17 januari 2007

Spetskompetens

Nu har jag under en viss tid försökt läsa modebloggarna. Si och så många läsare kan ju inte ha fel. Jag tycker ju om långklänningar från Nobelmiddagen och läser med stort nöje om kändisar som inte har lyckats i sitt klädval. Jag kanske har läst på fel ställen? Eller så har jag bara inga referensramar när det gäller mode. Precis som de som inte läser här eftersom de inte har basket som intresse. Eller barn. Eller hus. Eller grannar. Eller böcker. Eller datorer. Eller syskon. Eller ett språk. Eller hår som nudelsoppa.

Apropå nudlar. Som ju har sitt ursprung i Asien. (Jättesnygg övergång!) Jag var och åt på ett helt ok wok-ställe där det brinner i kastrullerna. Men först skulle vi välja mat.
Det roligaste skrivfelet alla kategorier är ju särskrivning, det vet vi ju. Avstavning kan också vara rätt kul. Joorå, jag har nog skrattat åt ett och annat stavfel också.

Men här har vi ju en helt ny bloggidé: mat-i-mode-bloggen! Eller är det kanske djurbarn-i-tyg-bloggen ..?

Hur som helst kan jag inte riktigt släppa detta med spets. Jag tycker inte om spets. Inte på kycklingar, inte på människor. Det ser rogivande och vackert ut när folk knypplar, men resultatet vet jag inte riktigt vad man kan göra med förutom att banka fast det längs skafferihyllorna. Dolly Parton ramar ganska ofta in sin hylla i spets, men det är nog bara för att betona, ungefär som understruken text fungerade förr i tiden – innan den betydde länk. Den allra minst omtyckta spetsen är för mig nylonstrumpor med spetsmönster – de ser ut som slingriga åderbråck och får mig att tänka på operationer där man måste gå in i ljumsken för dra till och räta ut ådrorna.

Ok. De serverar inte kyckling i spets. Inte heller på spett. Den trista sanningen är att kycklingfilén nog har lags att vila i spetskål. Ungefär som på lakan med påsydd spetskant, tror jag.
Denne man är inte en kyckling i spets.

16 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att det egentligen är "kycklingfilé i spetsen" som avses. "Ser man på, där kommer all maten tågande med en kycklingfilé i spetsen", liksom.

17 januari, 2007 08:05  
Blogger Ica skrev ...

Haha! Roligast idag ju. Iofs har det inte hunnit hända så mycket skoj idag, men ändå. Kyckling i spets? Tänk när de serverar räkor i volanger och biff i blommönstrade klänningar. Det om något vore ju ett scoop för modebloggarna.

17 januari, 2007 08:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Hihihi nu börjar jag vakna till! kyckling spett och kycklingfile borde stavas enligt Översättarhelenas mening!

Nu till första ärendet, jag vaknade till när jag såg sista bilden. Vem-var-hon-med-svartvita vars klänningen som krympt på längden. Poserande med en annan vars grön klänning som verkar åka ner hela tiden. Jag har ingen referensram men, jag förstår vad du syftar på.

ajmenfqh= aj men fy qvinnligt, hicka!

17 januari, 2007 09:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Måste bara rekommendera den där filmen. Mannen i den kvinnliga morgonrocken är Cary Grant och filmen heter Bringing up Baby och är från 1938, vilket inte behöver avskräcka er: se den!

17 januari, 2007 09:34  
Blogger Herr R skrev ...

Ja, det där fick mig att minnas det glada pizzareklambladet jag fick här förra hösten eller vad det var.
Där de stolt under rubriken ITALIENSKA PIZZOR överst presenterade den uritalienska Kebabpizzan.

Se en bild här...

17 januari, 2007 09:56  
Anonymous Anonym skrev ...

HAHAHA du är inte riktigt klok Lotten men det vet du väl redan!

Mitt förhållande till spets är detsamma som ditt så du kan ju gissa dig till mitt ansiktsuttryckt när pappas fru kom med fyra hemvirkade spetsdukar i storleken 2x4m.
Vad ska jag med dem till? Konstruktiva förslag motagas tacksamt.

17 januari, 2007 10:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Nudlar kan man väl även ha i håret, Lotten? Stod det inte i en artikel om dig att du hade nudelrufs?

Kyckling i spets låter spännande; däremot inte kyckling spett. Jag säger som i en seriestripp som sitter på min anslagstavla: "Säga vad man vill om dåliga luncher, men särskriven mat -- det äter jag bara inte".

Kolla förresten min blogg om nostalgi-tv-serier i dag!

17 januari, 2007 10:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Min menyfavorit är hämtad från en kinesisk-svensk lunchrestaurang i Kungälv, där dagens var Pitt i panna...

17 januari, 2007 14:04  
Blogger Bloggblad skrev ...

Kul. Jag har i dag kämpat med att få mina sv2-elever att förstå skillnaden mellan rått kött och råttkött...
Det funkade. Men en rak apparat... där gick gränsen. Den rakar man sig med. Punkt slut.

Sen kom jag på en grej. I lågstadieböcker är författarna "vänliga" nog att sätta ut bindestreck mellan sammansatta ord. Förmodligen är det när det känns barnsligt som eleverna plockar bort bindestrecken och låter luften mellan orden vara kvar...

För jag har mängder med små elever som inte alls knyckt särskrivningen från engelskan. De kan inte alls nån engelska att knycka ifrån.

17 januari, 2007 17:41  
Blogger Studiomannen skrev ...

Mer om filmen Lotten rekommenderar:

"Arguably, this was the first film to use the word "gay" in a homosexual context. Robert Chapman's The Dictionary of American Slang reports that the adjective "gay" was used by homosexuals, among themselves, in this sense since at least 1920. Donald Webster Cory writes in The Homosexual in America (1951):

"Psychoanalysts have informed me that their homosexual patients were calling themselves gay in the nineteen-twenties, and certainly by the nineteen-thirties it was the most common word in use by homosexuals themselves."

Läs mer, vetja!

För övrigt var jag också en av medlemmarna i skrivihop.nu. Lyckades ändra en del lokala förmågor (t ex Trädgårds Maskiner och Glass Café) men det finns fortfarande mycket kvar att göra:

Jordgubbs sylt

Men Önos har bättrat sig minsann!

17 januari, 2007 18:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men NU har jag varit på fest!

Det piper i öronen och jag ligger på en madrass i en lägenhet på Söder i Stockholm. Grannarna bidrar snällt med trådlöst.

18 januari, 2007 01:10  
Anonymous Anonym skrev ...

fest-updates!! Nuu!! Skvaller!!

18 januari, 2007 01:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det kommer! (Fast egentligen borde vi ju sova.)

18 januari, 2007 01:25  
Anonymous Anonym skrev ...

äsch, vem behöver sova när man har hela Riket (obs den danska av von Trier, inte den svenska med Sauk) hemladdad?! Och glöm inte, man får bara ta tre steg innan man måste släppa bollen..

18 januari, 2007 02:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Ehm, Erika, men tre steg, vad är detta för läskigt handbollssnack *ryser lätt*. Basket är sporten som regerar här, och där fuskas det inte med några tre steg. :-)

18 januari, 2007 08:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Heja Pernilla! Flytta hem till mig och håll basketsporten ständigt aktuell och populär!

18 januari, 2007 20:55  

Skicka en kommentar

<< Home