06 juni 2007

Uppdateringsbloggen om fotboll

Här kommer jag att skriva om fotbollsmatchen. Jag laddar så att jag håller på att spricka av överladdning. Tydligen är de redan så ömtåliga fotbollsspelarna med sina spruckna ljumskar väldigt svåromladdade efter antiklimaxet i lördags.

Jag är på G. På grusgång, faktiskt – jag har ju internet överallt.

Nu ska vi analysera lite i förväg. Ni som inte gillar Zlatans spelstil och ens finner att han har något berättigande i landslaget (Ica!), behöver inte hetsa upp er. Jag ska bara fundera över presskonferenstaktiken.

1.
Före matchen mot Danmark i lördags sa alla att Zlatan var återställd och att det inte var någon fara för hans medverkan och att han hade gått för fullt på träningarna och att flera veckor utan matcher inte alls skulle påverka hans insats.

Och så var han inte med.

2.
Inför denna match mot Island har man däremot hela tiden sagt att Zlatan nog bara klarar max 20 minuters spel och att han är rädd att skadan ska slås upp och att allt på det hela taget är rätt ämligt.

Jag tror därför att han visst kommer att spela ikväll – och dessutom i mer än 20 minuter.

Dessutom tror jag att Olof Mellberg kommer att vara snyggast på plan.

Första uppdateringen

För att ära Povel Ramel på fotbollsmanér, gör jag snabbt så här:

Lingonboll

Bluff och Spark och Chipp och Mark(us)
var elva fotbollsgrabbar
En var ful och en var glad
och en var dum i huvudet
Hej, sa Mark till lille Chipp
Känner du bossen Lasse,
Han som har var på Parken?
Ja, det gjorde Isak
Vet du hans lilla runda bror
som rusa’ ut på planen:
Hopp och spring och knyta
lilla näven på domarn

Hejdå, Povel.

Uppdatering efter 10 minuters spel:
En i Islands lag heter Steinsson och måste ju vara släkt med mig (Stenson). Allbäck har spelat 66 landskamper medan Alexanderson på något mysko sätt har snikat till sig 100. En liten grabb mot en stor grabb – kan man tänka sig.

Vi har väldigt suddig bild fastän jag har inte druckit för mycket öl.

Oj, jag glömde: vi leder med 1–0. Heja Allbäck!

Uppdatering efter 40 minuters spel:
Lilla, gulliga Anders Svensson med födelsemärke mitt fram på näsan skjuter oss till 2–0 precis när jag börjar hojta om roligare spel och mindre gnöl.

Men huj, vad Ljungberg blir kapad. Hela tiden och ideligen gräver han ner hakan i gräset. Sanna mina ord, snart byter Zlatan ut barndomskompisen Rosenberg.

Men! Uppdatering efter 43 minuter!
Vad gjorde Degerforsarn Mellberg där? Utan offside, utan något fel alls, gör backen Olof Mellberg med fötterna, på volley mål! 3–0!

Usch, nu gör nog Island 3-1 snart och sedan står det 3–3 och då springer en full islänning ut på planen och lappar till domaren.

Uppdatering efter 48 minuter:
Rosenberg får göra mål! Alla tjoar ”Roland Sandberg-mål”, men då händer något konstigt:

Uppdatering efter 49 minuter:
Rosenberg vill ha straff och islänningarna tycker tydligen att det är helt rätt, för de stannar av helt och börjar diskutera uppställningar, men domarn tycker att Rosenberg bara larvar sig och skakar på huvudet och alla islänningar börjar fundera på vad de ska laga för mat imorrn eller om den där rosa slipsen passar till den ljusblåa skjortan, så Rosenberg passar bollen lite lamt till Allbäck (my darling) som tycker att bollen ju faktiskt skulle kunna sparkas i mål eftersom domarn ju inte tycker att det ska blåsas över huvud taget, så han ... öh ... gör mål! Vi leder med 5–0 och snar blir det ju basketresultat!

Uppdatering efter 57 minuter:
Oh, dear, ”vi” tar ut Micke Nilsson och slänger in en tysk! Han heter von Schlebrügge, vilket måste vara det coolaste namnet idag.
Före 2000 hette han Max Holmström, men han bytte till sin farmors namn och oj, jisses, han är kusinbarn till min djefla mans favoritskådespelerska Uma Thurman. Jag vill heta Schlebrügge när jag blir stor.

Tjoho, Sverige har fattat hur man gör mål!

Uppdatering efter 62 minuters spel:
Nämen Linderoth som springer och springer byts ut mot Daniel Andersson, som är son till lårens konung, Roy Andersson, men som inte alls har sådana långfärdsskridskolår.

