16 oktober 2006

Den hopplösa kampen ... (uppdat.)

Inter arma silent leges
('Under krig tiga lagarna')
Cicero

Tänkte bara tala om det. Nu är det slut på barmhärtighet och känslan för arternas överlevande. Survival of the fittest verkar ha fått rena nippran. De ska inte överleva denna gång. De kan helt enkelt inte vara de fittest.

Casus belli (krigsorsak) är bananflugornas ständiga återkomst. Vi är inne på ”Bananflugorna anfaller, del VI” nu. Men med tanke på att de är många och att varje höna, nej jag menar hona, lägger 500 (ja, fem hundra) ägg, är det inte så konstigt. De förökar sig inte som kaniner utan som bananflugor och lever dessutom i 20 dagar om de får hållas. Vi har helt enkelt inte sett till att effektivt förhindra kopulering utan ständigt matat dem med små vinslattar samt berett bostad och livsutrymme på bananer och de underligt nog väldigt populära (men näringsfattiga) hushållspappersrullarna.

– Arte et Marte! utropade Olle.

Detta betyder ”med id och krigisk bragd” och i retorikens och logikens namn borde jag nu ha höjt mitt svärd och förklarat krig med ett lika kraftfullt slagord.

Rubus arcticus! var dock det enda jag kom på i hastigheten.

(Eftersom det betyder 'åkerbär' kanske jag fick en och annan fruktsugen bananfluga intresserad, men inte mer än så.) Följande åtgärder har vidtagits:

  • slaskhinken står ute på verandan
  • de sköljda mjölk- och filkartongerna står ute på verandan
  • PET-flaskor för återvinning står ute på verandan
  • öppnade vinkartonger (ja, plural) står ute på verandan
  • diskhohålen har proppats igen
  • bananerna bor i kylskåpet
  • äpplena sitter kvar på träden
  • diskmaskinen är alltid stängd
  • dammsugaren ligger i bakhåll.

(Verandan ser ut som en soptipp.) En fälla med saft (= bete), ättikssprit (= bete) och diskmedel (= ytspänningsborttagare) har vi hällt i ett glas. Underligt nog vandrar bananflugorna en stund på glaskanten, umgås och talar om vädret innan de sedan kastar sig ner i den goa, goa dödsdrycken. Och drunkar.
Eftersom de små liven lär gilla gult, försöker vi även denna variant.

Tyvärr glömde någon sent igår kväll en banan framme. Det var en av de brunfläckiga som ingen ändå vill äta eftersom de grön-gula lite träiga, halvmogna är så mycket godare. Den övermogna bananen utsöndrade fruktsyra som lockade bananflugorna mer än saftättikan. Under natten valde de bananen. Inga drunknade. Bananflugorna har återkommit i miljarder.

Vi är med andra ord tillbaka till status quo ante bellum (samma tillstånd som före kriget).

Uppdatering!

Try it, you'll like it?

31 Reflektioner:

Blogger Lyckliga Grodan skrev ...

ställ ut några dricksglas fyllda med några cm vitvinsäger spetsat med en droppe diskmedel..
de dumma flugorna flyger direkt dit och drunknar..

det är sant..

vi har två glas strategiskt utställd på köksbänken..
varje morgon är de påfyllda med fruktflugor som lämnat detta jordeliv..
*ler skadeglatt*

16 oktober, 2006 09:12  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag tycker att riddarhuset tolkning av ars i "arte et marte" som id är lite konstig.
Vilket givetvis inte på något vis löser problemet med fruktflugorna.

16 oktober, 2006 09:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Häll kokande vatten i diskhon, de små liven bor några centimeter nere (eller om de kanske har fritidshus där) och dör en snabb död. Carin B

16 oktober, 2006 09:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lyckliga grodan och Carin B är bananflugeproffs!

Översättarhelena: Hittar du en bättre lösning än den i Riddarhuset? Berätta gärna, jag hoppade av latinstudierna för att min lärare luktade illa. (Jättemoget av mig, ja.)

16 oktober, 2006 09:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Vadå "id", Helena?

16 oktober, 2006 10:15  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nej, jag har inget vettigt alternativ att komma med utan som vanligt klagar jag bara!

Eller jo förresten: Kompetens, kunnande eller skicklighet tror jag snarare att det betyder i sammanhanget. Fast jag har bara läst en ABF-kurs i latin :) Läraren luktade inget särskilt men talade mycket långsamt.

16 oktober, 2006 10:16  
Blogger Herr R skrev ...

Vi har precis samma bananflugeproblem som ni. Kan det, månne, vara någon säsongsaspekt i det här?
Flockas bananflugor runt diskhon i oktober som kräftor i grytan i augusti?

16 oktober, 2006 10:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, nej inga bananer i kylen!
Då blir de bruna, ja nästan svarta och hur oaptitliga som helst!
Stoppa dem hellre i en plastpåse.
Äter också helst gröngula bananer. Så fort de fåt en endaste brun prick är det "barnbananer" och endast en i vår familj äter dem och det är min man.

