22 juni 2007

Midsommarafton (himla uppdat.)

I Luleå bodde vi på Midsommarvägen. Det var i sanning ett trevligt namn på en gata. Ett tag bodde vi även på Havsöringsgränd, men det var helt obegripligt för den nioåring jag var då. Havsöringar är fiskar, och vad har de att göra i en gränd?

Idag är det midsommarafton och jag sitter vid en sprakande kakelugn med en filt runt benen och en stor, varm tepotta på soffkanten. (Den kommer att trilla ner, jag vet. Men jag gillar att ta risker i livet.)

För två år sedan skrev jag i dagboken:
”Systembolaget är jättestängt på midsommarafton. Verkligen helt igenbommat. Jag stod där med tio lika förvånade dumskallar med näsan mot fönstret och såg alla små nubbar som jag inte skulle komma att dricka.”

År 2005 tillverkade vi nyktert en midsommarstång med en Godzilla i toppen och levde lyckliga i ett år till.

Förra året var vi på hoppagrodortillställning med jättestång, hundratals knätofsar och trehundra dragspel.

År 2006 fick den dåvarande Tolvåringen oss – hippieföräldrarna – att posera på detta utslagna vis.

Igår rev jag ett staket och skrivade skruvade fast fem (av tolv) saknade garderobsknoppar, dammsög, var med diverse barn hos tandläkare och optiker, handlade beslag som jag inte vet vad jag vill göra med (men de var så sköna att hålla i handen), spillde kaffepulver i källartrappan, lirkade loss en bh som hade fastnat på Fyraåringens huvud, bangade från en fysträning med A-laget, såg en basketfilm och borstade håret (vilket händer så sällan att folk som sedan ser mig utbrister ”men vad du ser konstig ut”) samt åt tre portioner spaghetti med köttfärssås.

Åkte jag till Systemet och köpte en nubbe? Nope. Glömde. Igen.

------
Stavningsuppdatering
Det här med ”skrivade” där uppe – det är ännu ett ord som bara blir fel när jag skruver skriver det. Hur mycket jag än koncentrerar mig. Basket, nej basker och försäkring respektive förskingring är andra felskrivningsvänliga ord.

Kläduppdatering
Jag läser i tidningarna om hur man blir sommarfin i capribrallor, romantisk vidd och svepande chiffong. Dragsko under bysten, spets över bysten, stärkt byst, stråveck över bysten och somriga frisyrer. Sedan tittar jag på ännu en bh i Fyraåringens tufsiga hår, molnen och regndropparna och termometern.

Rapportuppdatering!
Bästisgrannen säger gång på gång ”ressischööööör” och påstår att hon i alla år har sagt så och uppvisar för att få tyst på mina protester ett nakenfoto på mig från när jag var 15 år. Då kryper jag under hennes veranda och hittar där en halvt ihjälskrämd igelkott som jag i den stora förvirringen kallar igelkopp. Därför För detta får jag utstå smädelser.

20 Reflektioner:

Blogger Jessica skrev ...

skriver garderobsknoppar ;) ;)?
Dina kan få lära mina, vore behändigt vid ja, månadsslut och sådär när man ska betala räkningar (detta sagt, jag slinter stup i kvarten med fingrarna!).

En godzilla i toppen på en midsommarstång? Jag skulle nog gilla en midsommar hos er. Har aldrig gillar traditionella midsommarfiranden, för hysteriska.

Men hur kom det sig att du fick lirka loss en bh ur fyraåringens huvud?

22 juni, 2007 10:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Ditt innersta jag vill egentligen inte ha någon nubbe. I alla fall vill det definitivt inte att du själv skall köpa den. Kanske kan det acceptera att bli bjuden.

22 juni, 2007 10:36  
Blogger crrly skrev ...

Den där härliga bilden kommer jag ihåg, ja... Hippier med batik (Olle) och allt.

Jag undrar också hur det kom sig att fyraåringen satt fast i en bh, kan man be om en förklaring utan att det blir pinsamt för huvudpersonen i fråga?


Vad har hänt med dina wv??! Nu blir det alltid besvärliga ord som opkydsha, suck.

22 juni, 2007 10:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Jessika, jag såg inte de skrivande knopparna! Tänk om man kunde be dem åka till Systemet också.

Jag har förresten fått ett mejl från en (anonym) hemmabrännare som tycker att jag ska lyda hans råd istället för att gråta utanför Systemet. Hrmpf. Om jag skulle börja bränna hemma skulle jag tillverka åkerbärslikör, som ju alla fall är gott.