Uppdatering efter 73 minuter:
Nähe, Allbäck byts ut och Zlatan byts in. Då hade jag ju fel, han får inte spela mer än 20 minuter. Snarare 19. Nämen titta så söt Rami Shaaban är på bänken. Det står 5–0 och jag börjar tycka att Ljungberg är värd ett mål, jisses vad han trillar, faller, springer och snubblar. Me like.

Uppdatering efter slutsignal och 92 minuters spel:
Vi har vunnit med 5–0 och Islands förbundskapten heter Eygolfur Sverrisson. [sverjesson]

Say no more.

34 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Ja, säga vad man vill om Islands landslag, men fullt av hunkar (som man visst säger nuförtiden) är det ju inte. Det skulle väl möjligen vara Eiður Guðjohnsen, då, fast det skrev jag nog mest för att få skriva ð (edh). Nu skriver jag Þ (thorn) också. Undrar just om de klarar den vådliga färden genom internätet.

06 juni, 2007 11:12  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Och för att du inte ska tro att jag är fullständigt ute och seglar så vet jag naturligtvis att Olof Mellberg inte spelar i Islands landslag. Jag hoppade över ett par tankeled där: jag är helt enig med dig om att Olof Mellberg inte har någon som helst konkurrens i snygghetsavseende i det svenska landslaget, så jag försökte hitta några konkurrenter i det isländska.

06 juni, 2007 11:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Nyss var maken och jag på Cypern. Där kan man läsa svenska kvällstidningar med en dags fördröjning. Rubikerna i söndags löd: Zlatan spelar!
Då hade vi sett matchen kvällen innan i lobbyn och utan ljud. Matchljud alltså. Hela tiden gick band med gamla engelska gräsliga poplåtar. Vi såg inte till Zlatan.

06 juni, 2007 11:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu vet jag ju inte så noga hur de andra spelarna i landslaget ser ut, men om O.M. är snyggast blir man ju orolig.
Eller så gör bilden honom inte rättvisa.
Hälsn. från en oinsatt

06 juni, 2007 12:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Wahooooooooooooo, Översättarhelena gav mig ett thorn! Kunde du tillverka det på tangentbordet (ge mig tricket!) eller kopierade du det?

Alla gravida som läser här: använd bokstaven thorn (Þ) så fort ni kommer åt! Särskilt nyss var det extra fyndigt eftersom man istället för att säga "jag är gravid" kan säga "jag är lite inom parentes". (Jag har läst en hel avhandling som hette "Graviditetsuttryck i svenskan".)

Paula: Nu sätter du dig fint i soffan ikväll och kollar på Olof Mellberg, hur hans muskler spelar och hans vackra ögon grymtar.

06 juni, 2007 13:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad sägs om att börja kalla honom Olle Mellberg? Det låter väl klämmigt!

06 juni, 2007 13:41  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Lotten: Jag var på disputationen och disputationsfesten för just den avhandlingen! Samt gav den nyblivna doktorn en stickad bebisfilt i present (jag och många andra hade stickat en ruta var), då hon själv lämpligt nog hade en bulle i ugnen vid just det tillfället.

Þ skriver man med Alt+0222, fast det fungerar nog inte på en Mac.

06 juni, 2007 15:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men nu börjar den bloggiska ankdammen bli seriös, Översättarhelena: jag var också på disputationen! Eftersom jag var en liten knatte till student, kände jag dock inte avhandlingsmadamen utan fick nöja mig utan fest.

Så konstigt ändå.

06 juni, 2007 15:31  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nämen! Jag hade väl på känn att våra vägar måste ha korsats nånstans på Helgonabacken nån gång vid det laget. Men det var ju onekligen konstigt att kunna pricka in det sådär!

06 juni, 2007 15:41  
Blogger Ica skrev ...

Åh, fint om Povel.
Åh, snyggoberg!! Huvudsaken är att han är med. För min del tror jag inte Zlatan spelar. När han sägs ha skador och vara rädd är det bara oftast en blek ursäkt för att han är bänkad.
(vilket man kan läsa om i min blogg)

06 juni, 2007 15:53  
Blogger Ica skrev ...

Olle- Nej, Olof Mellberg låter inte klämmig som Olle Mellberg :P

Ullah- Nu får du studera honom ordentligt ikväll då... spana även på Ljungan i nummer 9.

