14 juni 2007

Intill döden trött

Fåglarna i skorstenen har äntligen flyttat hemifrån. Vi vet inte riktigt om det är ett sammanträffande eller ej, men i samma veva upptäcktes en stel, liten blöt stackare till ungfågel ... död i den uppblåsbara poolen.
Skatan är död. Men vi tror att det var kajor i skorstenen.

I skorstenen är det alltså tyst. Solen lyser och regnet regnar och barnen är inte uppe och går på nätterna längre. Men varför är jag då så trött? Jag vaknar varje morgon med den omedelbara tanken ”åh, vad jag är bakis” trots att gårdagen ju var en spiknykter dag.

Nu är det ju så att jag får vara trött. Som egenföretagare kan man utan besvär toffla omkring med skorstensfrisyr och svullna ögon samt en finne på hakan. Jag kan redigera som ett proffs även om jag tar tre middagslurar och inte ens kliver upp ur sängen förrän det är dags att hämta Fyraåringen på dagis.

Men inte idag. Idag ska jag nämligen åka till Stockholm för att fotograferas för en tidning som kommer ut i slutet av augusti. Jag ska se seriös och kontrollerad ut och samtidigt vara jätteläcker, har jag planerat. Hade jag varit med i utseendesvängen hade jag nu tagit till alla knep som finns, t.ex. att
  • lägga gurkor på ögonen
  • lägga tepåsar under ögonen
  • damma mumiepulver på kindkotorna
  • smörja händerna med fetaost
  • doppa kluvna hårtoppar i bröstmjölk
  • hälla citronsaft i hårbotten
  • gå på hackad mandel för att stimulera blodflödet
  • pensla motorolja på skrattrynkorna
  • tatuera Ingmar Bergman på armen (blickfång!)
  • tugga på trolldeg som bleker tänderna.

Nej, jag har verkligen ingen aning. Nu ska jag tvätta mig under armarna i alla fall.

Skönhetstrick nr 1: hårgardin.

29 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Hm, hårgardin vore nog något att satsa på idag för mig... Eller så får jag börja dricka kaffe igen. Något måste jag göra iallafall, för oj så trött jag är!

Tidningen verkade ju helt klart intressant!

14 juni, 2007 09:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag säger bara: Detta blir mer och mer en glamourblogg. Stajla sej för att man ska bli fotograferad för en tidning. Var ska det sluta?

Hälsa dom från mej, hur som helst. Denna tidning kommer i varje fall jag att kasta mej över. Ja, även utan lottenfoto verkar den klart intressant.

14 juni, 2007 10:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Den där snygga tjejen är min syrra, hörrni!

14 juni, 2007 10:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Du är skitsnygg i alla väder, lotten!

Vill du gå och fika?

Ser nu att det faktiskt står fdofcjk i wv, det måste vara en blandning av Foto och Fika. Hör av dig!

14 juni, 2007 10:27  
Blogger Humlan skrev ...

Är det för att jag inte kan (kunde) alla dessa skönhetsknep som jag ser ute som jag gör?
(Och efter att ha klippt av 1 dm hår i går, så har jag inte mycket hårman att gömma mig bakom.)

14 juni, 2007 11:07  
Blogger Jessica skrev ...

Du hinner väl inte göra allt det där innan fotot ska tas ändå?!
Ät eller drick upp det som är ätbart eller kan göras drickbart istället.
Lycka till med fotograferingen.

14 juni, 2007 11:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: Jag mejlar!

14 juni, 2007 11:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men skrrnnnfff, jag har äppelskal mellan tänderna och inga naglar att peta med.

Kan man om man har tjockt hår använda hårstrån som tandtråd?

14 juni, 2007 11:58  
Blogger Ica skrev ...

Ta en hoodie så blir allt bra.

14 juni, 2007 12:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan du maila nu? Jag har ingen laptop med på stan och tänkte rusla runt lite. Om en liten stund.

14 juni, 2007 12:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: Jag mejlar och kommenterar så det står härliga till. (Om internetvågorna en dag tar slut, är det nog mitt fel.) Om vi nu inte lyckas etablera kontakt, så finns mitt mobilnummer i alla kataloger och i värsta fall kan man ringa till den djefla mannen, som är hemma.

Ica: Hoodiekostymen är på -- men med glitter och köttfärssås på muddarna.

Tack, förresten, söstra mi.

Hm. Ska jag äta på McD eller på en sushi?

14 juni, 2007 12:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fyrverkerier och fanfarer! Jag har hittat ett eluttag i stoooora hallen på Centralen!

14 juni, 2007 12:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Och jag fick tag i Lotten!
Alla kan pusta ut!

14 juni, 2007 12:31  
Anonymous Anonym skrev ...

ab: Var hon glamorös? (Denna korta fråga har jag tvingats skriva om etthundrasjutton gånger bara för att jag tog ett glas vin till lunchen. Nykterhet är det enda som håller. Som dom har funnit i Öknen ...)

