15 juni 2007

Åtgärdspaket

För prick ett år sedan pyntade vi huset gult och blått och hängde fast flaggor på bilen och sparkade i kakelugnen så att Sverige vann den första VM-matchen. Jag mindes Fimpen och var helt tokig av spänning och förväntan.

Idag ... gör jag inget. Men det kan man faktiskt också skriva om!

Eftersom jag måste ta tag i sovproblematiken har vi tillsatt en sömnutredning och beslutat att jag ska avlägsnas från den snarkande djefla mannen i ett par nätter. Jag har även broderat en tavla med mitt eget berömda citat:

Sömn ska njutas i stora sjok,
inte i kryddmått.

(Nej, egentligen broderade jag inte. Jag skrev ut den på skrivaren och tryckte fast den på väggen med kluddklet.)

Därför var det med ironisk träffsäkerhet som jag kl 01:03 inatt blev väckt av Femtonåringen.

– Mamma? Sover du? MAMMA?
– Va? Va? Vad har hänt? Vem är det?
– Hör du mig?
– Ja, det är klart, vad har hänt?
– Jo, jag tänkte bara säga att jag ju inte ska passa någon tid imorrn, så kan du be alla andra att inte väcka mig?

Så ikväll ska jag instruera barnen att på lappar i köket tala om vem som ska väckas och inte väckas och de som de facto äger väckarklockor ska få batterier till dem.

Nu känner jag mig jättepigg. Jag tror att jag ska bygga en pergola, det gjorde alltid pappa när jag var liten. Sedan ska jag köpa hot pants, för igår såg jag en dam tant tjej kvinna mamma i min ålder ha på sig sådana. Hon såg så himla utvilad ut. Handla fil, mjölk och en bandsåg måste jag också. Slutligen ska jag städa hela Parken Zoo åt orienteringsklubben.

Nämen! Sover 15-åringen fortfarande? Honom måste jag ju väcka! ZZ Top passar bra som revelj.

-----
Militär allmänbildning:
Tvärtomrevelj heter tapto. Kan det vara något? Någon tutelituhuuutar när det är läggningsdags för mig?

18 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Bara du kommer ihåg att hala flaggan också vid taptot. :-)

15 juni, 2007 10:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Note to self: Måste köpa flaggstång.

15 juni, 2007 10:48  
Blogger Kloka Theres skrev ...

Kastrullock är också väldigt bra! Inte lika populärt som ZZ top kanske men roligt för omgivningen.

15 juni, 2007 10:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Ah, hotpants. Det måste jag prova. Jag är beredd att testa vad som helst snart. Utom att bygga pergola, det har jag redan gjort tre gånger, det får räcka.

15 juni, 2007 11:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Men självklart ska du inte stå ut med snarkande man! Jag började med öronproppar av samma anledning för några år sedan - sova ensam blir tråkigt i längden.

15 juni, 2007 12:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag sover dåligt med jämna mellanrum. Det tog lång tid innan jag insåg att dessa jämna mellanrum exakt sammanfaller med fullmånen. Numera har jag resignerat och tänker "jaha då är det dags igen, en vecka tills jag får sova ordentligt".

Och familjen tycker det är praktiskt, de kan med hjälp av att fråga hur jag sover hålla reda på månfaserna... :-)

15 juni, 2007 13:03  
Anonymous Anonym skrev ...

förutom snarkande män om nätterna, så är kramp i båda benen mycket tröttande. Man vet ju inte om man kan stå upp fort nog och det gör ju så djävulusiskt ONT. När sen sömnen kommer efter flera kramper så vill jag också njuta i stora sjok och inte i kryddmått.

15 juni, 2007 13:04  
Anonymous Anonym skrev ...

margareta: jag har ingen aning om varför du har kramp i benen - jag har bara haft det som höggravid - men min man hävdar envist att han får kramp när han har vätskebrist. dricker du ordentligt?

15 juni, 2007 13:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Stellan! Get your ass over here. Inte nog med att du är kedjad till grillen, du kan dessutom bygga pergolor!

Salt (och vatten?) är det väl man saknar när man krampar?

15 juni, 2007 13:16  
Blogger Ica skrev ...

Jag har nåt att rekommendera annars vad gäller sömn: När magen kurrar som besatt på morgonen går man upp och käkar frulle. Sedan sover mna frukost fram till lunch, äter lunch och sover sedan lunch. Då orkar man vara vaken ett par timmar sedan framåt eftermiddagen/kvällen.

