11 oktober 2006

Ironi är svårt, men jag försöker i alla fall

Alla är väldigt upprörda, har ni sett det? Det rasas och talas ut och kritiseras från alla håll och kanter. Själv kan jag inte utan att kasta sten i glashus kritisera en enda människa emedan jag är en lögnaktig fuskare. Tänk vilken kompetent kultur- och idrottsminister jag hade varit om jag … tja, för det första kanske ... hade varit politiker.

Men då skulle jag först se till att bli ren. Jag skulle bli tvungen att erkänna
  • snattning av liten godisburk av plåt i oktober 1977, hetsad av de coola tjejerna i klassen
  • oavsiktlig stöld av stort vällingpaket 1992, som liggandes på barnvagnens underrede helt enkelt glömdes bort vid betalning
  • lögn och förbannad dikt i flertalet för en spottstyver sålda kåserier sedan 1999
  • vansinnesutbrott och kränkande mjölkuthällning på den blivande maken 1988
  • anlitande av polsk, under bordet betald städare tre gånger 1992
  • anlitande av svensk, under bordet betald städare i tre ljuvliga månader 1994
  • egenmäktigt i mig själv utan läkares order hälld receptbelagd hostmedicin med röd triangel.
Å andra sidan kanske det jämnas ut av
  • aldrig utnyttjad möjlighet till skatteavdrag och jämkning
  • bortglömd ansökan till starta-eget-bidrag
  • mången på grund av slarv outnyttjad föräldrapeng
  • vård av sjukt barn utan försäkringskasseanmälan, endast löneavdrag
  • anlitande av överbetald, väldigt vit och öppet deklarerad samt skattepålagd städfirma som inte städade utan bara slog sönder våra saker.
Nej, jag får nog inse att jag är en oförbätterlig brottsling. Jag har ju glömt att berätta det allra värsta. Ibland mutar jag barnen och ibland är jag helt inkonsekvent i min uppfostran av dem. Dessutom erkänner jag mycket sällan att jag foular under basketmatcherna.

Man skulle kanske kunna inrätta ett renande stålbad med automatisk botgöring i de avlagda valstugorna? Bakom återanvända (i och för sig lite väl sladdriga) valbås kunde tilltänkta ministrar, blivande landslagscoacher och tilltänkta melodifestivalartister gå in och skamset viska:

– Förlåt mig ty jag ska bli offentlig person.

43 Reflektioner:

Blogger den blyga skrev ...

"Man skulle kanske kunna inrätta ett renande stålbad med automatisk botgöring i de avlagda valstugorna? Bakom återanvända (i och för sig lite väl sladdriga) valbås kunde tilltänkta ministrar, blivande landslagscoacher och tilltänkta melodifestivalartister gå in och skamset viska:

– Förlåt mig ty jag ska bli offentlig person."

Du kommer att bli stämd för patentintrång av Katolska kyrkan!

11 oktober, 2006 09:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den Blyga: Ojoj, men om jag i morgon skriver något ironiserande om den grekisk-ortodoxa kyrkan så kanske det jämnar ut sig?

11 oktober, 2006 10:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vänta nu, var är alla människor som tar emot alla dessa svarta pengar som rinner mellan brottslingarnas fingrar? Ni måste också erkänna!

*plötslig rannsakning*

Ok. Jag var barnvakt för svarta pengar flera gånger 1977-79.

11 oktober, 2006 10:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag börjar tänka på... sökord här, du får en del drös med nya besökare som är nyfikna!

Jag kände mig igen på en del punkter. Den översta och understa.

Jag har... inte tagit emot några svarta pengar ännu eller har jag förvrängt?

11 oktober, 2006 10:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har gått och hängt med huvudet hela morgonen i dyster insikt om att jag aldrig kan bli varken kung eller kulturminister, inte med mitt brottsregister. Alltså jag har inget register, men skulle kunna ha. Ungefär som ditt (fast lite värre, för jag var verkligen en ganska strulig tonåring).

Men diskussionen är superintressant: Är oförvitlighet och hundraprocentig laglydighet den viktigaste egenskapen hos en makthavare?

11 oktober, 2006 10:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Men Lotten; det kanske är en ny branch. Att skriva och sälja politiska avlatsbrev...