Klorin i diskhon tar också ganska effektivt död på dem... dock kanske inte lika miljövänligt som kokande vatten.

Ser fram emot att få se rubriken
Veni, vidi, vici
och sen få veta exakt vad ni gjorde för att uppnå den totala segern!

16 oktober, 2006 10:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Men snart fryser de väl ihjäl, tänker jag. Tycker faktiskt de har avtagit lite på sistone, i takt med sjunkande temperatur. Men det kan vara inbillning. Eller tillvänjning.

16 oktober, 2006 10:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Alla insekter som din Fyraåring träffade på badet med oss i somras var bananflugor i hans värld. Min Femåring pratar om det fortfarande.

På en matvarubutik runt hörnet hade de en flugfälla brevdid frukten som verkade fungerar tokbra. Själv tar jag sockerbitar och dränker med saft och placerar i ett glas. Eller honung.

16 oktober, 2006 10:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Bananflugor trivs i fuktig miljö.

Kolla därfär era krukväxter.
Är jorden fuktig kan det vara där dom små liven bor!
Hitta du dom där, köp en dosa snus och strö över jorden, eller stick ner tändstickor med svavlet netåt...
Värt att prova.

Lycka till!

16 oktober, 2006 10:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm...
NERÅT ska det naturligvis vara!
Var lite för snabb där med tangenterna =)

Hoppas du blir av med flugorna, dom är ju bara för äckliga!

16 oktober, 2006 10:54  
Blogger den blyga skrev ...

Jag tänkte varna för bananer i kylskåpet, men ser att Tvillingmamman förekom mig.

Med ett 70-årigt perspektiv håller jag med R-skriverier= Bananflugeproblemet upphör med sommarvädret.Det gäller att välja: Fuktig värme eller bananflugefritt!

Sedan är ju bananflugor egentligen inte OHYRA - inte sjukdomsframkallande för människan till skillnad från den vanliga husflugan...
Svälg inga kameler...

Visserligen kan man ha det kring krukväxter som linn säger - men då får man sätta krukväxten i ett kyligare utrymme - jag har en ouppvärmd veranda.

Under kriget, när jag växte upp, och det inte importerades fukt ex bananer - fanns inte problemet - det fanns ett annat krig att utkämpa!

16 oktober, 2006 11:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag känner nån som brukar skölja bananerna innan de förökar sig...haha...men bananflugorna har sen dess inte visat sig i hennes hus.

16 oktober, 2006 11:06  
Blogger den blyga skrev ...

FRUKT inte fukt importerades..

16 oktober, 2006 11:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Jenny ställde en skål igår kväll med vitvinäger och diskmedel, efter några minuter såg vi en kyrkogård. Effektiv.

Tackar för tipset om diskhon.

Det är jobbigt att ha många gäster när vi bara ska dricka vin ensamma.

16 oktober, 2006 11:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Kokhett vatten i diskhon fungerar bra. Men bananer i plastpåse är inte lyckat, de behöver luft.
Vi har en handduk över fruktskålen när vi får invasioner.

16 oktober, 2006 11:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vet ni, jag tycker faktiskt inte att bananflugorna är särskilt äckliga ens när de fastnar i min hals eller lägger sig i ögonvrån (den vid näsroten).

Jag tycker som Anne-Maj mest att de irriterar, grumlar min formuleringsförmåga och analytiska sinne. Distraherar är nog det rätta ordet.

(Vad var det jag skrev! Nu far de här omkring mig, och så hittar jag inte ens rätt ord.)'

Efter att ha läst Linn/Livet på nya gatans kommentar undrar man bara: är det inte blomflugor i blommorna och bananflugor i bananerna?

(Ser ni hur listigt jag nu delegerar frågan vidare medan jag själv åker och äter sushi.)

16 oktober, 2006 11:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Vi har bara två trick: kokande vatten i diskhon & samma giftiga drinkar som lyckliga grodan. Det fungerar perfekt.

Intressant det där med att skölja bananerna innan de förökar sig. Det måste jag testa, jag har aldrig lyckats få syn på älskande bananer :)

16 oktober, 2006 13:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men jag har en bild på kopulerande bananflugor! Måste måste uppdatera!

16 oktober, 2006 13:57  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Intressant ställning ... det ser ut som om han därbak håller på att tippa baklänges:)

16 oktober, 2006 16:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Är du säker på att det är en han

16 oktober, 2006 16:22  
Blogger den blyga skrev ...

Jag kan ju aldrig motstå en uppmaning till research:
Anticimex meddelar:

Nu är det skördetid och fullt med fruktflugor!

Nu är tiden inne för att njuta frukterna av sommarens blomning. Men det finns andra som delar vårt fruktfat - nämligen småflugor av släktet Drosophila. De små, bara ett par mm stora flugorna svirrar kring frukterna i jakten på surnande fruktsaft. Flugorna har flera namn - fruktflugor, ättiksflugor eller bananflugor.

