29 juni 2007

Inte alls får i kål

Det är en underlig morgon i det stora, gula, fula huset. Alla var uppe på tok för sent igår, så det är helt tyst. Klockan är efter tio och jag är omgiven av sovande människor. Jag har kunnat jobba som aldrig förr, men glömde helt bort att jag ju har en tamagotchi blogg att sköta.

Nu gick jag en vända för att finna inspiration. Och måste inleda med att tacka den nu uppvaknande familjen, för detta är vad jag fann. OBS: inga bilder är arrangerade.

Bok på matta. Någon läser Nordisk kriminalkrönika på forskarvis med gula notisar och anteckningar i marginalen. Jag hoppas bara att det inte är Fyraåringen.

Tandborste i diskmaskin. Någon är väldigt smutsig i munnen? Jag kan inte lista ut vem det är eftersom alla utom Trettonåringen använder allas tandborstar huller om buller. (Fråga mig inte varför det har blivit så och skäll inte på mig, ni som desinficerar era. Vi petar i alla fall inte varandras näsor. Längre.)

Horn i socker lär vara en gammal fornnordisk rätt. (Finurlig uppdatering: Crrly tror att det är salt i skålen och att bilden illustrerar hjorthornssalt.)

För att inte tala om banan i stake.

Eller bi geting i lego.


Vilka drifter fick biet getingen att ta sig av daga på detta sätt? (Är det ens ett bi? Nej, det är en geting. Nu får jag skämmas.) Tänkte den ”hem ljuva hem!”, kröp in och fastnade?

(När jag försiktigt lirkade ut biet getingen, hade jag förväntat mig ett plopp! och att den liksom skulle dra häftigt efter andan som de gjorde i The Abyss. Men nej.)

Uppdatering
Ser man på, jag tyckte mig minnas att jag har hittat saker i diskmaskinen förut.

26 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Ni har starka forskargener, helt enkelt! Passar hornet i sockergrunkan? Bananen i staken?

T o m biet har foskargener. Hur länge kan jag hålla andan i en legobit? Ooops.

29 juni, 2007 11:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är ... eh ... en geting (Vespa vulgaris) – inte ett tambi (Apis mellifica).

Vilket påminner mig om att jordhumlan (den med klargult band om midjan) har ett underbart kongenialist namn på latin:
Bombus terrestris!

29 juni, 2007 11:29  
Blogger Pythia skrev ...

Men hur länge måste man hålla en fyraåing vaken för att h*n skall sova till tio?
Det har aldrig inträffat i vår familj, inte ens när vi höll dem vakna till ett a.m

Varför är trettonåringen den enda som INTE delar tandborste? Är det ni som inte vill dela med trettonåringen eller tvärtom?

29 juni, 2007 11:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hornet passade bättre i sockret än bananen i staken, AB. Eufemism?

Pythia ... vad jag "glömde" att berätta var att det var Fyraåringen som väckte mig med orden "det är dags att gå till dagis". Vilket det var. Så han är inte inräknad bland "de sovande".

När det gäller Trettonåringen är hon den som är mest noggrann med "dittåmitt". Men det kan ju gå över?

29 juni, 2007 12:11  
Blogger Hans Persson skrev ...

Detta tycks sannerligen vara ett fascinerande hushåll!

29 juni, 2007 12:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Hans Persson: Där slog du huvudet på spiken! Fascinerande.

Precis som wv: gwmdhscg. Så sa nog getingbiet när det insåg att det var kört.

29 juni, 2007 13:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Visdomsord från den nyordsskapande bloggvärlden:

Getingbiet var sekrutt.

29 juni, 2007 13:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Sekruttgetingar är inte kul när de fortfarande är sekruttiga och inte helt har lämnat in!
I övrigt instämmer jag med Hans Persson! Det verkar så himla kul att bo hos er. Detta kan ju bero på Lottens allmänna livsinställning och berättarkonst men ändå!

29 juni, 2007 15:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kom hit allihop så ska ni få se på kul: jag har under bloggandet och redigerandet och matlagandet och barnsnytandet de senaste tre dagarna målat nio fönsterfoder två varv och kan inte få bort färgen i håret, på benen eller i uringningen. Verkligen jättefascinerande är mitt målarhumör.

(Kolla, om jag hade glömt det där kommatecknet hade det blivit "kan inte få bort färgen i håret på benen", hihi.)

29 juni, 2007 15:47  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Du är modig du som lirkar ut getingar ur legobitar! De kan ju stickas fast de är döda. Eller är det humlorna som kan det? Bina kanske? Mördarsniglarna? Den djefla mannen vet säkert.
Wv: espjobv. Tag den avslutande bokstaven och sätt den främst och voilà: Ett jobb för en geting.

