17 augusti 2006

Jag kunde inte sova

Jo, för ibland blir det så – att jag inte kan sova. Det har jag ärvt av mamma, som har en sådan där sömn som om man nyser i huset bredvid hennes, rusar hon in i morgonrocken och säger med höttande fingrar ”jag sov faktiskt”. Sedan kan hon förstås inte somna om, för hon är ju så väldigt upprörd.

Farmors oroliga nerver har jag kanske också ärvt, för hon sov visst oroligt. Orolig är jag dock inte. Det har jag ärvt av min pappa, som aldrig är orolig – och som kan somna överallt. Hade han varit cowboy, hade han varit den piggaste av dem alla eftersom han utan problem hade kunnat sova på hästryggen under sina långa färder över Amerikat. När han jobbade på Kemikum i Lund, blev han en eftermiddag lite pömsig och kröp ihop under sitt skrivbord. Sedan utöste han storlarmet när han vid midnatt försökte ta sig ut. (Så kemister får alltså inte nattjobba?)

När jag ligger där klockan 01, klockan 02, och till exempel klockan 03:27, är jag sådär pissed off så att jag egentligen vill lägga mig raklång med armarna i kors och muttra ”det är dittt fel” till någon. Någon vem som helst. Nu är det ju oftast min djefla man som ligger bredvid mig – han, vars sömn är snäppet bättre än min pappas. (Ja, pappa är en kemist med bra sömn och min man är en kemist med bra sömn. Freud har säkert ett bra namn på detta.)

Men jag bytte säng. (Vi har alltid några lediga i huset.) Sedan bytte jag säng igen, och hamnade i en med härliga lakan, tjocka och med brodyr och insydda, egenknypplade spetsar. (Mormor knypplade, inte jag.) Sedan gick jag upp och åt en banan. Sedan började jag fundera på att kanske blogga om att inte kunna sova. Sedan räknade jag baklänges. Det är oslagbart:

Jag räknar baklänges från 99, men måste visualisera siffran innan jag får gå vidare. Jag har valt att se siffrorna på basketlinnen som hänger på tork i en för mig okänd trädgård. (Min egen är för stökig för att visualisera.) När jag ser 99 försöker jag att låta bli att tänka på Wayne Gretzky, för då tappar jag räkningen. Tröja 98. Tröja 97. Tröja 96. Tröja 95. Aha, jag kommer ihåg en resa 1995, vi åkte väl till ... Stopp! När jag börjar tänka på andra saker än tröjorna, måste jag som straff börja om. Wayne Gretz.... nej! Stopp! 99 ... 98 ... 97 ... 96 ...

Och nu har jag vaknat. Lakanen, bananen eller räkningen gjorde susen.

Jag har faktiskt aldrig kommit ner till 0. Inte ens till 33 har jag kommit – tyvärr – för Larry Bird skulle jag gärna tänka på. Och efter gårdagens träningslandskamp mot Tyskland funderar jag på att börja visualisera fotbollströjor istället. Snacka om sömnpiller.

15 Reflektioner:

Blogger Herr R skrev ...

Jag tänkte inte skriva, bara läsa, kommentarerna. Men WV tvingar mig.

wwurgks
Tröttnat på nätet?

-- eller --

Nej, jag har inte tröttnat, det funkar.

17 augusti, 2006 14:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sandra: Jag har lediga sängar, men alldeles för långt till Dramaten, t.ex.

Source: Fyra månader? Stäm någon!

R Skriverier: Ja, är det inte det jag alltid har sagt -- word verifications förgyller livet! Nu:
wwyyhix = det som drabbar en när man tittar ut över Klippiga Bergen?

17 augusti, 2006 14:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Larry Bird var min stora idol i många år. Han tänkte jag på många kvällar när jag var yngre:)

17 augusti, 2006 16:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har nog ärvt min pappas gener. Jag somnar lätt, men det tar en stund. När jag väl sover kan inget väcka mig.

Jag somnar ganska lätt egentligen, om man ser det ur mammas synvinkel, men en gång, droppade jag sådana där lila droppar på kudden som ska göra att man blir lugn och sover bättre, jag ville bara testa.

Men det gick åt pepparn. Jag var tvungen att vända på kudden, eftersom det luktade så stark och förfärligt.

17 augusti, 2006 18:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag brukar tända lampan, tvinga mig att ha ögonen öppna och får INTE somna!

Funkar galant!

17 augusti, 2006 20:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Coolt, du anonyme -- men soooover du sedan med lampan tänd?

17 augusti, 2006 21:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vet ett annat sätt att somna omedelbums......
Väck barnens pappa (om det går) och be om massage.

17 augusti, 2006 21:53  
Anonymous Anonym skrev ...

En hälsning med tack för dina tankar i vår olyckliga stund

17 augusti, 2006 22:45  
Blogger Bloggblad skrev ...

Jag har inte prövat att hänga upp siffror. Annars har jag prövat det mesta. För mig funkar vråltråkiga böcker rätt bra. Kyrkomötets historia under 150 år... garanterad sömn...

17 augusti, 2006 22:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan komma och rabbla upp periodiska systemet:
– ... bor, kol, kväve, syre ...

Eller läsa högt ur Dustins katalog:

– Världens snabbaste externa hårddisk med upp till 80MB/sek i överföring! Trippel anslutning USB 2.0, FW800/FW400 ...

(Jag vågar inte tala om att jag nästan somnade i bagageutrymmet i kombin i dag.)

17 augusti, 2006 23:16  
Blogger den blyga skrev ...

en djefla man: Vad gjorde du där?

18 augusti, 2006 07:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den Blyga: Ja, det där med att vi kör folk i kombins bagageutrymme är ju inte riktigt officiellt. Eh, hrrm. Vi var sex som skulle nånstans och bara fem som skulle hem och ... ja, då fick Olle ligga där bak. Och nästansova.

Vilken ovanlig word verification! pigar
Inte ett w-q-v-u-y så långt ögat kan se!

18 augusti, 2006 07:45  
Blogger Studiomannen skrev ...

Jag är fascinerad av att det finns fler som tycker att Larry Bird, 33 meter lång, är en hjälte.

Fast min hjälte heter John Stockton.

18 augusti, 2006 09:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad roligt - ännu en baklängesräknare! Fast jag börjar alltid på 100. Och om jag råkar vakna till igen under insomningsprocessen måste jag börja om från det nummer som jag minns tydligast. Mina visualiseringar är f ö oftast ritade i sanden. Undrar var tricket kommer ifrån? Jag trodde ett tag att jag var så finurlig att jag kommit på det själv...

18 augusti, 2006 18:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jennie -- jag är övertygad om att jag har hittat på tricket helt själv. Precis som du har hittat på det alldeles själv!

18 augusti, 2006 18:37  

Skicka en kommentar

<< Home