09 oktober 2006

Till 1943, tack!

Bättre dammsugare, säkrare bilar, effektivare astmamediciner och mindre musikspelare i all ära, men om det är någon uppfinning jag idag saknar, så är det en tidsmaskin.

Nu har omgivningen insett denna min fäbless för dåtiden och ger mig det finaste de har: de senaste dygriparna är en Expressen från 1976 och Husmodern från 1943. Jag läser, fnissar, gapar, pekar och vill lära mig mer.

År 1943 – mitt under brinnande världskrig – var bekymren nästan som dem vi tampas med idag:
  • förkylningar (tag en Tulo-kur – 6 à 8 Tulotabletter i kokhett te eller mjölk)
  • maskliknande kryp på fuchsiorna (trips eller larver av vita flygaren, försvinner med nikotinsåpa)
  • missprydande hår under armarna (tas bort på tre minuter med hjälp av Veet-crème i 1 mm tjocklek)
  • den lämpligaste gördeln under grossessen (18 kr, uppge livvidd vid beställning)
  • svarta börs-kött med trikiner (ät istället grävlingkött, det är fett och bra och låter sig stekas härligt utan smör)
  • impotens (”könssvaghet hos män”, botas av homeopaten Dr Sven Borggren)
  • brylépuddingssmet (man kan i ransoneringstider dryga ut receptet med vetemjöl)
  • fulhet (hav tröst, Dr Næslund kan bota till och med kylskadade näsor med en enkel operation).
Fylligt kaffesurrogat, äkta liljemjölk för vackra händer, bot mot elaka svärmödrar och den unge skådespelaren Gunnar Björnstrands råd till ogifta kvinnor varvas med otaliga artiklar om trötthet. (Det var inte bättre förr.)

Dunderkuren över alla andra dunderkurer var Phospho-Energon. Pharmacia (grundat 1911 ur apoteket Älgen i Stockholm) hade under flera decennier haft stor framgång med detta ”energigivande näringsmedel”. För er som är skumögda (och inte vill klicka på bilden eller har råd att köpa Idozan som stimulerar blodnybildningen som ju ger bättre syn), kan jag tala om att det i texten står att medlet ”framställs av frisk hjärn- och nervsubstans”.

Det fanns då en allmän uppfattning om att fosfor var bra för hjärnan (Man blir ju så klok av fisk, t.ex.) Ämnena som nämns, är sådant man hittar om man med 1943 års labbteknik analyserar hjärngegga – och det man hittar i hjärnan, måste ju vara bra för hjärnan, resonerade man.

Nu är jag ju inte någon kemist eller ens naturvetare, och rätta mig gärna om jag har fel. Förmodligen handlar detta om att man gjorde piller av slaktavfall – från i och för sig (till synes) friska djur.

31 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag hittade ett par intressanta kokböcker när jag städade ur min mormors lägenhet. Den ena var Storak kokboken med tillhörande kristids-nyckel. I kristids-nyckeln beksrivs hur man bäst får ransoneringskupongerna att räcka och hur man lagar mat med äggpulver.

Den andra boken är från Husqvarna och är en kokbok för elspis. Denna avancerade nyhet behövde en särskild kokbok, som mycket pedagogiskt (vill jag minnas) beskrev hur matlagning på elspis skilde sig från matlagning på gas- eller vedspis. Det roligaste är väl att min mormor aldrig hade någon elspis. :-)

Jag skulle å andra sidan behövt dess motsats när jag bodde i mormors lägenhet och skulle hantera gasspisen.

09 oktober, 2006 11:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Syrran hade faktiskt gördel när hon var gravid och det var visst jätteskönt att få avlastning. Så än är gördeln inte passé!

09 oktober, 2006 11:08  
Blogger Bloggblad skrev ...

Jag trodde länge att förr, då var man minsann inte stressad... men så läste jag min mors och fars 200 kärleksbrev från mitten av 40-talet. Och kära hjärtanes! De höll på att stressa ihjäl sig på sina respektive jobb. Kom i säng framåt midnatt och upp i ottan... och körde hårt hela dagarna.
De hade nog behövt lite pigg-droppar.

