16 augusti 2006

De sju

Jag visste väl att det skulle bli intressant med fakta om släkten (se gårdagens inlägg, längst ner).

Alter Egos svar (som hamnade i kommentarerna eftersom hon inte har egen blogg längre) kan ni läsa här för att få lite inspiration:
1. Min mamma …
är en sjukt komplicerad typ, men när hon vill kan hon charma vem som helst.
2. Min mormor …
blev fanatiskt religiös efter en bilolycka som nästan tog hennes liv. Men snäll var hon, mot oss barnbarn.
3. Min morfar …
har jag aldrig träffat. Han hängde sig i 40-årsåldern, samtidigt som sin älskarinna. Det blev förstås en jätteskandal i den lilla byn.
4. Min pappa …
har långkalsonger fram till midsommar.
5. Min farmor …
är 96 år, helt klar i huvudet och styr fortfarande alla sina sju barn med järnhand. De 20 barnbarnen har hon stenkoll på, men barnbarnsbarnen har hon börjat tappa räkningen på.
6. Min farfar …
dog när jag var 1 år, men var tydligen världens snällaste.
7. Jag ...
är beroende av cola och mörk choklad. Och är ruskigt intuitiv.

Source svarade även han i kommentarerna - men eftersom han har en egen blogg får han inte specialbehandling som Alter Ego. (Jag är diktator över mitt bloggrike!) Andra som har släktbloggat De sju frågorna:
Tvillingmamman
Erikapik
Bästisgrannen
Lotta (i kommentarerna)
Pernilla (i gårdagens kommentarer)
Bim
Flinn
En djefla man
Carl (i gårdagens kommentarer)
Monica
hakke
Salt (som hotar att censurera sig själv inom kort!)
Bloggblad
Anne-Maj
Elisabet (massa gamla bilder också!)
Pladdertanten
Kulturbloggen
Monica med yffen
Fru Babsan
Flärdskrivaren
Skriv med skruv
Gammalt och nytt
Vredens barn
Sassa

... och här uppdaterar jag både idag och i morgon, men sedan hoppas jag att alla kastar sig på släkttåget av bara farten. (Hjälp, tänk om jag inte kan uppdatera för att det bara är jag som är intresserad av era släkter ...) Är man blogglös kan man förstås skriva långa kommentarer här!

Nu ska jag svara på dessa frågor som kommer från Treåringen under varje vaken stund på dygnet:
Varför får bilarna inte köra på barnen?
Varför har man kinder?
Varför vill man bada?
Får hästar gå på gatan eller trottoaren?
Varför föds inte barnen upp ur munnen?
Varför får man inte dö?
Får alla mammor ha barn?
Varför är både månen och solen gul?
Finns King Kong på riktigt?
Har alla människor armbågar?

16 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag har inte på långa vägar så många barn som du men jag minns treårsfrågvisheten som pågick från morgon till kväll. Charmigt men svårt, jag insåg då hur ohyggligt mycket man 1)bara tar för givet 2) har noll koll på 3)verkligen borde känna till för att ge barnet ett bra svar och därmed En Bra Start i Livet.
En kväll när den äldsta fortsatte och fortsatte fråga efter godnattsagan och till slut verkligen borde sova sa hon att "okej, bara två saker till som jag måste få veta: hur fungerar en kasettbandspelare och hur gör man grisar?"
Godnatt.

16 augusti, 2006 11:04  
Anonymous Anonym skrev ...

min bror fick frågan, av min då 4-åriga dotter. Nu ska jag fråga dej en jätte-enkel fråga som du säkert kan svara på, hur gör man bebisar?
wv=bhywrk=babyarbete?

16 augusti, 2006 11:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ingrid och Margareta:
Den kritiska fortplantningsfrågan dyker upp överallt, hos människor som grisar. Ibland när jag trasslar in mig i spermie- och äggdiskussioner tänker jag att det där med storken var ju faktiskt inte så dumt i alla fall.

Vår nioåring lusläser nästan varje dag gamla nummer av
1) Illustrerad vetenskap
2) Kamratposten

... och han har totalkoll på allting. Dock uttalar han orden precis som man gör när man inte har hört dem sägas, utan bara läst sig till fakta.

16 augusti, 2006 11:39  
Blogger den blyga skrev ...

" treårsfrågvisheten" är ju egentligen en 4-årsfrågvisehet - Sigge, som är en brådmogen liten gosse är ju 3 år och 10 1/2 mån.
Apropos nioåringen : Han är lik sin far.
Plötsligt sade denne: DET är en KINKIG fråga.
K:et uttalat som i KIRUNA.

Jag kom därvid på att ordet kinkig använde jag så gott som aldrig - men det började jag med, det är ett bra ord att ta till i kinkiga fall!

16 augusti, 2006 12:26  
Blogger Robin H skrev ...

