04 juni 2007

Produktinformation

Bäva månde OLW. Jag är en dansk skalle som liksom en noshörning rusar in i butiker och med rynkad näsa köper nya produkter. Jag är alltid fientligt inställd och betalar alltid mina varor plus moms med dubbelbeskattade pengar. Jag testar och är kritisk, men har inget forum där jag kan ösa ur mig provresultat. Men en blogg!

(Arla kan gott bäva de också, för särskilt nya mejeriprodukter testar jag. Utan fallskärm, skärp och hängslen har jag suttit och smackat i gommen som vore produkten ett rödvin och inte en besk grapefrukt- och nyponyoghurt.)

Nu vill jag tro att jag inte har gått på reklamen alls. När jag såg den lilla gula påsen (bredvid kassan, precis när jag skulle betala 30 liter fil och mjölk), tänkte jag bara ”nämen vad snygg den var, vad kan den innehålla, äh, skitsamma, måste testa”. Nu när jag skriver detta, hittar jag följande uttalande av den pr-ansvariga på OLW:

– Syftet med utomhuskampanjen är att vara närvarande vid konsumtionstillfället.

Attans. Ingen från OLW var närvarande när jag plockade upp detta för konsumtion.
Eftersom påsen sägs innehålla 70 gram, kan jag ju inte klaga. Men är det värt 14,50 kr? Och hur räknas procenten? På paketet står det att 50 % ska vara jordnötter, 30 % cashewnötter och 20 % frukt. Och nej, jag har inte lagt cashewnötter bland jordnötterna.

Marknadschefen på OLW är även han en robot:

– Att äta OLW Minimellan kan också vara en bra ursäkt för att få en skön paus i vardagen då ett tillfälle att njuta ett par ögonblick dyker upp.

Grrr. Jag hade varit en bedrövlig reklammakare. Jag hade klagat på stolpigt språk och tittat på reklambilderna med grottfolk som den unge reklamspolingen föreslog och rynkat på näsan som av grapefruktsnypon. Jag hade fnyst:

– Vaddå grottfolk? Anakronismer i all ära, men det här är väl att ta i? Och vad är det för klåpare som har fotoshoppat hennes armar? Gör om! Förklara varför salt och sött är gott ihop! Fast ... den lilla skylten där, den var jättekul!

Ayla
Uppfinnaren av hjulet
800 123 f Kr


Hur smakade det? Jo, eftersom jag inte vill blanda sött och salt, åt jag frukten för sig och nötterna för sig. Och de smakade precis som frukt. Och nötter.

-----------
Dagens dikt
En salt kille som heter Stellan
har även han testat Minimellan

30 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker att Stellan ska låta Mimimellan vara ifred!

Jag hade en gång en pojkvän som hette Stellan och fick bita mig i tungan många gånger för att inte utbrista i:
Sällan, Stellan!

04 juni, 2007 08:36  
Blogger Ica skrev ...

Ja, det var ju oväntat... not. Tyvärr. Vill man ha chasew ska man köpa enbart det, annars blir man garanterat lurad. Hade det vart russin i hade säkert majoriteten varit av den varan.
Men du, du får faktiskt vara nöjd med ditt extragram. Det är inte alla som får det. ;)

04 juni, 2007 08:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, jag hade skrivit Mimimellan, sorry!

04 juni, 2007 09:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack Lotten, vilken vacker dikt. *torkar tår ur ögonvrån*
Däremot måste jag göra Tiila besviken. Jag lämnar ingen ifred. Testar allt och bombarderar bloggosfären med supersubjektiva synpunkter. Tough job, but somebody's gotta do it.
Jag har förresten rätt dåligt samvete för att jag oftast skriver rätt snälla omdömen om saker.
Dagens ord är förresten olcacq, det låter som en baskisk maträtt, tycker jag.

04 juni, 2007 09:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Haha - då fanns inte hjulet, och inte Ayla heller! Och när hon fanns, hade hon inte TV4-armar, just det!

Bra pris för det där pluttinnehållet, må jag säga. Och en speciell påse också, bidrar till sopberget - hu!