Checkar av din lista.
Been there, done that, that one too... and ooops... that one again.

Vi har aldrig anlitat illegal svart arbetskraft men erkänner att jag både en och två gånger glömt att betala saker som legat under barnvagnen.

Vet att jag som liten var övertygad om att devisen:
Att stjäla är att låna och inte lämna tillbaka innan någon märker det. Det var så mina Sindy dockors garberob växte. Fast minns inte att jag någonsin "lånat" från en affär.

Så jag blir nog inte heller politiker...

WV slår snuvigt fonetiskt huvudet på spiken
inscickt

11 oktober, 2006 10:53  
Blogger aequinoxia skrev ...

"Renande stålbad"? Visst känns det som om det finns en spännande och logisk historia bakom det uttrycket...

Annars undrar jag mest över mjölkuthällningen. Vad kan den dåvarande blivande maken ha gjort/sagt för att förtjäna det?

11 oktober, 2006 10:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Män i karriären har fruar, kvinnor i karriären har hemhjälp - jag är INTE förvånad över "avslöjandena" om Maria B och Cecilia S. Beteendet är arrogant, nonchalant, klantigt och med en överklasstouch av "äh, det skiter väl jag i" - jag menar, en familj med mångmiljoninkomst borde ha råd OM de hade tyckt att en barnflicka/städerska varit värd vita pengar med allt vad det inebär av pensionsunderlag och försäkringar.
Jo, jag tycker att politiker bör vara rekorderliga och inte kriminellt belastade (av någon anledning räknas nästan inte ekobrott hit ...). Det behövs för deras trovärdighet och förmåga att hantera sitt politiska uppdrag. Och att ge fan i att betala tv-licens är så löjligt småsnålt så man nästan utbrister i skadeglada flin. Om man nu vore sån ;-)

11 oktober, 2006 11:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Apropå småsnålt, jag inser just att när jag ska ta till förmildrande omständigheter som ska jämna ut mina brott, handlar det blott och enbart om pengar som jag inte har tagit emot eller pengar som jag har slösat bort ...

Aequinoxia: Jag minns inte vad Olle hade gjort för att förtjäna en liter mjölk över sig, förmodligen var han bara oförstående inför något som för mig var självklart. Då tryter argumenten ibland. (Ska höra om han minns!)

C (aka Tvillingmamman) -- jag lider fortfarande och skäms fasligt över att jag stal mina kompisars Barbieskor. Vad trevligt att ha en frände!

Anna: Kan inte du berätta om din struliga ungdom? Det närmaste strul jag kom, var ... nej. Kommer inte på en enda sak.

11 oktober, 2006 11:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja. Kanske är vi smygbrottslingar lite till mans. Men så jämrans krystade och orimliga för varje tänkande människa förklaringar (mysko attribut där) är liksom lite kriminellt i sig tycker jag. Boreliskan hade jag ingen större tilltro till som minister ens FÖRE krumbukterna med svart barnhjälp i mångmiljonersvillan. Men hon är kompis med Filippa. Tydligen.

11 oktober, 2006 11:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Njae, jag vet inte om jag törs. Du skulle kanske trilla baklänges och slå dig, och det vill jag inte lägga till min syndakatalog.

Men är det inte ganska intressant att det kan bli ganska städade (obs, inte städaNde), skrivande flerbarnsmammor av både helylle- och halvvilda tonåringar?

Ingrid, jag håller med om att det finns viktiga poänger med att politiker har ett hyfsat förflutet. Men är det verkligen det allra viktigaste, det är vad jag funderar på. Om man fick gradera viktiga egenskaper på en 10-skala, skulle inte ärlighet, mod och löftestrogenhet komma före laglydighet då?

11 oktober, 2006 11:56  
Blogger Ica skrev ...

fortsättning om det flottiga tangentbordet följer!
Jag drömde om dig inatt igen. Jag börjar bli creepy.
Hm, måste återkomma till bibblo o flottiga tangentbord.

11 oktober, 2006 12:46  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det som irriterar mig i sammanhanget är att det inom vissa befolkningsskikt (läs: överklass) anses som helt accepterat med skattefusk (Borelius) eller avgiftssmitning (Stegö), medan bidragsfusk däremot är något som man måste bekämpa med alla medel, ety det företrädesvis är fattiga människor som ägnar sig åt sådant!

