24 juni 2007

En förfärlig natt

När folk berättar om sina drömmar, faller jag i trans av purt ointresse.

– Och då kom någon, jag vet inte vem, och sade något, jag minns inte vad och så vaknade jag. Var inte det konstigt? VA? Sover du?

Tur då att jag inte ser era reaktioner när jag måste berätta om vilken himla jobbig natt jag har genomlidit. Jag ställer upp det i punktform så att ni orkar läsa.
  • Ett grannhus var till salu.
  • Jag bestämde oss för att köpa det som en investering och sedan sälja det med enorm vinst för att få råd att köpa färg till vårt eget halvmålade hus.
  • Men ägarna hade inte flyttstädat ordentligt och hela natten fick jag sitta med lagfarter och idioter till mäklare som skulle ha procent på varenda krona, kan ni tänka er.
  • Tyvärr hann jag inte vakna innan drömmen var slut, utan blev tvungen att sälja huset med förlust.
Jag frågar runt lite. Kommer ni ihåg en dröm ni har drömt för länge sedan?

– Ja, jag satt fast i ett jättestort spindelnät, men då kom Mumintrollet i tarzankläder och räddade mig, berättar Trettonåringen.
– Ja, jag drömde att i huset mittemot vårt stod det kor på balkongen. På femte våningen alltså, berättar min mamma.

I kommentarerna till förra inlägget, har vi enats om att midsommaraftnar kräfva stövlar och starka drycker för att orkas med. Annandag midsommar kommer jag att sova middag för att orka med. Tyvärr måste jag nog lägga mig att sova nere i källaren, för enligt Snorre Sturlasson drömde Halvdan Svarte om framtiden endast när han sov i en svinstia.

17 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Aha, tänker du drömma om framtiden! Då föreslår jag att du sitter och läser V65-resultat i en timma innan du går och lägger dig. Sen står jag beredd med anteckningsblock och penna när du vaknar.

24 juni, 2007 10:01  
Blogger Ica skrev ...

Jag drömmer alltid hysteriskt mycket, och minns på tok för mycket samtidigt. Det är en smula frustrerande, särskilt när man träffar folk man har drömt om som i drömmen uppträtt suspekt. Drömma om framtid känns väldigt livsfarligt. Vill man det? Om jag nu gör det vill jag verkligen inte gå till jobbet i morgon.

24 juni, 2007 10:19  
Blogger Damon Rasti skrev ...

I natt drömde jag att jag var manager åt den sex-åriga flickan som gjorde succé i Englands "talang 2007" när hon sjäng. Hon var jobbig och pratade som en vuxen utanför scen. Men jag stod ut för att jag tänkte att hon skulle göra mig rik. Undrar om det gör mig till en dålig människa...

24 juni, 2007 11:50  
Blogger Jessica skrev ...

Jag är som Ica. Drömmer mycket och minns periodvis lika mycket men det jag minns är aldrig särskilt trevligt. Jag brukar drömma på tema beroende på vilken situation livet just då befinner sig i. Nattens drömmar gick ut på krig, inte så konstigt om man betänker att jag ska gå på ett möte med Försäkringskassan imorgon, förutom jag elva andra personer där. Det om något är att betrakta som situation zulu.

24 juni, 2007 11:58  
Blogger Petra skrev ...

Det är skittråkigt att höra på andras drömmar - men desto roligare att analysera sönder sina egna. Jag har i perioder antecknat mina drömmar och det är först när man kan läsa ett större spann som man kan börja se samband och dra slutsatser!

Det är skitenkelt att träna sig att komma ihåg drömmar. Man måste börja med att alltid skriva ner vad man drömmer. Även om man bara minns en känsla eller en färg. Datera och skriv ner så fort du vaknar.

De första nätterna blir det inte så fylligt men efter ett tag kommer du komma ihåg mer och mer. Ju mer detaljer du antecknar och noterar, desto mer kommer du minnas kommande nätter.

När jag höll på som värst kunde jag minnas fem-sex drömmar efter varandra utan att ha vaknat emellan. Detaljerat också. Jag orkade tillslut inte skriva ner allt jag kom ihåg.

Det är fantastiskt vilka saker som utspelar sig i sitt eget huvud på natten! :-)

24 juni, 2007 13:00  
Blogger Bloggblad skrev ...

