10 januari 2007

Absurdism: Den mystiska Smenita (uppdat.)

Jag skulle skriva en kommentar hos mig själv, och fick upp en sådan där trrrrevlig word verification som nästan bara jag roas av. Det är en rysk sömmerska, tror jag.

Smenita, välkommen, må du stanna i all evighet, hann jag tänka, innan hon gjorde det. Hur många gånger jag än skrev kommentarer, så var det bara lilla Smenita som dök upp. Ica kommenterade hon också, till Smenitas envisa förtjusning. Uppdatering: Spring genast tilll Stationsvakt, har har hittat The Centre for Smenitalogical Studies!

Nu tänker ni att jag har ätit för lite eller druckit för mycket eller sovit för lite eller fladdrat runt för mycket och därför valt att blogga om de vingliga spamskyddarorden av rent oförstånd och att jag borde dra något gammalt över mig. Ja, kanske en liten ...
Men jag är trött. Ja. Jag är trött för att jag har åkt runt halva mellansverige och tittat på Ligabasket i Uppsala, där vi till och med kunde skåda en äkta flygande supercool ...
Vi satt på läktaren och pekade på basketfolket och sa:

– Men var det inte han som var b-pojke när vi var a-flickor?
– Ja, men han ser ju ut som en liten gubbe, är han inte lika gammal som vi ... och hur ser vi ut egentligen? Har du suttit med kappan på dej hela matchen?
– Är den där tvåmetersmannen son till honom, han därborta som ju spelade i landslaget bara häromdagen?
– Mhm, 1985. Jag ser att du har stövlarna utanpå byxorna, ska man ha det?
– Titta, där kommer groupisarna! Spring och ta en bild, basketgroupisarna anfaller!
– Kolla, den där coachen där borta, jag klappade hans träningsställsbyxor 1980 för att han hade lånat dem av en kille som jag var kär i.

Ja, det var i sanning en
eftersom vissa till och med blev bjudna på mat och de allra lyxigaste kvällarna äro sådana man tillbringar med gratismat och basketmän i för stora shorts. Nu vill jag på något sätt knyta ihop säcken här genom att erbjuda er en kvällstidnings-
Det är nämligen slut på sötebrödsdagarna för Big Brothermakarna och de andra producenterna för eftermiddagarnas
Eftersom jag har kläckt en megalönsam tv-serie-idé. Numera ska man inte bråka på dagtid i tv utan supa sig
på den nya innedrycken som sägs vara ytterst kletig och svårdrucken, men effektiv:
Sedan kommer då v-fyllan och x-fyllan, men dem har jag inte planerat färdigt riktigt än. För att vinna hela tävlingen ska man förstås
och det ska göras med finess [
rihk-titt].

(Inte ens jag vet ännu vad byrgla är, men jag har i alla fall bestämt att det ska vara jättejättesvårt. Som att gå på näsan eller krypa på rygg.)

Så dagens fråga är alltså: vad är byrgla? Oj, tänk om det inte ens är ett verb! Tänk om denna min listiga kampanj inte alls resulterar i att ett av mig skapat ord införs i SAOL som utkommer 2011.

Hälsningar,

42 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Smenita var ute efter världsherravälde i går, tror jag. Jag hade flera kommentarsfönster öppna på olika bloggar vid nåt tillfälle, och Smenita ville bli ifylld i allihop! Mycket surrealistiskt. Man kan ju byrgla för mindre.
Såg att du var bjuden på party nästa vecka, ska du gå?

10 januari, 2007 07:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropos lxkvll
För en som nyligen satt sig in i HIEROGLYFERNAs gåta
Se den blyga 20 december
misstänker jag starkt att det är mumiernas hämnd!

10 januari, 2007 08:06  
Anonymous Anonym skrev ...

TACK för ditt besök hos mig - jättekul att få pratas vid lite mer!!! Stor KRAM

10 januari, 2007 08:23  
Anonymous Anonym skrev ...

http://stationsvakt.blogspot.com/2007/01/smenita.html

10 januari, 2007 09:14  
Anonymous Anonym skrev ...

SMENITA!!! Den fick jag i går, försöker minnas var...Det är tredje gången jag stöter på ordet. Sen har jag inte mött någon av listan som du presenterade:-)

rduvtgqn ???

10 januari, 2007 09:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, Översättarhelena, jag ska gå på festen. Fast först sa jag

- Men det går ju inte, jag har ju basket då!

Sedan hörde jag någon som vrålade

- Men jag har ju ingenting att ha på mig!!!

Mystiskt.

10 januari, 2007 10:36  
Blogger Ica skrev ...

Vet du om att du inte är riktigt klok? Nåväl, nu sa jag det i alla fall. Tyvärr är ju inte Smenita kvar här. För övrigt tycker jag att det verkar som att mitt väl inövade tjat hade dålig verkan.

10 januari, 2007 10:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Om byrgla är onomatopoetiskt ligger ju betydelsen "att kräkas" ganska nära?

