08 juni 2007

För jag har också tagit studenten

När jag gick ut gymnasiet (Tibbleskolan i Täby), hämtades folk med hästar, lastbilar, motorcyklar, hästar (aaahkntschooo!) och jänkiebilar. Jag hade ont i knäna och var arg på lärarinnan i tyska som trots att jag skrev en dikt till henne (på tyska) inte hade gett mig en femma i betyg.

Alla tjoade och sprang om varandra, medan jag och mina kompisar Maite, Sanna, Ru, Perre och Erik var lite off, lite anti, lite ”nämen hörni, sansa er, vi har egentligen bara gått ut skolan”. Alla föräldrar var finklädda och bar på stora plakat med barnbilder och alla fick blommor att hänga runt halsen och eftersom detta var för länge sedan, var det ingen som brydde sig om att de vita kläderna fick blomfläckar.

Plötsligt stod Broder Jakob framför mig, vilt gestikulerande.

– VAR HAR DU VARIT?
– ... öh, vaaarit ..?
– VI HAR JU STÅTT HÄR OCH VÄNTAT! OCH LETAT!

Så kom mamma, pappa och lillasyster Orangeluvan springande med blombukett och ett förstorat foto.

– VAR HAR DU VARIT?
– ... jamen ... jag har ba...
– VI HAR JU STÅTT HÄR OCH VÄNTAT! OCH LETAT! ÖVERALLT!

Jag var så fullständigt övertygad om att mina föräldrar inte skulle komma, att jag inte ens hade haft en tanke på att spana efter dem. Idag förstår jag inte riktigt varför, de var ju på intet sätt emot varken skolgång eller festliga tillfällen.

– VAR HAR DU VAAAAARIT?
– ... jag bara ... gick omkring ... felåt ...

Ett år senare gick den anarkistiske Broder Jakob ut samma gymnasium, och blev hämtad av mig. På två hjul. Han talar fortfarande varmt om hur stolt han blev när han bland helikoptrar, fyrspann, lastbilar och veteranbilar äntrade det säte som jag hade förberett åt honom: min pakethållare.

15 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

På min tid, för sisådär 100 år sedan, så GICK hela klassen från Hermelinsskolan ner till Gula paviljongen. Jag tror det var en klass som hade ordnat lastbil. Resten av klasserna gick.

Det var andra tider det. Idag ska kära kusinbarnet åka BRANDBIL genom stan. Ojojoj.

08 juni, 2007 11:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Ewa, din tid var ju inte långt ifrån min tid, väl? Fast Tibble är ju inte Hermelin.

En gång råkade jag vara i Kungsträdgården precis när alla lastbilar med utgångklasser gled förbi. Alla flak hade egen musikanläggning och alla studenter hade tutor och flärpar och sådant som LÅTER och som man brukar ha med sig på hockeymatcher.

Efter en timmes brölande (jag väntade på någon som inte kunde komma eftersom hon satt fast i "trafiken") blev det knäpptyst i en kvart. Sedan kom nästa omgång.

Det var bara det att det ju alls inte var knäpptyst, överallt fanns helt vanliga stadsljud -- men jag hörde iiiinget.

08 juni, 2007 12:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

... utgångSklasser ...

08 juni, 2007 12:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Jamenjustja! Tack för påminnelsen. Dags att ta en längre rast och gå ut och titta/lyssna på eländet snart...

08 juni, 2007 13:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Nä min tid var inte långt efter din tid. 2 år efteråt kanske? Få se nu - 1986 var det. Det var 6 juni och det var otroligt varmt.

Nu ska jag iväg och titta lite närmare på kusinbarnet. Hon har visst lämnat brandbilen nu...

08 juni, 2007 14:06  
Blogger Cecilia N skrev ...

Mobiltelefoner är en välsignelse i det kaos som blir vid studentutsläpp. Det hade kunnat vara bra att vara 2½ meter lång också. (Men bara såna gånger, och då skulle man vara ensam om det.)