11 oktober, 2006 12:53  
Blogger Studiomannen skrev ...

Jag skulle åka dit så det small ifall jag blev minister. Mest troligt hinner inte ens min garderobsdörr öppnas innan jag säger vad jag tycker lite förhastat. Exit Peter.

Det finns en viss risk att Lottens ärlighet skulle spela spratt som minister. Men som offentlig person - vi vill se Lotten i alla tyckarsoffor, inredningsprogram, Lilla Sportspegeln och som lekledare.

För övrigt har Thomas Brolin sagt till engelsk press: "I am what we in Sweden call offentlig person".

Hörrö dina wv går inte av för hackor de heller: xyxtods

11 oktober, 2006 13:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror inte att någon bloggare skulle överleva särskilt länge i politiken.
Själv har jag minst 200 inlägg med som skulle fungera utmärkt som utpressningsmaterial och/eller löpsedlar om jag faktiskt vore en uppsatt person.

Ps. Du har lätt den mest läsvärda bloggen, för övrigt. Hejja dig.

11 oktober, 2006 13:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu är det många jag vill hålla med och kommentera, t.ex. Cruella: jomenvisst är det kriminellt i sig att inte komma med bättre förklaringar - hur står sig en sådan person i en tuff debatt i framtida dragningar? Hade man krälat lite och åtminstone låtsats ångra sig hade läget varit helt annat, men att framställa sig som en synd-omare som inte hade råd visar på en verbal inkompetens som inte hör hemma hos en proffspolitiker.
Få se, det var fler. Jo, Anna: ärlighet, mod, löftestrogenhet är superegenskaper, högt värderade och önskvärda. Har man ett kriminellt förflutet och har sonat sitt brott (oj, ska Evert Taube ha stimpengar för den formuleringen ;-)) och lever ett annat liv samt på flera sätt passar för rollen som politiker så är saken i ett annat läge. Människor kan ändra sig, en gång tjuv inte alltid tjuv, man kan vara nykter alkoholist, vit narkoman etc. Men beträffande Maria och Cecilia tror jag inte de skulle ändrat sin livsstil om det inte var så att de väntade en topputnämning (C betalade ju licens ett par dagar innan ministerposten eklaterades vilket inte direkt får mig att tro att det berodde på ånger och ruelse och en önskan att göra rätt för sig. Utan hade helt andraa orsaker = mörka för pressen).
Och översättarhelena: ditt inlägg håller jag till fullo med om. bra att du fomulerade det så bra för då kan jag sluta skriva nu och jobba istället.

11 oktober, 2006 13:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är alltså ingen som förstår att det Borelius, Stegö Chiló med flera, gjort är att slåss på barrikaderna mot en politik de inte tror på - lite rakryggad civil olydnad, att jämföras med motståndsgrupper i krig och kondomförsäljerskor när förra seklet var ungt ;)

Själv har jag lämnat min politiska karriär (jo faktiskt) bakom mig, och kan därför erkänna att jag fått oskattad betalning för både barnvaktning och vedstapling. Fy mig.

11 oktober, 2006 14:50  
Blogger den blyga skrev ...

Jag säger bara: Joh 8:7

11 oktober, 2006 15:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

En som inte vågar kommentera mejlar till mig:

"Man ska förlåta dem som skyldiga äro och låta bovar och banditer få en andra chans och inte dra alla över en kam, tycker jag. Men det tycker jag mest om såna som har begått grova brott. När det gäller VANLIGA människor som begår småsnåla lagbrott blir jag mycket argare och långsintare. Det är väl konstigt?"

11 oktober, 2006 15:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Heja Emi, toppenförklaring *fniss*
Och det anonyma inlägget är intressant, så tror jag det är för många och jag försökte fundera ut varför. Kom fram till att det kanske beror på en uppfattning att vissa brott är impulshandlingar, icke-planerade och ur nöden sprungna, medan svart hemhjälp är ett så typiskt i-landsproblem som borde ha gått att planera bättre. Och att de som har hemhjälp oftast har det tämligen gott ställt.
Nu ska jag bekänna: jag har själv betalat svart, två gånger, när vi hyrde ett enormt sommarhus med massor av rum och prång och lånade husägarnas svarta städhjälp, som brukade ta hand om huset hela sommaren, när vi skulle städa ut oss. Jag har även som Lotten gått ut ur affären med grejer under vagnen. Som det kan bli.