Jag minns också förra året. En vecka efter min födelsedag, då tre år sedan faren avled och landskamp på detta. Dessutom var den 15:e sista gången jag var tillåten att träna dubbelt på gymet, för TVÅ år sedan. Gosh vad tiden går.

Du kan få låna mina volleybollhotpants annars. Jag använder inte dem så mycket just nu.

15 juni, 2007 13:25  
Blogger den blyga skrev ...

utdelar goda råd:

cruella:Din make har rätt - Vätske/elektrolytbalansen är inkopplad.
Vissa människor dricker för dåligt vilket de får sota för särskilt när det är heta dagar och efter mycken fysisk aktivitet!

Lotten: Aldrig blir det lagom - antingen har man för mycket eller...
Eller snarare när man inte hela tiden springer bakefter deadlines hamnar man i serotoninsvacka.

Det gäller att skaffa sig ett MÅL i lifvet:
Bort PERGOLA fram för fönsterfodermålning!!!!

Till skillnad från väggarna kan man ta ett fönster då och då.

Vi kommer ju till undsättning 19 juli hinner
OM förberedelser är gjorda - med 3 à 4 fönster.
Förberedelser:
1. Bestämma vilken färg(-er?)
2. Införskaffa material såsom tvättvätska(soppedödende), grundfärg slutlig färg etc.

Sedan är det inte fel att planera in fortsatt fasadmålning
Förslag till målsättning:
Klart augusti 2008.

15 juni, 2007 14:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Den blyga: Aha, jag dricker för dåligt. Nu tar jag genast en whisky. Jag känner att jag absolut är under-scotched. Måste åtgärdas.

15 juni, 2007 17:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Såja, ladies and gentlemen, nu är det bara att gå in och rösta på Sandras bok som är nominerad till "Årets Stockholmsbok". Sandra Gustafsons bok Maskrosungen är mycket stark, liksom Sandra själv, och skildrar ett Stockholm som faller lite utanför de vanliga fållorna. Gå in på Sandras sida www.sandragustafson.se. Där kan man rösta och läsa om boken.

Seså - i väg till Sandras plats, allihop!

15 juni, 2007 18:30  
Blogger Jessica skrev ...

Oj fler små råttor; ökenråttan och whiskyråttan ;).

Att sova bra är en enorm lyx. Du kan väl vinka lotten när du cyklar förbi mig efter att ha köpt flaggstång nere hos dåren vid hamnen?

15 juni, 2007 18:39  
Blogger Ingela skrev ...

Ibland borde 15-åringar förvaras i reservat. Särskilt när de inte respekterar föräldrars behov av sömn. Även om det med åren blir oroväckande litet så bör man inte bli väckt när man nån enstaka gång har fått ihop ögonlocken.

När det gäller snarkning så finns det bot: bettskena. Funkar bra på mej i alla fall. Visserligen förändras käkarnas fysionomi så att jag ideligen biter mej i underläppen, men det är det värt. Slipper på så vis sova ensam.

Fast å andra sidan är det vad jag ibland önskar, det är 20 år sen jag provade på det. Jag kanske skippar skenan, risken är väl bara att de små snarkar vidare och mannen flyr...

15 juni, 2007 18:58  
Anonymous Anonym skrev ...

My ass? I hotpants dessutom, ojojoj. Mja, jag vet inte, har liksom fått nog av byggprojekt för tillfället, trots att jag satte igång ett nytt förra helgen.
Men ett tips kan jag ge: Armeringsnät. När man byggt klart stommen till pergolan, spikar man (med krampor) fast armeringsnät som växterna kan klänga. Snyggt och enkelt. Låter man dessutom pergolan följa armeringsnätens standardmått (jag tror de är 120 cm breda) så slipper man dessutom klippa eller såga så mycket i nätet.

15 juni, 2007 20:39  
Blogger Cecilia N skrev ...

Så du säger det, du blyga. Att man får serotonindipp av sömnbrist? Jag trodde det kom sig av stress.

Fast å andra sidan. Sömnbrist och svårt att koncentrera sig är ju lika fåfängt som att försöka hinna sjuttielva saker på en halvtimme - hela dan.

Mer banan och avokado till folket!

15 juni, 2007 21:03  
Blogger den blyga skrev ...

När det gäller stress och sömnbrist är det svårt att säga vad som är hönan eller ägget.
Jag hänvisar till Claude Bernard och hans homeostasis
"He wrote, "La fixité du milieu intérieur est la condition d'une vie libre et indépendante." ("To have a free life, independent of the external environment, requires a constant internal environment.")"
Men redan de gamla grekerna med sin humoralpatologi var det ju på spåren...

16 juni, 2007 08:14  

Skicka en kommentar

<< Home