Som genom gudomlig inverkan, hänvisande till annan dålig konsumtion, är wv - ciggixno..

Jag lovar!

04 juni, 2007 09:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Ayla - det var väl operatjejen i Bolibompa? Uppfann hon hjulet?

04 juni, 2007 09:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Redan för 2,5 år sedan (i Julkalendern 2005) "berömde" jag Ayla för hennes uppfinningsrikedom.

04 juni, 2007 09:30  
Blogger rigg skrev ...

Verkar onödigt krångligt att köpa nöt- och fruktblandning för att sortera ut fruktbitarna för sig om man inte gillar att blanda sött och salt :) Och priset... Dyraste ingrediensen här är väl cashewnötterna och de har ett lägre kilopris om man köper den separat!

Måste erkänna att jag också brukar vara snabb på att testa nya produkter och att jag har testat en liknande blandning (tror att det var från värste konkurenten) men det föll inte mig i smaken heller, just på grund av blandningen söt frukt och salta nötter.

Du får väl göra en avstickare från språkliga kurser och hålla en procenträkningskurs för de ansvariga på OLW förresten!

04 juni, 2007 10:02  
Blogger Cecilia N skrev ...

Knappast att Ayla var så rakad under armarna och på benen!

Skulle en gång använda valnötter i maten (Tack Lady stalker för receptet!) och ilade till bakingredienshyllan i affären. Där fanns det plats för pyttesmå valnötspåsar, men den var som tur var tom.

När jag istället gick till hyllan för "exotisk matlagning" hittade jag en REJÄL påse valnötter som bombsäkert hade ett mycket bättre kilopris.

04 juni, 2007 10:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N: Jag tror att Aylas pojkvän med tänderna ryckte loss missprydande hårväxt på henne.

AB: Sådana där fina WV vill jag ha -- tänk er en t-shirt med en bild på en cigg och texten "ciggixno" under. (Tack, Magritte.)

Rigg: Bra idé. En gång försökte jag lära Försäkringskassan att räkna procent.

04 juni, 2007 11:01  
Blogger Jessica skrev ...

Försäkringskassan är inte det vassaste besticket i lådan. Bäva månde på ett ungefär och ju mindre man har att göra med dem desto bättre. Har alldeles för mycket att göra med dem -- men nu vet jag. Jag bussar dem på dig, Lotten ;). Har många personliga historier att berätta där man blir sådär jamen vad i hela jävla... men jag blir så deppig så vi sparar det.

Och i nötpåsen så fick du ju faktiskt ETT helt extra gram

04 juni, 2007 11:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Detta var ett alldeles underbart inlägg! Du är ju precis som jag. Min flickvän tycker jag är störd som sitter och stör mig på innehållsdeklarationerna, och framförallt namnet på produkterna. Allt som oftast är det den minst förekommande ingrediensen som fått ge namn åt produkten. Var finns logiken i det?

Riktigt skönt inlägg.

04 juni, 2007 14:48  
Anonymous Anonym skrev ...

wpdqtSalt och sött i kombination?
Det förstår sig gourméer på.

Själv är jag uppfödd (nästan) på svenska flodkräftor. Vi hade eget kräftvatten och fick sisådär 80 tjog dugliga första natten.

När det var extra festligt i min barndom bjöds barn på sockerdricka. Den mycket salta kräftan gör sig otroligt väl med sockerdricka därtill. Jag vet!

Av mig och mina syskon är vi fortfarande tre av fyra som föredrar denna dryck till kräftorna. En OP eller Skåne eller så är numera tillagd, men sockerdrickan är viktigast.

Lite av samma sak är det nog med julbordets håvor och julmust därtill.

04 juni, 2007 16:44  
Anonymous Anonym skrev ...

När sötvatten från Sveriges insjöar och vattendrag blandas med saltvatten från Nordsjön uppstår bräckt vatten vilket för tankarna till en simplare släkting till falukorven som med fördel kan serveras med söt senap.

Salta Malacofiskar är också goda.

04 juni, 2007 16:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är nog så att somliga kombinationer av salt och sött gör sig mycket väl tillsammans. Men salt i sötmjölk haver jag aldrig testat.

