27 juni 2007

Eat shit and die!


Steel Magnolias var en liten trevlig bagatellfilm på sin tid (1989). Nu har den vuxit eftersom den var en av Julia Roberts första filmer och Shirley MacLaine är så bedårande elak i den. En av hennes repliker är:

– Eat shit and die!

Japp, Steel Magnolias kan man se igen.

En helt annan film är Full Metal Jacket (1987). Den är ju känd för att den ... är just Full Metal Jacket. Och väldigt bra. Underligt är att jag inte har sett den sedan den gick på bio. Oj, Matthew Modine ser lite sliten ut idag.

I denna film är det en rekryt som skriker ... tadaaa:

– Eat shit and die!

Nu skriker jag sällan på engelska, och jag har heller inte skrikit ”Ät skit å dö” som jag hörde en ljuv tonåring skrika åt sin öldrickande lika ljuva kompis ute på busshållplatsen inatt.

(Ni undrar om jag var vaken inatt igen? Jahapp. Femtonåringen hade fyra kompisar på övernattning. Sov de? Nej. Hoppade de studsmatta klockan 03.35? Japp. Tittade de på ”Secret Window” i gryningen? Japp. Sover de nu? Jahapp.)

Men. Ni har nu läst allt detta bara för att jag ska kunna publicera dagens bild med lite oklar skärpa.
Mammasnigel:
– Nejnej, glid inte förbi! Stanna här, det är fullt av protein och fibrer!
Barnsnigel:
– Uäärk, jag vill ha ketchuuup!

Denna idyll ägde rum i lördags när det hade regnat ett bra tag. Sniglarna var överallt och jag kände mig lite som Tippi Hedren i Fåglarna eftersom Trettonåringen och Bästisgrannen flaxade omkring mig, tjutandes, skrikandes, pipandes och hoppandes. Själv gick jag med starka, stora kliv rakt fram ... tills jag hittade bajsmåltiden. Ett bra tag trodde jag att det var en kompis de käkade på, men han var i så fall i upplösningstillstånd. Jag låg på mage och svor över skärpedjup, regn på linsen och min vanligtvis lydiga kamera och bytte vinkel gång på gång tills ... klafs.

– Oj, jag krossade mamman med armbågen!

Är detta en allegori? Symboliserar mamman småföretagarna i världen? Eller är bajskorven kanske en omvänd eufemism som trivialiserar den djupare mening som ju fekalier i poesin plägar ha och som ... nej. Det är bara en naturbeskrivning med liv och död.

Eat shit and die.

29 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag ramlar av stolen av skratt!

27 juni, 2007 11:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nejnej, VBK-Kicki, akta och ta hand om din ömtåliga basketkropp!

27 juni, 2007 11:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag med!
Min far dödar sniglar genom att klyva dem med spaden. När han kommer runt andra varvet i trädgården har det kommit fram nya som kalasar på kadavren. Morbitt (?) men effektivt.

27 juni, 2007 11:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Koprofag är en rolig term som man kan införliva i sitt ordförråd.

27 juni, 2007 12:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Ibland tror jag att jag inte är riktigt klok. Men förmodligen lider jag bara av förstoppning i arbetsminnet.

Här är länken till koprofag.

Skriv femtio gånger:
Livet blir lättare om du använder Preview-funktionen.

Livet blir lättare om du använder Preview-funktionen.
Livet blir lättare om du använder Preview-funktionen.
Livet blir lättare om du använder Preview-funktionen.
Livet blir lättare om du använder Preview-funktionen.
...

27 juni, 2007 12:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej Lotten!
Det där filmtipset tar jag tacksamt emot; Julia Roberts genombrottsfilm - eller vad det debutfilm? Kul iallafall...Kubricks Full Metal jacket är ju otroligt läbbig - men bra, som alla hans filmer - jag skrev ju om honom i min magisteruppsats.