Du flyttade i alla fall inte... det gjorde jag flera nätter i veckan under många år. Jäkligt jobba att flytta så ofta, kan jag säga!
Men - sen när jag fick veta vad drömmen betydde - då slutade jag flytta.
Håller helt med om det tråkiga i andras drömmar, både live och i böcker. Däremot är det kul om nån bara berättar kontentan, så att man kan tolka. Jag har ett drömlexikon med ledtrådar - sen tolkar man själv, det har gett mig en massa förståelse för flera återkommande drömmar jag har. Som du ska slippa höra :)

24 juni, 2007 13:33  
Blogger bästisgrannen skrev ...

I natt drömde jag att stuggrannarna fiskade på bästa fiskestället och drog upp fisk efter fisk. Jag fick stå på bryggan och titta på. Alla mina fiskeprylar var ju kvar i garaget i Världsmetropolen. Jag var kallsvettig när jag vaknade.

24 juni, 2007 13:37  
Blogger den blyga skrev ...

Kommer ni ihåg en dröm ni har drömt för länge sedan?

Under min "aktiva" tid drömde jag väldigt sällan.
Efter studier i sömnforskning förstår jag nu att det berodde på att jag sov gott och "glömde bort" mina drömmar vid uppvaknandet.

De drömmar som någon enstaka gång hade etsat sig fast hade två teman:
- jag tappade mina framtänder
- jag födde tvillingar utan att ha varit "när" någon man. Ingen trodde mig!

Sedan var det också så att den sommaren (-71) då vi flyttat in i vårt nya hus - och upptäckt alla bristerna drämde jag mest varje natt om läckor och mögel...

24 juni, 2007 13:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har flera gånger drömt att jag lätt som en plätt på naturlig väg föder siamesiska tvillingar. Alla i drömmen hurrar och skålar i champagne och jag är hur lycklig som allra helst.

Precis som Damon visste jag ju inatt precis hur jag skulle göra för att bli rik. Det blir man inte en sämre människa av, bara förfärligt sömnig eftersom det är så förbaskat jobbigt att bli rik.

(Där det var min egen version av "jag är inte rik för jag orkar inte bli det" ...)

24 juni, 2007 14:46  
Blogger den blyga skrev ...

Det är inte lika roligt för tvillingarna...
Att vara siamesiska i.e.

Apropos tvillingar:
Polen är motpolen!

24 juni, 2007 16:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Minns att jag hade flygdrömmar - men det är rätt länge sedan. Jag viftade inte med armarna och hade ingen propeller på ryggen, jag simmade genom luften.

24 juni, 2007 19:34  
Blogger crrly skrev ...

Lustigt, ska också blogga om en dröm... Amnings-VM! Jojo...

Och titta, wv: naplk. Jojo, som sagt. Hade vi fått Lillan att ta napp hade vi varit lyckliga.

24 juni, 2007 19:46  
Blogger crrly skrev ...

... Men innan jag skriver om mitt deltagande i Amnings-VM så antog jag din magbildsutmaning! Ska du inte fråga fler, förresten? ;)

24 juni, 2007 20:04  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Men.. finns det någonting som heter annandag midsommar? På riktigt?

24 juni, 2007 20:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, Heléne, det finns det inte. Inte på riktigt -- men på låtsas. Som i en dröm, skulle man kunna säga om man var lite mystisk, men det är jag sannerligen inte.

Jädrar, nu spillde jag rödvin rakt upp i höger näsborre. Jag är verkligen en anatomisk gåta.

24 juni, 2007 20:55  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Tack, Lotten, för att du rett ut min förvirring. På teve har de nämligen tjatat om "annandag midsommar" hela helgen.

25 juni, 2007 10:20  
Blogger Cecilia N skrev ...

Periodvis drömmer jag om hus med oanade utrymmen.

Då tror jag att jag är i nån sorts utvecklingsfas.

Ett tag drömde jag att jag satt på toaletten offentligt. Ja, det blev så ... :-/
Men när jag insåg att känslan var maktlöshet så ändrades den drömmens innehåll på ett oanat sätt och efter några "triumftoadrömmar" så slutade toadrömmarna komma.

25 juni, 2007 20:29  

Skicka en kommentar

<< Home