Varför får bilarna inte köra på barnen? - Det gör ont!
Varför har man kinder? - Annars ramlar maten ur munnen.
Varför vill man bada? - Det är skönt!
Får hästar gå på gatan eller trottoaren? - Gatan.
Varför föds inte barnen upp ur munnen? - För de hittar inte dit.
Varför får man inte dö? - Alla får dö.
Får alla mammor ha barn? - Nej, är man en dålig mamma får man inte ha kvar sina barn.
Varför är både månen och solen gul? För att månen speglar solens ljus.
Finns King Kong på riktigt? - Nej, tråkigt nog.
Har alla människor armbågar? - Faktiskt inte. De flesta har det men sedan finns det dock dem som inte har några.

16 augusti, 2006 13:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Lysande ilyrm! Jag gillar dina svar på livets (=Sigges) svåra gåtor.

16 augusti, 2006 13:39  
Blogger Herr R skrev ...

Varför har man kinder?

Det är ta mig tusan en poetisk–filosofisk fråga.

Det är också ett bra namn på en bok: skriv den Lotten!

Plötsligt längtar jag efter att min son skall säga fler saker än pappa, mamma, strumpa, gurka. Fast det är inte så dåligt det heller!

16 augusti, 2006 15:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja se tre åringar...
Vi har också idel frågor, och frågor mest för frågandets skull.
Vår stora svåra fråga hemma just nu är :
"var fanns jag innan jag fanns" och "varför är gammelmorfar död".

Ibland har jag liksom inte ens orken att svara snällt. Typ efter 300 000 frågor på en timme...

Men frågar man inte får man inget veta.

16 augusti, 2006 15:36  
Anonymous Anonym skrev ...

mitt franska au-pairbarn frågade, efter att jag nyss förklarat (på franska) 1)hur man gör tändstickor och 2)hur man gör järn varför alla var så elaka mot jesus, som var så snäll.

och så kunde jag inte motstå (en politisk) lista:
min mamma...älskar internationalen och har röstat på socialdemokraterna för att de har så bra musik.
min mormor... var aldrig arg på en enda människa, vad jag kommer ihåg, förutom politiker, och vid dryga 80 års ålder deklarerade hon sig vara anarkist, efter att ha röstat blått i hela sitt liv.
min morfar... slutade aldrig rösta blått, trots att han blev över 80 han också.
min farfar... fick hjalmar branting-medalj för lång och trogen tjänst inom partiet och tog med mig på första maj-tåg så länge som partiet var tillräckligt stort för att tåga i båstad.
min farmor... kom i frukansvärda gräl med min pappa eftersom hon handlade på konsum.
min pappa... handlar inte på konsum "av princip".
min mammas nya man... fick ångest när våra grannar åkte bort och adresserade om svenska dagbladet till vår adress.
jag... vet inte vad jag skall rösta på i september och det plågar mig, jag funderar dock inte på att bli anarkist.

16 augusti, 2006 16:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tänkte rådfråga ordverifieringen för att få veta vad du ska rösta på i höst. Om man laddar om sidan några gånger borde man förr eller senare få fram ett politiskt parti, tänkte jag. Men det som dök upp var:
dulshed

Låter inte det som (det tagna) efternamnet på en miljöpartist? Eller är det kanske en Kristdemokrat?

Jag ska absolut svara på släktfrågorna. På egen blogg. Kanske redan ikväll. (Nu sitter jag kvar på jobbet, där får man ju inte blogga, läsa bloggar eller kommentera...) Fast jag hade ju det där inlägget om tätorter också. Hur ska jag nu prioritera?

16 augusti, 2006 16:56  
Blogger Robin H skrev ...

Ingrid: Tackar! :)

16 augusti, 2006 23:48  
Blogger Miss Gillette skrev ...

Min snart-treåring frågar inget än så länge, hon förklarar en massa saker istället. För sina mostrar höll hon i fredags en lång föreläsning om hur reflexer fungerar, när man måste ha dem och när man inte behöver (på sommaren). Vi föräldrar vet snart inte om vi ska tolka detta som att hon inte sätter nämnvärd tilltro till våra kunskaper, eller vad.

Beträffande storkproblematiken har vi läst en fantastisk bok som heter Mamma lägger ägg. Den innehåller en mängd olika förklaringsmodeller till barnalstrande, samtliga förstås lika pinsamt som underhållande osannolika, samt en vetenskaplig utredning av ett par typiskt Kamratpostenläsande barn inför dessas rodnande föräldrar. Ni som vittnar om vetgiriga nioåringar skulle garanterat känna igen er...

17 augusti, 2006 08:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Klar!

17 augusti, 2006 17:47  
Blogger Studiomannen skrev ...

Sista frågan är ju faktiskt enklast att besvara. Nej.

Önskar att de skulle ställt sådana frågor lite oftare. Och detta kommer från en man som inga barn har... :-D

18 augusti, 2006 09:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten!!!
Nu har jag tagit modet till fånga och skrivit "De sju"

18 augusti, 2006 10:14  
Blogger CV skrev ...

Hoppsan, Treåringens frågor är ju omöjliga att svara på. Kräver en Nobelpristagare i filosofi och en i fysik och en ärkebiskop.
Släktfrågan ska jag hänga på lite senare idag.
RS
kulturbloggen.com

18 augusti, 2006 17:47  

Skicka en kommentar

<< Home