08 oktober 2006

Vad hände igår?


Sent igår kväll:

– Mamma! Mamma! Vad skulle du vilja ta med dig till en öde ö?
– Marcus Allbäck.
– Pappa, hjälp, mamma har blivit galen.
– Hon är bara trött. Vem är Marcus Allbäck? Vill du ha te? Lotten?
– Två noll. Mot Spanien.
– Vad konstigt, har vi spelat landskamp? Två noll mot Spanien? Så här tidigt på säsongen? Kan de ens stå på skridskor, spanjorer?
– Pappa, jag tror att det var fotboll.
– Fotboll? Men mamma gillar ju honom, han den där med ögonen, Mellberg.
– Men hon sparkade i kakelugnen redan innan matchen började. Nu ser hon konstig ut igen!
– Marcus Allbäck. Johan Elmander. Två noll. Mot Spanien.

Här hemma är det bara jag som bryr mig om landskamper. Jag ska försöka tänka på något annat ... Nu ska vi se. Vi var på kalas i Stockholm igår. Tydligen var alla andra i hela världen också på kalas i Stockholm, för alla tåg och tunnelbanor var fulla som ägg. Fyraåringen blev omkullputtad av en arg tant som villa ha sex sittplatser för sig själv. Sexåringen hamnade i en rulltrappa som rullade på fel håll. Vi körde olagligt oss alla sju i en Volvo Kombi förbi en bilolycka som hade lockat till sig tre polisbilar. Dessutom drack jag champagne och vin redan klockan två på eftermiddagen.

– Lotten! Skottland slog Frankrike! Ett noll! vrålar Skotten, gift med Bästisgrannen.
– Livet är underbart! Jag ska åka till en öde ö med Marcus Allbäck för han kommer att rädda oss, det gör han alltid! Han är som en Heimlich-manöver! Som en ny spoiler på en bil! Han är fotbollens Harry Martinson! Han är som rosetter i håret och en vev på en gammal bil!

16 Reflektioner:

Blogger Lena skrev ...

Marcus Allbäck = en Heimlichmanöver,en kanomliknelse. Jag trodde inte att Sverige skulle vinna, så nu ligger jag lite risigt till på vårt interna jobbtips.

08 oktober, 2006 09:23  
Blogger Maria Fabriani skrev ...

...och Brasilien 4 X 0 Kwait. :c)))

08 oktober, 2006 09:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Marcus Allbäck är så fantastiskt underbar. Inte bara för att han är en duktig fotbollsspelare med nummer tio på tröjan utan för att han har "det" som många andra saknar. Både fotbollsspelare och "vanliga" män.

08 oktober, 2006 10:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Nästa vers: Hela det där målet var som skimrande månsken på en nattlig flod, som en tripp till stratosfären, som en sval kyss på en solbränd skuldra. Ta med Linderoth och Wilhelmsson till den där öde ön också!

08 oktober, 2006 11:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Panter: Jag trodde inte att Sverige skulle vinna en enda match till i all evighet amen!

Anna, och ni andra ... ska vi sucka i korus över Allbäck?

*suck*

(Ja, Linderoth och Chippen kan få följa med till den öde ön också. Gamle Torbjörn Nilsson kan få hänga med om han lovar att fixa maten.)

08 oktober, 2006 13:42  
Anonymous Anonym skrev ...

... och i Malmö blev det strömavbrott och beckmörkt för ca 25000 abonnenter lagom till andra halvlek. Sen kom strömmen tillbaka. Lagom till slutsignalen. Man kunde nästan höra den allmänna frustrationen från centrala Malmös alla vardagsrum. Själv hade vi ljus och fungerande tv, men en utslagen mast stoppade ändå effektivt sändningen.

Anledningen? En lampskärm.

08 oktober, 2006 16:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh, Ylva! Så förfäääärligt! Hade detta hänt hos oss, hade dagens rubrik varit något i stil med "Jag hatar lampskärmar".

08 oktober, 2006 17:18  
Blogger Ica skrev ...

men vad hände med hjälten där bak då? Hansson gjorde ju en jagvetintevad och var ju hur bra som helst!
Vi satt 25 galna brudar i en lägenhet i Helsingborg och skrek och skrek. Mycket trevligt- för att inte tala om hur trevligt det var att... ja... landslaget klarar sig såååå mycket bättre utan Zlatan. Punkt!!

08 oktober, 2006 18:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Förlåt Ica, felåt Hansson, felåt och felåt. Han är värd allt beröm. Han var som en slamkrypare. Nej, en slugger, menar jag. Nej, en domkra...

Nej. En avlopssrensare! Ah, där satt liknelsen som en smäck!

08 oktober, 2006 19:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Nå, Lotten kunde du gissa vem jag är? (Se gårdagens blogg, där jag skrev lite mer.) Svar ja eller nej räcker. Man vill ju inte avslöja sin stalker-identitet för vem som helst.

Om fotboll har jag intet att säga. Not my cup of tea. Inte min "basket" heller (du ser att jag läst på). Vad är då min "basket"? Jo, långa, snabba promenader eller ett hårt pass på gymmet. En skrattfylld kväll med goda vänner, middag och vin tackar jag inte heller nej till. Och att inte få skriva, det vore ett öde värre än döden ... Fast kanske har de Word (och word verifictaion)även på andra sidan?

08 oktober, 2006 21:14  
Anonymous Anonym skrev ...

V-e-r-i-f-i-c-a-t-i-o-n menar jag ju! Dags att sussinanna.

08 oktober, 2006 21:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Så sant.
Jag hatar lampskärmar.

08 oktober, 2006 21:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu blev jag upplust om denna killen. Helmichmanöver, har du tränat på det? Jag gjorde så sent som förra året. på en docka som spottade ut någon grej! Svamlar just nu, är för trött..

08 oktober, 2006 21:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lady Stalker, ja, jag kom på vilken av alla mina trevliga stalkrar du är, nyinflyttad till Str... Kul att du har tagit det stora kommenterarsteget!

Anne-Maj: Sov gott! (WV håller med: shbah

08 oktober, 2006 21:55  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag gjorde en Heimlichmanöver alldeles på riktigt på min äldsta dotter för ett par år sen när hon skulle demonstrera för sina små kusiner att hon kunde svälja en körsbärstomat hel. Det kunde hon inte. Det var ruggigt (men slutade ju lyckligt).
För övrigt trevligt att få veta vad det var maken vrålade åt i soffan medan jag kollade på "Mord i sinnet" på andra teven. Glömde fråga honom, men det går ju lika bra att läsa på hos Lotten.

08 oktober, 2006 21:56  
Blogger Studiomannen skrev ...

Jag vill bara säga i all ödmjukhet att Torbjörn Nilsson inte är jämställd mer oss andra inom menigheten.

Såhär ser ett inlägg ut från en som borde legat vid det här laget...

09 oktober, 2006 00:50  

Skicka en kommentar

<< Home