldeles ensamma om i nejden. De ovanliga är så att säga vanligare.

28 november, 2007 15:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jäzper var ju dagens höjdare!

28 november, 2007 15:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag känner till en syskonskara med Jana, Jonna, Janni, Jenna och Jens om jag inte minns helt fel..

28 november, 2007 16:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hon Från Tåget -- är det månne en blygsam (men inte blyg) Lisa?

Jag kan skryta med att en av barnens dagisfröknar har sju döttrar, alla med namn som börjar på K. (Vilken tur att de inte råkade döpa första barnet till Åsa.)

28 november, 2007 16:18  
Blogger Lisa skrev ...

Japp, här är jag! Min mor hävdar dessutom att jag är döpt efter den här

Det är förstås en ära.

28 november, 2007 16:38  
Blogger Cecilia N skrev ...

Lisa, jag kom att tänka på "Allis med is" där Allis fått sitt namn efter en grävmaskin. (Var det väl?)

wv ville att jag skulle påminna om hennes kompis zirkorka också: zrqiss

28 november, 2007 17:33  
Blogger Ingela skrev ...

Stackars pojk säger jag om honom med z.

Samebarnen heter dubbelnamn kom jag på. Inte mina samebarn, de heter som sagt vanligt. Hon med dubbelnamnet är inte same. Hänger ni med?

Marja-Lisa, Nils-Johan, Olof-Jonas, Stina-Kajsa och sånt där. många gånger med lite "baktakt" på nåt vis.

28 november, 2007 18:53  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Min kompis har nio barn. En flicka och åtta pojkar. Alla börjar på L. Ändå är där ingen som heter Lotten.

28 november, 2007 19:48  
Blogger Lisa skrev ...

Det där med Allis med is vet jag inte, men jag har en kusin som är döpt efter ett skate- eller snowboardmärke.

28 november, 2007 20:24  
Blogger Ataharis skrev ...

Själv har jag världens tristaste namn egentligen, ett dubbelnamn, dock stavat med C istället för K vilket turligt nog (och av en slump eftersom jag vid 10 års ålder tillsammans med familjen bytte pappas efternamn till mammas) matchar mitt efternamn som börjar på C. Hängde ni med?

Innan jag gick i högstadiet hade jag inte träffat nån i min ålder med mitt namn. Däremot var jag bästis med en tjej som hette Linda-Kajsa, ett annat ovanligt dubbelnamn. I gymnasiet var vi fyra stycken med samma namn i samma klass. Olika stavning dock. Vad är oddsen?

Oddsen är ju inte heller så höga för detta: mannen i mitt liv just nu har ett ex med samma namn som jag har. Fast hon har bytt för längesen, till ett - trumvirvel - namn som slutar på Y. Hennes syster heter visst Jennipher, med just den stavningen.

Slutsatsen är väl att namn är ganska viktiga?

28 november, 2007 21:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ära vare gud i höjden, Lisa är uppkallad efter en dator!

(Jag har aldrig blivit så imponerad.)

29 november, 2007 00:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Du kanske tänker på det här forumet?

Det finns tusen trådar i samma stil om man söker lite där.

29 november, 2007 10:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå Glenn, köpte en superfin tröja idag!

Glenntröjan

Apropå Glenn i göteborg:
Glenn i Göteborg

Och visst fanns det fyra Glenn i Blåvitt på 80-talet. 1981 fanns det dessutom en i AIK vilket gjorde att fem var på plan samtidigt! Inte illa! Lite historik:

1979 fanns det 2784 personer i Sverige som hette Glenn (=ungefär 0,6 promille av den manliga befolkningen). 12 juni samma år möttes AIK och IFK Göteborg på Råsunda i en match med FEM stycken Glenn, något som uppmärksammades i Dagens Nyheter. Förutom Rönnberg i AIK ställde Blåvitt upp med Hysén, Strömberg, Schiller och Holm.
- Det var inte så vanligt att någon hette Glenn, berättar Rönnberg. Men vi kanske fick namn efter astronauten John Glenn som var populär kring 1960.

29 november, 2007 21:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det måste var Glenn Holm jag tänker på, tack Statistikern.

29 november, 2007 23:01  
Anonymous Anonym skrev ...

åh, nu kom jag helt bort ifrån det jag skulle göra.. så roligt. jösses. ville tipsa om ett inlägg som heter Zion-Moltas, nu hör du vad jag säger, på hypodea, men det funkar inte att länka, min burk vill inte vara med, så du får rota själv. det är värt det! (Tindra-Lee-Arwen har hängt med sen dess...)

01 december, 2007 12:03  
Blogger Elisabet. skrev ...

Apropå Gun-namn ..
Mina storasystrars mamma hette Gunhild Evalda Adelina.

Så kan man bara heta om man är född i Torgny-Lindgren-land.

19 december, 2007 19:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men hej Elisabet, är du här och skriver i gamla dammiga inlägg!

19 december, 2007 21:23  

Skicka en kommentar

<< Home