29 juni, 2007 15:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Varför har jag inte hittat hit tidigare??? Härlig läsning och det verkar inte smyga sig in någon slentrian i er vardag.

Inlagt i feeden, vill inte missa ett ord!

29 juni, 2007 16:10  
Blogger Ica skrev ...

Heja 13-åringens tänder. Varför horn i socker? Banan i stake kan jag förstå, men horn?

29 juni, 2007 16:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Instämmer med Björn: Jag vill inte heller missa ett ord. Banan i stake måste jag helt klart prova! *Asg*.

Men varför kallar du ert hus "stort och fult"? Nöj dig med Det Gula huset, precis som jag kallar mitt Det Stora Huset (också gult iofs). Versalerna kan skippas; jag tar mig författarfriheter.

Var tandborsten plåtad före eller efter disk?

29 juni, 2007 20:19  
Anonymous Anonym skrev ...

bananstaken gillade jag. Och horn i socker, fyraåringar vet man aldrig med, det är väl då den riktiga forskaråldern börjar...

29 juni, 2007 21:21  
Blogger Hans Persson skrev ...

Kom hit allihop...

Se upp vad du önskar dig, det kan slå in. ;-)

29 juni, 2007 21:44  
Blogger rigg skrev ...

till den djefla mannen: Jag trodde det här var en Vespa vulgaris.

Tandbortvanorna känner jag förresten igen hemifrån mig.

29 juni, 2007 23:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj, det slutar med... jag tänker på släktträffen alla i familjen som alla snillar spekulerar vid matbordet. En kemist och biologi kan inte vara eniga om nånting:-) Nej nu ska jag sluta svamla i nattmössan. Måste få morgonens första kaffe.

Lotten! Jag har överseende att du blandar ihop biet och geting, för jag ser ingen skillnad på bi, humla, geting... Vet bara att dom flyger runt men jag hinner inte identifera dom. jag springer för en humla och det tycker familjen är roligt.

30 juni, 2007 08:08  
Blogger crrly skrev ...

Är du säker på att det är socker som hornet står i? Jag var så säker på att det var en rebus: hjorthornssalt. Höhö.

30 juni, 2007 13:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag känner med getingen. Själv fastnade jag med huvudet i dubbelräcket utanför nordiska (eller var det naturhistoriska?) museet i stlm en gång, till min familjs stora förtjusning. Verkar vara ett roligt hus ni bor i! Organiserat kaos eller lustiga huset? Ni behövever inte ha tråkigt i alla fall!

30 juni, 2007 13:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh, Crrly, det där var roligast idag!

Kanina: Jag vet precis hur det där är. Jag ser ut som en vingmutter och har utstående tänder, så hur jag än vrider mig när jag sitter huvudfast, sticker något ut.

30 juni, 2007 14:32  
Blogger Supermegatax skrev ...

Mamma, du glömde "16 nästan uppdruckna tekoppar i tv-soffan".

30 juni, 2007 14:48  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Hejja på med målningen. Ta bilder:)

30 juni, 2007 23:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Hörru, de där tallrikarna i diskmaskinen ... De är misstänkt lika det porslin som Sabb(atsbergs sjukhus) hade på 70-talet. Väldigt trevligt, med små (medicinal?)blommor runt kanten.

Snodde du en tallrik var gång du var på BB eller? i SÅ FALL BORDE NI SKAFFA ETT BARn TILL SÅ ATT DU FÅR ETt JÄMNT HALVDUSSIN (Nu blev det versaler, fast det inte var meningen.) tallrikar - som det ska va.

01 juli, 2007 11:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Porslinsråttan är korrekt i sin iakttagelse. Det är av Stig Lindberg designat porslin från 40- eller 50-talet, inhandlat på loppis för inga pengar alls. Eftersom det var meningen att det skulle vara ett slitstarkt sjukhusporslin, går det aldrig sönder.

(Och jag köper gärna mer om ni stöter på det.)

01 juli, 2007 11:27  
Blogger den blyga skrev ...

Porslinet ifråga fanns på alla Landstingens sjukhus på 50-60-talen - min arbetsmiljö, med start 1953 som diskerska (diskmaskin var ännu inte aktuell).
Jag är därför något ambivalent till Lottens val...

01 juli, 2007 12:29  
Blogger Kicki skrev ...

Klaaar! Tell me what you think.

01 juli, 2007 16:44  

Skicka en kommentar

<< Home