Benämningen ättiksfluga är bra eftersom det är den surnande fruktsaften som är attraktiv. Flugorna förökar sig i resterna av vår fruktmåltid, gamla äppelskrottar, fruktskal och övermogen frukt.
De förökar sig otroligt snabbt. En ny generation ättiksflugor kommer till världen på en vecka, och varje hona lägger 500 ägg.

Hur håller vi flugorna borta?
Var noga med att kasta fruktavfall i slutna påsar och håll frukterna i skålen fria från övermogen, ruttnande frukt. Spara inte påsar med packad frukt - de undre saftar av sig och ruttnar. Lägg istället ut dem på plant torrt underlag. Kasta aldrig fruktrester i papperskorgen, eftersom den kanske töms mer sällan."

Mycket riktigt är tydligen "flugor" kring krukväxter inte fruktflugor utan "sorgmyggor":

"(små flygfän inomhus kring blomkrukor, övermogen frukt och annat är inte blomflugor utan t.ex. daggflugor (bananflugor) eller sorgmyggor) "

Vi KOMPOSTERAR allt fruktavfall - kanske därför vi slipper bananflugor?

Snart är det vinter och skidan den slinter -
då är det problemet ur världen!???

16 oktober, 2006 16:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag undrar just om det är Drosophila melanogaster -- genetikernas favoritfluga, och en av Skapelsens mest utforskade organismer.

Drosophila melanogaster is the most studied organism in biological research, particularly in genetics and developmental biology. There are several reasons:
It is small and easy to grow in the laboratory
It has a short generation time (about 2 weeks) and high productivity (females can lay 500 eggs in 10 days)
The mature larvae show giant chromosomes in the salivary glands called polytene chromosomes - "puffs" indicate regions of transcription and hence gene activity.
It has only 4 pairs of chromosomes: 3 autosomal, and 1 sex.
Males do not show recombination, facilitating genetic studies.
Genetic transformation techniques have been available since 1987.
Its compact genome was sequenced in 1998.

16 oktober, 2006 18:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Banankaka - av övermogna bananer - supergod, men var har jag receptet?

16 oktober, 2006 21:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Hedgehog-Sara har recept på bananmuffin idag. Vilket sammanträffande...

http://hedgehog.webblogg.se/

16 oktober, 2006 21:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu kommer jag tillbaka till det där med id som Helena tog upp. Jag har grävt fram böcker. Darling Dallby översätter ridderskapets devis Arte et marte till "med fredlig id och krigisk bragd" (dvs genom f i och k b vinnes adelskap). Nu vill jag säga att här borde Dallby ha tryfflat loss lite och skrivit förslagsvis "genom id och strid". Då hade det ju låtit något!

I boken Riddarhuset (1999, Byggförlaget, Hammarskiöld, Åberg m.fl) s. 42 översätts A et m med Genom fredliga och krigiska bedrifter. Man struntar i idet!

16 oktober, 2006 22:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Det här är en av alla meningsbyten jag inte skulle kunna säga på latin:

- Vad gör bananflugor?
- Bananflugor.

16 oktober, 2006 23:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Latinråttan!

Underbart ... man har en blogg och måste springa och slå i böcker och rota fram dagböcker och tömma källaren för att ha något att skriva om ... och detta sprider sig (som ringar på ett vatten som inte finns i en öken så det blåser väl upp som en sandstorm hos dig, nåväl) så att DU måste springa runt och slå upp latin i böckerna!

Hakke: Jag kan i stressade moment bara säga rubus arctikus och Erasmus Montanus på latin. "Att vara eller inte vara, det är frågan" kan jag säga på tio--femton språk. Men inte latin.

Står det om Hamlet i era böcker, Översättarhelena och Ökenråttan?

Nu ska jag skölja mina bananer (lät nästan ekivokt, va?) som jag i morgon ska be någon göra muffins av!

16 oktober, 2006 23:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Alea iacta est, hade du kunnat säga. Tärningen är kastad (dvs nu jävlar, bananflugor!)

Jag har massor av bananer och äpplen men inga bananflugor. Måste vara ren tur! Och då gillar jag inte ens träaktiga gröna bananer, de ska vara mogna. (När började folk gilla omogna bananer förresten? Under någon hälsovåg kanske när man trodde hårda ogästvänliga bananer var nyttigare på något sätt..?)

Den blyga: Under kriget fanns jag inte, men jag minns när bananer kom till Norge tre år efter krigsslutet, för första gången på fem år. Min norska farmor var alldeles till sig.

17 oktober, 2006 09:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag fick samma svar hos Anticimex förra året, som Den blyga. Jag vill minnas att de rekommenderade att förvara frukten i en papperspåse i svalen. Jag testade och det hjälpte. Fruktavfall förslutes noga i en påse hos oss innan vi kastar det.

17 oktober, 2006 10:31  

Skicka en kommentar

<< Home