11 oktober, 2006 15:32  
Anonymous Anonym skrev ...

/iner är naturligtvis ingrid som slarvade med namteckningen.

11 oktober, 2006 15:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Även den på svartjobbsfronten oförvitliga Cruella har stulit potatis, blöjor och ett par liter mjölk på Konsum. Out of sigth, out of mind under vagnen. Man kanske kan skylla på amningshjärna förresten? Får jag bli minister då?

11 oktober, 2006 15:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Är det lika illa att stjäla ur kollekthåven som att låta bli att lägga något i den? Finns det människor som inte har något att dölja? Vem är man beredd att skydda med en lögn? Är det synd att bryta mot lagen? Är det moraliskt att följa den? Varför har jag inga svar att komma med? Hur gör man sig -- iklädd adamsdräkten -- förtjänt av en halv liter mjölk över hjässan? Vem vet? Inte jag. Vem vet? Inte du. Dumdidum!

11 oktober, 2006 15:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag föreslår att vi i fortsättningen inte talar om barnvagnsflaket utan hänvisar till "amningsflaket för stöldernas främjande".

11 oktober, 2006 15:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Amningsflaket lät som en synonymm till enorm byst (enorma pattar, jättelika tuttar, ja ni fattar).

11 oktober, 2006 16:15  
Blogger den blyga skrev ...

Jag klickade in på monikas hemsida.
Fann där en intressant hänvisning till och diskussion om Fredrik Ekelunds artikel i Sydsvenskan!

Jag känner också en sorg över de reflexmässiga påhoppen på "överklasskvinnor" från medsystrar!

När ska vi flickor lära oss SYSTERSKAP - varför inte beundra en 4-barnsmamma som Maria Borelius, FASTÄN hon är född på Lidingö - eller var det Djursholm.
Och tycka litet synd om henne - hon är nog inte den enda som ...
Även Gudrun Schyman hade ju svartstäderska - och så säger jag bara Toblerone
(Patriarkatets hämnd - den historien hade man ju partikamraterna i byrålådan, tog fram den när man ogillade at få henne till statsminister et voilà - Göran Persson i 10 år.

Varför är vi kvinnor så missunnsamma mot VARANDRA?

11 oktober, 2006 16:36  
Anonymous Anonym skrev ...

i den här familjen har vi inget kvitto på någon köksfläkt, införskaffad på ett Coop-varuhus, våren 2002. Vi använde inte något barnvagnsunderrede! Fläkten visades upp för kassörskan och hon fibblade med scannern.(vad vet jag).I det vackra Tällberg, har vi sovit gott, och vi har kassastämplat kvitto, men pengarna har ej dragits från bankkontot, det är nog preskiberat snart.Jag väntar mej inte någon ministerpost alls.

11 oktober, 2006 17:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Den blyga: Skulle jag känna samhörighet med Maria Borelius bara för att hon är kvinna? Sorry, men den sortens solidaritet förstår jag mig alls inte på och särskilt inte när det gäller en höginkomsttagare som reflexmässigt betalat hemhjälpen svart, kalla mig gärna moralist.

11 oktober, 2006 19:49  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Håller med Cruella. Och framför allt så måste jag säga att jag känner mig oerhört missunnsam mot Maria Borelius make som inte ens ville hosta upp med så pass mycket till barnens försörjning att det räckte till vit lön åt barnflickan. För de hade ju separat ekonomi. Vilket uppenbarligen betydde att maken/fadern hade sina pengar för sig själv medan hustrun/modern stod för sina och de fyra barnens utgifter.
Jag tycker nästan att det är lika illa att vi har en minister som lever i ett så stenåldersmässigt äktenskap som att hon har skattefuskat.

11 oktober, 2006 20:53  
Blogger aequinoxia skrev ...

Men Helena - Maria Borelius har ju redan gått ut och deklarerat att alla kvinnor har gröt i hjärnan när de har småbarn. Det är klart att hon inte kunde tänka på så världsliga saker som ekonomi när hon var helt uppfylld av det heliga moderskapet.