09 oktober, 2006 11:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Min mamma har en fäbless för Gamla Saker och kom för något år sen hem med en husmorsbibel i ett vackert band. Intressant läsning för den som idag förespråkar vårdnadsbidrag och Mer Tid Med Barnen, med hänvisning till äldre tider. För att husmodern överhuvudtaget skulle hinna vädra tagel, tvätta tapeter, kalka av kranar, sy och polera och laga all mat från grunden, ansågs det Absolut Nödvändigt med någon typ av antingen kindergarten eller barnpassning. Annars var det Ut å lek som gällde.

Var det inte det jag misstänkte. Undra på att tidningarna även då fylldes av tips mot trötthet.

09 oktober, 2006 11:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fullständigt off topic: Läs Tvillingmammans telefonsamtal med Indien.

09 oktober, 2006 11:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Har just talat med min pappa om din Blogg han hade många synpunkter på husmorsknepen.
Han menade att Emser fungerar bättre än Tulo.

Han är och förblir min egen Wikipedia. Jag ringer alltid pappa innan jag googlar något.

Jag har sagt åt honom att börja blogga, men han håller sig på pojkarnas hemsida där han fått en egen liten hörna OCH så skriver han på Wikipedia. Ja jo, och skriver kommentarer i min blogg.

09 oktober, 2006 12:57  
Blogger Bim skrev ...

*ler*
Vi hittade en tjock kul bok på en RK-butik vid något tillfälle. Lyckades samla in ALLA våra föräldrar, blir ju faktiskt 4st om man ÄR ett par, ;). Hm, gissa om vi har haft kul när vi läste om saker som hände under de åren när våra föräldrar var födda... och inte minst under krigstiden... Annonser var ju underbara, hihihi. Och folk annonserade efter att byta det ena mot det andra osv... Den ÄR en godbit... Men, den får du inte, hihihi...
Må så gott... värmländska på bloggtur... kramis, ngn som kanske borde leta upp den nu och få sig ett gott skratt, hihihi...
Sjöbackas blogg

09 oktober, 2006 12:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cruella: "vädra tagel"! Åh, jag som äger en äkta tagelmadrass (i barnstorlek -- jag låg på den som litet barn) har ju helt glömt bort att vädra mitt tagel.

09 oktober, 2006 13:05  
Anonymous Anonym skrev ...

tagelmadrass är väl inget mot halmmadrass, usch va vasst det kunde vara..

09 oktober, 2006 13:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ooo, först nu såg jag att det precis vid orden "Trötthet - en signal" finns ett inklämt signalljus!

Tänk, redan då var AD:arna så påhittiga.

09 oktober, 2006 13:43  
Blogger Cecilia N skrev ...

Vem skulle våga äta något sorts medel gjort på hjärn- och nervsubstans i våra dagar?

Pernilla: Jag har en kokbok som förklarar hur man lagar mat i micron. Men det har inte blivit av att jag läst den så noga. Jag mickrar mest halvljummet kaffe och frusna ärtor.

Tvillingmamman: Jag blev besviken när jag läste innehållsdeklarationen på emsertabletterna häromsistens. (De där små rosa som "är" min mormors.) Det var inte speciellt mycket emsersalt i dem alls. En kompis från Tyskland gav mig en gång Riktiga Emsertabletter med Riktigt Emsersalt i.
Varför finns inte sånt i Sverige? Eller är det bara jag som söker dåligt?

09 oktober, 2006 14:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Den här reklamen är också fin, ur Husmodern 1939:

Varför ha ben-get-figur, när Ni kan vara rund och vacker? Sörj inte över Er taniga figur, över att ben och armar likna stickor - drick Vi-ta-malt vid sidan av den vanliga kosten och Ni märker snart hur Ni ökar i vikt, blir rundare, vackrare - får en linjernas charm och skönhet en modern kvinna måste ha.

09 oktober, 2006 14:18  
Blogger Matti Ståhlberg skrev ...