06 juni, 2007 15:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag undrar mest om även denna match ska gå i den där skitkanalen som jag inte kan se? I så fall måste jag nog överväga någon form av åtgärder. Så här kan vi INTE ha det.
xubrgaz - precis så känns det.
Kan för övrigt informera Lotten om att jag saboterat grannfriden totalt här idag. Med gräsklippare, trimmer och röjsåg. Och jag är mycket nöjd med mig själv. Det blev så fint, och nu ska jag bygga cykel- och vedskjul bakom garaget. Men först: fotbollsträning. Perfekt uppvärmining inför kvällens radiohögtid :(

06 juni, 2007 16:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Nämen - nu ser jag att matchen sänds i TV3! Äntligen något att älska den kanalen för. Kvällen är räddad.

06 juni, 2007 16:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu fick jag en undring om min gula tröja är tvättad sedan sist.
Om inte får den snabbtorka.

Visserligen från EM-senast, alltså inte senaste modellen. Vilket stör mig lite.

06 juni, 2007 18:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Så, nu tumlas den.
Och det var ju givetvis VM det handlade om. Jag skyller på branden 500 meter bort och rädslan för att bli evekuerad lagom till avspark.

06 juni, 2007 18:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har nu dragit sladdar till en JÄÄÄÄÄÄTTEskärm i stökigaste rummet och kan se på matchen i gargantuaformat. Dessutom har jag en vitlöksandedräkt som skulle kunna välta till och med Glenn Hysén.

Och då visar tv3 TILLFÄLLIGT AVBROTT!

06 juni, 2007 20:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Ica: kan tyvärr inte se TV 3 ity min parabol vägrar ta in Viasats kanaler sedan en tid tillbaka. Lovar att spana in snygg-Olle någon annan gång.

06 juni, 2007 20:35  
Blogger Kloka Theres skrev ...

Jag har lyckats se 3 av 5 mål, alla i första halvlek! Jag har bara sett 10 minuter av hela matchen. Tajming.

06 juni, 2007 22:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kloka Theres, du måste sitta bänkad vid tv:n på resten av Sveriges matcher eftersom vi tydligen gör mål pga. din blick.

06 juni, 2007 22:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vet inte hur du får ihop Sverri och Sverige.
Hette det inte Svitjod. Eller är jag EWK-skadad?

06 juni, 2007 22:25  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Bengt: Det heter fortfarande Svíþjóð på isländska. (Så fick jag skriva ett litet þ också!) På isländska wikipedia får man bland annat veta att "Höfuðborg er Stokkhólmur."

06 juni, 2007 22:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Då var jag inte helt vilse.

06 juni, 2007 23:16  
Blogger Ica skrev ...

Shaaban är söt. Ljungberg äter gräs som värsta hästen. Zlatan kan stanna hemma (förlåt). Allbäck är grym och har en väldigt vit tunga. Mellis gör mål med fossingen. Isaksson flummar i slutet. Lotten dissar sms. Ica är lycklig över vinst, öl och torra skor.

06 juni, 2007 23:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Shit, Lotten dissr inte sms, Lotten har tppat bort sin mobil.

Lotten sitter dessutom vid en helt främmnde dtor. Vr är bokstven till vänster om s?

06 juni, 2007 23:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Spännande.
Skriv en kommentar utan "A"

/bengt

07 juni, 2007 00:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Detta var sportjournalistik i min smak.

/M.

07 juni, 2007 00:31  
Blogger rigg skrev ...

Undrar om jag är ensam om att ha fått reda på slutresultatet av matchen genom lotten?

Bra referat förresten, missade hela matchen *skäms*

07 juni, 2007 03:02  
Blogger Ica skrev ...

Vad gör ni med era mobiler?

07 juni, 2007 06:36  
Blogger Studiomannen skrev ...

þ = & t h o r n ;
ð = & e t h ;

Så gör man i html!

07 juni, 2007 12:27  
Blogger den blyga skrev ...

"Dessutom tror jag att Olof Mellberg kommer att vara snyggast på plan."
Så här dagen efter vill jag bara meddela att
i min smak är det ALLBÄCK som är MANNEN.
Se min blogg med denna label 23/6 -06!

07 juni, 2007 16:02  
Blogger Kloka Theres skrev ...

Ett sent svar Lotten: Jag skulle antagligen bara somna, jag tycker det är roligast andra sporter för det mesta.

07 juni, 2007 19:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sena svar kommer sist.

(=Jag ser dem alla!)

07 juni, 2007 20:51  
Blogger Studiomannen skrev ...

Ð = & E T H ;

09 juni, 2007 13:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ð

Å, så coolt!

Jag ska skriva konstiga bokstäver lite oftare. Om man blandar grekiska, isländska och fonetiska lite huller om buller måste man ju framstå som en otroligt mystisk djuping.

09 juni, 2007 15:32  

Skicka en kommentar

<< Home