30 maj 2007

En dag i bilder (uppdat.)

Jag har så svårt att hålla mig kort. Nu sätter jag helt frivilligt en tvångströja av fotografier på mig. De ska ju tala av sig själva, bilderna.

Skrffffnffrblllrr!

Får. Inte Skriva. Sssssccchhh.


Frukost i sängen. Lite överskattat nöje, man får sota för det med smulor i trosorna och en oläst morgontidning.

– Jag måste ha vatten i gula muggen med mig för jag blir så törstig av att cykla och om jag spiller så spiller jag ju i den vita skålen! Kan du springa bredvid mig med den?

Men hjälp. Jag har fått stränga order att nypa av vissna blommor och blad, men vad gör man om alla blad är vissna? Stackars bladen mår inte bra. (Dubbelhjälp: sedan när bryr jag mig om trädgårdsväxter? Min hjärna har nog invaderats av en alien. Eller brunnit upp.)

Jag skulle bara lyfta upp det svindyra paketet med knäckebröd. Handen slant. Plötsligt låg allt på en annan kvinnas fötter.

– Ursäkta. Förlåt. Får jag ta en bild?

Tolvåringen lagar mat till sina fyra syskon. Själv vill hon ha sushi, thai eller pesto.

Och så säger de att alla ungdomar klär sig likadant.

På bio. Jag är med i förgrunden, resten av publiken är med som osaliga andar. Det hela är mycket konstnärligt.


Skor på tork. Så väldigt opraktiskt.
Uppdatering: Pernilla har i kommentarerna en helt annan tolkning och jag står här i min tvångströja, gapande och stum inför min obildning.

32 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Verkligt opraktiskt med skor på tork, men så praktiskt barnet tänkt ut sin vattenförsörjning under det varma arbetet med att cykla. En helt underbar bild och historia!

30 maj, 2007 01:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Skor på tork? nej en amerikansk grej. Om jag inte misförstått slängs skorna av killar som förlorat sin svendom (där kom ett sällan använt, gammeldags ord). Ett slags poängmarkering kanske skorna över elledningen kan ses som.

Håller med om att konceptet med vattenmuggen i kannan och den bredvidspringande mamman var klockrent. :-)

30 maj, 2007 07:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag hade ingen aning, Pernilla! Jag (och Agneta?) har just lärt oss något nytt och tackar för det.

Finns detta i någon film som jag kan kolla på?

(Svendom kommer av fornsvenskans ord för "gosseålder". Och när jag ska skriva det ovanliga ordet svendom, går fingrarna i förväg och skriver automatiskt "Svensson".)

30 maj, 2007 08:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu har jag bloggat särskilt för dej!

30 maj, 2007 08:30  
Blogger Miss Gillette skrev ...

Du kan se Wag the Dog, där smartskaften bakom presidentens PR-kampanj hittar på en helt annan betydelse av hängdojor än den ovan nämnda.
("Albania? What's Albania done to us?"
"What's Albania done FOR us?")

Lysande film i flera avseenden.

30 maj, 2007 09:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Skoproceduren hade inte jag heller hört talas om. Men jag håller med om fiffigheten i vattenkonceptet.
Och så ser jag att tolvåringen besitter oanade talanger! Go ahead, play with the food, please. En kallskänka in spe, månne?
Men varför, oh varför, ligger det en skruvdragare strax intill?

30 maj, 2007 09:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Det där med skorna hade jag hört förut, men så'na avancerade tallrikar med köttbullar & makaroner har jag aldrig sett förut! Det bor en liten (stor) estet i din tolva! :)

30 maj, 2007 09:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Aha, är det därför det hänmger skor på en ledning över Rörstrandsgatan?

MEN då måste man ju förvånas över HUR FÅ dojor som hänger här och där i Stockholm. Är det som man läser i bladen, att folk inte har tid för sex län gre? Är stan full av otagna svendomar?

Beundrar lillgrabbens vattenkoncept!

