07 juni 2007

Tolvåringen blir 13

Varje dag finns en anledning till kalas! Är det inte möhippor eller fotbollsmatcher (se inlägget nedan) så är det examen och konfirmation. Samt födelsedagar. (Och 511 utflykter.)

Pust.

Den nyblivna Trettonåringen fick i morse av sin farfar en hatt som han själv har använt i 40 år. Den är tillverkad av hovleverantören Gélot, som hade en affär vid Place Vendôme i Paris och levererades idag i en påse från Fortnum & Mason, eftersom farfar en dag år 2000 glömde hatten där. På teavdelningen. En anställd, klädd i jackett, hjälpte honom under hela hattjakten.
Sådant tycker jag om – ting och prylar med historia. Ge bort gamla grejer, skriv lappar om historien bakom och se till att spara på endast sådant som har betydelse.

(Säger hon som har källaren full av ... skräp.)

Av mina egna födelsedagspresenter minns jag allra mest den älskade tioårspresenten: ett extremt fult, hudfärgat, sladdrigt pennfodral med en grön linjal i. Förmodligen finns det i källaren. Men den lilla ryamattan som jag fick på min elvaårsdag av min moster och som en klasskompis kräktes på när vi gick ut gymnasiet, den har jag slängt. Tror jag.

Uppdatering
En planerat lugn torsdag med datorarbete förvandlades pga. SJ i ett huj till till en bilfärd i sekruttbilen för leverans av min djefla man, som skulle föreläsa i Stockholm.

Sedan satt jag i bilköer. Och i bilköer. Samt i en och annan bilkö. Plötsligt råkade jag köra vilse in på Ikea. Sedan satt jag i bilköer igen. Efter 20 minuters svärande tog jag av mig min coola, svarta t-shirt och körde hem i bh medan svetten rann mellan bröna.

Nu ska jag laga trerättersmidddag till 14 personer och svänga ihop en tårta!

(Not. Jag ska hämta pizza och be Bästisgrannen köpa frysta tårtor på Coop medan jag dricker en dubbel whisky. Se där, vad bilköer gör med den annars så sansade och välplanerade husfrun.)

17 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Grattis till dotera!

07 juni, 2007 10:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Rackarns snygg hatt, måste jag säga. Måste nog genast åka till Paris. En sådan skulle passa min image perfekt.

07 juni, 2007 10:54  
Anonymous Anonym skrev ...

De två internetmissbrukarna Lotten och den djefla mannen har börjat gå på heroin och upplever en underbar smekmånad med ständigtillgänglighet-drogen.

Hihi, nu kommenterar jag från motorvägen mellan Mariefred och Nykvarn.

07 juni, 2007 11:42  
Anonymous Anonym skrev ...

För intresseklubben att anteckna:

Lotten kör sekrutt-bil till Stockholm eftersom SJ svek och satte in en sniglig ersättningsbuss när den djefla mannen hade bråttom, bråttom till föreläsning.

07 juni, 2007 11:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Wow, så fungerar "heroinet" bra? Funderar på att börja missbruka jag med (åtminstone i skärgården sommartid), men har vart fundersam över effekten/funktionen. Utvärdering, tack! :-)

07 juni, 2007 11:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Svisch! Det var Strängnäs.

Svosch! Det var Nykvarn.

Svusch! Här är Södertälje och Sveriges största fälla för förvirrade bilister ("Helsingborg? Aaargh! Jag ska ju till Stockholm!").

Svysch! Kungens kurva. Ujuj, här kan man också köra fel.

/Lotten

07 juni, 2007 12:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Grattis till 13-åringen!

Själv är jag nu lika gammal som hatten. Fyllde 40 i tisdags.

Dags att bli vuxen nu? Njä...

07 juni, 2007 12:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja just det, bara för att illustrera att jag nog misslyckades med att bli vuxen även denna gång...

Jag önskade mig ett Nintendo Wii i födelsedagspresent. Och fick det!

Woohoo vad här ska spelas! ;-)

07 juni, 2007 12:28  
Blogger Ica skrev ...

Hälsa 13-åringen och hälsa henne välkommen till tonårslivet (säger hon som fyller 25 imån).
Kungens Kurva kan vara lite snirkligt. Glöm inte att Liza M menar att det var världens första IKEA-varuhus där.

07 juni, 2007 12:34  
Blogger M skrev ...

Det där med ständiga födelsedagar. Kan bara hålla med. Ibland känns det som att arbete och födelsefirande tar ungefär lika mycket tid :) (Och trevlig blog, förresten!)

07 juni, 2007 14:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Grannen var in en sväng igår och bland alla böcker i bokhyllan valde hon ut din för att läsa! Hon kände igen dig och var lite impad för att jag "känner" dig...kan ju skryta med att vi paltat ihop och festat ihop. Boken ska nu läsas av en hemlig beundrare! Kul va?!

07 juni, 2007 14:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hej, nu har jag suttit i bilkö i Stockholm, jahooo och hurra!!! I en sekruttbil utan kall luft, jättekul!

Det underliga var att jag efter att ha lämnat av min djefla man på KI (tio minuter innan föreläsningen började), råkade bli jättehungrig. Första chansen att svänga av, var i ... Kungens Kurva!

(Det blev en dyr lunch, ska jag säga.)

07 juni, 2007 17:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Dotera är i hatten och tackar för gratulationerna.

Det här med internet överallt, är tidens melodi, ska jag säga. Och det funkar enormt bra, Pernilla!

07 juni, 2007 17:10  
Blogger Camillas lockar skrev ...

Och vår 10-åring blev 11. Alltså bonusdottern, ska jag väl säga. Det är en handfull när de närmar sig tonåren. Men vad säger jag - ni är ju där ;-}

07 juni, 2007 22:01  
Blogger Cecilia N skrev ...

Så himla klok omorganisering av menyn! (Även om jag är som Olle vad gäller alkohol.)

08 juni, 2007 12:05  
Anonymous Anonym skrev ...

När jag fyllde femtio häromsistendes så hade min mamma vår ganska nyligen bortgångna pappas Chaupeue-claque på sig . Alla provade hattten och på det sättet så var han med på hela festen Det kändes fint .

10 juni, 2007 11:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ooh, Tania: se till att behålla, vårda och låna hatten av din mamma så ofta du kommer åt!

10 juni, 2007 13:29  

Skicka en kommentar

<< Home