23 augusti 2006

Spam, spam, spam ...

... men ibland blir det ren poesi. (Spam betyder köttkonserv, vilket detta inte handlar om. Det betyder också elektronisk skräppost.) Detta poem anlände alldeles nyss i min mejl, färdigkomponerat med radbrytningar och allt:

if your jaded all the time.
I specifically am, that is why i am animated i ran upon
It was best enduringly having someone to assist me out
and it takes only 35 sec of ur time.

creature product about as large as Nobs
Tsa. This is my she. Who snake population
call in mute surrender

Nu är frågan bara – vad vill männschan att jag ska köpa eftersom jag är så utråkad (jaded)? Eller är det en sådan där orm i paradiset som vill förstöra min dator med snuva (vilket inte går eftersom jag har en äppeldator med sylvass kant som skär sönder alla virus) eller är det bara Network of Biblical Storytellers som faktiskt vill berätta om ... ja, ormen i paradiset?

Här sitter jag alldeles ensam med datorn vid köksbordet. Äter havregrynsgröt med äppelmos, dricker te som fått dra lite för länge. Måste väcka barnen. (Jag är ju så uttråkad.) Några lite mer kreativa tolkningar har ni kanske? (Och kom inte dragandes med dem gamla vanliga ormliknelsen!)

Vänta, kan man sjunga texten? Vilken melodi passar bäst?

23 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Haha - det är så där de ser ut! Ett helt slumpartad klipp ur någon publikation, och så någon sorts meddelande påhakat längst ner.

Jag får en massa engelskspråkiga mailspam med mystiska politiska eller affärsliknande budskap som verkar tagna på måfå mitt i en text. Det verkar finnas spamgeneratorer.

23 augusti, 2006 08:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, nej, det är ett meddelande från Indiana Jones (en man som är "animated" och snabb "35 sec") och han är fast hos ormgudinnan!
Visst är det så?

23 augusti, 2006 09:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Nobs tsa? Är det ormgudinnan då?

Nej nej, jag tror ni alla har fel.

Det är hemlig kod från det ännu helmigare sällskapet Nobs Tsa som tillber ypperliga bloggare genom att skicka hyllningsmail förtäckta som spam...

Lotten vet egentligen precis vad det betyder och hon förbereder sig nu för initeringsriten för att bli en av Nob Tsas upphöjda och tillbedda...

23 augusti, 2006 09:33  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men Lotten, läser du dina spam? Har du för lite att göra?

23 augusti, 2006 09:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lena, du är ju ett geni! Indiana Jones needs my help!

I'm off!

23 augusti, 2006 09:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hänvisar till min essä i Lyrikvännen nummer 4 1993 (s. 198): Den oavsiktliga poesin. Den kommer ni väl ihåg allesammans!

23 augusti, 2006 09:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Men det där var ju ren poesi - jag får just nu bara spam av typen "hubby is away I'm horny". Vad jag nu ska göra åt det.

23 augusti, 2006 09:42  
Blogger Bim skrev ...

Ja, man kan ju fundera över det om man vill, mailet alltså. Men, då man nog varit sjuk - dödsjuk - på engelskan... Ja, då känner jag mig än mer värdelös när jag försöker få till något, allt måste ju bara ha en innebörd, eller???
Ger strax upp, inser min begränsning för att få att att falla på plats...
Väck barnen, ger dig mer... lovar. Och späd ut ditt te med mer vatten, alternativt gör nytt. Då är livet åter som det ska vara... Spam är inte till för livet... det är mot livet, ;)
Må så gott... en Sjöbackabo på irrvägar ute på nätet... kramis...
http://sjoebacka.hotserv.dk

23 augusti, 2006 09:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, måste nog svara Helena innan jag letar reda på Indiana Jones:

Nej, jag läser inte mina spammejl -- det mesta hamnar som tur är i ett filter. Men idag funkade filtret som ett durkslag och läckte som ett såll.

När jag skulle rensa, kollade jag några av dem för att inte råka slänga stora tipsvinster, döende kusinmostrar som testamenterar bort alla sina pengar och gamla klasskamrater från Dallas. Och då dök herr Lloyd upp med sina Nobs Tsa.

