13 juni 2007

Lynchstämning

Långt före ”Twin Peaks” (1990) fanns det två män som hette Lynch, och som brukade utdöma straff utan rättegång. En hette Charles och en hette William och bägge sprang de omkring och gav order om piskrapp runt 1782. Dessutom finns det en plats som heter Lynchs Creek i South Carolina, där man inte heller var så pigg på rättegångar. Lynch hit, Lynch dit.

Etymologin till ordet ”lynchning” är alltså oklar, även om man kan ana att det är en eponym. (Alltså något som har fått sitt namn av ett personnamn, t.ex. bantning och becquerel.)

Det om detta. Vi följde ”Twin Peaks” slaviskt och jag äger fortfarande en t-shirt med texten ”I killed Laura Palmer” och alla inspelade videoband finns i källaren. Regissören David Lynch brukar i sina filmer ställa gott mot ont: den ljuva Laura Palmers mörka hemligheter, vackra, röda draperier med förfärliga mördare bakom, vackert hår på skallar som krossas ... ja, ni förstår.

Jag har hittat en egen lynchstämning på Coop.

Ljuva blommor, förtal och ond, bråd död.

31 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Det borde väl vara knölen Begonia som ska hängas, inte de andra tre, vilka, såvitt framgår, inte är nåra knölaktiga typer.

13 juni, 2007 10:05  
Blogger Jessica skrev ...

åh de fantastiska särskrivningarna :).

13 juni, 2007 10:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Exakt, Ökenråttan, var är utredningen och rättegången för de oknöliga?

13 juni, 2007 10:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag får associationer till Golgata. Vem är knölen? Vem ska hängas? Vem ska friges? Verbena eller Barabbas?

13 juni, 2007 11:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag bara ryser...

13 juni, 2007 11:04  
Blogger Studiomannen skrev ...

Men ryktet gör gällande att Önos ändrat på sina misshagliga "lingon sylt", "hallon saft" m fl.

Nu kom jag att tänka på Putte och Knölen. Ingen mer än jag som minns sina gamla Kalle Anka & Co från anno dazumal?

13 juni, 2007 11:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Det märks att det inte var på coops trädgårdsavdelning, utan på byggavdelningen, du var. På trädgårdsavdelningen skulle de väl aldrig kalla begonian för en knöl. :-)

Förresten, får man bära med sig en fet, röd, spritpenna och rätta fel på anslag i butiker? I så fall ska jag börja göra det.

13 juni, 2007 11:51  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jaaa Pernilla! Det var en lattjo idé. I alla fall för oss som bara läser skyltar och inte skriver dem ...

Tack för den du, Lotten. Twin Peaks var förfärlig. Bra gjord och så. Men alldeles alldeles för spännande för mina nerver. Men jag inbillade mig att jag var tvungen att se hur det slutade i alla fall.

Likadant med Riket (Lars von Trier).

Jag är numera Mycket misstänksam till herrarna Lynch och Trier och deras verk.

13 juni, 2007 11:58  
Blogger den blyga skrev ...

Med kännedom om Lottens åsikter om p. anar jag något freudianskt...

Jag slipar verktygen för att eliminera dessa komplex.
cruella:
Apropos Golgata:
Jag har inte hämtat mig från gårdagens chock: De tre barnbarn som går i en av Skolverkets "bäst i test-skolor" och är läraktiga elever visade sig inte ha en AAAning om Pontius Pilatus. 2/3 hade inte hört talas om Golgata.
På grund av Prinsen av Egypten kunde de hjälpligt redogöra för uttåget ur Egypten...

13 juni, 2007 15:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vad Den Blyga anspelar på, är min enormt starka aversion mot pelargoner. Pelargoner och öronvax spelar i samma liga, liksom. Dessutom uttalar jag dem alltid så här:[pällargonijer].

Pernilla: Jag har spritpennor i väskan och har en gång blivit kallad graffitiklottrare när jag mycket prydligt skapade ett bindestreck.

Cecilia N: Men kommer du ihåg att Twin Peaks blev urkass mot slutet?

Studiomannen: Putte påminner ju om Bert Karlsson.

13 juni, 2007 16:04  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ja, den blev kass och skruvad och konstig och ... *fler adjektiv i samma stil*. Men jag var ju tvungen att se hur det slutade ändå.

Visst kom det sedan en Twin Peaks 2(tautologi?) eller var det Riket som kom i en fortsättning?

Skit samma. Jag vägrade titta på båda två!

wv: insvsbz. Imse vimse spindel som blivit yr i skallen av otäcka filmer?

13 juni, 2007 16:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kom plötsligt att tänka på den stora reklamkampanjen för ca tjugo år sedan där Konsum skulle locka ungdomar att bli medlemmar med sin nya slogan "Välkommen till Konsumgänget". Vilket gick bra ända tills någon lustigkurre satte två prickar över bokstaven o.