27 juni, 2007 12:51  
Blogger den blyga skrev ...

Mördarsnigelveteran meddelar:
(det försökte jag göra redan innan tiila kommenterade - jag fick strul med publiceringen av den gamle)
Nåväl här en variant:
Bästa sättet att göra sig av med dem är att klippa dem i två.
För säkerhets skull lägger jag dem sålunda ituklippta i en vattenfylld syltburk, som på kvällen hälles ut på allmän plats ex i dagvattenbrunn.
Bäst effekt får man om man är flitig på försommaren.

Det har jag gjort/varit i flera år nu - och sista 2 åren har vi bara haft enstaka!

27 juni, 2007 13:00  
Blogger den blyga skrev ...

djefla man:
Det här med att dåligt hantera sitt arbetsminne är en medfödd defekt (ärvs på svärdssidan).
Sedan behöver man ju inte TA I:
"Arbetsminnet lagrar stoffet en halv minut eller högst ett par minuter ifall ingen repetition förekommer"

Hinner Du skriva
Livet blir lättare om du använder Preview-funktionen.
50 ggr på en halv minut...
Förslag:
SKRIV
Livet blir lättare om du använder Preview-funktionen.
10(tio) ggr.

27 juni, 2007 13:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Gud va ni är elaka :( Stackars små sniglar. Skulle ni klippa kaniner i två delar? Jag bara frågar?

27 juni, 2007 13:40  
Blogger r igg skrev ...

Oj, jag som trodde sniglar var vegeterianer... men vad räknas skit som? Varken kött eller grönsak. Hmmm... kollar länken om koprofager nu, sniglar är inte listade i den undre listan. Dags att redigera Wiki lite?

27 juni, 2007 14:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Har du någonsin hält salt på en snigel?

De gör som "The wicked witch of the west" och smälter!

sadisten vi alla har inom sig ryser av välbehag när man får ge hämnd för alla uppätna blommor och bär.

27 juni, 2007 14:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Nä, hälla salt är på tok för grymt. Ska de döden dö (vilket är ett nödvändigt ont ibland) så ska det gå så snabbt som möjligt.
En sax eller vass spade känns som det mest humana. Frysen, drunkningsdöd i öl eller salt får vara för min del.

wv är hdzoya = Hells Angels-kryddsås?

27 juni, 2007 14:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Du har piffat till sidan! Tjusigt!

27 juni, 2007 17:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Du är skarpögd, Salt! Och tack. Anmäl er alla genast till en rolig kurs med mig, trallala (kolla i högermarginalen).

Det här med snigel-hitmen kommer upp varje år, trots att jag ju inte har sniglar i trädgården. Vad tror ni om dekapitering med ett slags rullband som leder fram till en giljotin?

27 juni, 2007 17:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Har just varit på besök på det lokala biblioteket. På vägen därifrån hittade vi på en parkering en nyproducerad, GIGANTISK handbarjshög. Dock utan sniglar. Men jag tänkte på dig. Tänk om jag alltid kommer förknippa dig med djurbajs?

27 juni, 2007 18:24  
Blogger Översättarhelena skrev ...

På tal om djur och natur så mötte jag en stor råtta på trottoaren utanför vårt kvarter i går kväll. Jag skrek till ganska högt (kunde inte hålla mig), och just då svängde en hund med husse runt hörnet. "Det var en stor råtta här nyss!" försökte jag förklara mig. "Jag vet, vi jagade den just", sa hussen. Hunden sa inget särskilt.

27 juni, 2007 18:29  
Blogger den blyga skrev ...

ab: Kaninerna tar katterna hand om.
De äter tyvärr inte sniglar
(Ja, varken kaninerna eller hundarna)

27 juni, 2007 18:58  
Blogger den blyga skrev ...

Katterna skall det ju vara.
Det lär bara vara skånsk myskanka som äter spansk skogssnigel...

27 juni, 2007 19:02  
Blogger Ataharis skrev ...