Jag kom nyligen över en "Röster i Radio & TV" från 1961, från just den vecka jag föddes och det är så märkligt att se vad de tittade på då...
Vad sägs om Ivanhoe, Tiotusenkronorsfrågan med Bengt Feldreich, dokumentären Människor i Polen och slutligen Perry Mason (Mysteriet med den bortbytta bikinin).
Fast reklamen är allra bäst och de ingående reportagen om veckans kommande tv-program.
Mirakeldiskmedlet hette tydligen FOOM då;
"Diska på FOOM-tid och få mer fritid"

09 oktober, 2006 14:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Om det är något du, mot förmodan, inte hittar svar på i Husmodern - tveka inte att kontakta mig. Jag har ett exemplar av Iduns hjälpreda från 1895, där man får lära sig att driva hyacinter i glas, tillreda äppelpomada, mota mässlingen på dörren och "att kunna efter behag aftaga halsen på buteljer, karafiner o. d.", för att bara nämna några matnyttighter. Här står man aldrig rådlös.

09 oktober, 2006 14:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Och jag har en konserveringshandbok från 1922. Hör av dig om behöver lägga in ett par fläskkotletter. Kan också, on a more serious note, tipsa om en underbar liten skrift som heter "Vettigt hemarbete". De består av brev som inkom till Radiotjänst efter ett upprop i slutet av 40-talet. Tiden går, människan består kan man reflektera. Mycket läsvärd den dag man känner sig lite för trött för att plocka ur diskmaskinen, om jag uttrycker mig så. Går nog att luska rätt på på nätet.

09 oktober, 2006 15:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Hi-hi: den där förkylningskuren finns i en mycket bättre variant:

Lilla Thulokuren är 6-8 Thulotabletter i ett litet glas cognac.

Stora Thulokuren är ett stort glas konjak, och inga Thulo!

09 oktober, 2006 15:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Om jag någon gång ska låta bygga om min näsa så vill jag absolut anlita en doktor som heter Næslund!

09 oktober, 2006 16:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pernilla -- jag har ju en gasspisinstruktion här!

Salt -- det underligaste med 1943 års grosessgördel är att man ska ange livvidden ... men i vilket skede av grosessen mäts den lämpligast?

Här har jag ju min tidsmaskin: Cruellas husmorsbibel och konserveringshandbok, Bloggblads föräldrars kärleksbrev, Tvillingmammans pappa, Bims tjocka bok, Ståhlbergs Röster i Radio och Emis Iduns hjälpreda bildar ju tillsammans med Annas bevis på att bengetsfigur inte är något att eftersträva en nostalgitripp som tar mig bakåt som vore jag Michael J. Fox.

Tillsammans med Erik J mötas vi alla sedan över Stora Thulokuren.

Cecilia N: spara mikrokokboken, den kommer jag att yvas över om 30 år!

Och Margareta ... som har sovit på halmmadrass. Det är ju lika exotiskt som att jag har haft vita knästrumpor och kringlor i håret.

09 oktober, 2006 16:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Översättarhelena: Detta får mig att associera till Nationalencyklopedin. Mannen som i NE skrev artikeln om amputation hette Anders Rydholm, vilket gav honom signaturen ARm. Signaturen BEn hade tyvärr fel ämneskompetens.

09 oktober, 2006 16:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänk om man kunde fylla på med valfri organfunktion. Lungmos för att få bättre kondis. Njursmet när man ätit en konstig svamp. Och en stor mugg leverolja före helgen.

09 oktober, 2006 17:08  
Blogger Studiomannen skrev ...

Heter det inte grossess?

Apropå tvillingmamman hörde jag av en kvinna på F-kassan som fick ett telefonsamtal:

"Hej jag vill sjukskriva mig. Jag heter S_ _ _ _ _ _ _ . S som i Sottbollar"!

gamla tidningar är en fröjd. När vi renoverade hemma hittade jag mycket tidningspapper bakom tapeterna. Långtidsprojekt, men tanken är att sätta upp ett stort collage med de sidorna på toa. Därmed får man läsa Hallands Nyheter och Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning från krigsåren när man är nödig hos oss.