04 juni, 2007 17:48  
Anonymous Anonym skrev ...

I länken till Dagens Media såg jag en bit ned:

Kommentarer på artikeln

I mina öron låter kommentarer på, fel. I mina ögon ser det fel ut. Kommentarer till artikeln, låter bättre. Reaktioner på, funkar också.

04 juni, 2007 17:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Salta fiskar är ju helt klart goda. Hm.

Hallå, matnördar, varför är salt, torkad frukt inte gott men salt lakrits jättegott? Fast lakrits kanske inte är sött egentligen?

God ... gott ... god ... gott?

(Jisses, jag är så trött att jag inte kan se skillnad på d och tt.)

04 juni, 2007 18:34  
Blogger Lisa skrev ...

Det salta i firen består iofs mest av salmiak. Men salt och sött ÄR gott ihop det är ju just därför du älskar köttfärssås. Och kanske dajm, ketchup, senap, pickade små fina gurkor och allt annat som gör livet skönt.

04 juni, 2007 19:03  
Blogger Lisa skrev ...

Bara ett halvår kvar till nästa kalender. Midsommarvaka som teaser kanske?

04 juni, 2007 19:04  
Blogger Jessica skrev ...

Man lägger salt i kaffet norröver. Eller gjorde förut. För att fjällbäckarna inte innehåller salt. Och så har vi hela den intressanta historien bakom kaffeost :).

04 juni, 2007 19:45  
Anonymous Anonym skrev ...

En salt kille som heter Stellan
tycker redan om Minimellan
Men en söt lite tjej vid namn Lotten
tycker inte att det är gott än

04 juni, 2007 19:52  
Blogger Jessica skrev ...

får jag tycka att än:et på slutet låter lite nödrimmat?! ;)
Med all respekt och sådär och inget illa menat.

04 juni, 2007 21:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nejnej, Jessika, Låttän och gåttän rimmar jättebra.

Däremot vet jag inte om jag är "lite". Jag är jätte tjej, hakke.

Julkalender i midsommar, Lisa? Ptja ... dricker inte alla sillånubbe då och sitter ute i skärgårn utan internet?

Frågan kvarstår: ÄR det gott med salt på frukt? (I köttfärssåsen dumpar jag helt riktigt salt och socker om vartannat, ja. Och gott blir det.)

04 juni, 2007 21:23  
Blogger Lisa skrev ...

Tomaten är en frukt. I Indien har man dessutom kala nimak (namak) på frukten. Ett äggosande svavelhaltigt salt. (Äggmök säger de frispråkiga.)

Prova med lite fisksås, Lottän. Fast bonus-ungen kallar dig Loten. Mycket lättrimmat smeknamn.
Hoten om att ge Loten foten kan hållas emot en. Osv ...

04 juni, 2007 21:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Köttfärssås är väl ingen frukt?

04 juni, 2007 21:52  
Anonymous Anonym skrev ...

När det gäller vad som rimmar och inte rimmar tar jag inte illa upp för kritik. Där känner jag mig nämligen tvärsäker. Rimmat fläsk är förresten lite salt, ifall någon undrar vad rimmandet har här att göra.

Citron och lime är frukter som mexikanerna envisas att blanda med salt när de dricker tequila. Inte förrän vi semestrade i Mexico i år förstod jag varför.

04 juni, 2007 22:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj det där var en utförlig test, själv så hade jag nog bara ätit en näve i taget.Blanda är godast tycker jag!

04 juni, 2007 22:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tomaten är en frukt och nöten är ett bär och korven den har två och månen är en ost.

/poetlotten, som har sovit för lite




Förresten, tack, Freddegredde.

05 juni, 2007 00:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mina ögon går i kors, vilket är dumt. Man ser allt dubbelt på så vis, och varför vill mina ögon se två av allt -- det borde ju vara jobbigare?

05 juni, 2007 00:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lisa - jag känner två barn till som kallar mig [loooohten]. Mysko! Eller en barnens namnkonverteringssammansvärjning?

05 juni, 2007 08:14  

Skicka en kommentar

<< Home