23 augusti, 2006 10:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Man kan näääästan sjunga spampoesin till "Björnen sover"!

Fast om man sjunger som Maria Carey och Whitney Huston lite oooäääuu och iiioouuuu här och där funkar vilken melodi som helst.

(Tur att jag inte jobbar i ett kontorslandskap.)

23 augusti, 2006 11:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Indiana Jones eller Tarzan - låter spännande hursomhelst...

23 augusti, 2006 11:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Ahhhhh Tarzan...
Således inte spam, utan ett djungelvrål...

WV säger
rejzm

Regim på kroatiska?

23 augusti, 2006 12:40  
Blogger Karin W. skrev ...

Det kan också vara en tröttkörd, utsliten, avtrubbad (jaded) människa som skrev detta.

It makes no sense to me.

Då blir det här ganska läsvärda ord och mer intressant att analysera. Hur ska man bli kvitt all annan spam, som trots "bälte och hängslen" dagligen återfinns i mailen.

23 augusti, 2006 14:46  
Blogger den blyga skrev ...

ami: jag är ju den djeflas mamma så jag kan ju egentligen inte skriva vad jag associerade till...
men...
ung: V. är utkastade pengar (som MIN mamma sa´på 40-talet,om andra umbärliga ting förstås, eftersom V. inte var uppfunnet - kondomer var mera intressant på DEN tiden)
Deklamation och klättring, åtminstone utefter bergssidor, ingår i hans naturliga livsstil - behöver ej stimuleras ytterligare!
tagoiswp Låter som ett recept på vaniljsås - lagade de till barnbarn i går och fick mycket goda vitsord.

23 augusti, 2006 15:03  
Anonymous Anonym skrev ...

cruella said...
"Men det där var ju ren poesi - jag får just nu bara spam av typen "hubby is away I'm horny". Vad jag nu ska göra åt det."

Eller hur! jag får aldrig små fina dikter.
eller så får jag det, vad vet jag... ?
jag raderar alltid spam



btw, režim är faktiskt ett ord för regim på kroatiska ;)


Ciao!
D.

23 augusti, 2006 15:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag såg en gång horoskopen i en studenttidning. Alla stjärntecken hade något i stil med att:
"Du känner en viss press och har skruttig ekonomi, men kommer att träffa många människor."

Ungefär lika enkelt verkar det vara att skicka ut ett spam och berätta för den som eventuellt läser att:
"Du har tråkigt".

23 augusti, 2006 19:28  
Blogger Studiomannen skrev ...

Jag har försökt att tonsätta, men närmast hittills har varit Björneborgarnas marsch. Jag jobbar vidare.

Istället för att göra det jag borde...

23 augusti, 2006 21:33  
Blogger Studiomannen skrev ...

Nu kom jag på en bra (egentligen två eftersom det är samma melodi):

Chuck Berry - Sweet little sixteen
eller
Beach Boys - Surfin´USA

23 augusti, 2006 21:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hohoho, jag (som enligt de lyssnande inte riktigt behärskar teniken) sitter här och försöker sjunga ett spam! Det är svårt att hålla koncentrationen eftersom jag samtidigt ser framför mig hur någon i Skåne, någon i Västmanland och någon i norra Norrland hukar framför en upplyst skärm och försöker göra likadant.

... a-all the ta-ajm ...

23 augusti, 2006 22:43  
Anonymous Anonym skrev ...

If your jaded all the time!
(Mel: Ser du stjärnan i det blå)

23 augusti, 2006 22:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kommentarerna idag är tammetusan värda en helt egen blok! Istället för att ge ut något om mitt favoritämne kompetens, ska jag skriva en annan som handlar om spam och heter Kom, potens!.

Överskottet går till Föreningen För Roliga Kommenterare.

23 augusti, 2006 23:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Spamen värld inte kul

23 augusti, 2006 23:16  
Anonymous Anonym skrev ...

"Kom, potens" *asg*
Kom just på vem som är alla (engelskspråkiga) spams heliga moder:
Mor Tage

24 augusti, 2006 10:45  

Skicka en kommentar

<< Home