30 maj, 2007 09:21  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Det här med skor över ledningar har olika förklaringar. Kolla i Wikipedia.

30 maj, 2007 10:04  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Verkligen bra att veta det där med skorna! Här på min gata i stan hänger det då och då skor över ledningarna. Bäst jag kollar lite närmare på dem från och med nu så jag ser om några härrör från min tonårsson. Eller kanske inte, förresten.

30 maj, 2007 10:26  
Blogger Jessica skrev ...

Åh tolvåringen står inför oanade möjligheter i köket.

30 maj, 2007 10:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aaah, Wag the Dog är en av mina favoritfilmer, underskattad av många.

Ni måste följa Plastfarfars länk till "shoe tossing". (Som ju nästan låter som skotossor.) Hur har jag kunnat gå ovetande om detta i hela mitt liv?

AB -- "Stan är full av otagna svendomar" -- det låter ju som en lämplig låttitel. Trallala. Otaaagna svendooooooomar, skolungdomar och ynkedomar tiddelipohom!

Tack för berömmet till Tolvåringen; hon ska förstås få dekoreringsservera all mat i fortsättningen!

Översättarhelena: Have you had "the talk" med sonen? Nu kan man ju om man är blyg och generad göra det hela till en allegorisk metafor med KRAFTledningar och skoSNÖREN som TRASSLAR till det.

30 maj, 2007 11:55  
Blogger aequinoxia skrev ...

Är jag helt förvirrad (svar: oftast "ja") om jag inbillar mig att tolvåringen inte är en tolvåring så länge till?

30 maj, 2007 13:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aequinoxia -- vilket minne! Helt korrekt, Tolvåringen förvandlas till Trettonåringen om åtta dagar.

30 maj, 2007 13:12  
Blogger Ica skrev ...

Haha, jag bara väntade på en bild av duntofflor. Tack och lov att du inte är här nu med en kamera.

Skorna och tanterna minns jag väl. Synd bara att jag inte hade en kamera att ta kort på dig när du låg på rygg på gatan mitt i stan för att föreviga skohängningen.

30 maj, 2007 13:16  
Blogger Ica skrev ...

... och skorna finns i MASSOR av filmer

30 maj, 2007 13:16  
Anonymous Anonym skrev ...

*Skrattar så jag kissar på mig*. (Nejvars, det finns en toalett i närheten, eller rättare sagt tre.)

Din tolvåring verkar ha riktiga kockambitioner!

Springa bredvid med en skål måste vara den yttersta formen av curling, eller?

Himla trist att jag (åter) missade er bloggträff.

30 maj, 2007 14:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh! Jag vill också ha en fyraåring (eller har han vuxit) hemma! Drar mig till minnes min egen lilla som nu är stor. "Jag har en bra idé för hundar!" deklarerade hon glatt och stolt efter att ha sett hundägarna springa efter sina skitande odjur med påsar på händerna. Trä påsen runt rumpan på hunden så klart!

Jag håller med henne, men hur man ska dressera rackorna att själva tömma påsen återstår att fundera över.

30 maj, 2007 14:48  
Blogger Översättarhelena skrev ...

"The Talk" har vi redan klarat av, jajamensan. Och det var faktiskt inte det minsta pinsamt!

Men kolla på detta! (Tips från dagens Metro, som jag läste på spårvagnen nyss.)

30 maj, 2007 15:12

30 maj, 2007 15:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänkte föreslå filmen Big Fish men så såg jag i den jättebra länkten som Plastfarfar lämnade att den står med.. Men förklaringen med att de dödas andar kommer tillbaka till sina skor passar ju ypperligt i den filmen.
Och barnet med vattnet kommer växa upp till något stort!

30 maj, 2007 15:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men va, skriver Metro om "shoefiti" (jfr grafiti) idag? Men så underligt. Och fascinerande.

Big Fish har jag inte sett -- ska genast beställa från Lovefilm (som ju inte borde heta Lovefilm).

