31 maj 2007

Läslektyr på toa

Jag är en snabbsittare. Skvätt, kläm, tork och färdigt.

Bästisgrannen sitter i evigheter på toa, den djefla mannen läser hela avhandlingar på toa och Nioåringen sitter så länge att fötterna somnar och han inte vågar hoppa ner på golvet igen.

Men igår när jag kom in på toan, såg det ut så här.

Jag hade inget med älgens död att göra.

Jag ansåg mig förorättad! Här har man städat och fejat och donat och så drälls det med toarullar och tröjor och böcker på detta vis!

– Hallååå hela familjen! Vad är det här för ordning? Vem har stökat till inne på toan?
– Jamen det är ju du, sa den förbipasserande Femtonåringen.

Ok, mattorna drog jag undan när jag skulle torka på golvet och hippietröjan hamnade där på väg någon annanstans, men böckerna! Böckern... hm. Jo, dem har jag ju läst. Och tydligen sittandes på toaletten.

”How I Overcame Shyness: 100 Celebreties Share Their Secrets”
”Quiet Places: How to Create Peaceful Havens in Your Home and Garden”
”Mera ordbruk. Lärt och lättsamt om språk”
”Ett svårskött pastorat och andra historier av Falstaff, Fakir”

Vad säger detta om mig? Jo, att boken om blygsel hade en hel sida om Michel Jordan och om jag läste om hur han slutade vara blyg, skulle jag säkert förstå hur man spelar basket som han. Någon gav mig ännu en bok om hur jag borde fixa trägården och jag läser den pliktfullt pliktskyldigt. Boken om språk och den av Fakiren ... ja, de behöver inte förklaras.

Men ... jag läser väl inte på toa? Jag är ju höjden av effektivitet! Jag springer än hit, än dit, jag sitter väl inte och läser på toa? På toa sitter jag väl dessutom väldigt sällan eftersom jag har en festblåsa?

Inte? Jaså. Är det kanske som att snarka? Man vet inte att man gör det och tror inte riktigt på det trots de tydliga bevisen. Tänk om jag inte är den jag tror att jag är. Huga.

31 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror inte att någon av oss är de vi tror att vi är.
Vi är mycket roligare, mer spännande och mångfacetterade!

31 maj, 2007 09:01  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag läser inte på toan. (Och jag har ännu inte påträffat några avslöjande motbevis mot detta påstående!) Däremot händer det att jag hänger eller plockar ner tvätt under sittningen. Det är nämligen så fiffigt ordnat att vi har en torkställning för småsaker som strumpor och trosor tvärs över badkaret, på lagom räckhåll från själva tronen. Så effektiv är jag.

Maken brukar lösa Sudoku (som jag inte ens kan stava till?), och jag kände en gång en tjej som faktiskt brukade lägga patiens när hon satt på toa.

31 maj, 2007 09:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Toan är ju den ultimata flyktplatsen för oss med familjer.

En lugn oas där vi kan vara (för) oss själva för ett tag.

*i bakgrunden tonas Norrlands Guld-musiken in*

31 maj, 2007 09:16  
Anonymous Anonym skrev ...

("Pliktfullt"...??)

Du skulle ju bara läsa ut det där kapitlet... och kika lite i de andra böckerna... inte LÄSTE du på toa på riktigt! ;-)

Själv ritar jag planlösningar för hus när jag är på toa. Har rutblock och vässad blyertspenna redo.

31 maj, 2007 09:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har alltid varit en övertygad toaläsare, men efter mobiltelefonernas inträde i mitt liv har toasysselsättningen ändrats en del, kan man säga. Ett tag spelades det Snake, numera händer det att man kollar sina mejl eller läser lite bloggar. Fast jag har förstås en trave med National Geographic tillgänglig också.
Och nu till det roligaste: ordverifiering. Dagens ord: giizz. Blogger är verkligen förbluffande ibland. (Om man istället skaffar en wordpress-blogg, slipper man det där tramset…)

31 maj, 2007 09:57  
Blogger Ingela skrev ...

I vårt hus finns det två ställen att meditera på. Det är en himla tur för det finns bara en som inte sitter jättelänge - gissa vem?

Vår lektyr heter: Jaktmarker och fiskevatten (far) Clas Olson ( i förekommande fall, mor) Samhällskunskap 1 (barn 2) Hälge (barn 3) Bamse (barn 4).

31 maj, 2007 10:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: Tack, vad var det där för konstigt ord jag fick till i morgonvillervallan?

"Pliktfullt" finns 67 gånger om man googlar det, men är icke desto mindre en kontaminationssammanblandning som jag inte visste förorenade den maj-överkokta hjärnan. Praktfullt läste jag trädgårdsboken kanske? Ok, pliktskyldigt.

(Pliktskyldigast är ett adverbiellt superlativ. Jag strör obegripliga ord omkring mig idag, jahadå.)

Jag vill även jag hänga tvätt när jag sitter på toa. Kan man dra lakan också?