(Onomatopoetiska ord är ljudhärmande. Kartong heter till exempel kartong för att när man slår på en sådan låter det "ka-dång".)

10 januari, 2007 10:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Du kan ju alltid ha basketträningskläderna. Det kanske gör ett outplånligt intryck på övriga festdeltagare?

10 januari, 2007 11:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Byrgla låter som ett fornnordiskt namn, typ någon frodig blondin som står och tutar i en lur i en Wagneropera.
(Ej att förväxla med lurtutningen i Fäbodjäntan).

10 januari, 2007 11:35  
Anonymous Anonym skrev ...

*får ett fnissanfall efter Johnnys kommentar*

Jag tror jag byrglar på mig!

10 januari, 2007 12:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

På engelska är byrgla ju en rånare!

[böörgläh]

10 januari, 2007 12:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har aldrig fått en intressant vw. Jag hoppas alltid, men får bara tex hkfziug. Jag som annars tvångsmässigt bildar ord av registreringsskyltar på bilar och verkligen gillar sådant, men tydligen gillar inte vw mig.
Vill också passa på att tacka för boken - som jag sträckläste i soffan i gårkväll. Jag försökte sluta, för att spara lite på det goda, men misslyckades ända in i december...

10 januari, 2007 13:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har hållt på och byrglat med knöliga texter hela förmiddagen och kommer ingenvart.

10 januari, 2007 13:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen Lotta, ack-ack-ack, boken ska ligga inne på toa så att man bara läser lite då och då! Man kan borra ett hål i ryggen och hänga upp den bland handdukarna, t.ex.

Ingrid: Dito! De förbyrglade korren!

Johnny: När jag nu tänker efter så är ju lurtuting såpass onomatopetiskt fulländat att själva instrumentet ju är en byrgla. För att inte tala om frodiga blondiner, som ju oftast har byrgel-bh.

10 januari, 2007 13:12  
Anonymous Anonym skrev ...

byrgla = burgla = göra inbrott. Och det är ju ganska svårt gissar jag.

10 januari, 2007 13:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Ahaa! Så det var till detta inlägget du sparade alla wv på ditt skrivbord?! Aj Fatt!

10 januari, 2007 13:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Okej kan någon som talar franska vara snäll och googla på byrgla för jag är så nyfiken på vad det står...

Wv säger dagen till ära:
fyfufns

10 januari, 2007 15:35  
Anonymous Anonym skrev ...

"Jag har aldrig fått en intressant vw" - Haha. Nyss fick jag Rekto. Det är antingen ungdomsslang för Rektorn. Men det kan också vara slang för Rektoskopi: "Jag tror jag ska be doktorn att han kör en rekto på mig".

10 januari, 2007 15:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Detta, mina vänner är läge för utbristning i ett gemensamt "Oh, the irony". Han Stationsvakts-Johnny -- som säger att han inte bryr sig om sina WV eller sparar dem och ramar in dem eller rent av får dem i julklapp av snälla kommentatöser -- han får de allra bästa.

tntwc

vmbusy (som hamnade här till slut)

10 januari, 2007 16:26  
Anonymous Anonym skrev ...

När jag läste "byrgla" fick jag genast bilden av någon som snirklar och trixar med en dyrk i ett lås. Förmodligen en inbrotts-association, men även en bra sammansmältning av "snirkla" och "dyrk".

Nu fick jag pgoupqzh.
Det känns som nåt man säger efter att ha satt i halsen.

10 januari, 2007 17:13  
Anonymous Anonym skrev ...

hehe smenita jagade mig med!

men oftast får man trista som idag: ehcrzpmp )=

10 januari, 2007 17:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vågade inte ens försöka kommentera när jag såg Smenita, men det ångrar jag nu. Tänk att faktiskt kunna använda smenita som WV! (Ja, jag är ju också minst sagt förtjust i de här bokstavskombinationerna, som du vet.)

Just det, vad jag skulle säga igår var ju att min bok också kom fram då. Vad snabbt! Tack så jättemycket!

psamgh: Japp, det blev två kommentarer på samma gång, det!

10 januari, 2007 18:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Vid närmare eftertanke vill du nog hellre att kommentarerna ska vara många än effektivt kompakterade, så då kunde det ju passa bra om jag också presenterade min teori om byrgla. Fast ... jag har ingen, tror jag.

10 januari, 2007 18:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej hej! Eftersom jag svarade på din "vilket-av-de-fem-påståenden-är-sanna-grej" och DESSUTOM svarat rätt så är det inte mer än rätt att du svarar på min :)

http://nogg.se/johannassida

10 januari, 2007 18:56  
Anonymous Anonym skrev ...

c:
"byrgla" är tydligen molvaniska för franska "aboli" dvs avskaffat. (www.molvania.com) Ibland kommer man långt bort från ämnet när man googlar... Och den röda tråden är tydlig, naturligtvis kommer Smenita från Molvanien.

