19 augusti 2006

En låt på skallen

Ibland fastnar ju en låt i skallen. Man nynnar den på insidan utan att någon hör något, ja ni vet. Plötsligt öppnas munnen och man liksom måste pysa ut lite av musiken. Så från att gå omkring och vara helt tyst och putsa lite här och där med trasan i köket exploderar munnen i ett:

SOM EN BANG! EN BOOOOOOMEBOOMERANG! Dammidammdammi dammidamm damm ...

(Det där med trasan i köket hittade jag bara på. Ville en liten stund låta påskina att jag är huslig så här på lördagsmorgonen. I själva verket satt jag tyst och stilla och läste morgontidningen.)

Denna dags explosion skrämde dock barnen från vettet. De hade inte hört låten! Men åh! Svenne & Lottas ABBA-bidrag från Melodifestivalen 1975! Den nioårige svordomspolisen deklarerade dessutom att inte ens på engelska får man svära när man sjunger. (Damn.)

Nåväl. Barnen var så vänliga och gav mig efter ett rådslag en ny sång att humma och nynna och lyssna på inne i huvudet: ”Du gamla, du fria ...”. Tack. Tack. Tack. Intressant är att inledningsraderna från allra allra första början sjöngs ”Du gamla, du friska”. Oj, måste pysa.

– DU FJÄÄÄÄÄÄÄÄLLHÖGA NOOOOOOOOOORD!

7 Reflektioner:

Blogger Cecilia N skrev ...

Sämre låtar kan man ju ha på skallen... (än Bang en bommerang alltså).

Minns ni den där våren när ALLA hade Köppebäsvisan på hjärnan?
Man såg en person som stod och nynnade i huvudet - samma låt man själv hade i sitt huvud...

Bang en bommerang på huvudet. Blir det headbang?

wv:lmlzacbp Låter som nån harang ur Satchmos repertoar...

19 augusti, 2006 12:59  
Blogger Ica skrev ...

NEEJ! nu fick jag jäkla köppebävisan på hjärnan. Man kan dessutom ha "Är du kär i mig ännu Klar-Göran?" på hjärnan trots att man aldrig hört låten.

Men kommentarens syfte var ju att jag skulle skriva att jag nu svarat på dina släktfrågor.

19 augusti, 2006 13:20  
Blogger Bim skrev ...

Hm... Ja, själv har det här varit en nostalgiresa i CDsamlingen (nä, kanske inte så stor sådan, men ändå - stereo i sovrummet numera leder till genomspelning, ;)). Men, här har det just nu snöats in på Per Gessle, Gyllene Tider, Roxett och Marie Fredriksson... Jajaja... Marie har nu snurrat och även använts som insomningsmusik... Samlingsplattan hennes med de bästa låtarna från förr... Så... Man, nynnar och småsjunger och lyssnar, osv...
Dags byta CD-område kanske... Leta vidare i CD-lådorna i byrån och sadla om i musiken?? Aerosmith kanske, hihihi. Klassisk musik??? Hm, smaken ÄR bred... Gregorian??? Vad som helst är det som kan snurra, arabiskt... och vad som helst kan börja snurra innanför pannbenet, ja...
Må så gott... en Sjöbackabo på irrvägar ute på nätet... kramis...
http://sjoebacka.hotserv.dk

19 augusti, 2006 14:21  
Blogger Ica skrev ...

vad ville du veta mer om min far?
Ja, vi tyckte att denna lilla plutt såg ut att heta norrköping, fast det satt långt söderut på ryggen. vi var väldigt kreativa redan på den tiden. pöh!

19 augusti, 2006 16:47  
Blogger Studiomannen skrev ...

1975 var ett bra schlagerår. Dessvärre vann den lite väl folkliga "Jennie Jennie". Michelangelo skulle vunnit, men störst posei av allt var "Ska vi plocka körsbär i min trädgård" med Ann-Christin Bärnsten. Hon var för ung för att fatta att det inte direkt handlade om bärplockning...

23 augusti, 2006 21:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Peter: Ack du och jag, vi begriper oss på schlagerår!

Ska vi plocka ... kom väl sist?
Lady Antoinette ... jaaaa.
Fast Michelangelo var bäst.

Vad kontrar du med om jag säger att 1986 också var en höjdare?

23 augusti, 2006 23:03  
Blogger Studiomannen skrev ...

ERERE HÄR DU KALLAR KÄRLEK

skriker jag så det skallrar i mina treglasfönster!

Godnatt!

(word ver: sveifw påminner om en tapper soldat!)

23 augusti, 2006 23:34  

Skicka en kommentar

<< Home