Förresten kan jag inte ens få dricka Norrlands Guld i fred på toa, den platsen är på intet sätt skyddad från MAMMA HJÄÄÄÄÄLP eller LOTTEEEEEEEEN. (De som har varit här kan intyga. Alla ropar hela tiden på alla. Och ingen hittar varandra. Trots att man aldrig får vara ifred. Det måste ju innebära att alla hittar fel person hela tiden?)

Ursäkta, jag måste gå och gizza.

31 maj, 2007 11:29  
Blogger Studiomannen skrev ...

Vi kanske inte ska dra förhastade slutsatser om manligt och kvinnligt nu, men faktum är att jag brukar ta in en tidningssamlare i taget in på dass med givna följder. Frun kan tänkas titta i en och annan tidning, men inte är det ofta. Inte är det länge heller.

Hänga tvätt? Nämen, Helena... vad trist det låter. Det särklassigt knäppaste jag känner till är en kille jag känner som behövde sätta sig och hans polare bar in ett bord och en stol så de kunde spela kort.

Nej. Det är inte något jag uppmuntrar.

Bästa lektyren utan tvekan är Clas Ohlson-katalogen.

(wv: t-b-r-y-n)

31 maj, 2007 12:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Clas Ohlson-katalogen har ju det där praktiska enhandsformatet, precis som t.ex. Piff och Top Hat på sin tid.

(Lotten har f.ö. en vän från studenttiden som påstår att när han var nio år och skulle köpa en Top Hat-glass i kiosken fick en TIDNING av tanten istället.)

31 maj, 2007 12:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen Studiomannen, den där word verificationen borde du ha sparat och skickat till Annika!

Apropå manligt och kvinnligt: jag läser mycket sällan kataloger. Min djefla man läser däremot kataloger med lupp. Fast han är ju kvinnlig och jag är manlig vad gäller mycket annat. (Nej, det är ingen ordning på allting idag.)

Ända sedan Desperate Housewife yrade om oaser och öl, har jag varit törstig. Vill ha en bira.

31 maj, 2007 12:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Den bästa toaläsningen är MacWorld, Allt om Historia, diktantologier och gamla ingenjörshandböcker från 1950-talet.

31 maj, 2007 12:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Isses. Min djefla man behagar snurra till historien: det var ju JAG som skulle köpa Top Hat-tidningen och som fick en glass och då inte vågade protestera utan gick ut till mina väntande kompisar. Som besviket fick smaka. Det var i femman och bevis finns i min dagbok.

(Senare köpte vi verkligen tidningen. Men det är en annan historia.)

31 maj, 2007 12:54  
Blogger Ingela skrev ...

Den för övrigt förträffliga "ITAB" har bytt ut enhandsformatet denna säsong och går därmed bort som toalektyr. Jula är på gränsen, liksom Jotex gardiner och alla de stora klädkatalogerna. La Redoute är värst, en riktig tegelsten.

Jo, jag älskar kataloger. En god inblick i postordervärlden är ett måste i glesbygden.

Sen är man ju modern och beställer via nätet. Inte på toa dock. Där går gränsen.

31 maj, 2007 14:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Vår toa-lektyr är vanligtvis Illustrerad Vetenskap, en och annan Amelia och så gamla goda Kalle Anka såklart!

Min kära fästman stoppade mig dock när jag var på väg att bära in Yoga Journal till Oasen.
"Erhm.. hm.. älskling? Yoga tidning och toabesök rimmar inte riktigt bra"

Pfth. Perfekta tillfället att meditera väl som någon nämnde?

31 maj, 2007 14:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Aaaahhh!!! Jag särskrev!!!

"Yoga tidning"

Jag som alltid attackerar särskrivare.

*känner hur underläppen börjar darra*

31 maj, 2007 14:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Känsliga läsare varnas.

Bara för att kunna skryta om det här, sitter jag just nu på toa och knattrar.

31 maj, 2007 14:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Desperate Housewife: Kommer du ihåg Sue Ellen i "Dallas"? Hennes underläpp darrade ideligen. Alla sinnesrörelser markerades med underläppsdarr.


(Listigt, va: nu fick jag läsarna att glömma särskrivningen.)

31 maj, 2007 14:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Hänga tvätt låter som en utmärkt småsyssla medan man småsisslar, Jag brukar sortera bland handdukar, tvättmedelskartonger och gamla tidningar (jo, det läses och skrynklas i vårt badrum).

Är det förresten någon som kommer ihåg Morfar Ginko? En snäll och hunsad man som klantade till det mesta. Sågade av grenen han satt på och sånt. Han plägade läsa i badet till Mormor Ginkos förskräckelse och snidade till en fiffig hållare. Men vad hände sen?

Dröm om min förtjusning när jag såg att Morfar Ginko, nu som bar/café, ska öppna på en gata helt nära mig.