11 oktober, 2006 20:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker också att det konstigaste i hela Borelius-historien är den delade budgeten, som jag har skrivit om här. DET är en anledning att ifrågasätta hennes omdöme generellt tycker jag, mycket mer så än hennes inställning till svartjobb.

Att man ska beundra fyrabarnsmammor låter som en bra idé :-)
... fast man behöver inte vara en bra eller pålitlig människa bara för att man har många barn, egentligen. Och definitivt inte för att man är kvinna.

11 oktober, 2006 21:06  
Anonymous Anonym skrev ...

PS Ett sista (?) inlägg i MB-frågan - jag gillar hennes böcker, bortsett från att de är en smula flåshurtiga. Men hon vågar säga att inte alla kvinnor vill eller kan fokusera på omvärlden när de har bebisar (jag tror faktiskt inte att hon skriver någonstans att det gäller alla, men jag kan ha fel) och det tycker jag är bra. Vissa av oss har nämligen gröt i hjärnan när vi ammar, om man nu vill uttrycka det så - jag skulle hellre säga att vi filtrerar bort allt oväsentligt för att kunna knyta an till bebisen - och så måste det få vara, för de som behöver det.

11 oktober, 2006 21:12  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Aequinoxia och Anna: Faktum är att jag också håller med MB lite i grötfrågan - åtminstone var jag väldigt grötig under amningsperioderna (och även under graviditeterna faktiskt). Men desto större anledning att hennes man kunde hjälpa till att reda ut ekonomin då kanske?

11 oktober, 2006 21:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm...jag har inte så mycket att tillägga.
Jag hade inte något obetalt med mig från affärerna liggandes på barnvagnsunderredet, vad jag minns.

Däremot minns jag tydligt den gången jag hade med mig något hemifrån ända in i mataffärn,
på nämnda underredet,
soppåsen full av stinkblöjor jag glömde slänga på vägen ut...

11 oktober, 2006 23:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Serru, Lalandakid, du hade ju visst något att tillägga! Själv sitter jag här och myser över hur ämnet har fått era kommentarer att spreta som en paraplyfontän i alla riktningar.

11 oktober, 2006 23:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Gröt i hjärnan eller inte, det må ju vara en individuell sak. Jag har inte varit det minsta grötig, vare sig under graviditeter eller amning - det föll mig inte in ety jag inte läste om att det förekom förrän efteråt;-) Däremot kände jag mig TRÖTT ofta och då kan man förstås också bli lite virrig. Har någon kollat grötigheten hos nyblivna fäder som sover taskigt på nätterna?

12 oktober, 2006 08:28  
Blogger den blyga skrev ...

Grötigheten beror på
OXYTOCIN
Läs mera i boken av
Kerstin Uvnäs Moberg
Även hon en KAPABEL kvinna.

Så visst har även män oxytocin.
Det är snarare BRISTEN på Oxytocin som gör en TRÖTT och sömnlös - det är det moderna arbetslivet som inte främjar oxytocinproduktionen!

Under graviditet och amning tar NATUREN självsvåldigt över - som testosteronproduktionen på pojkar i puberteten!

12 oktober, 2006 08:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Den blyga: INDIVIDUELL VARIATION. Var god tillskriv inte automatiskt ALLA INDIVIDER sådant som framforskas i STORA POPULATIONER.

12 oktober, 2006 09:29  
Blogger den blyga skrev ...

Kära cruella:

Du bör nog läsa boken innan Du tror att den/jag inte tar hänsyn till Individuell variation!

Läs även HOMEOSTAS à la Charles Bernard som ju är en utveckling av Hippokrates och Aristoteles och Galenos HUMORALpatologi

" I praktiken används begreppet stress ofta för att beskriva i vilken mån de personliga resurserna räcker för att klara omgivningens krav. Att en harmonisk balans mellan livselementen innebär hälsa var Hippokrates grundtes. Obalans var lika med sjukdom. Allt levande måste upprätthålla en stabil inre miljö, formulerade senare Claude Bernard. I början av 1900-talet plockade Walter Cannon upp homeostas-begreppet igen Han noterade att känslor leder till fysiologiska svar och identifierade den ”flight-or-fight”-reaktion som är kroppens svar på hot. Han märkte att den medieras av både nerver och hormoner. Dessutom påvisade han att denna reaktion, förutom att vara funktionell vid undvikande av fara, också kan rubba kroppens homeostas om den sätts i gång för ofta. Idag har begreppet ändrats från homeostas till allostas. Det innebär att kroppen är i jämvikt genom att ständigt förändra sig. Den är aldrig statisk. "