Jag kan tänka mig att det rådde rena lynchstämningen på reklamfirman. De skulle satsat på sär skrivning så hade det inte gått lika illa.

13 juni, 2007 16:14  
Blogger Ica skrev ...

Haha!! Bara häng dem! (Kul att få vhs i wv när det skrivs om inspelade band)

13 juni, 2007 17:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Pelargoner är ett gissel, och varför måste pelargonälskare pilla i blommorna när man talar om hur superallergisk man är emot dem?

Lotten du är en god förebild -- rödpennebärare och -brukare samt basketspelare. :-)

13 juni, 2007 17:12  
Blogger PGW skrev ...

verbenan förtjänar det säkerligen. Hang 'em high!

13 juni, 2007 19:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Lyckliga du som hittar skojiga särskrivningar!

Twin Peaks var helvidrig. Mycket gottande i våld mot kvinnor var det. Lynch är inte klok. Inledningsmusiken var suggestiv. Det var lite roligt att de stod i rad bredvid varann och pratade. Med varann.

13 juni, 2007 19:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Alltså - jag ryser fortfarande av obehag när jag hör titelmelodin till Twin Peaks. Den serien satte djupa spår i min stackars själ för jag blev skitskrämd i varenda avsnitt.

13 juni, 2007 20:55  
Blogger Ingela skrev ...

Jag klarade inte heller av Twin Peaks. Försökte titta i början när alla sa att det var så sensationellt bra, men mådde bara illa. Var ensamma mamman på den tiden och behövde inte alls förvärra nattsömnen med sickofilmer.

13 juni, 2007 21:28  
Blogger Ica skrev ...

Jag har aldrig ens sett twin peaks.

13 juni, 2007 22:24  
Blogger rigg skrev ...

Dagens bästa (har ju en passion för särskrivningar) ... Misstänker att bilden på Häng Blommorna snart är lika klassisk som de andra pärlorna med särskrivningar som finns på skrivihop.nu

13 juni, 2007 22:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ica: När jag har på mig I killed Laura Palmer-tröjan dyker det alltid upp ungdomar i din ålder som frågar:

- Men varför? Vad hade hon gjort dig?

Alla ni som minns Twin Peaks med förfäran -- som AB -- eller bara ren skräck som vi andra: intryck och avtryck gjorde han i alla fall, den gode Lynch.

Rigg: Tänk att man kan hysa så starka känslor som vi gör. För särskrivningar alltså.

Dagens tack går till hakke, som påminde mig om Konsumgänget without pricks.

13 juni, 2007 23:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Har du en sån tröja? Min basketkompis Frank drog till USA ett år när Twin Peaks var i full gång och kom hem med en tröja där det på framtsidan stod:

"Who killed Laura Palmer?"

Och på baksidan:

"I killed Laura Palmer"

Kan hålla med om att serien tappade på slutet, rysningarna kommer av signaturen (tror jag bara vågade se första säsongen), men OJ vad Frank blev poppis med den tröjan!

14 juni, 2007 07:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Helt underbara skyltar från Coop! *Skrattar så tårarna rinner* samtidigt som jag lider med de stackars oskyldiga växtern.

14 juni, 2007 09:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Växterna!

14 juni, 2007 09:28  
Blogger Ica skrev ...

Hm, betyder det att man bör se detta spektakel. Jag hade dock inte frågat vad hon gjort dig när du burit denna tröja utan snarare sagt: Det är rätta takter det.

14 juni, 2007 09:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tänker... Shakespeare?

14 juni, 2007 10:26  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nej Ica!

Om du inte är en hårdhudad en som sitter oberörd av allehanda äckel och konstigheter.

Då kanske du kan glutta lite.

Den var så wierd samt äcklig och skrämmig så jag är färdig-thrillad för resten av livet.

14 juni, 2007 12:59  
Blogger rigg skrev ...

när jag tänker på en mörkhårig sjuksköterska vill jag inte bli distraherad av en mörk hårig sjuk sköterska ;)

14 juni, 2007 13:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Ica! Lyssna inte en sekund på cecilia n - klart det är kusligt men Det Är Ju Meningen. Jag kroknade efter ungefär halva serien, då tuggade det på tomgång, men de första avsnitten är drömska, vackra, grymma, otäcka, roliga...

14 juni, 2007 14:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Kors! Var så snäll och ställ dessa videoband till mitt förfogande! Jag var alldeles för liten för att se på Twin Peaks när det begav sig, och varje gång de repriserar är det ju klockan tre på natten.

20 juni, 2007 13:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ska bli Kristina, jag ska vårda banden som om dvd:er inte funnes!

20 juni, 2007 15:52  

Skicka en kommentar

<< Home