09 oktober, 2006 17:52  
Blogger den blyga skrev ...

M.ståhlberg: Jag vet besked för jag var med..

"Vad sägs om Ivanhoe, Tiotusenkronorsfrågan med Bengt Feldreich, dokumentären Människor i Polen och slutligen Perry Mason ..."
Perry Mason var hela Sveriges lördags"nöje" - eller snarare andakt!
Den gavs på lördagarna - jag var var tredje vecka barnläkarjour.
Under den timme som PM förekom i TV-rutan ringde det ALDRIG några samtal.
I samma ögonblick som programmet var över började telefonterrorn-ambulanserna ven...
en djefla man: ja, men det var ju vad Paracelsus höll på med den s.k signaturläran med anor från antiken!

09 oktober, 2006 17:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bra Studiomannen, grossess, grossess, massa s som i Mississippi, jag rättar medetsamma! (Och skäms på ett hörn.)

09 oktober, 2006 18:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men för böveln, jag har drabbats av R Skriveriers stavningssjuka: meddetsamma!

09 oktober, 2006 18:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten: Jo, jag läste den. Ypperlig beskrivning, tyvärr kom den cirka sex år försent för att tillfredsställa mitt behov när jag var gröngöling i gasspisvärlden.:-)

Jag fick köra med empiri istället och bortsett från ett par vidbrända rätter gick det bra...

09 oktober, 2006 19:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Antingen har min dator fått fnatt och har börjat censurera din blog, eller så är det något annat skumt. Alla dina länkar som brukar vara till höger är borta, och sen kan jag inte se mer än halva fotbollsbloggeriet!!!! Kan det vara så att min dator vill tala om för mig att jag borde se till att laga mig lite mat istället för att sitta här och läsa???

WV: hbnearp = någon ort i Skåne jag alrig hört talas om på geografilektionerna??

09 oktober, 2006 20:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmm, vad jag menade med att jag inte kan se mer än halva fotbollsbloggeriet, det tar alltså slut mitt i, inga tidigare skriverier går att se???

09 oktober, 2006 20:11  
Blogger Petra skrev ...

wHej hej. Nu har jag läst ikapp allt jag missat när jag var i Bryssel! Jag undrar, slog du dig inte när du trillade av stegen på alla cyklarna och hur gick det med skrivbordsutmaningen?

09 oktober, 2006 21:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Du kan ordna husmoderskurser och bli rik! Vid laget är folk nog trötta på "kreativa skrivarkurser" Folk kanske kan få många AHA och fixa det själv istället för svart städhjälp och med rent samvete.

Det som skrev ovanför, var svammel från min sida. Trött och borde ligga i sängen nu.

09 oktober, 2006 23:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Yvonne: Jag är snart beredd att hålla med dig, har skrivit samma kommentar (denna alltså) tre gånger och inte lyckats få in den. Nu ska vi se -- däremot ser sidan helt ok ut. Hoppas att du i alla fall fick se bilden på Allbäck. Har du en bra webbläsare som t.ex. FireFox? Anars får du ge datorn en stor spark eller en stor öl och starta om och be en liten bön bara.

Anne- Maj: trevlig tradition -- att du kommer hit och säger att du är trött, och så svarar jag med att säga god natt. Sov gott!

Petra: Jag hade helt glömt bort att jag skulle visa upp mtit skrivbord. De senaste veckorna har jag bara gått omkring och lovat och lovat och ingenting minns jag och dessutom kan jag inte stava till grossess meddetsamma.

09 oktober, 2006 23:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu ser jag allt! Det var nog någon tillfällig censur igår, det fungerade inte i någon av mina webläsare. Fast jag såg Allbäck i alla fall.
Hade jag haft en stor öl hade jag tagit den själv, dumt att slösa sånt på datorer, och jag vågar inte sparka på min dator eftersom den är gammal och skruttig. Man ska vara snäll mot gamla och skruttiga saker.

10 oktober, 2006 18:56  

Skicka en kommentar

<< Home