Fyraåringen var en gång inne på H&M med oss och stod rätt som det var med en bh i ungefär stl 95 DD på huvudet. Ena kupan satt som en keps, liksom. Detta var en sådan stor skrattsuccé att han sedan dess placerar alla bh:ar han hittar på huvudet. Nu är ju inte mina av kepsstorlek, så han fastnade med hyskorna i håret helt enkelt.

22 juni, 2007 11:20  
Blogger Jessica skrev ...

Åh jag skulle ha betalat för att se det, både kepsstora bhn på huvudet på fyraåringen och gårdagens urlirkningsövning.
Och mina egna irrfärder i o-stavning. Gillar när det skulle vara gillat.
Läste någonstans att så länge som ord har samma längd som det ska vara så märker man inte felstavningar sådär jättemycket.

22 juni, 2007 11:58  
Anonymous Anonym skrev ...

O vad bjuder årets midsommar på då? Äta upp all den goda mat som inköptes häromdagen?:-) Hoppas ni får en trevlig dag. //Bell Boll

22 juni, 2007 12:10  
Blogger Ica skrev ...

äsch, nubbe är det alltid någon annan som har.
Massa spets känns väldigt opraktiskt i sommarkyliga Sverige under midsommar. Man kan väl ta något med funktionsdugligt. Vad sägs om en.... hoodie kanske?

22 juni, 2007 12:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jessika: Jag har missbrukat min sparsamt tilltagna tid till att under den senaste timmen leta efter bildbevis från den där gången på H&M, men har ännu inte lyckats med annat än att låta minutrarna rinna mellan mina fingrar. (Fortsätter att leta förstås.)

Här har nubben precis anlänt med min mamma. Precis som du anade, Ica.

Bell Boll: Jahapp, vi köpte ju en lax som är lika stor som Fyraåringen och potatisar lika stora som fästingen som min djefla man precis plockade ur skevet på sig själv. Mums.

22 juni, 2007 12:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Önskar dig en härlig midsommarhelg med allt det allra bästa och allt det du vill ha :D

22 juni, 2007 13:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Christina: Just nu önskar jag mig faktiskt väder. Det vi har nu är inte ett väder. Det är ett o-väder.

(Om det hade haglat nu hade jag inte behövt åka till smågrodornastången.)

Jag vet! Om du vill, kan du komma hit, Christina! Du hittar ju!

22 juni, 2007 13:08  
Blogger den blyga skrev ...

"urlirkningsövning"=
VÄDRET har ju föranlett att man erinrat sig:
O forna tiders midsomrar!
Jag mindes 1941 och berättade för en timme sedan för mina olycksfränder här nere allt medan den 48 millimetern föll, hur trots vädret, den m.för mig inte var någon succé.
Det var i Falsterbo. Solen gassade från en molnfri himmel. Jag var yngst - fick leka med de stora flickorna.
Men en knytnävsstor boll med kardborrar hamnade i mitt hårsvall och min moder fick ägna resten av aftonen åt urlirkning.
Hon hade redan tagit några nubbar - det nästan får mig att tänka på Svinalängorna....
(Fast det var i Falsterbo förstås)

22 juni, 2007 13:27  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ressischör, det sade ju han som var det också: Lars Molin.

Vad Herr Bergman säger vet jag dock inte.

22 juni, 2007 19:46  
Blogger den blyga skrev ...

"Därför får jag utstå smädelser."
Bör det inte vara:
För detta får jag utstå smädelser!?
Besserwisser
som dessutom måst knåpa ner
kbnimxux
Jag håller med cruella,de lätta har tydligen tagit slut...

23 juni, 2007 08:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ok, jag ändrar!

23 juni, 2007 08:46  
Anonymous Anonym skrev ...

För att undvika att förbrylla folk mer än nödvändigt har herr Bergman valt att hålla sig till det konventionella uttalet, tackar som frågar.

23 juni, 2007 11:12  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Alltså, volanger på midsommarafton, är det nånsin nån som har haft det? Det enda som funkar är ju Helly Hansen-tröja och gummistövlar.

23 juni, 2007 23:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Noterat:
Det finns en viss likhet mellan midsommarväder och julaftonsväder.

24 juni, 2007 09:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Tycker att 2005 års Godzilla-stång borde fått nått pris. Inte bara för Godzilla, utan även för de blomsterklädda cykelslangarna.

24 juni, 2007 09:53  
Blogger crrly skrev ...

Till Den Blyga måste jag påpeka att det var jag som klagade på knepiga wv...

24 juni, 2007 19:44  
Blogger rigg skrev ...

Appropå stavningsuppdateringen: På mina inköpslistor skriver jag skrämmande ofta mjök istället för mjölk.

26 juni, 2007 03:25  

Skicka en kommentar

<< Home