14 juni, 2007 12:49  
Blogger Ingela skrev ...

Förstår Lotten som njuter av att inte vara besvärad av en massa måsten.

Jag kan med eftertryck säga att glamour inte är min starkaste gren. Inte ägnar jag många minuter var morgon åt skönhetsåtgärder.

Ändå tycker jag att det är så skönt att jag är ledig från och med i dag och många veckor framåt. Att få skrota omkring i FNgrönbyxorna med håret ofixat och jord under naglarna - det är lyx.

14 juni, 2007 14:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Rapport: Jag var glamourös med en mycket proffsig fotograf som visste vad han ville.

- Gå dit. Sitt där. Titta hit. Titta bort. Perfekt. Nu byter vi plats!

Jag blev fotograferad sittande på golvet mitt i spottkoppen, vi flyttade på kostymslipsar uppe i förstaklassloungen, vi flyttade på kaffekoppar och vi flyttade på gamla resenärer med jätteväskor.

Sedan kom AB och bjöd mig på baguette, varefter vi fnissande inspekterade alla boklådors placering av hennes senaste pocket (som alla bör köpa) och konstruktivt dissade andra författare.

Nu är frågan: är det ett lagbrott att halsa (dyrt) vin i Vasaparken?

14 juni, 2007 17:10  
Blogger den blyga skrev ...

På förekommen anledning:
....upptäcktes en stel, liten blöt stackare till ungfågel ... död i den uppblåsbara poolen.
Skatan är död. Men vi tror att det var kajor i skorstenen....

publiceras the full and true story på min blogg i morgon

14 juni, 2007 19:40  
Blogger den blyga skrev ...

Apropos glamour och vin:
Råtta:Where art thou?

We seek you here - we seek you there...

14 juni, 2007 19:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, äntligen ett tips på vad jag kan göra av all bröstmjölk som tar upp plats i frysen! Nu jäklar ska jag bli glamourös, med ett hårsvall som skulle göra Dallas-Lucy avundsjuk. Hrrm.

14 juni, 2007 20:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Den blyga: Tackar som frågar. Jag är hemma i Sverige nu. För gott.

14 juni, 2007 22:50  
Blogger Jessica skrev ...

Det är rätt olagligt att halsa vin dyrt eller ej på allmän plats. Det är sånt som leder till direktförverkande av alkohol om man är tonåring eller a-lagare. Egentligen ska man då inte heller få dricka vin på picknick och sånt men så länge som man beter sig städat och inte stör den allmänna ordningen så ser man väl mellan fingrarna.

14 juni, 2007 22:51  
Blogger Jessica skrev ...

um... hur många prydligt kommenterande råttor finns det på den här bloggen:
glamourråttan
vinråttan
hemmaråttan

14 juni, 2007 22:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har beställt AB:s senaste pocket och skulle redan ha haft den i min hand, om inte den sk Posten felsorterat den och skickat den till Olskroken i stället för till mig.

15 juni, 2007 00:02  
Blogger den blyga skrev ...

Skönt att veta att Du är hemmråtta nu!
Men även i Mälardalen kan det vara livsfarligt att leva, åtminstone för små skator.
Se min blogg IDAG

15 juni, 2007 08:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Ständigt denna Råtta, fast i olika skepnader. Snart kommer jag att förklä mej till pianostämmare, som Ture Sventon, och så ska jag sitta på Centralen nästa gång Lotten kommer till Stan, få se om hon känner igen mej. Hehe.

15 juni, 2007 10:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag tycker att Centralen ska inreda ett blogghörn. Så skriver man bara i bloggarna:

"Blogghörnet 15.27--15.52!"

Jessika: Tack för lagkunskaperna. Så länge jag sköter mig, kan jag med andra ord halsa vin på offentlig plats.

15 juni, 2007 10:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Jo, Lotten var så glamorös i röd tröja. Vi satt och glammade på NK och hade ständigt orsak att se oss runt så att inte folk vi glatt pratade om satt och lyssnade.

Ullah: men det är ju hemskt ju! Hoppas den kommer till rätta! ;-)

Råttan: Glad att du vårdar kulturarvet - Ture Sventon - citerade honom senast i ett mail till förlaget..

15 juni, 2007 10:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Eftersom stavningen av ordet glamo... här spretar som en förvriden gaffel, har jag undersökt hur det verkligen står till.

NEO och SAOL är överens om att det stavas glamour som ska uttalas [glämor äv. glamor]. Brukar ni säga glämor på engelska?

Men! När det gäller
glamorisera/glamourisera
glamorisering/glamourisering
glamorös/glamourös

... får man göra som man vill. Ser man på.

15 juni, 2007 10:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Var är den glamorösa logiken i dessa stavningsregler?

15 juni, 2007 13:49  

Skicka en kommentar

<< Home