När jag skulle uppvakta idag kom jag lite sent så själva utkommandet missade jag. Så hon kunde stå ungefär var som helst i den stora folkhopen.

Men en mobiltelefon (och numret till hennes mamma!) och en gul present högt uppsträckt av mig gjorde att vi återfann varandra.

08 juni, 2007 14:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag blev hämtad av helikopter.
Fast jag gillar din hämtning av brodern. Jag tyckte egentligen också att man bara gått ut skolan. Använde (och använder) inte ordet studenten. Den finns inte mer.

08 juni, 2007 16:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ullah: Jag har inte ens sett en helikopter på nära håll. Men jag skulle vilja krypa ihop och springa mot den, huka och kasta mig in ... med fienden skjutandes på mig någonstans i bakgrunden.

Cecilia N: Ja, mobiltelefoner underlättar för alla. Utom för deckarförfattare förstås.

Ewa och Desperate Housewife -- hur gick det? Jag är själv efter en dag med en gymnasieexamensfest och en högskoleexamensfest samt högklackade skor helt slut.

(Jag hade på mig de högklackade i åtta omgångar, ca tre minuter per gång. Rekord.)

Oj, nu kom Orangeluvan! Hurra, nattgäster!

08 juni, 2007 22:34  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

Utbildning är super!

Fest är kanon!

Fira duktiga ungdomar, yes!!

Men tävla i vem som firar mest, bäst o dyrast? Jag fattar inte det! Fram för fler pakethållare!!! Miljövänligt dessutom!

10 juni, 2007 09:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Vi hyrde, mycket traditionsenligt, ett lastbilsflak till alla 27 studenterna. Där körde vi runt och tutade och vrålsjöng och stoppade inte upp trafiken i en endaste rondell, ensamt studentflak som vi var (och kanske också eftersom det inte finns några rondeller). Men det var kul. Sen gick jag hem och välkomnades av min ömma moders matkonst: mikrovärmd köttfärssås och spaghetti. Hon är inte direkt slav under traditionerna, min älskade mamma.

10 juni, 2007 11:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu ser du Lotten så är det dags för lilla Stina att också skaffa blogg! Jag vet inte riktigt när, men inom en inte alltför avlägsen framtid. Jag undrar egentligen bara om det finns något extra bra bloggcommunity som du skulle vilja rekommendera?

10 juni, 2007 14:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj jag blir lite smått nostlagisk när jag läser att fler än jag har gått ut gymnasiet på Hermelinsskolan. Vi gick dock inte till gulan. Vi gick in i Språklådan (litet k-märkt trähus på skolgården) för att sedan komma ut och jubla...skumt. Jag hittade min familj ganska snabbt men väntade ganska länge med en mycket arg bortglömd kompis på hennes föräldrar. Ja det var tider det! Inte skolan men att gå ut och få smörgåstårta! Det äter man inte varje dag.

10 juni, 2007 15:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej! Har fått korta rapporter från våra vänner som varit på fest i fredags.. En som hade bokat lokal. Spisen funka inte.. Vänninan fick panik när hennes mamma började gnälla. Undrar hur det gick sen, ska kolla med vänninan. Den andra ska jag få veta mera över grillen i kväll:-)

11 juni, 2007 08:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anne-Maj: När man står där i värdinnekaoset med rykande drömmar, är det svårt att se positivt på det hela. Men faktum är ju att det blir väldigt roliga historier av det hela sedan!

Kanina: Hermelinerna finns överallt!

Stina B: mejla mig, jag fixar bloggen!

Emi: Jag tror att Eskilstuna har flest rondeller i Sverige; vi kan snurra runt i timmar utan att tröttna.

Alvas pappa: Jamen det var väl en bra idé? Fler pakethållare åt folket!

11 juni, 2007 09:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag fick åka hem från Tibble i en helt vanlig bil. Min kompis fick däremot trampa på tandemcykel hem till Åkerbyvägen. Tur att solen sken även det året! =)

11 juni, 2007 11:18  

Skicka en kommentar

<< Home