12 oktober, 2006 14:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Den Blyga: Går man till källan i forskning brukar det mesta framstå resonabelt (om man inte heter Annika Dahlberg och tolkar sina egna resultat i medierna). Problemet är ju vad medier och sk vanligt folk gör med denna resumerade kunskap som bistås av livmoderfeministerna. Jag är av den bestämda åsikten att det INTE leder världen framåt att anta att alla kvinnor och män främst styrs av sina hormoner.

13 oktober, 2006 09:34  
Blogger den blyga skrev ...

För mycket och för litet skämmer allt här i världen!

Jag är ju 30-talist och har genomlevt
- folkhemmet
- post-68 revolutionen etc.

Jag minns särskilt en utrikeskorrespondent som kom hem till Sverige någon gång på 70-talet och förvånat formulerade
" I Sverige ryms bara en åsikt åt gången"
Jag är fostrad i den så kallade Lundaskepticismen:
Vår gamle professor i barnsjukdomar sa´redan 1959:
Ni tycker jag bara citerar skrifter från 1800-talet, men :
Allting är skrivet, allting är skrivet..
När jag disputerade för doktorsgraden visade sig att försteopponenten funnit att vad jag kommit fram till redan fanns beskrivet!
Men vi kom till samma RESULTAT!
Han sa´också:
Det som var högsta vetenskap när jag var ung, var bara vidskepelse på 30-talet...
Men NU är det högsta vetenskap IGEN!

Den här tvärsäkra tänkandet i antingen eller leder FEL.
Det är inte Enbart Miljö eller Enbart Arv
Inte Enbart biologism eller Enbart socialisation.

Det underbara är ju MÄNNISKANS förmåga till "theory of mind"
Det vill säga att vi, till skillnad från djuren
" Förstår att andra människor också tänker."
eller

Alfabetets användning anade aporna aldrig. (Alf H)

Jag avslutar med ett av mina älsklingscitat:

W H Auden:
"Dikten ger oss två saker. dels tillåter den oss att umgås med de döda, "to break bread with the dead". Dels kan den, som Samuel Johnson en gång sa´,lära oss att glädjas åt livet litet mer - eller åtminstone uthärda det litet bättre"

13 oktober, 2006 16:19  
Blogger Cecilia N skrev ...

Den blyga: Hur gick det med doktorsexamen då?
Jag tänker att du kom fram till samma som någon annan tidigare.

Konstigt att ingen kollat upp vad som redan var skrivet.

13 oktober, 2006 22:41  
Blogger den blyga skrev ...

cecilia n:
Redan när jag korrekturläste min betraktelse insåg jag att man kunde missförstå:

"...Allting är skrivet, allting är skrivet..
När jag disputerade för doktorsgraden visade sig att försteopponenten funnit att vad jag kommit fram till redan fanns beskrivet!..."
Det är alltså professorn som talar hela tiden! =

Sture August Siwe obtained his medical doctorate from the University of Lund in 1927 with a dissertation entitled Pankreasstudien. He specialised in paediatrics and became professor of this discipline in 1937. Besides his own publications he contributed to Lehrbuch der Pädiatrie published by Guido Fanconi (1892-1979) and Anders Johan Wallgren (1889-1973) in 1950.

Han var en gossen Ruda bland kollegorna men ståtade samtidigt med att ha fått en sjukdom uppkallad efter sig. Typiskt nog finns inga svenska referenser på Google, mest tyska:
Sture August Siwe
Swedish pediatrician, born 1897.
Associated eponyms:
Letterer-Siwe disease
Syndrome characterised by proliferation of nonlipid histiocytes in the viscera and bones.

1927 fanns ju inte Google...

Det var då inte så lätt att hålla reda på vad alla andra hade skrivit...

Jag kan stora delar av hans föreläsningar utantill - han sa de mest oväntade saker ( hans stil var inte olik Lottens!)
Troligen har de unde de 46 år som gått av mig förvanskats - de kommer kanske så småningom i min blogg!

14 oktober, 2006 07:39  

Skicka en kommentar

<< Home