10 januari, 2007 19:02  
Anonymous Anonym skrev ...

dsbpjip, låter väl ryskt

10 januari, 2007 19:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ser ni, vi närmar oss sanningen om byrgla! Hela världen är med i Smetinas byrgelkonspiration med valthorn i kartonger som man måste dyrka sig in i!

Nu inväntar jag din teori om byrgla, Flinn! (Prestationsångest, here I come.)

10 januari, 2007 19:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har packat ner byrgeln för jag tänkte att vi kunde träna på att byrgla ikväll. Den är ganska tung.

10 januari, 2007 19:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej nej nej - att byrgla, det är som att simma fjärilssim fast på rygg! Ju! Hörs glasklart.

(hptsxjsp - hm, låter som en gammal Maya-gudom)

10 januari, 2007 20:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att byrgla är när man liksom låtsaskräks sådär ni vet för att visa att man tycker att någon eller något står en upp i halsen. I stället för att hålla upp två fingrar i höjd med munnen och utstöta kräkljud så kan man helt enkelt säga: Byrgla!
(Ungefär som när ungdomarna säger: Orka!)
WV säger ykreipl, vilket jag tror betyder ungefär samma sak.

10 januari, 2007 21:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Byrgla? Ja, men det är ju solklart! Byr(ag)gla = ta sig hem genom byn efter en blöt kväll (i värsta fall på alla fyra). Efter för många stop mjöd innanför västen tappar ordet de mittesta bokstäverna. Så byrgla inte när du går på festen, annars kan du bli anhållen för förargelseväckande beteende.

10 januari, 2007 21:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmm, jag satt faktiskt förut och tänkte på att till exempel "by", "vy", "vi" och "bu" ofta dyker upp i wv, så jag är nog inne på lite samma spår som Pumans dotter, alltså att det är en sammansättning med by-.

Det kan här förstås också röra sig om det mer okända byrågala, vilket man kan tänkas göra när man efter många om och men har tagit sig hem och i förvirrat tillstånd plötsligt tror sig upptäcka att någon har ställt en karaokemaskin i sovrummet.

Nu säger wv "egduztu". Det kanske inte betyder något för er, men det är ju mer eller mindre svenska alltihop. Och det är helt rätt, nu ska jag och min wv gå och sova båda två!

10 januari, 2007 22:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bra förslag! Men tänk om byrgla är en variant av gurgling! Gurgling med by... by ... by vaddå?

WV är lite Al Pacinosk: whuwa!

10 januari, 2007 22:16  
Anonymous Anonym skrev ...

En byrgla, är ju själfallet en sådan här:
www.netbokhandeln.se/bilder/9172696605.jpg
dvs. en kul, ful, gul byracka

Det hörs ju!

11 januari, 2007 06:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Byrgla
1. Gnissla på ett lite lätt tjutande sätt, som kärvande byrålådor, tvärbromsande basketskor eller det där Chewbacca-djuret i Stjärnornas Krig.

2. Slarva bort en bra idé genom att lägga den i byrålådan.

3. Den lilla plastögla som man trär skosnöret igenom på vissa modeller av basketskor.

4. Sätta ihop en falsk uppsats genom klippa ihop texter man hittar genom att söka på Google. Eller skriva av nonsenstexter från bloggverktygets ordverifiering.

(Nä nu får jag sluta, har tvättid och måste gå ner och hänga upp mina bgrzbxr)

11 januari, 2007 09:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ah, så listigt, hakke: att ta med basket i associationerna! Annars måste jag säga att det saknas ett bra ord för just "slarva bort en bra idé genom att lägga den i byrålådan", där byrålådan kan motsvaras av ett svart hål i största allmänhet.

11 januari, 2007 10:34  
Anonymous Anonym skrev ...

I Douglas Adams och John Lloyds lexikon "The meaning of Liff" ger de en massa icke namngivna saker namn efter orter. (De tycker att det är ett sånt slöseri att ha en massa företeelser utan bra ord för, och en massa bra ord som inte gör någon annan nytta än att stå skrivet på skyltar och peka på ställen.) Så att slarva bort en bra idé skulle kanske kunna heta... att gränna?

11 januari, 2007 22:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Detta spår måste vi ju följa upp! Alla ord som bara dräller omkring och inte gör någon större nytta borde samlas in och ... läggas i en byrålåda ..?

11 januari, 2007 22:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Hittade en fin och gjorde en lista. Men har problem med att visa bilden, varannan gång blir det vit ruta med rött kryss. (Lite som Röda korset, fast utan det goda hjärtat)

17 januari, 2007 15:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den där länken går vilse i sajbern, Kritan! En gång till!

18 januari, 2007 01:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Sorry. Det var så snyggt. Men bilden på wv:n (säger man så?) trilskades allt värre, och var oftast bara den där vita rutan med rött kryss, så min stolthet tvingade mig att ta bort den. Hur gör du för att det inte skall hända?

Wv:t (skriver man så, kanske?) såg i hur som helst ut så här: lzpin, vill jag minnas.

18 januari, 2007 13:49  

Skicka en kommentar

<< Home