31 maj, 2007 14:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Bara för dig Lotten:
Gör det bekvämt för dig

31 maj, 2007 14:27  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men hallå ... är det något jag har missat här? Jag förstår (även om jag erkänner det motvilligt) varför det snackas om enhandsfattning i samband med Top Hat, Piff m.fl., men vad gör ni med andra handen när ni läser Clas Ohlson-katalogen? Eller Jotex?

31 maj, 2007 14:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Översättarhelena: Jag gissar på att man hänger tvätt med den andra handen. Eller spelar Snake…

31 maj, 2007 15:00  
Blogger Ingela skrev ...

Åh, det finns massor:
Kryssa i fiffiga saker som man ämnar skaffa sej
Riva toapapper
Torka ur handfatet
Svabba upp dropparna nedom stolen
Plocka upp kammar hårsnoddar och -klämmor

Förutom att den bara är lättare att handskas med litet format. Försök göra nånting över huvud taget (inkl behov) med LaRedotten balanserande i knät!

31 maj, 2007 15:20  
Anonymous Anonym skrev ...

LaRE-what?

31 maj, 2007 15:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Precis som Helena snöade jag in på det där med enhandsfattning. VAD behöver man göra med hand nr 2 när man läser en Clas Ohlson-katalog med den första?? (Med den andra skrev jag först, men det skulle ju betyda att man har två nr 2- händer och ingen som är nr 1).

WV xbyfudbl. Låter som när man dricker öl för fort.

T Bryn är ju min farmor Thora.

31 maj, 2007 16:33  
Blogger Ingela skrev ...

Jag hade väl inte sån fantasi bara.

Fast när jag tänker på det kan det ibland höras små suckar och ojanden från kammaren hos oss.

Då kan man vara ganska säker på att det i nyaste "Jaktmarker och fiskevatten" finns ett reportage om jakt på jätteälgar i Alaska eller något liknande ouppnåeligt.

31 maj, 2007 16:42  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag fattar fortfarande inte varför man ska läsa på toa. Eller ens hinna läsa.

Man gör det man behöver. Sedan tackar man för sig och går ut.

Sen kan man läsa.

Kanske har mitt sätt att se toalett som ett ställe där man inte ska uppehålla sig i onödan något att göra med när vi var och hälsade på mormor och morfar? 6 personer - en liten toa.

Eller förvissningen om att världen gör massor av roliga saker medans jag är på toa. Skynda skynda skynda!

31 maj, 2007 17:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Rader om en speciell toa!

Somliga toa-ställen kan användas på allehanda sätt. Vårt utedass på landet, beläget på norrgaveln av ett gammal svinhus (som omvandlats till vedbod och garage), var en mycket trevlig plats. Det hade fönster med sjöutsikt, svarttjärad dörr med gallerluftning och så var tvåmansbänken lackad med båtfernissa och hade hjärtformade trälock som fälldes upp. På väggarna hängde bland annat pastischer av Zorn och Rembrandt. Såväl invändigt som utvändigt fanns rejäl hasp.

Bättre ställe för att uträtta sina behov, samtidigt som man konverserade kompis eller något syskon, som satt över bänkens andra hål, eller ensam betraktade utsikten och övade sig i att vissla, har jag aldrig stött på. Dessutom fungerade hela anrättning utmärkt i lekar där någon eller några skulle fängslas och sättas på vatten och bröd. De som var smalarmade kunde bryta sig ut genom att via det sneda trägallret nå utsidans hasp.

Det mest fantastiska av allt var att detta utedass (som fortfarande existerar) inte hade någon tunna under sig utan ett stort och långt (husets bredd) cementerat utrymme där allt föll ned och någon (pappa mest) då och då klev in och krattade ut högarna i det långa utrymmet som upptill var öppet ända upp till uthusets taknock. Det enda vi nyttjare behövde göra var att då och då hälla sågspån över, samt ta en slev kalk ur den stora trebenta järngryta som stod på golvet och strö över högarna, som befann sig rätt långt ned under hålen. Därmed blev allt till mull, som då och då lades ut under buskar, träd och annat grönt. Endast om det en sommar blev en längre period av lite väl varma dagar kunde det lukta något om stället. Normalt luktade där inte alls illa.

31 maj, 2007 23:00  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

H
A ha, jag är som nioåringen precis, asjobbigt o komma uthaltandes från WC (nån enstaka gång tom på jobbet när tempot tillåter (inte så ofta)).

31 maj, 2007 23:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Agneta: Vilket mysigt utedass ni hade/har!

01 juni, 2007 09:14  
Blogger Studiomannen skrev ...

Behöver man verkligen förklara vad man gör med den andra handen? Äckelpottor! Torkar ni er aldrig i röven? :-)

01 juni, 2007 10:43  
Blogger Studiomannen skrev ...

Ett kungaporträtt ska vara på dassväggen. Jag föredrar Gustav VI Adolf.

01 juni, 2007 10:44  

Skicka en kommentar

<< Home