Så de här bruna slemsniglarna (som det kryllar av i villakvarteren inte långt ifrån där jag bor) är alltså den berömda mördarsniglen? Som äter upp allt och alla och härjar runt i trädgårdarna?

27 juni, 2007 20:34  
Blogger Ica skrev ...

nice layout

27 juni, 2007 21:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh, apropå råttor, Översättarhelena! Jag glömde ju att jag efter tipset från dig skulle ha hinkat whisky inatt!

(Apropå råttor? undrar ni. Tonårsråttor såklart.)

Trulsa: Mördarsnigeln heter egentligen (som Den Blyga nämnde ovan) "spansk skogssnigel" och är enligt NE 7–15 cm lång, jämnt gråbrun eller smutsigt rödbrun. Den röda skogssnigeln är mer orange. Ja, det är ju logiskt.

Nu ska jag ut och spana efter myskankor. Är de månne myskfärgade?

Oj:
mysk, brunt och vaxartat eller oljigt sekret som produceras av en körtel framför könsorganet hos myskhjortshanar.

27 juni, 2007 23:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Om man har tonårsråttor som för oväsen i huset så är jag inte säker på att det hjälper med whisky. Och på tal om tonårsråttor så kom sextonåringen hem klockan tio i morse efter att ha övernattat hos en kompis. Övernattat. Inte sovit över. Han gick alltså och la sig när han kom hem.

27 juni, 2007 23:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kicki: Handbarjshög ... är det efter whisky mitt i natten, det?

27 juni, 2007 23:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Förstår inte hur man kan skriva fel med en glad Femåring i soffan, en ilsken Tvååring vid fötterna och en skrikande Ettåring i famnen. Förstår inte heller varför man sätter sig vid datorn just då.

HUNDBAJSHÖG ska det såklart vara.

28 juni, 2007 06:46  
Blogger Ataharis skrev ...

Men vet ni, vid midsommar i Hunnebostrand (Västkusten) förra året såg jag en jättekonstig snigel. Och eftersom alla här verkar ha erfarenhet av sniglar så kanske ni vet vad det är för sort också?

Den var formad som en ordinär skogssnigel, utan hus och lång med en bulle på mitten och såna där musselliknande sidor. Men! Sen var den ljust grå i botten och så typ tigerrandig med svart strimmor och leopardfläckig med svarta fläckar! Kanske en ordinär svensk svart skogssnigel som fått fläcktyfus? Eller en ovanlig sort? Såg den på asfalt, och inte i skogen. Kanske är det en ledtråd.

Vad säger ni, snigelexperter?

28 juni, 2007 18:25  
Blogger Cecilia N skrev ...

Männ Lotten ...

När tonåringarna vakar behöver inte du.
Iaf vakar aldrig jag när det vakas hemma hos mig.

De spelar musik i källaren som tydligen är tämligen ljudisolerad från resten av huset. Och ser de på film brukar det inte heller gå igenom till mitt sovrum. Fast det tycker jag nästan är konstigt. Fast de kanske skruvar ner ljudet då?

28 juni, 2007 19:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu har jag tänkt på dig igen! har just varit på middagsdejt med en gammal klasskompis vars hund Nappe skulle vallas efteråt. När han på vallningsturen bajsade på ett träd, tänkte jag på dig och tänkte fota!

28 juni, 2007 19:59  
Anonymous Anonym skrev ...

trulsa: Var det månne en pantersnigel (Limax maximus)?

28 juni, 2007 20:38  
Blogger Jessica skrev ...

En annan bra replik i den filmen är när Olympia Dukakis rollfigur säger till Shirley McLaine:
Oh Ouizer, you know I love you more than my luggage.
Om sniglar har jag inga andra åsikter än att de är äckliga kryp, om de inte är vinbärssnäckor för då går de att äta.

28 juni, 2007 22:16  

Skicka en kommentar

<< Home