Jag glömde ju att svara på frågan om skruvdragaren: jag minns inte varför den låg där, men förmodligen är det jag som har placerat den där när jag sträckte mig efter kameran. (Det är min favoritskruvdragare.)

Cruella -- ja, Fyraåringen är fyra ett bra tag till.

30 maj, 2007 16:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, sorry, jag var så koncentrerad på att graffiti inte har två t så att jag tappade ett f.

30 maj, 2007 16:23  
Anonymous Anonym skrev ...

alltid lika kul med bilder och foton - jag hör till de där verkligt udda typerna som faktiskt gillar att kolla i andras familjealbum! (jag vet, jag är vedervärdigt trist och har helt enkelt inget liv!)
Bilden på ert vardagsrum i föra inlägget tog emellertid priset! Underbart at se - jag lämnar det helt okommenterat därutöver...KRAM!

30 maj, 2007 19:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Smulor i trosorna ... äntligen möter jag en person som förstår vad det innebär att äta frukost i sängen! Men att det samtidigt inte innebär att man inte gör det haha! Men hallå ... jag gillar ändå inte smulor i trosan.
Alltså.

30 maj, 2007 20:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Skofenomenet verkar flera ha lagt märke till. Konstigt sätt, bord lämnas till en återvinningscentral istället för att slängas bort.

En annan trevlig sko jag mött är en som satt på en bils dragkula. Med sulan åt mig som låg bakom, väldigt kaxigt.

(Jag orkar inte med det besvärliga sättet att göra en länk här, klicka på mitt namn ovan om ni är intresserade av min.)

30 maj, 2007 20:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hade, mycket riktigt, ingen aning om »shoe tossing«, och har aldrig sett uppslängda skor varken på ledningar eller i träd som också förekommer. Nappträd känner jag till, men icke skoträd.

Skoträd ser lite knepigt ut:
Räd för att skota?
Sådant har kanske seglare för sig.

Eller så är det ett exempel på dubbel dubbelstavningsmiss:
Skotträdd.

30 maj, 2007 21:15  
Anonymous Anonym skrev ...

På tal om svendom:

»Jag bokför den första tidens utgifter: hotell 12 drachmer, risfyllda tomater på Sigalla 5 drachmer, inköp av dagbok 12 drachmer, borttagande av svendom 35 drachmer. Nu var jag en komplett gentleman, här börjar livet.«

Vem skrev detta och i vilket verk?

30 maj, 2007 21:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men vad konstigt, Bengt, du skrev ju om detta -- och Wag the Dog -- redan den 27 mars!

(Sedan är jag inte männscha att lista ut hur man kommenterar på din blogg, sorry!)

Nåväl, jag och några med mig somnar efter denna dag med lite fler kunskaper än när vi vaknade.

30 maj, 2007 21:23  
Anonymous Anonym skrev ...

2006 till och med.
Medlemskap behövs, visserligen gratis.

31 maj, 2007 08:26  
Blogger Cecilia N skrev ...

Kom sent omsider att tänka på skoutstallationen på Fårö. På tal om skor i konstiga situationer alltså.

Skor uppslängda i ett träd såg jag för mer än tio år sen i ett litet norrländskt samhälle. Men jag trodde att det kanske var några elever som retats med en annan elev på vägen mellan skolan och gymnastikhallen.

Och det kanske det var?

31 maj, 2007 08:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men var har jag mitt minne? Vi brukar ju slänga upp skor i träden i trädgården när vi har barnkalas! Men inte visste jag att det var svendomsrelaterat.

31 maj, 2007 11:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Eftersom fotbollen verkar avgjord (5-0, 5 minuter kvar) så tittar jag lite bakåt hos dig.
Och detta var ju ganska kul:
Pernilla sa...
Skor på tork? nej en amerikansk grej. Om jag inte misförstått slängs skorna av killar som förlorat sin svendom


Lotten sa...
...

Finns detta i någon film som jag kan kolla på?


Ja, du Lotten, det finns många sådana filmer. Allt för många.

06 juni, 2007 22:02  

Skicka en kommentar

<< Home